Wat is er nieuw

Aquarium spoelen met epoxy achterwand

• Onderwerp starter Onderwerp starter BertSchipper
  • Startdatum Startdatum
B

BertSchipper

Guest
Goedemiddag,

Ik heb zelf een achterwand gemaakt en deze behandelt met Epoxy. De laatste kleine stukjes epoxy heb ik afgelopen donderdag aangebracht. Afgelopen zaterdag heb ik de achterwand in het aquarium gekit.

Nu wil ik aanstaande zaterdag het aquarium gaan vullen. Ik wil voor de zekerheid het aquarium spoelen met actieve kool. Hoe lang moet dit ongeveer duren?

Ik heb mijn achterwand eerst 1 week laten drogen.

Daarna 2 weken lang over kool gefiltert, en om de paar dagen de hele bak leeghalen. Mischien een beetje overdreven, maar zo weet je bijna 100% zeker dat alles eruit is.;)k

Mijn achterwand is al ruim 2 weken aan het drogen, elke kleine stukje heb ik vorige week donderdagavond gedaan. Zaterdag of aanstaande maandag wil ik er water in gaan doen. De achterwand heeft dan in ieder geval lang genoeg kunnen drogen. Ik lees overal een week spoelen over actieve kool, dat ga ik denk ik ook maar doen. Wellicht zijn er nog andere tips?

Ik heb ook 2 weken over kool gefilterd en 3 of 4x keer water gewisseld en iedere keer de achterwand met een spons schoon geboend.

Vandaag heb ik een 50% waterwissel gedaan. De achterwand afgeborsteld en even goed gekeken naar de "barstjes" die er te zien zijn in de achterwand. Aan de buitenkant van de achterwand is er niets te voelen van de barstjes. Het lijkt toch wel of de barstjes aan de binnenkant zitten, achter de epoxy. Dat daar toch water in is gekomen en de verf is opgelost. Van afstand zie je er niets van, maar als je met je neus tegen het glas gaat kijken zie je het wel. Heeft iemand hier ervaring mee?

En kan ik wel gewoon doorgaan met de achterwand, of moet ik toch alles opnieuw doen.

Bekijk bijlage 236782

Bekijk bijlage 236783

Bekijk bijlage 236781

Wellicht is het toch het niet goed mengen geweest. Ik heb een zeer secure weegschaal gebruike en de epoxy is in een periode van 1,5 maand op de achterwand gesmeerd. Waarbij er tussen de laatste epoxy laag en het in het aquarium plaatsen daarvan 9 dagen heeft gezeten. Niet goed uitgedroogd kan dus eigenlijk niet.

Wellicht toch niet goed gemengd. Ik vraag me nu wel af of ik hier mee door kan gaan of dat alles eruit moet.

Heeft iemand een idee of k hier gewoon mee door kan gaan. Zelf denk ik van wel omdat het echt was uitgehard omdat het al bijna een maand lag te drogen. Het is niet zacht op bepaalde plekken, wellicht dat k sommige plekken minder dik heb ingesmeerd zodat ze niet epoxy genoeg hebben.

Kan zijn dat de scheuren niet in de toplaag zitten maar een laag lager, je kan proberen op een droge achterwand wat kool erop wrijven.
Kleur je de scheuren in zit het in je toplaag, laat het geen sporen na is je toplaag intact

Kan zijn dat de scheuren niet in de toplaag zitten maar een laag lager, je kan proberen op een droge achterwand wat kool erop wrijven.
Kleur je de scheuren in zit het in je toplaag, laat het geen sporen na is je toplaag intact

De scheuren zitten 100%zeker weten niet ik de toplaag ik voel namelijk niets aan t oppervlak. Op sommige plekken wordt het wel een soort van troebel waardoor het wit lijkt.

Ik heb de mengverhoudinh afgemeten met een precisieweegschaal en bij elke meting wel 5 minuten geroerd en tussen de lagen minstens 3 lagen gedroogd.

Dee tegellijm en acrylverf hebben door de verhuizing ruim 3 -4 maanden gedroogd. Onmogelijk dus dat het allemaal niet droog was.

Ik ga het denk ik gewoon proberen. Het water is kraakhelder en t lijkt nu niet erger te worden.

Scheuren hoef je niet te voelen hè 😉

Maar persoonlijk denk ik niet dat het kwaad kan als 1 van de lagen epoxy wat scheurtjes zitten

Vandaag de bak helemaal leeg gehaald. Plekken zijn boven water nog witter en voelen ook anders aan. Alsof ze opgeschuurd zijn. Toch ga ik het gewoon proberen en anders gaat de wand er alsnog uit en gaan we voor iets heel simpels.

Ik heb precies het zelfde gehad, bij mij was de Buitenlaag van de tegellijm wel droog maar er achter zat nog veel vocht. Ook minstens een maand laten drogen. En uiteindelijk toch alles er uitgehaald en een nieuwe achterwand gemaakt deze keer met twee componenten schuim niet meer met tegellijm. En ik heb ook de epoxy lagen sneller achter elkaar aangebracht, ik dacht niet langer als 12 uur tussen de lagen.

https://aquaforum.nl/threads/zelfbouw-1-8m-houten-aquarium.101611/page-2

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan