Killerfish
Well-known member
Nice! Toch nog iets wits deze kerst als de schimmel zo blijft groeien 

Dankje 😀!Erg fraai zo Martijm.
Ik denk dat het bij mij volgende week ook opgegeten zal worden als ik de Amano garnaaltjes toevoeg 😎Bij mij heeft het hout 3 weken met schimmel gestaan. Maar toen was het ook met 2 dagen helemaal verdwenen.
Hahaha zo kun je het ook bekijken ja 🤣Nice! Toch nog iets wits deze kerst als de schimmel zo blijft groeien![]()
Ik heb deze slak even opgezocht, maar kwam wel een paar keer tegen dat ie zo af en toe toch wel graag het aquarium uit klimt 😅. Aangezien ik een open aquarium heb, lijkt het mij dus niet zo handig deze soort aan te schaffen. Heeft trouwens elke slakkensoort de neiging dit te doen of valt dat wel mee?Een goede algenetende slak is de neritrinaslak, die kweken niet op zoet, zou er wel 1 doen en niet meer want de eitjes verwijderen schijnt erg lastig te zijn.
Dat doen alle aquariumbewoners (de bak uit klimmen/springen) maar alleen als de omstandigheden slecht zijn, heb zelf ook die neritrinaslakken zitten (in 2 bakken) en nog nooit een slak buiten de bak aangetroffen en al mijn bakken zijn openIk heb deze slak even opgezocht, maar kwam wel een paar keer tegen dat ie zo af en toe toch wel graag het aquarium uit klimt 😅. Aangezien ik een open aquarium heb, lijkt het mij dus niet zo handig deze soort aan te schaffen. Heeft trouwens elke slakkensoort de neiging dit te doen of valt dat wel mee?
Ohh dat wist ik niet. Dan ga ik denk ik toch maar voor deze slak, want hij ziet er wel prachtig uit!Dat doen alle aquariumbewoners (de bak uit klimmen/springen) maar alleen als de omstandigheden slecht zijn, heb zelf ook die neritrinaslakken zitten (in 2 bakken) en nog nooit een slak buiten de bak aangetroffen en al mijn bakken zijn open
scape lekker , voeg je reeds plantenvoeding toe ? waterwaardes?Het aquarium staat er goed bij en de planten groeien goed.
Met een breekmes verschillende malen tot op de bodem erdoor snijden en plukkenWel begint het dwergnaaldgras het zandstrandje over te nemen. Als iemand tips heeft om dit tegen te houden, dan hoor ik dat graag 😅!
Ik voeg nog geen plantenvoeding toe. Ik wilde daar deze week mee beginnen, maar ik zag al wat alg op het zandstrandje verschijnen, dus het leek mij daarom nog niet verstandig plantenvoeding toe te voegen. Ik heb helaas een beperkte testkit, dus de enige waterwaarden die ik (betrouwbaar) kon testen zijn:scape lekker , voeg je reeds plantenvoeding toe ? waterwaardes?
Bedankt voor deze tip. Dat ga ik eens proberen!Met een breekmes verschillende malen tot op de bodem erdoor snijden en plukken
Thanks 😁!Gave foto's! Erg scherp
Ik heb helaas nog geen testers om dit te meten, maar ik zal dit binnenkort aanschaffen.No3 en po4 meetbaar houden.
Mijn CO2 Checker kleurt groen/geel en bevat een indicator vloeistof van 20 mg/L, wat dus betekent dat ik waarschijnlijk rond de 25 mg/L CO2 zit. Dat moet genoeg zijn toch?Co2 via continu-test afstellen tot groen/geel(lime)
Als je wekelijks houd aan voldoende grote waterwissel en bv EI- methode of een light versie ervan toepast kun je eventueel zonder testers ervanIk heb helaas nog geen testers om dit te meten, maar ik zal dit binnenkort aanschaffen.
Dan ga ik er ook vanuit dat dit voldoende is.Mijn CO2 Checker kleurt groen/geel en bevat een indicator vloeistof van 20 mg/L, wat dus betekent dat ik waarschijnlijk rond de 25 mg/L CO2 zit. Dat moet genoeg zijn toch?
Alg en hout reinig ik zoveel mogelijk inderdaad. En wekelijks ververs ik 50% van het water. Ik voeg die 2 ml AIO wel dagelijks toe, wat dan dus neerkomt op 14 ml per week. Is dat dan weer teveel? Op de fles zelf staat zelfs dat ik omgerekend 30 ml per week toe kan voegen, maar dan ga ik wel heel veel alg krijgen denk ik..je alg en hout blijven reinigen om filter minder te belasten ( h2o2 eventueel toedienen via oxidator )
zelf zou ik die aio iets hoger doseren 10ml/week en nog iets extra aan sporen en fosfaat toedienen
Is een mooie(rijke) hoeveelheid AIO bij gebruik van een soil .Alg en hout reinig ik zoveel mogelijk inderdaad. En wekelijks ververs ik 50% van het water. Ik voeg die 2 ml AIO wel dagelijks toe, wat dan dus neerkomt op 14 ml per week. Is dat dan weer teveel? Op de fles zelf staat zelfs dat ik omgerekend 30 ml per week toe kan voegen, maar dan ga ik wel heel veel alg krijgen denk ik..
- AIO door de wc spoelen en kiezen voor een lean-dose
Zal ik doen!blauwalg, denk dat je beter even in het algen forumonderdeel een topic kan starten, daar lezen de kenners mee
Haha, misschien heb je toch gelijk inderdaad. Al begonnen de algen al wel te groeien voordat ik überhaupt begon met het toevoegen van de AIO.Niet dat ik mijzelf zo graag hoor praten, maar wil toch even mijn berichtje 18 november
Ik heb vandaag al een beetje gekeken naar een betere testset om aan te schaffen en ik wil mij wat meer verdiepen in het gerichter toevoegen van plantenvloeistof (bijv. EI-methode ipv AIO). Qua testset kwam ik eigenlijk uit bij de testkoffer van JBL of Colombo. Die van JBL is veel uitgebreider, maar die van Colombo is weer een flink stuk goedkoper. Ik vraag mij ook af of het belangrijk is al die 15 tests van JBL bij te houden. De koffer van Colombo kan testen op pH, GH, KH, NO2, NO3, NH3 en PO4 en dat lijken mij toch de belangrijkste waterwaarden. Is dat voldoende om het aquarium goed in de gaten te houden of kan ik toch beter gaan voor de koffer van JBL?Zonder waterwaardes te weten is het moeilijk advies te geven
Je hebt van JBL ook minder uitgebreide varianten, ikzelf heb de variant met NH4 als extra parameter (totaal: pH, KH, NO2, NO3, NH4) en deze kan je dan naar wens uitbreiden met de Refill setjes die JBL aanbiedt. Ik gebruik b.v. De PO4 refill zodat ik voor mijn situatie eigenlijk alle belangrijke waarden kan testen. De andere testset heb ik geen ervaring mee, maar daar lees ik minder goede ervaringen van.Ik heb vandaag al een beetje gekeken naar een betere testset om aan te schaffen en ik wil mij wat meer verdiepen in het gerichter toevoegen van plantenvloeistof (bijv. EI-methode ipv AIO). Qua testset kwam ik eigenlijk uit bij de testkoffer van JBL of Colombo. Die van JBL is veel uitgebreider, maar die van Colombo is weer een flink stuk goedkoper. Ik vraag mij ook af of het belangrijk is al die 15 tests van JBL bij te houden. De koffer van Colombo kan testen op pH, GH, KH, NO2, NO3, NH3 en PO4 en dat lijken mij toch de belangrijkste waterwaarden. Is dat voldoende om het aquarium goed in de gaten te houden of kan ik toch beter gaan voor de koffer van JBL?
Basic heb je genoeg met Kh ,no3 en po4 en een co2 continu-testIk heb vandaag al een beetje gekeken naar een betere testset om aan te schaffen en ik wil mij wat meer verdiepen in het gerichter toevoegen van plantenvloeistof (bijv. EI-methode ipv AIO). Qua testset kwam ik eigenlijk uit bij de testkoffer van JBL of Colombo. Die van JBL is veel uitgebreider, maar die van Colombo is weer een flink stuk goedkoper. Ik vraag mij ook af of het belangrijk is al die 15 tests van JBL bij te houden. De koffer van Colombo kan testen op pH, GH, KH, NO2, NO3, NH3 en PO4 en dat lijken mij toch de belangrijkste waterwaarden. Is dat voldoende om het aquarium goed in de gaten te houden of kan ik toch beter gaan voor de koffer van JBL?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.