Wat is er nieuw

Aquatin's 60x30x40

Aquatin

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2009
Na een tijd bakloos te zijn geweest, kon ik het toch weer niet laten om toch weer een bakje op te starten en dus ook maar weer een nieuw fotoalbum. 🙂
Ben begonnen met een aqua 40 omdat ik gek ben op garnaaltjes, maar heb nu toch mijn 60cm bakje er maar weer bij gepakt en opgestart, het gebogen vooruit van de aqua40 vertekend de boel toch meer dan ik me herinderde 😀 en daar heb je toch net iets meer ruimte en mogelijkheid mee.

Hier nog even een foto van hoe ik een paar maand terug weer begonnen ben met de aqua40

862211aquatin_0_82_dsc00879.jpg

Behoorlijk zwanger vuurtje en heb ook al tig jongen gespot

153574aquatin_0_82_img_3675.jpg

En de start van de rekord 600

648519aquatin_0_82_dsc00878.jpg

257553aquatin_0_82_dsc00884.jpg

341539aquatin_0_82_dsc00883.jpg

477894aquatin_0_82_dsc00888.jpg

Zo stond hij er afgelopen maandagavond bij.

Donderdagmiddag ook nog even weer bezig geweest en toen stond het er zo bij

486626aquatin_0_82_img_3685.jpg

Helaas niet de duidelijkste foto. 😀

Ben nog niet helemaal tevreden over de indeling en heb ook nog een aantal planten besteld die hoop ik dinsdag aankomen.
De volgende planten komen er nog bij:

Alternanthera reineckii Mini
Rode tijgerlotus Per stuk
Cryptocoryne indonesii
Vallisneria asiatica/krul
Amandelboom blad/Terminalia Catappa
Javamos op steen

Edit: Oja en het lomovarenbruggetje uit de aqua40 komt er ook nog in.

Als iemand nog suggesties, tips op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag. 🙂

Het begin is er, en ziet er al leuk uit hoor!!

Leuke bak!
Ga je er ook visjes bij doen?

Leuk dat je weer een tweetal bakjes hebt!
Het kriebelt toch he... ik zou ook nooit meer zonder aquarium willen.

Wat komt er allemaal in de 60 cm?

Dank jullie wel. 🙂

@MsFelix, blijft inderdaad kriebelen, kan er niet zonder, hihi. 😀

Inhoud van het aqua40 bakje komt er in, deze gaat weer leeg hou het op ��n bakje, dat zijn dus de vuurgarnalen en de pygmeaus.
Verder weet ik het nog niet. Zou ook heel graag weer de goldenspot garnaal willen, bij de info die ik kan vinden, ook hier op het forum zou dat in zo'n bakje moeten kunnen, maar weet het nog niet zeker. En misschien de Paracheirodon simulans..die vind mijn zoon zo mooi. Maar zoals ik al zei, ben er nog niet helemaal over uit. Alle tips zijn welkom. 😉

Groetjes Tina

Mooi begin, maar ik mis nog een plantje 😉

@Ronald V, Dankje, maar die zit er wel in hoor, op de laatste foto op het voorste stukje hout zit een stekje en de rest is bij familie in de bak gegaan die het plantje ook zo leuk vonden, die waren toevallig hier en dacht geef ze ook wat, groeit wel weer groter. 😀

Edit: Oja en natuurlijk bedankt voor de plantjes! :thumbs:

Begrijpelijk dat je het op 1 bakje wilt houden.
Ik vind meerdere bakjes ook echt teveel werk, onderhoud en kosten qua stroom en alles...

Haha, dat kan ook natuurlijk en het heeft niet veel nodig om te groeien.

Dankje 🙂

Word wel weer eens even tijd voor een update lijkt me zo.

Heb twee weken terug, toen de bak 1 week draaide, vervroegd alles uit de aqua40 overgezet naar de 60cm, inclusief zoveel mogelijk steentjes, al het water en ook de helemaal goed ingedraaide pomp heb ik extra in de 60cm gehangen. Ja weet dat het beter is van niet, maar de aqua40 moest vervroegt wegens omstandigheden ergens anders heen, maar heb alles goed in de gaten gehouden, ook de waterwaardes en alles gaat prima.
Er zijn ook jonge garnalen en die doen en groeien heel goed.
Geen enkel uitval gehad van garnaaltjes of visjes.

Hier een overzicht van hoe de bak er toen bijstond, ben er nog niet overuit of ik de inrichting zo helemaal goed vind, eventuele tips en adviezen over de inrichting hoor ik natuurlijk graag 😀

593718_0_82_dsc00914.jpg

Midden

379531_0_82_dsc00915.jpg

Links

862397_0_82_dsc00916.jpg

Rechts

487781_0_82_dsc00917.jpg

Wat bewoners

367368_0_82_dsc00919.jpg

De cory's

789858_0_82_dsc07767.jpg

Anatome helena

393859_0_82_dsc07769.jpg

Mooie rode vuurgarnaal met eivlek

513772_0_82_dsc07777.jpg

E�n van de al goed gegroeide babytjes

561346_0_82_dsc07782.jpg

Inmiddels zijn er zoiezo weer vier vuurtjes met eitjes

En hier de rest van de update. 🙂

Heb er gisteren dus een zestal wat grotere garnalen bijgehaald, nog niet wetende of ik ze ga houden, omdat het waarschijnlijk een andere soort is dan dat ze zeiden en ik graag wou. En er zijn een 10 tal Trigonostigma espei of Trigonostigma hengeli ingekomen. Heb ze kocht als de espei, maar vermoed zelf dat het de hengeli is.

Hier wat foto's

De Garnaal waar ik in een ander topic probeer achter te komen welke het precies is

886387_0_82_dsc07808.jpg

En visjes, volgens mij dus de hengeli, maar als espei kocht

181114_0_82_dsc07793.jpg

Iemand die kan bevestigen welke het daadwerkelijk is? Sorry voor de niet heel erg duidelijke foto, maar ze zijn ook zo beweeglijk. 😀

Een overzichtje van hoe er nu bijstaat

162749_0_82_dsc07823.jpg

En een paar vuurtjes

213537_0_82_dsc07816.jpg

151955_0_82_dsc07818.jpg

De planten doen het niet zo hele super dus begin deze week ook maar met wat plantevoeding toe te voegen, natuurlijk eerst met halve doseringen.

Groetjes Tina

Prachtige foto's.

Dankje Ronald en Pum. 🙂

De zes garnalen zijn weer uitgevangen en terug in de winkel.

Mijn bestand is nu trouwens:

10 Trigonostigma hengeli (volgens mij dus de hengeli, maar gekocht als espei)
8 Corydoras pygmaeus
9 Volwassen Vuurgarnalen + xx jonge vuurtjes
2 Anetome Helena's

De twee Helena's gaan er nog uit en er komen twee Tylo Yellow spotted (nakweek) voor in de plek.

Prachtig Tina en mooi op de foto gezet.
Jammer dat het geen geschikte garnalen zijn.

Dankje John, 🙂 vind het ook erg jammer, maar neem het risico maar niet, wou er graag een grotere soort garnaal bij. Ook de tijgergarnalen en dan gewoon de honingkleur vind ik ook geweldige beestjes, misschien die er ooit nog eens bij. Of misschien een paar waaierhanden, die van jou zijn geweldig mooi. Moet ik me nog maar eens goed in verdiepen of dat wat voor me is en desnoods toch maar weer een tweede bakje erbij. 😀

Mooie bak zo...
en volgens mijn het idd hengeli.
Espei hebben meer kleur dacht ik.

Dankje MsFelix, inderdaad de espei zijn helemaal oranje/rodig met zwart en bij de espei alleen een smalle streep vel oranje boven en naast het zwart.

Leuke bak hoor. Wat voor plantenvoeding gebruik je?
Is het trouwens een lotus met of zonder bolletje?

Dank jullie! 🙂

@aqua1992, profito en easycarbo. Het was een Lotus met bolletje, maar het plantje is losgeraakt tijdens het planten, dus bolletje ligt er nu los naast. Maar plantje doet het nog en aan het bolletje te zien komt daar ook nog waar wat uit.

Gisteravond 10 sakura garnaaltjes erbij gehaald 🙂 voor wat nieuw 'bloed' en de kleur er goed in te houden, zat volgens mij ook eentje bij met eitjes, maar ze zijn zo donker dat je het amper kan zien 😀 , een paar van mijn eigen garnaaltjes waren volgens mij ook sakura. Zijn echt heel erg mooi van kleur echt heel mooi donkerrood, zal vanavond nog wat foto's proberen te maken.

Zou ook heel graag wat Afrikaanse waaierhanden er in willen (misschien in de toekomst) maar weet niet of mijn inrichting daar geschikt voor is en/of wat er dan anders zou moeten. Dus als iemand me daar tips over kan geven hoor ik het graag. 😀

Dat vraagt natuurlijk om foto's van je nieuwe garnalen 😉
Waaierhanden hebben graag wat rondstroming zodat ze lekker naar eten kunnen wapperen wat door de stroming langs zweeft.

Zal vanavond als het donker is buiten even weer wat foto's maken, dan worden ze mooier. 😉
En hoe krijg je die rondstroming dan John? Deze pomp heeft aardig wat kracht in mijn bakje, zit een uitstromer aan met een knik dus kan hem meerdere kanten op draaien.
En qua inrichting zouden ze er dan eventueel bij kunnen denk je? Of moet ik dan wat meer 'open' ruimte cre�ren en meer schuilruimte eventueel?

Kan zijn dat de rondstroming al goed genoeg is nu,je zou wat voer kunnen verkruimelen en dan kijken hoe het door je bak verplaatst.
Wat inrichting betreft kan het prima zo maar is gewoon ff afwachten als je ze neemt wat ze gaan doen en kan je altijd nog wat aanpassen als je dat nodig vindt bv.
Wel speciaal voer voor ze kopen met veel plantaardige dingen want als ze alleen maar voer krijgen met hoofdzakelijk dierlijk spul heb je kans dat ze de vervelling niet overleven.

Ok�, bedankt voor de tips John. :thumbs:
Vind het fantastische beestjes, vooral de blauwige, dus hoop dat ze ook hier nog eens komen, moet ze eerst nog eens ergens tegenkomen.

Dank jullie wel! 🙂

Foto's zijn al geschoten, zitten mooie tussen 😛 , zal ze er morgen even opzetten. 😀

Aquatin zei:
Foto's zijn al geschoten, zitten mooie tussen 😛 , zal ze er morgen even opzetten. 😀

Dat is vandaag....hahaha

Hier dan eindelijk wat foto's. 😉

Eerst nog een paar al eerder geschoten foto's

Een totaaltje

553387aquatin_0_82_dsc00935.jpg

Dinner time

546634aquatin_0_82_dsc00950.jpg

623523aquatin_0_82_dsc07850.jpg

En nu dan de nieuwste foto's

754473aquatin_0_82_dsc00968.jpg

938316aquatin_0_82_dsc00986.jpg

773129aquatin_0_82_dsc00987.jpg