Aquarium van Harmen


Die bakjes heb ik ook naar gekeken en zien er inderdaad goed uit. Maar ik had snel iets nodig en dit was het enige wat ze op dat moment hadden bij de aquariumwinkel. De visjes zijn vrij groot, zeker nu ze de dooierzak nog hebben. Ik denk dat het goed gaat met dit bakje. Heb er inmiddels wat courgette en komkommer in liggen, maar ze zijn vrij passief. Hopelijk weten ze het straks te vinden.
 
Even weer een uurtje gepoetst en gesnoeid. De gele plomp heeft een klap gekregen van de eerdere behandeling, maar is toch weer goed aangeslagen. Niet kapot te krijgen.
IMG_8694.JPG
 
Even weer een fotootje. Er is niet heel veel veranderd ten opzichte van de laatste foto. Ik heb de vallisneria flink uitgedund, want die begon het minder goed te doen en was een hele dichte massa geworden. Ook de andere planten heb ik flink uitgedund. De vissen groeien lekker door. Ik denk dat de meeste groei nu wel is geweest. Ze zijn bijna 2 jaar en vertonen ook wel gedrag richting koppelvorming. Ik vermoed dat de beperkte ruimte van het aquarium ervoor zorgt dat ze nog geen eitjes hebben gelegd.
IMG_9047.JPG
 
Even een update. De echinodorus was zo groot geworden dat ik een stuk aan de linkerkant heb gezet, waar de vallisneria aan het wegkwijnen was. Lekker rigoureus in de crypto's gesnoeid en zo weer wat ruimte op de bodem gecreëerd. Gele plomp groeit en stekt ook weer mooi en als je vergeet de bloemen af te knippen groeien ze de bak uit.
Ik heb nu al lange tijd een mooie groep slak-etende slakken, maar ze kunnen de plaag bij lange na niet aan. Ik hoop binnenkort een flinke groep corydoras sterbai op de kop te kunnen tikken in de hoop dat die de voedselresten zullen wegkapen.
IMG_9947.JPG
IMG_0105.JPG
 
IMG_0601.jpg

Het is alweer even geleden dat ik een foto heb geplaatst. De afgelopen maanden heb ik zo nu en dan flink gesnoeid en een enorme gele plomp eruit gehaald. Een stek laten staan, die inmiddels ook alweer fors is. De vissen hebben nu weer mooi de ruimte en dit doet ze goed. Ik heb een viertal corydoras sterbai toegevoegd, maar er is moeilijk aan te komen voor een schappelijke prijs. Misschien zelf maar eens een kweekpoging wagen als ze wat groter zijn.
 
Mooie bak zeg en welke plant die zo groot is staat daar rechts (naast de Zwaardplant in het midden)?
 
Het aquarium zat even in een dipje. Dus rigoureus gesnoeid en de nodige waterverversingen gedaan. Tevens het filter maar eens schoongemaakt, want die zat vol drab. Dat was dus wel nodig. De vissen reageren meteen goed op de hernieuwde frisheid.
IMG_0745.jpg

IMG_0751.jpg


Beetje knokkerij hoort erbij.
IMG_0753.jpg
 
Alweer even geleden sinds de laatste update. Vorig jaar zomer de discusvissen eruit. Daarna wat klein spul aangevuld. Geen blikvangers, maar wat meer zoeken is ook wel weer eens leuk.

- Kardinalen 40x (zitten verstopt, ondanks dat de discusvissen eruit zijn)
- Boraras brigittae 15x
- Corydoras sterbai 13x
- Sturisoma panamense 5x (eigen kweek, ouders verkocht)
- Ramirezi koppel
- Epiplatys annulatus koppel
- Panaqolus maccus

De corydoras hadden laatst eitjes gelegd. Ik heb er een aantal verzameld en in een apart bakje gedaan. Inmiddels eten ze goed van de artemia en ander klein voer. Zie foto's hieronder.

Schermafbeelding 2023-01-27 om 13.22.11.png

Schermafbeelding 2023-01-27 om 13.22.45.png


Per ongeluk meegekomen garnaal die plots best groot werd (5cm).
IMG_6296.PNG


13 januari: 6 stuks uitgekomen
Schermafbeelding 2023-01-27 om 13.25.24.png


15 januari: overgeplaatst in klein hangend kweekbakje
IMG_6374.PNG


18 januari: de artemia smaakt goed
IMG_6373.PNG


23 januari
IMG_6372.PNG


27 januari: ongeveer een centimeter groot
IMG_6371.PNG
 
Aan de moderator: Het lukt mij niet om de naam van dit onderwerp te veranderen. Wil je "discusaquarium" veranderen in "aquarium"? Alvast bedankt!
 
Even een vraagje over je gele plomp: Wil die veel, matig, of weinig licht?
 
Aan de moderator: Het lukt mij niet om de naam van dit onderwerp te veranderen. Wil je "discusaquarium" veranderen in "aquarium"? Alvast bedankt!
Aangepast. Mooie bak verder en leuk die kleintjes 👍.
 
Even een vraagje over je gele plomp: Wil die veel, matig, of weinig licht?
Dat maakt denk ik niet zoveel uit. Hij krijgt bij mij best veel (LED-)licht. Groeide goed op 28 graden, nu ook op 25 graden. Heeft bij mij al die jaren nog nooit een drijfblad gemaakt zoals in de sloot, waar het ook goed groeit, maar waar het amper licht krijgt. Hij past zich dus waarschijnlijk aan de omstandigheden aan. Ik voeg trouwens ook geen CO2 of plantenvoeding toe.

Aangepast. Mooie bak verder en leuk die kleintjes 👍.
Bedankt!
 
de rasbora briggitae zwemmen die vaak in groep, of blijven ze eerder apart en zwemmen ook amper ?
 
Ze zwemmen best mooi in een groep en zijn ook actief. De kardinalen blijven nog dichter bij elkaar, maar die verstoppen zich ook meer. Verder zwemmen de brigittae vooral in de bovenste waterlaag.
 

Terug
Bovenaan