Fozzy
Well-known member
Minigarnaaltje. Grassprietje. De soil is amper 2mm groot als vergelijk.
Osmoseapparaat verkoopt losse silicaatfilters met navulling die je extra kunt aansluiten.
https://www.osmoseapparaat.nl/silic...nline-silicaatfilter-2-inch-type-2.html?amp=1
Had ff contact met osmoseapparaat en dit antwoord. Dus eerst maar een Di filter properen en als dat nog niet genoeg zou zijn…Dat filter had ik ook maar zover ik weet met DI hars maar dat herinner ik me niet zo meer.
Zover ik weet haalt een gewoon osmoseapparaat amper of slecht silicaten eruit. Maar goed zover als ik weet is silicaat in het water geen reden voor bruinalg om de kop op te steken behalve dat ze zich ermee voeden als ze er zijn.Bestel gewoon beide, weet ik zeker dat ik goed zit, en ja heb sinds de opstart ook enorm veel bruinalg. Dat zou na al die waterwissels nu toch wel eens weg mogen zijn.
Heb de bak nieuw opgestart 7 weken gekeden met regelmatige waterwissels dus afval kan er volgens mij amper inzitten, en enige in de bodem rommelen is wat plantjes een keer verzetten. Zou dus evt alleen kunnen komen omdat het filter in zou moeten draaien om bacterien aan te maken.Alleen een Di filter extra op je osmose apparaat is al voldoende. Haalt bij mij alles eruit tot 0.05 als startwaarde. Ik vervang de inhoud pas als hij richting de 1.0 gaat. De snelheid hiervan hangt natuurlijk af van de hoeveelheid water die je aanmaakt en daarbij of je gebruik maakt van een boosterpomp die je aanmaaksnelheid aanzienlijk vergroot.
Verder is bruinalg idd een indicator van onbalans in je bak, zowel bij zoet als zout. Treed op in jonge systemen of wanneer er veel gerommeld wordt in de bodem. Silicaat is verder een bouwsteen voor bruinalg, helemaal je silicaat verwijderen is binnen de hobby overigens een ilusie en moet in mijn ogen het doel ook helemaal niet zijn.
Bekijk bruinalg als een signaal, kijk wat je hebt gedaan de afgelopen periode en probeer dit anders te doen om weer balans en rust te krijgen in je systeem.
Ja, dat was afgelopen dinsdag, maar die bruinalg was toen al wel aardig verdwenen. Alleen die kh was veel te hoog omdat het een soil is zou die veel lager moeten zijn. Maar dat het hout en stenen eruit zijn bewijst wel dat die de oorzaak waren vd hoge KH. En de bruinalg kwam voor die tijd, zonder in de bodem te prutsen binnen 24uur na de waterwissel alweer terug. Nu is er nog niets te zien op glas of planten van die troep.Je hebt de stenen en hout toch ook onlangs verwijderd. Stenen ivm mogelijke oorzaak mbt hoge constante KH waardes?
Tja, en dan weer alg op het hout.. 😉 zag ook wel van die ronde Superfish dingen maar die zijn zo klein. Zorgen dat er wortels over het bakje groeien en dan zie je ze toch niet meer, of wat Hydrodtyle in het bakje hangen en dan groeit dat ook wel als een muur langs de potjes.Kan je niet iets doen met die stronken hout Albert en daar wat planten op bevestigen? Vind ik persoonlijk mooier ogen dan de vierkante zwarte mandtjes 😅.
Het hout hoeft niet in de bak te hangen he met wat takken 😉. Dat kan je aan de planten overlaten met idd Hydrocotyle etc.Tja, en dan weer alg op het hout.. 😉 zag ook wel van die ronde Superfish dingen maar die zijn zo klein. Zorgen dat er wortels over het bakje groeien en dan zie je ze toch niet meer, of wat Hydrodtyle in het bakje hangen en dan groeit dat ook wel als een muur langs de potjes.
Ja en dus nu de planten hier en daar aanpassen en herschikken en uitkijken naar een flinke school kleine vissen.Wat fijn! De volhouder wint.
Mooi zo'n klein schooltje kleintjes. Benieuwd wat je keuze gaat worden.Ja en dus nu de planten hier en daar aanpassen en herschikken en uitkijken naar een flinke school kleine vissen.
En toch klopt de info niet helemaal van internet want er staat ook een engelse versie..Ik heb de nieuwe RGBW van Aquatlantis maar vond de oude Aquatlantis 2.0 fijner want daar kon je het juist wat witter mee krijgen maar ja net zij zo.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.