Wat is er nieuw

Aquascape ILA 60x40x40cm (96L) van Martijm

Dag 25! Vandaag heb ik de waterwaarden getest. Ik heb maar een beperkt aantal vloeistoftests, dus ik heb helaas niet alles kunnen testen. De volgende waarden kwamen uit de testjes:

NO2: <0,3 mg/L
pH: 6,7
KH: 7,0
GH: >25 (ik denk dat hier iets mis ging, want na 50 druppels trad er nog steeds geen kleurovergang op..)

Verder staat het aquarium al bijna 4 weken in te draaien, wat betekent dat ik binnenkort langzaamaan de bewoners toe ga voegen en daar heb ik jullie hulp bij nodig 😀! Ik heb al 2 jaar lang een aquarium staan en die bewoners ga ik sowieso eerst overzetten naar het nieuwe aquarium. Hierin zitten nog 10 Rasbora Hengeli, 1 Corydoras Pygmaeus (de rest is helaas al overleden 😕) en 4 Amanogarnaaltjes. Nu zullen ze van een 60L naar een 96L aquarium gaan, dus ik kan dit bestand nog wat uitbreiden. Ik twijfel nog of ik de corydoras weer tot 6-8 wil aanvullen, omdat ik nu geen volledige zandbodem meer heb. Misschien dat ik over twee maanden dan ga voor een groepje Otocinclus. Wel ga ik waarschijnlijk de Amanogarnaaltjes aanvullen tot 10. Naast deze garnaaltjes wil ik ook een slakkensoort toevoegen, zodat ze samen mooi het alg op kunnen eten. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik las positieve dingen over de Appelslakken (Pomacea diffusa?). Ook wil ik graag een mooie koppel of harem vissoort toevoegen. Ik zat te denken aan een aantal Honinggoerami's, maar ik denk dat ik eerder ga voor een harem Dario Dario's (1M2V). Dit alles zal leiden tot dit vissenbestand:

• 10 Rasbora Hengeli
• 3 Dario Dario (1M2V) of 5 Honinggoerami's (2M3V)
• 1 Corydoras Pygmaeus
• (Een aantal Otocinclus?)
• 10 Amanogarnaaltjes
• 2(of meer?) Appelslakken

Volgens mij kan zelfs hier nog wel wat bij, dus ik hoor graag jullie advies over dit bestand en wat hier eventueel nog bij zou kunnen!

Nadeel van appelslakken is dat de kweek ervan en handel ervan verboden is bij de wet, dus als je er 2 neemt is de kans enorm groot dat je nakweek gaat krijgen.

Zou de pygmaeusjes uitbreiden naar minimaal 10 en gezien deze voornamelijk in de middenzone zwemmen zal een zandbodem minder essentieel zijn bij ze

Ik zou inderdaad ook de cory's uitbreiden. En als je kiest voor de gourami's dan zou ik er 3 doen ipv 5.
Otociclussen en garnalen kunnen er altijd nog bij. Die lusten beide net zo graag alg als de slakken.
Misschien dat een ander slakkensoort beter is ipv de appelslakken ivm kweken, maar daar zul je je dan even in moeten verdiepen want verder dan poelslakken, puntslakjes en anatome helena's kom ik niet. ;-)

Hmm, dan is een appelslak niet zo verstandig inderdaad. Ik weet zelf ook vrij weinig van slakken af, dus als iemand nog een goede tip heeft over een slak die: geen aquariumplanten eet, zich niet voortplant en wél alg eet, dan hoor ik het graag 😀!

En goed om te horen dat de corydoras wel in mijn aquarium kunnen i.v.m. de bodem, dus ik ga er nog even goed over nadenken of ik ze ga uitbreiden naar 10. Of past er misschien een ander leuk schooltje bij i.p.v. de corydoras? Al wil ik liever niet dat het te "druk" oogt vanwege teveel verschillende vissoorten (in dezelfde waterlaag). Dan kies ik er denk ik eerder voor een schooltje wat uit te breiden.

Een goede algenetende slak is de neritrinaslak, die kweken niet op zoet, zou er wel 1 doen en niet meer want de eitjes verwijderen schijnt erg lastig te zijn.

Een goede algenetende slak is de neritrinaslak, die kweken niet op zoet, zou er wel 1 doen en niet meer want de eitjes verwijderen schijnt erg lastig te zijn.
Ik heb deze slak even opgezocht, maar kwam wel een paar keer tegen dat ie zo af en toe toch wel graag het aquarium uit klimt 😅. Aangezien ik een open aquarium heb, lijkt het mij dus niet zo handig deze soort aan te schaffen. Heeft trouwens elke slakkensoort de neiging dit te doen of valt dat wel mee?

Ik heb deze slak even opgezocht, maar kwam wel een paar keer tegen dat ie zo af en toe toch wel graag het aquarium uit klimt 😅. Aangezien ik een open aquarium heb, lijkt het mij dus niet zo handig deze soort aan te schaffen. Heeft trouwens elke slakkensoort de neiging dit te doen of valt dat wel mee?
Dat doen alle aquariumbewoners (de bak uit klimmen/springen) maar alleen als de omstandigheden slecht zijn, heb zelf ook die neritrinaslakken zitten (in 2 bakken) en nog nooit een slak buiten de bak aangetroffen en al mijn bakken zijn open

Dat doen alle aquariumbewoners (de bak uit klimmen/springen) maar alleen als de omstandigheden slecht zijn, heb zelf ook die neritrinaslakken zitten (in 2 bakken) en nog nooit een slak buiten de bak aangetroffen en al mijn bakken zijn open
Ohh dat wist ik niet. Dan ga ik denk ik toch maar voor deze slak, want hij ziet er wel prachtig uit!

De eerste drie Amanogarnaaltjes zijn inmiddels al overgeplaatst! Ze zien er gezond uit en zijn al mooi bezig met het verwijderen van die witte waas. Ik ga vandaag of morgen de rasboras ook overplaatsen en waarschijnlijk even langs de winkel om wat extra Amanogarnaaltjes + Neritina slak te kopen.

20201217_144737.jpg

20201217_144317.jpg
20201217_144259.jpg

Het aquarium staat er goed bij en de planten groeien goed.
scape lekker , voeg je reeds plantenvoeding toe ? waterwaardes?
Wel begint het dwergnaaldgras het zandstrandje over te nemen. Als iemand tips heeft om dit tegen te houden, dan hoor ik dat graag 😅!
Met een breekmes verschillende malen tot op de bodem erdoor snijden en plukken

scape lekker , voeg je reeds plantenvoeding toe ? waterwaardes?
Ik voeg nog geen plantenvoeding toe. Ik wilde daar deze week mee beginnen, maar ik zag al wat alg op het zandstrandje verschijnen, dus het leek mij daarom nog niet verstandig plantenvoeding toe te voegen. Ik heb helaas een beperkte testkit, dus de enige waterwaarden die ik (betrouwbaar) kon testen zijn:
NO2: <0,3 mg/L
pH: 6,7
KH: 7,0

Met een breekmes verschillende malen tot op de bodem erdoor snijden en plukken
Bedankt voor deze tip. Dat ga ik eens proberen!

Gave foto's! Erg scherp
Thanks 😁!

Hallo allemaal, ik heb even jullie hulp nodig! Ik ben inmiddels begonnen aan het toevoegen van 2ml plantenvoeding (All-in-One). Daarvoor merkte ik al dat er wat alg op het zandstrandje kwam, maar het wordt nu zo erg dat ik het eigenlijk om de dag wel moet verwijderen.

Even ter info: de verlichting staat maar 8 uur per dag aan en volgens mij voeg ik ook meer dan genoeg CO2 toe (tussen rond de 25 mg/L). Wel heb ik afgelopen donderdag 8 Amanogarnaaltjes en 1 slak toegevoegd. Misschien dat dat de balans wat verstoord heeft?
20201227_181456.jpg

Ook blijft er een soort schuimlaagje op het wateroppervlak drijven. Waarschijnlijk komt dit door de CO2 bubbels(?). Ik heb hier alleen nog nooit last van gehad, dus ik weet ook niet of het erg is.
20201227_181336.jpg

I.p.v. elke keer het alg en de schuimlaag handmatig te verwijderen, wil ik heel graag de oorzaak van het probleem aanpakken. Ik ben nog niet heel bekend met alle soorten algen, dus ik hoor graag van jullie wat verstandig is om te doen!

No3 en po4 meetbaar houden.
Co2 via continu-test afstellen tot groen/geel(lime)
De beste oplossing om oppervlakte vrij te houden van allerhande vuil is een skimmer maar neemt niet de oorzaak weg

No3 en po4 meetbaar houden.
Ik heb helaas nog geen testers om dit te meten, maar ik zal dit binnenkort aanschaffen.

Co2 via continu-test afstellen tot groen/geel(lime)
Mijn CO2 Checker kleurt groen/geel en bevat een indicator vloeistof van 20 mg/L, wat dus betekent dat ik waarschijnlijk rond de 25 mg/L CO2 zit. Dat moet genoeg zijn toch?

Ik heb helaas nog geen testers om dit te meten, maar ik zal dit binnenkort aanschaffen.
Als je wekelijks houd aan voldoende grote waterwissel en bv EI- methode of een light versie ervan toepast kun je eventueel zonder testers ervan
Mijn CO2 Checker kleurt groen/geel en bevat een indicator vloeistof van 20 mg/L, wat dus betekent dat ik waarschijnlijk rond de 25 mg/L CO2 zit. Dat moet genoeg zijn toch?
Dan ga ik er ook vanuit dat dit voldoende is.

je alg en hout blijven reinigen om filter minder te belasten ( h2o2 eventueel toedienen via oxidator )
zelf zou ik die aio iets hoger doseren 10ml/week en nog iets extra aan sporen en fosfaat toedienen

je alg en hout blijven reinigen om filter minder te belasten ( h2o2 eventueel toedienen via oxidator )
zelf zou ik die aio iets hoger doseren 10ml/week en nog iets extra aan sporen en fosfaat toedienen
Alg en hout reinig ik zoveel mogelijk inderdaad. En wekelijks ververs ik 50% van het water. Ik voeg die 2 ml AIO wel dagelijks toe, wat dan dus neerkomt op 14 ml per week. Is dat dan weer teveel? Op de fles zelf staat zelfs dat ik omgerekend 30 ml per week toe kan voegen, maar dan ga ik wel heel veel alg krijgen denk ik..

Alg en hout reinig ik zoveel mogelijk inderdaad. En wekelijks ververs ik 50% van het water. Ik voeg die 2 ml AIO wel dagelijks toe, wat dan dus neerkomt op 14 ml per week. Is dat dan weer teveel? Op de fles zelf staat zelfs dat ik omgerekend 30 ml per week toe kan voegen, maar dan ga ik wel heel veel alg krijgen denk ik..
Is een mooie(rijke) hoeveelheid AIO bij gebruik van een soil .
Soil durft wel eens veel po4 en sporen opnemen waardoor je langs deze kant tekort kan hebben( in de waterkolom )

Oke ik zit even met een probleem.. Door de feestdagen kon ik helaas wat minder tijd besteden aan mijn aquarium. Inmiddels zijn de algen de bak toch wat aan het overnemen en moet ik zo snel mogelijk de oorzaak van het probleem vaststellen. Ik wilde al bijna stoppen met het toevoegen van plantenvloeistof, maar dat schijnt alleen maar averechts te werken. Ik heb ondertussen de CO2 verhoogd en de verlichting op 80% gezet en naar 7 uur per dag teruggeschroefd. Ik kan helaas de waterwaarden nog niet compleet genoeg testen..

Ik heb hier verder nog geen ervaringen mee, dus kan iemand mij vertellen met wat voor soort alg ik te maken heb en hoe ik dit kan oplossen?

20210102_154747.jpg

20210102_154755.jpg

Je hebt verschillende soorten alg, dat op de bodem is blauwalg, denk dat je beter even in het algen forumonderdeel een topic kan starten, daar lezen de kenners mee

blauwalg, denk dat je beter even in het algen forumonderdeel een topic kan starten, daar lezen de kenners mee
Zal ik doen!

Niet dat ik mijzelf zo graag hoor praten, maar wil toch even mijn berichtje 18 november
Haha, misschien heb je toch gelijk inderdaad. Al begonnen de algen al wel te groeien voordat ik überhaupt begon met het toevoegen van de AIO.

Zonder waterwaardes te weten is het moeilijk advies te geven maar vermoed dat je iets van extra kaliumfosfaat en sporenelement mag toedienen.
Een oxidator met h2o2 zal deels helpen tegen oa je blauwalg.
Alg en vuil vlugger verwijderen/afgevelen

Zonder waterwaardes te weten is het moeilijk advies te geven
Ik heb vandaag al een beetje gekeken naar een betere testset om aan te schaffen en ik wil mij wat meer verdiepen in het gerichter toevoegen van plantenvloeistof (bijv. EI-methode ipv AIO). Qua testset kwam ik eigenlijk uit bij de testkoffer van JBL of Colombo. Die van JBL is veel uitgebreider, maar die van Colombo is weer een flink stuk goedkoper. Ik vraag mij ook af of het belangrijk is al die 15 tests van JBL bij te houden. De koffer van Colombo kan testen op pH, GH, KH, NO2, NO3, NH3 en PO4 en dat lijken mij toch de belangrijkste waterwaarden. Is dat voldoende om het aquarium goed in de gaten te houden of kan ik toch beter gaan voor de koffer van JBL?

Ik heb vandaag al een beetje gekeken naar een betere testset om aan te schaffen en ik wil mij wat meer verdiepen in het gerichter toevoegen van plantenvloeistof (bijv. EI-methode ipv AIO). Qua testset kwam ik eigenlijk uit bij de testkoffer van JBL of Colombo. Die van JBL is veel uitgebreider, maar die van Colombo is weer een flink stuk goedkoper. Ik vraag mij ook af of het belangrijk is al die 15 tests van JBL bij te houden. De koffer van Colombo kan testen op pH, GH, KH, NO2, NO3, NH3 en PO4 en dat lijken mij toch de belangrijkste waterwaarden. Is dat voldoende om het aquarium goed in de gaten te houden of kan ik toch beter gaan voor de koffer van JBL?
Je hebt van JBL ook minder uitgebreide varianten, ikzelf heb de variant met NH4 als extra parameter (totaal: pH, KH, NO2, NO3, NH4) en deze kan je dan naar wens uitbreiden met de Refill setjes die JBL aanbiedt. Ik gebruik b.v. De PO4 refill zodat ik voor mijn situatie eigenlijk alle belangrijke waarden kan testen. De andere testset heb ik geen ervaring mee, maar daar lees ik minder goede ervaringen van.
O en een AIO is niet per se slecht maar je moet gewoon goed kijken welke concentraties (ppm) je uiteindelijk toevoegt. Ook testen en dan los toevoegen is lang niet altijd zaligmakend omdat je planten/bodem een deel opnemen waardoor je een vertekend beeld hebt (elke bak is immers anders qua planten).
Ikzelf gebruik Masterline Golden AIO en deze bevalt tot nu toe goed (en er staat weergegeven hoeveel ppm je van wat daadwerkelijk toevoegt bij de dosering).

Ben zeker geen expert en heb ook wel een beetje last van baardalg maar dat hoort ook bij een opstart en soms blijft het ook een mysterie. Belangrijkste is denk ik dat de plantjes gewoon iets van voeding/co2 krijgen zodat ze op termijn kunnen concurreren met de algen.

Wat ik wel altijd onthouden heb van algen is, bruine alg (baardalg, Staghorn e.d.) = meestal vervuiling/circulatie issue; groene alg = licht/voeding balans verstoord. Maar goed vaak is het een combi van factoren.

Succes met je bakje!

Ps. Ik zou misschien wel je 'strandje' in de bak scheiden met iets van steen van de soil (evt. filterwatten tussen gaatjes als je het ergens mee kan bedekken), anders gaat dit mengen.

Basic heb je genoeg met Kh ,no3 en po4 en een co2 continu-test

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan