Aquascape van Bubbelkruik 2.0 (81x36x45)


Het is weer vrijdag, dus bakken ververst en dus tijd voor een UPDATE :daisy:
Omdat het wel een hele reeks weekfoto's gaat worden, van de bakken start en huidige foto

Beneden bak
Start
beneden w0.jpg


Week 4

beneden w4.jpg


Boven bak
Start
boeddha bak boven 1.jpg


Week 3

boven w3.jpg


Nano bak
Start vooraanzicht
garnalenbak 0.jpg


Week 1 vooraanzicht
nano 1v.jpg


Start zijaanzicht
garnalen bak 0z.jpg


Week 1 zijaanzicht
nano 1z.jpg


Planten gaan lekker!
 
:love: :love: :love:

eigenlijk zou dat al genoeg moeten zeggen, maar goed, het mag van jou niet met smileys

Je bakken zien er erg mooi uit hoor, ik voel me helemaal zen......
 
Zeker! Alles de goede kant op!
Ben me ervan bewust dat ik er erg veel geluk mee heb :engel: is niet zo vanzelfsprekend om een bak op te zetten en alles direct goed groeit, zonder alg of andere problemen!
Beneden bak zit CO2 op en wekelijks vloeibare plantenvoeding.
Boven geen CO2 enkel wekelijks vloeibare plantenvoeding


:love: :love: :love:

eigenlijk zou dat al genoeg moeten zeggen, maar goed, het mag van jou niet met smileys

Je bakken zien er erg mooi uit hoor, ik voel me helemaal zen......

Nooit gedacht dat iemand ooit nog eens naar mij zou luisteren :LOL: :ROFLMAO:
Maar... super bedankt! :iloveyou:
 
Laatst bewerkt:
Als je mij van te voren had gevraagd of ik aquaria met onnatuurlijke objecten zou adoreren had ik waarschijnlijk een heel kort antwoord gegeven. Maar goed het gezegde luidt niet voor niets dat je eerst moet zien, proeven of doen alvorens te oordelen. En ja ik moet zeggen, stiekem bekennen dat ik jouw creaties toch wel echt gaaf vind, zelfs met de boeddha. Ik ga bij deze dus ook mijn vooringenomen standpunt omgooien en zal voortaan zeggen dat ik aquaria met onnatuurlijke objecten best wel kan en ik het mooi kan vinden ;)).

Nee echt gaaf gedaan, straalt de sereniteit zelf uit. Ook knap dat je in iets meer dan een half jaar tijd 3 van zulke bakken hebt draaien, en dan heb je ook nog is het een en ander omgegooid in de tussentijd.

Gr
Stefan
 
Als je mij van te voren had gevraagd of ik aquaria met onnatuurlijke objecten zou adoreren had ik waarschijnlijk een heel kort antwoord gegeven. Maar goed het gezegde luidt niet voor niets dat je eerst moet zien, proeven of doen alvorens te oordelen. En ja ik moet zeggen, stiekem bekennen dat ik jouw creaties toch wel echt gaaf vind, zelfs met de boeddha. Ik ga bij deze dus ook mijn vooringenomen standpunt omgooien en zal voortaan zeggen dat ik aquaria met onnatuurlijke objecten best wel kan en ik het mooi kan vinden ;)).

Nee echt gaaf gedaan, straalt de sereniteit zelf uit. Ook knap dat je in iets meer dan een half jaar tijd 3 van zulke bakken hebt draaien, en dan heb je ook nog is het een en ander omgegooid in de tussentijd.

Gr
Stefan

Wauw! :love: Bedankt voor je zeer groot compliment! :giggle:
Na mijn allereerste aquarium jaren geleden met de kruik (zie eerste bericht in dit topic) en waar mijn naam Bubbelkruik ook van afgeleid is ;) had ik ook niet gedacht dat ik terug zou gaan naar een object in het aquarium.
Maar toch kom je bij het zoeken naar aquascapes geregeld objecten tegen die in de scape verwerkt worden (huisjes, bomen, bruggen ed) wat in de juiste opzet een mooie aanvulling kan zijn.
De boeddha kwam ik ook in een scape tegen, juist het prominente, niet verstopt, maar ermee werken en door overgroei erin op laten gaan vond ik aantrekkelijk.
En... Als je het niet probeert weet je nooit of het iets is, dus...
Het leuke vind ik dat je altijd weer makkelijk kan veranderen zodra het niet is wat je gedacht had of je het beu bent, zonder verlies van extreem veel kosten.
Zo heb ik alles van mijn vorige scape hergebruikt (stenen, planten, hout) en maar kleine extra kosten gehad in de aanschaf van nieuwe dingen (boeddha, ander grind, extra planten). Op de boeddha na zou alles ook weer gebruikt kunnen worden mocht ik weer gaan veranderen.

Tja... In een korte tijd zijn er behoorlijk wat bakken bij gekomen :oopss:
De eerste (de benedenbak) was de drempel, daar heb ik heel lang over nagedacht en was eigenlijk als proef/ontdekking (ik was jaren geleden gestopt met een aquarium, door een andere hobby waardoor ik de bak niet meer kon hebben, maar ook omdat ik er niet heel veel meer mee deed en het eigenlijk een blok aan mijn been werd.
Mijn idee was om weer een groot aquarium te plaatsen ipv mijn tv, Ja ik ben er zo een die bijna tot geen tv kijkt :eek::oops:.
Echter, voor ik mijn tv de deur uit ging doen en een speciale bak ging laten bouwen voor die plek, wilde ik eerst "proeven" of het nog steeds/weer mijn hobby was.
Daarvoor eerst de loze plek in de hoekkast gebruikt en ja.. het was weer even wennen, maar ik zit er weer helemaal in :iloveyou:
De plek voor het grote aquarium blijkt niet geschikt omdat deze te laag is en omdat ik grote honden heb kan dat gevaarlijk zijn.
De bovenbak op mijn slaapkamer kwam omdat daar de tv weg ging en was bedoeld als opkweekbak voor planten, maar ja, als je eenmaal een bak hebt, wil je er snel ook iets leuks van maken, duss...
De nano is er gekomen omdat ik "even" garnalen apart wilde zetten om te verkopen, maar het was zo leuk en ze stonden op zo'n leuke plek, duss...:oopss:

Ik moet zeggen dat ik momenteel de kleine bakjes erg leuk vind, leuker dan één grote bak.
Wel heb ik nog een plek waar een 100cm bak kan komen te staan, maar voor nu houd ik me nog in :ROFLMAO::LOL:
 
Even een TTU-tje Tussen Tijds Update

Met dit weer houd ik mijn bakken en beesten extra goed in de gaten.
Zijn er gedragsveranderingen, blijft de temperatuur stabiel.
De beneden bakken doen het qua temperatuur goed, beneden heb ik dan ook airco :engel: :love::cool:
Toch meerdere malen per dag de temperatuur controleren en de beestenbende.

En dan... :eek: In de benedenbak zijn de Amano garnalen helemaal aan het doordraaien en racen als een malle door de bak heen... Max Verstappen is er niks bij :r
Wat is er loos :S Voor ik paniek acties ga ondernemen, eerst.... OBSERVEREN :!
Vissen zwemmen normaal in de middenlaag en bedelen om eten, oké die gedragen zich "normaal"
De neocardinia garnalen struinen zoals gewoonlijk rond, geen bijzonderheden daar (y)
Dus dan de focus op de Amano's, na uitgebreide observatie zie ik dat er ook een paar nog rustig onbekommerd aan het "grazen" zijn en dan merk ik het op :!
De heren zijn degene die Max Verstappen nadoen EN... Er is 1 dame NIET zwanger! Het jachtseizoen is geopend!
De hoog zwangere dames grazen onbekommerd door, terwijl de "vrijgezelle dame" geregeld zich heel slim weet te verstoppen en dit maakt de kerels dat ze als een haan zonder kop door de bak vliegen op zoek naar haar!
Ik krijg bijna medelijden met haar, maar tegen hormonen kan je niet vechten :ROFLMAO::LOL::p

amano 1.jpg


Dan Casa di Nano
Zoals voorspelt zijn er een aantal gesneuveld, maar momenteel lijkt het te settelen.

De Fire Red en Red Rilli leden lijken een staaktet vure gesloten te hebben en gaan momenteel vredig met elkaar om.

gang 1.jpg


Bij de White Pearls is er een baby boom geweest, die geven zich niet zo makkelijk gewonnen, ze zijn nog minuscuul klein, maar jong geleerd is ....

Maak kennis met een van de jongste White Pearl leden (in het midden bij de lichte grasspriet ;))

gang baby.jpg


Onze welgestelde Roderick vond het gisteren ook te warm om naar buiten te komen en heeft vandaag besloten zijn jas uit te doen alvorens een ommetje te maken, jaa... hij is wel slim :p

roderick jas.jpg


Dan de boven bak...
Dat is met deze warmte een heel ander verhaal :oops:
Daar heb ik geen airco.
Ik werk daar met een ventilator, alleen kan ik de kap er niet af halen omdat Bert dan kan bedenken om een ommetje buiten de bak te gaan doen :unsure:
Dus daar de bak op een kier met de ventilator erop en bevroren flessen water erin.

w bert 3.jpg


w bert 2.jpg


Het brengt de temperatuur zo'n 2 graden omlaag, wat voor mij een geruststellende gedachten is dat die dan uit komt op 27graden, maar bovenal...
Bert vind de bevroren waterflessen heerlijk! :love:
Zodra ik er een nieuwe in doe zwemt hij er continu langs af en hangt hij er geregeld tegenaan.

Al met al, het houd me bezig, maar aangezien ik nooit fan ben van temperaturen bovende 21 graden, mag het van mij wel weer Hollands hondenweer worden :Dk
 
Het is VRIJDAG ! UPDATE dag!

Deze week de warmte goed door gekomen... vissen beter dan ik :rolleyes:
Alle bakken gaan lekker en alle bewoners leven nog :giggle:
De Nano bak is ook tot rust gekomen en :engel: zij dank totaal maar 5 (van de 25) garnalen verloren (2 reds en 3 rilli's) en de rest struint heerlijk rond, ik had echt veel meer verwacht, zeker omdat ik ze samen ging zetten met mijn White Pearls en de Rilli's uit Asië geïmporteerd waren (van de Reds weet ik niet waar ze vandaan komen).
Wel heb ik ze extreem rustig laten over wennen, heeft in totaal 8 uur geduurd, eerst temperatuur laten wennen en vervolgens water mengen over de periode van 6 uur.
Ook Roderick voelt zich helemaal thuis en struint nu ook overdag de bak af om het leven van de garnalen zuur te maken :ROFLMAO:

Maar zonder verdere vertraging, hier de week updates:

Beneden bak
Start
beneden w0.jpg


Week 2
beneden w2.jpg


Week 4
beneden w4.jpg


Vandaag week 5
beneden 5.jpg


Boven bak
Start
boeddha bak boven 1.jpg


Week 2
boven w2.jpg


Vandaag week 4
boven w41.jpg


Nano bak
Start
garnalenbak 0.jpg


Week 1
nano 1v.jpg


Nano vandaag week 2

nano 2.jpg
 
Inmiddels 2 weken verder :oopss:
Maar moest de zolder verbouwen en daardoor weinig tijd voor updaten, maar... hier weer een update :thumbs:
storen in de toch al zware hitte tijd.
Vissen, planten, garnalen, slakken en Roderick doen het allemaal prima!
2 Red Rilli's zijn drachtig!!!
Ben benieuwd welke kleur combinaties eruit gaan komen!
Ze zijn dus allemaal gestabiliseerd en verder ook geen sterfte meer gehad, dus het samen brengen is nu goed en enkel zoals eerder beschreven maar 5 van de 25 verloren!

De Blue Rilli's in de beneden bak hebben ook jongen :love:
Ik ging "even" de pomp schoon maken wat resulteerde in uren jonge uit de pomp vangen :oo

Maar... verder is er dus weinig nieuws, dus zonder verdere omwentelingen, hier de foto updates.

Beneden bak
Start
beneden w0.jpg


Week 2
beneden w2.jpg


Week 4
beneden w4.jpg


Week 5
beneden 5.jpg


Week 7 vandaag
beneden w7.jpg


Bovenbak
Start
boeddha bak boven 1.jpg


Week 2
boven w2.jpg


Week 4

boven w41.jpg


Week 6 vandaag

boven w61.jpg
 
knappe evolutie!
 
Wat schrijf je toch leuk. En je bakken zijn prachtig! Leuk om te lezen!
 
Mooie groene bakken!
 
Time flies when you're.... Working hard :confused:

Maar hier een update van mijn bakjes!
De weken worden nu wel heel veel en zoveel foto's ineens kunnen hier niet geupload worden, dus vanaf nu dag 1 en huidige week.

Algemeen, alle bakken draaien lekker.
De beneden bak heeft wat algen, maar ik heb er dan ook erg veel traag groeiers in zitten.
Ik doe er niks aan, verwacht dat het zichzelf oplost.
Alle inwoners doen hun ding en zijn rond en gezond.
De bak is nu naar mijn idee bijna klaar, enkel nog wat snel groeiers links, maar verder weinig onderhoud aan en planten gesettleld :love: Nu genieten!

In de nano bak is een baby boom aan de gang, momenteel 3 Rilli dames drachtig!
Afgelopen week was ik Roderick kwijt :eek:
Hij was er niet om het eten te claimen van de Garnalen bende en zag hem al dagen niet rondstuinen :confused::oops:
Gelukkig had ik mee ingelezen over dwerg kreeftjes en had ik gelezen dat als ze gingen vervellen ze zich een paar dagen zouden verstoppen, dus met goede hoop het aangekeken en jawel, een paar dagen later struinde hij in een gloed nieuwe jas weer vrolijk rond :love:

De boven bak gaat ook goed.
Bert is geheel King of the Bak!
De grote Anubius is een ware hit en hij vind het heerlijk om daar op, onder en tussen te luieren :sleep:
De Blauw/groene neons zijn behalve met schemering en eten het merendeel verstopt in de steeds dichter groeiende jungle.
De garnalen zijn erg baby productief en waar ik hasd gehoopt dat Bert de populatie in bedwang zou houden stelt hij me erg teleur :unsure:

Maar hier dan de bakken update!

Beneden bak
start

beneden w0 start.jpg


Afgelopen vrijdag
week 9

beneden w9.jpg


Boven bak
Start

boven 1 start.jpg


Afgelopen vrijdag
week 8

boven w8.jpg


Nano
Start

nano 0 start.jpg


Afgelopen vrijdag
week 6

nano w6g.jpg
 
Je bent denk ik 1 van d eweinige die er van baalt als je betta je garnalen niet opeet :DD
 
Er is veel liefde in de garnalenbak :smitten:
Maar liefst 5 rilli's drachtig!
20201017_210546.jpg
 
Ik heb met plezier je hele topic doorgelezen. Schitterende bakken! Ik dacht zo op het eerste gezicht dat je 80 bak 120 oid was. Heel mooi gedaan!
 
Prachtige bakjes, je hebt duidelijk groene vingers.
binnenkort een rili geboorte explosie in je bak
 
Ik zag deze week een hoop soortgenoten van Roderick in de winkel, superleuke beestjes!
Heb je enig idee of hij garnalen of kleine visjes te grazen neemt als hij de kans krijgt?
 
Als Roderick je betta is; ja de meeste betta's zullen achter je garnalen aangaan. Die ervaring heb ik hier wel iig
 
Ik vermoed dat dat zo'n opportunist is die eet wat hij te pakken kan krijgen.
 
Ik vermoed dat dat zo'n opportunist is die eet wat hij te pakken kan krijgen.
Dwergkreeftjes staan bekend om hun vriendelijke karakter, wij kweken de cpo en ik laat altijd de jonkies bij de ouders (recht van de sterkste en e roverleven er ruim voldoende en de garnalen die erbij zitten kweken ook als zotten, wel komen ze er meteen op af als ik een slak geplet heb :LOL: maar heb soms een verdwaalde gup in de bak (heb een koppeltje guppen in mijn bioloog en de jonkies worden opgezogen door de pomp en komen dan in alle bakken terecht) en ook die laten ze met rust
 
Dwergkreeftjes staan bekend om hun vriendelijke karakter, wij kweken de cpo en ik laat altijd de jonkies bij de ouders (recht van de sterkste en e roverleven er ruim voldoende en de garnalen die erbij zitten kweken ook als zotten, wel komen ze er meteen op af als ik een slak geplet heb :LOL: maar heb soms een verdwaalde gup in de bak (heb een koppeltje guppen in mijn bioloog en de jonkies worden opgezogen door de pomp en komen dan in alle bakken terecht) en ook die laten ze met rust
Ok, dan is dat misschien toch een leuke kandidaat voor het aquarium, Ik heb bij de lfs oranje en blauwe dwergkreeftjes zien zitten, ik vond het erg leuke beestjes, maar ik weet er nog helemaal niks van.
Ik heb ook zo'n mooi grottensysteen wat ze waarschijnlijk geweldig zouden vinden, ik ga er eens wat meer over lezen!
Heb je enig idee of ze ook de bak uit proberen te klimmen?
 
Ok, dan is dat misschien toch een leuke kandidaat voor het aquarium, Ik heb bij de lfs oranje en blauwe dwergkreeftjes zien zitten, ik vond het erg leuke beestjes, maar ik weet er nog helemaal niks van.
Ik heb ook zo'n mooi grottensysteen wat ze waarschijnlijk geweldig zouden vinden, ik ga er eens wat meer over lezen!
Heb je enig idee of ze ook de bak uit proberen te klimmen?
Die blauwe moet je niet willen want waarschijnlijk is dat de floridakreeft en die word aanzienlijk groter dan een dwergkreeft, dus zou dan voor de oranje gaan, uit de bak klimmen doen ze alleen als de condities slecht zijn, ik heb hier alleen maar open bakken en ooit 1 kreeftje buiten de bak aangetroffen dus niks noemenswaardig
 
Ik heb met plezier je hele topic doorgelezen. Schitterende bakken! Ik dacht zo op het eerste gezicht dat je 80 bak 120 oid was. Heel mooi gedaan!
Bedankt voor je compliment! 80 x 120 :love: dat zou wat zijn!

Prachtige bakjes, je hebt duidelijk groene vingers.
binnenkort een rili geboorte explosie in je bak
Bedankt! En het zal je verbazen... Iedere plant boven water kan ik niet in leven houden :ROFLMAO::eek:
Ja inmiddels is er een Rilli baby boom!

Ik zag deze week een hoop soortgenoten van Roderick in de winkel, superleuke beestjes!
Heb je enig idee of hij garnalen of kleine visjes te grazen neemt als hij de kans krijgt?
Ja het zijn extreem leuke beestjes! En doordat ik er 1 heb krijg je net als een Betta er toch een specialere band mee!
Als hij mij ziet komt hij gelijk naar mij toe tegen het glas :love:

Hij en de garnalen leven erg gemoedelijk bij elkaar!
Hij jaagt ze enkel weg om bij het eten te komen, maar verder geen problemen.

Hieronder zojuist gemaakte foto van Roderick tussen de inmiddels Baby boom Rilli garnalen, allemaal zeer gemoedelijk aan het eten.

roderick met garnalen.jpg


Als Roderick je betta is; ja de meeste betta's zullen achter je garnalen aangaan. Die ervaring heb ik hier wel iig
Nee Roderick is een dwergkreeft.
Bart is mijn Betta (in een andere bak).
Maar Bert laat bij mij ookalle garnalen met rust (had ik niet op gerekend en ergens gehoopt dat hij de populatie in bedwang zou houden).

Haha, klopt idd :oopss:
Is ook soms verwarrend met al die namen die ik ze geef ;)

Ik vermoed dat dat zo'n opportunist is die eet wat hij te pakken kan krijgen.
Nope, zoals je ziet leven Roderick en alle leeftijden garnalen zeer gemoedelijk samen :giggle:

Dwergkreeftjes staan bekend om hun vriendelijke karakter, wij kweken de cpo en ik laat altijd de jonkies bij de ouders (recht van de sterkste en e roverleven er ruim voldoende en de garnalen die erbij zitten kweken ook als zotten, wel komen ze er meteen op af als ik een slak geplet heb :LOL: maar heb soms een verdwaalde gup in de bak (heb een koppeltje guppen in mijn bioloog en de jonkies worden opgezogen door de pomp en komen dan in alle bakken terecht) en ook die laten ze met rust
Ik plet momenteel ook de slakjes en laat ik in de bak! Heb vernomen dat dit extra kalk geeft voor de garnalen en kreeft.

Ok, dan is dat misschien toch een leuke kandidaat voor het aquarium, Ik heb bij de lfs oranje en blauwe dwergkreeftjes zien zitten, ik vond het erg leuke beestjes, maar ik weet er nog helemaal niks van.
Ik heb ook zo'n mooi grottensysteen wat ze waarschijnlijk geweldig zouden vinden, ik ga er eens wat meer over lezen!
Heb je enig idee of ze ook de bak uit proberen te klimmen?
Ik wist er ook niks van, maar was gelijk verlieft en heb er een meegenomen.
Roderick klimt er bij mij niet uit, is meer een graver die overal onder en doorheen probeert te komen, af en toe hangt hij wat in de planten, maar is het merendeel op de bodem te vinden.
 
Inmiddels 10,5 week geleden dat ik mijn laatste bakken update heb geplaatst, dus hier weer eens een goede update.

Alle bakken zijn geweldig gesetteld, alle dieren doen het super goed en ook de planten.
Bij de beneden bak waar ik in het begin co2 op had is na een tweede keer bijvullen naar mijn idee weer te snel op (heb het idee dat hij niet volledig bijgevuld was) en heb die verder niet bijgevuld en de planten doen het er niet minder om.
De blauwe garnalen en blauwe rilli's die ik er in heb doen het ook super, uiteraard zie ik er minder van dan in de nano bak, maar als ik de filter schoonmaak heb ik er altijd een hoop uit de filter te vissen.
Mijn renslakken rennen ook nog altijd rond, 1 ervan heeft een scheur in zijn huisje, maar blijft het gelukkig nog steeds goed doen.
Nog altijd heb ik 2 kerrie's en 2 sherry's die het prima met de neon tetra's lijken te kunnen vinden.
Ik had 1 neon tetra die heel klein was en ik Timmy noemde, maar nu kan ik Timmy niet meer onderscheiden van de rest.
Ik heb er ook een die ik Captain (kaptein) noem omdat hij een gezwollen oog heeft (vanaf dat ik hem heb), het gezwollen oog heeft hij nog altijd, maar hij lijkt er geen last van te hebben.
Ook de boven bak draait zonder problemen.
Zowel Bert de Betta als de groen/blauwe neon's met de garnalen en de twee mega renslakken doen het super!
Helaas is Bert niet geïnteresseerd in een garnalen hapje en daardoor heb ik ook daar een baby boom.
De neons zijn erg schuw, maar omdat ik boven enkel vanuit mijn bed kijk zie ik ze geregeld spelen in de stroming.
Bert is nog altijd een modder kruiiper en vind het heerlijk om zich overal doorheen te proppen en in de kleinste hoekjes te gaan zitten.
Ook vind hij het geweldig stoer om te gaan pronken naar de slakken, waarna hij een schuimnest maakt wat vervolgens zinloos weer verdwijnt.

De nano bak is toch wel mijn favoriet, geregeld sta/zit ik ernaast en vind het heerlijk om de garnalen en Roderick te observeren.
Omdat de bak zo klein is heb ik naast het binnen filtertje eronder filter media gelegd (van die kleine buisjes) hier kunnen de garnalen tussen kruipen en geeft meer filtermedia in de bak.
Ook heb ik er extra mos in om zo meer filtermedia te creëren (heb ontdekt dat mos geweldig filtreert).
In de nano bak heb ik (zoals in mijn vorige post) een baby boom aan rilli's
Ik laat ze eerst uitgroeien om ze dan uit te kunnen selecteren.
Degene die ik er niet in hou zullen naar de boven bak gaan.

Mochten er uiteindelijk overal teveel in zitten zal ik ze waarschijnlijk gaan verkopen of aan de winkel aanbieden, nog een extra bak erbij wil ik niet.

Algemeen heb ik dus amper omkijken naar mijn bakken, sporadisch water wissel en af en toe de overgroei aan planten bijwerken.
Het zijn dus bakken zoals ik ze het liefst heb, van genieten zonder veel poespas :love:



Beneden bak
Start

beneden w0 start.jpg


Laatste update
Week 9

beneden w9.jpg


Vandaag
week 19

beneden w19.jpg


Boven bak
Start

boven 1 start.jpg


Laatste update
Week 8

boven w8.jpg


Vandaag
week 18

boven w18.jpg


Nano
Start

nano 0 start.jpg


Week 6

nano w6g.jpg


Vandaag
Week 16

nano w16g.jpg
 
Erg fraai maar wat heb jij met die beeldjes ;)
 
Erg fraai maar wat heb jij met die beeldjes ;)
Geen idee, normaal heb ik er niks mee, maar kwam op een gegeven moment een scape tegen waar ze een boeddha gebruikt hadden en vond dat zo mooi dat ik die nagemaakt heb, dit was toen in de boven bak.
Dit werd mijn favoriete bak en de beneden bak vond ik eigenlijk niks aan.
Toen bedacht ik, waarom dat niet in de beneden bak maken, daar ben ik immers meer dan boven.
Dus heb ik beneden de scape nagemaakt en ben er nog altijd blij mee.
 
Ok, leuk en smaken verschillen natuurlijk en je moet altijd doen wat jezelf mooi vindt.
 
R.I.P Betta Bert

Bert 2.jpg


Je weet dat ze 2 jaar worden, maar het gaat altijd te snel!
Bert hierboven nog in pracht en praal heeft dik zijn leeftijd bereikt, zijn pracht en praal verdween langzaam aan, maar zijn nieuwsgierigheid niet.
Waar de viswinkel waarschuwde dat Betta's garnalen snoepen, was hij er enkel bevriend mee.
Hij was een ware modderkruiper die het geweldig leuk vond om te graven en zichzelf in hoekjes en kiertjes te proppen.
Het laatste half jaar heb ik hem naar beneden gehaald zodat ik makkelijker een oogje in het zeil kon houden.
Geregeld had ik een hartverzakking als hij niet direct naar het glas kwam gezwommen, maar gisteren was het dan toch zo ver, hij had het leven gegeven en alsof de garnalen hem wilde bedanken dat hij hun met rust had gelaten hebben ze hem ook met rust gelaten.
Ook al ben je een vis, ik zal je missen!
 

Terug
Bovenaan