Wat is er nieuw

Aquascape 60cm van Fozzy.

Niet veel bijzonders te melden. Opstart perikelen in de bak en dus een paar dagen last van bruinalg (gehad) vrijdag en zaterdag ververst. Gisteren nog een keer ruim 75% ververst en met een oude tandenborstel het hout gepoetst. Vandaag lijkt de bak weer aardig hersteld te zijn. Enkele plantjes zijn wel aangetast lijkt het. Eens even een paar dagen aanzien nu.

Laatst bewerkt:
Al gemeld in de vorige post dat er bruinalg door de bak gaat. Dus vandaag weer ververst en gepoetst. Heb ook de lily pipe uitstroom vervangen. Had er een bij Ali besteld, zie de foto. Dit was een smalle, die echt alleen maar rechtuit en omlaag blies. Nu een Aqua Nova besteld giater en vandaag ontvngen en deze geeft ook veel beter oppervlakte beweging, en het water gaat nu meer door de bak rond als ik naar de plantjes kijk. Inmiddels overgegaan op de Lean Dose bemesting van Gilles. En hopen dat de bruinalg snel de biezen pakt. Want enkele voorgrondplantjes schijnen dit niet fijn te vinden, vandaar de kale plekken. Co2 checker is mooi lichtgroen in elk geval.

IMG_0243.jpeg
IMG_0244.jpeg
IMG_0245.jpeg

Heel erg vervelend dat bruinalg bij de opstart. Ik vraag me af waarom ik dat bij @Cornelius eigenlijk nooit zie. Geen last van Corne? Of bespaar je ons die foto's :DD ?

Ik vraag me af waarom ik dat bij @Cornelius eigenlijk nooit zie. Geen last van Corne? Of bespaar je ons die foto's :DD ?
Ik heb in de opstart nauwelijks last van bruinalg. En dàt beetje bruinalg wat er is dat is na een maandje (voor het oog) verdwenen. Als ik weer een laks ben geweest met onderhoud zie ik het wel eens tevoorschijn komen, maar dat zit dan alleen aan de ruiten
Dus; dat je geen bakken ziet met bruinalg of algen in het algemeen kan wel kloppen. Ik heb er nauwelijks tot geen last van.

En om maar direct een antwoord te geven op de vraag 'wat doe jij anders dan mensen die wel bruinalg hebben'.
  • Ik start anders op (drystart of plantless cycle - afhankelijk van het plantbestand)
  • ik heb veel meer planten >80% bezetting
  • ik gebruik 50% osmosewater
  • ik zorg voor weinig voeding in het water
  • ik gebruik geen commerciële NPK bemestingsproducten. Ik maak ze zelf
  • ik gebruik pas veel licht als de bak een maand of 3 oud is
  • ik doe in de opstart soms wel eens 2x per week een waterwissel van 50%
  • in de opstart wil ik zoveel mogelijk zuurstof in het water
  • ik gebruik actieve kool tijdens de 1e maand in het filter

Lekker bezig Albert. Leuk setje is dit.

Lekker bezig Albert. Leuk setje is dit.
Dat dacht ik. En voor een mooi prijsje. De jerricans waren €14 per stuk, zijn er ook met kraantjes wel maar dn betaal je gelijk €22,— voor minder liters. En dit is nog wel te tullen vd trap naar beneden, scheelt sportschool ook. Hoeven ook niet tot de rand toe afgevuld.

Goeie oplossing Albert. Ik ga overwegen of ik dit niet ook eens moet gaan doen zo, de reden dat het nooit overwogen heb is dat ik het apparaat eigenlijk alleen in ons washok op zolder kwijt kan en dat staat al zo vol. Op deze manier kun je hem mooi aan de kant zetten als hij niet in gebruik is. Handig. En met tweemaal 20 liter kom je een heel eind als je bak niet te groot is.

Goeie oplossing Albert. Ik ga overwegen of ik dit niet ook eens moet gaan doen zo, de reden dat het nooit overwogen heb is dat ik het apparaat eigenlijk alleen in ons washok op zolder kwijt kan en dat staat al zo vol. Op deze manier kun je hem mooi aan de kant zetten als hij niet in gebruik is. Handig. En met tweemaal 20 liter kom je een heel eind als je bak niet te groot is.
Ik heb 2 bakken van rond de 100 liter, dus 2 gieters van 10liter en 2 van deze jerrycans redt ik het prima.

Laatst bewerkt:
Goed bezig. Allen beetje krap om te douchen zo ;)k

Ik heb nu een Lido 120 en wil op termijn overstappen op een Lido 200, 200 liter dus. Omdat ik volgens de EI-methode bemest ververs ik wekelijks de helft, maar aangezien je maar een deel met osmosewater ververst is 40 liter meer dan genoeg, ook met een 200 liter bak. Ik ga me er eens ernstig in verdiepen, met die suffe plank van je heb je me op ideeën gebracht 😁.

Ik heb nu een Lido 120 en wil op termijn overstappen op een Lido 200, 200 liter dus. Omdat ik volgens de EI-methode bemest ververs ik wekelijks de helft, maar aangezien je maar een deel met osmosewater ververst is 40 liter meer dan genoeg, ook met een 200 liter bak. Ik ga me er eens ernstig in verdiepen, met die suffe plank van je heb je me op ideeën gebracht 😁.
Ja, erg recht is hij nog niet. Maae dit lag op zoldertje in de schuur, ga ik nog wel eens netjes recht maken en wie weet airbrush ik er wel wat moois op.

Zat die metalen achterplaat erbij Albert en toen ik hem kocht zaten er van die zielige zwarte klemmen bij die je op hout moest schroeven.

Zat die metalen achterplaat erbij Albert en toen ik hem kocht zaten er van die zielige zwarte klemmen bij die je op hout moest schroeven.
Ja, zoals op deze foto vd website werd hij geleverd.
IMG_0254.jpeg

Ja, erg recht is hij nog niet. Maae dit lag op zoldertje in de schuur, ga ik nog wel eens netjes recht maken en wie weet airbrush ik er wel wat moois op.
Maakt niet uit, waar het om gaat is dat ik me altijd afvroeg waar ik dat ding in godsnaam aan de muur moest hangen maar met die plank is dat geen issue meer. Tevoorschijn halen voor gebruik en de rest van de week in een hoekje zetten. Gewoon een handig idee dus.

Vanmorgen een flinke onderhoudsbeurt gedaan, plantjes eruit en afgespoeld in de strijd tegen de bruinalg. Daarna alles terug geplaatst en afgevuld met osmosewater. Ook een groepje Japonica Garnalen geplaatst. De planten hadden in die 4 weken toch al behoorlijke wortels aangemaakt. Het ‘gras’ vooraan laat ik nog even gaan zo. Als dat toch niet echt aanslaat ga ik dat tzt, na de feestdagen wel vervangen.
IMG_8805.jpeg

Japonica garnalen zijn leuk en harde werkers!

En voor een mooi prijsje. De jerricans waren €14 per stuk,

Haha, dan waren zeker de laatste 20L’s in het schap links-boven, maar nog volop 10L’s (zonder kraantje) daaronder 🧐

Haha, dan waren zeker de laatste 20L’s in het schap links-boven, maar nog volop 10L’s (zonder kraantje) daaronder 🧐
O, hoe weet jij dat? Haha. Of werk je er soms.

O, hoe weet jij dat? Haha. Of werk je er soms.
Reiling zat jaren geleden ook bij ons in Almelo en haalde daar dezelfde 20L watercans.
Nu had ik er eentje nodig omdat ik het water uit de luchtontvochtiger wil bewaren, voor straks de EI bemesting poeders op te lossen maar kan ook voor de strijkbout.

Weer een 20L was mooi geweest maar de 10L is ook voldoende, het zijn beiden de betere watercans.
1000024761.jpg

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan