Aquarium staat niet geheel waterpas?


A

Arctic

Guest
Dit weekend heb ik een tweedehands aquarium opgehaald en bij de plaatsing zag ik dat hij (denk ik) niet geheel waterpas staat. Ik dacht eerst dat het aan het meubel lag, maar nu zie ik dat mijn vloer niet 100% waterpas is. Bij meerdere metingen op de bak zit de druppel wel tussen de streepjes, maar echt helemaal tegen het linkse streepje aan. Zie de foto voor de meest extreme meting. Is dit te scheef of kan dit prima? En mocht dit niet veilig zijn, raden jullie aan om bijv een viltje onder het aquarium of onder het meubel te leggen? Mijn aquarium zit in een aluminium frame, het is een Akvastabil bak. Het meubel heeft lage pootjes, maar het zijn volgens mij helaas geen stelpootjes. Sorry voor de waarschijnlijk domme vraag; ik heb best wel twee linkerhanden en wil geen bak die uit elkaar knapt...
F5F3502D-1D58-4B56-8555-52038E658C2A.jpeg
 
Dit is te scheef, ik zou het nu goed waterpas zetten (dus het belletje mooi in het midden) om in de toekomst ellende te voorkomen.
 
En niet met viltjes... :stop:
 
Duidelijk, dankjewel. Hoe kan ik het dan wel waterpas zetten? Heb dit nog nooit gedaan want mijn vorige aquaria stonden meteen al waterpas.
 
Euro munten eronder. Die ‘werken’ tenminste niet, vilt dat zakt weer in en staat ie zo weer uit het lood.
 
mijn akvastabil heeft regelbare pootjes.
 
Euro munten eronder. Die ‘werken’ tenminste niet, vilt dat zakt weer in en staat ie zo weer uit het lood.

Ok, dat klinkt inderdaad logisch dat viltjes meteen doorzakken... thnx! Euromuntjes had ik zelf nooit bedacht.

mijn akvastabil heeft regelbare pootjes.

Zal nog eens kijken of dat bij mij het geval is. Moet helaas wachten tot er iemand is die de bak samen met mij eraf kan tillen, maar dit is hoopgevend. Dankje! Volgens mij hoeft het maar een heel klein beetje gesteld te worden om hem waterpas te maken.
 
Ik heb hem waterpas gezet met van die wigjes waarmee je afstand tot de muur/plint bepaalt als je laminaat legt.
 
Opzich is niet waterpas niet zo heel erg.
Torsie word veel sneller veel vervelender..

je waterpas kan je beter op de bodem van je aquarium leggen, je hebt namelijk geen enkele garantie dat de lichtkap (waar je nu op meet) recht op je aquarium zit.
Ook zou ik een grotere waterpas gebruiken waarmee je beter kan meten dan zo’n plastic dingetje
 
Heel wijs wouter :thumbs: :D
 
Opzich is niet waterpas niet zo heel erg.
Torsie word veel sneller veel vervelender..

je waterpas kan je beter op de bodem van je aquarium leggen, je hebt namelijk geen enkele garantie dat de lichtkap (waar je nu op meet) recht op je aquarium zit.
Ook zou ik een grotere waterpas gebruiken waarmee je beter kan meten dan zo’n plastic dingetje

Ja klopt, heb ook op de bodem gemeten. Maar dat was lastiger foto maken. Op de lichtkap kwam ik op precies hetzelfde uit, vandaar dat ik daar de foto heb genomen. Is dus enkel een zichtbaarheidsding :) Aangezien dit een waterpas van een vriend is ga ik gewoon een grotere halen voor mezelf, kan inderdaad nooit kwaad om in huis te hebben en heb ik hopelijk een meer nauwkeurige meting. Thanks!
 
Ja klopt, heb ook op de bodem gemeten. Maar dat was lastiger foto maken. Op de lichtkap kwam ik op precies hetzelfde uit, vandaar dat ik daar de foto heb genomen. Is dus enkel een zichtbaarheidsding :) Aangezien dit een waterpas van een vriend is ga ik gewoon een grotere halen voor mezelf, kan inderdaad nooit kwaad om in huis te hebben en heb ik hopelijk een meer nauwkeurige meting. Thanks!
En je zal hem vaker nodig gaan hebben, je zal heus ook nog wel eens verhuizen ofzo of een kastje plaatsen of iets..
Is nooit weg zo’n ding om ff alles mooi recht te zetten
 
Hahaha ja kan ik rinkelend door het leven!
 
Euro munten eronder. Die ‘werken’ tenminste niet, vilt dat zakt weer in en staat ie zo weer uit het lood.
Munten werken niet nee, maar je vloer kan wel werken. Als de kast op laminaat of tapijt staat, gaat dat wel werken door 't drukoppervlakte van de euro.
 
En ook je waterpas eens omdraaien!
Want wie zegt dat je waterpas wel waterpas is!
 
Is dat niet een beetje spijkers op laag waterpas zoeken?
Neen als schrijnwerker heb ik geleerd om je je waterpas te controleren!
Hoe controleer je een waterpas?
  • Zoek een vlak waarvan je "relatief" zeker bent dat het oppervlak "Waterpas is". (werkblad keuken bv)
  • Plaats hierop je waterpas
  • Kijk hier waar de luchtbel zich bevind
  • Draai je waterpas 180 graden
  • De luchtbel zou zich normaal zich op de zelfde plaats moeten bevinden
zo niet:
  • Waterpas is slecht afgesteld
 
Werkelijk? Ok, dat ga ik morgen eens proberen!
 
Tja ik heb deze handeling ook niet gedaan bij de nieuwe bak en natuurlijk kan een waterpas eens afwijken maar volgens mij zal dat in de praktijk best wel meevallen.
Het is ook lastig om iets te vinden waarvan je weet dat het echt waterpas is.
 
Tja ik heb deze handeling ook niet gedaan bij de nieuwe bak en natuurlijk kan een waterpas eens afwijken maar volgens mij zal dat in de praktijk best wel meevallen.
Het is ook lastig om iets te vinden waarvan je weet dat het echt waterpas is.

Ik denk dat onderstaand advies het meest aan de orde is eigenlijk:

zou ik een grotere waterpas gebruiken waarmee je beter kan meten dan zo’n plastic dingetje

Ik heb hier ook zo een ienie mini plastiek waterpasje maar dat gebruiken om een bak waterpas te plaatsen is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met waterwaardes meten met teststrips: op zijn best is het indicatief.
;)
 
Gelukkig was de mijne ik schat zo rond de 30 cm dus ik kan weer opgelucht ademhalen :D :D
 
Tja ik heb deze handeling ook niet gedaan bij de nieuwe bak en natuurlijk kan een waterpas eens afwijken maar volgens mij zal dat in de praktijk best wel meevallen.
Het is ook lastig om iets te vinden waarvan je weet dat het echt waterpas is.

precies , is helemaal nergens voor nodig , als de bak ongeveer waterpas staat is het prima
 
"ongeveer waterpas" is vrij te interpreteren. Ik vind een verschil van 5 mm in waterhoogte aan de voor en achterkant wel storend maar voor een ander is dat misschien hartstikke prima. Als je het doet, doe het dan meteen goed zou ik denken. :)
 
Misschien is er een maximum aan afwijking aan te geven voor een bak. Inderdaad zal de een 5 mm niet storend vinden en de ander wel maar bij welke afwijking kun je problemen verwachten is dan misschien een betere vraag.
 
"ongeveer waterpas" is vrij te interpreteren. Ik vind een verschil van 5 mm in waterhoogte aan de voor en achterkant wel storend maar voor een ander is dat misschien hartstikke prima. Als je het doet, doe het dan meteen goed zou ik denken. :)
Ongeveer waterpas bestaat niet!
Het is pas of het is niet pas.

Ik zal in de toekomst 2 maal nadenken vooraleer ik nog eens een tip geef.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja ik heb deze handeling ook niet gedaan bij de nieuwe bak en natuurlijk kan een waterpas eens afwijken maar volgens mij zal dat in de praktijk best wel meevallen.
Het is ook lastig om iets te vinden waarvan je weet dat het echt waterpas is.
Water. Water is waterpas.
 

Terug
Bovenaan