Gaat dat zo vroeg uit bij jou? Bij mij gaat het om 11:00 aan en om 23:00 is het donker. Niet de hele tijd volle bak hoor.
Ja de mijne gaat om half twaalf aan, neemt een uur toe in lichtsterkte en gaat om half zeven weer een uurtje dimmen. Had voorheen een algenprobleem en dit werkt goed voor me.Gaat dat zo vroeg uit bij jou? Bij mij gaat het om 11:00 aan en om 23:00 is het donker. Niet de hele tijd volle bak hoor.
Ja de mijne gaat om half twaalf aan, neemt een uur toe in lichtsterkte en gaat om half zeven weer een uurtje dimmen. Had voorheen een algenprobleem en dit werkt goed voor me.
Misschien dat ik er onderhand een uurtje bij kan doen, zal het eens proberen. Eigenlijk nooit meer bij stil gestaan.
Of gewoon opschuiven. Ik vind het meestal 's avonds gezellig wat licht in de bak.
Mijn Led balken beginnen om 9u heel langzaam met een beetje licht, rond 12u op 80% (meer wordt het ook niet anders geven die 4 me toch een bak licht) en vanaf 18u wordt het weer minder.
En nu branden er nog 2 vd 4 op halve kracht en dat wordt steeds wat minder tot ca. 23u.
Zoals Marcel zegt, een beetje sfeer savonds is wel fijn.
Had Ben ook niet dat probleem met zijn Ancistrus (en een broertje ervan)? Hij heeft ze om die reden uit de bak gehaald toen hij er een nieuwe bodem in heeft gelegd.
Ik zou er zeker 30 espei in zetten, ze zijn maar klein en je gourami's best groot al.Even snel een totaaltje geschoten, helaas wel nog de reflectie van de Home te zien.
Een paar weken terug klaagde ik dat ik te fors had gesnoeid, inmiddels heb ik de schaar er al weer in moeten zetten.
Morgen ga ik kijken of de LFS Ceratopteris thalictroides heeft. Dat moet links van het middenachter komen en rechtsachter in de hoek. De bedoeling is dat het de naad van de achterwand gaat bedekken en dan is de achterwand ook wat minder prominent aanwezig. Ik denk dat ze het voor me moeten bestellen, de laatste keer hadden ze alleen de siliquosa.
Eindelijk gekozen wel schooltje ik in de bak wil. Het wordt een schooltje van 20-30 Rasboras espei. Ik begin met 20 en kijk dan hoe dat oogt.
In het witte bakje dat drijft zitten nog wat mosjes.
Bekijk bijlage 246355
Ik denk inderdaad dat ik uiteindelijk op 30 uit kom, maar ga het toch eerst proberen met 20. Ze vallen qua kleur nogal weg tegen de achterwand, tenzij het licht er mooi opvalt en het lijkt alsof ze hun lampjes aan hebben 🙂Ik had er inderdaad twee inzitten en die zijn allebei weggegaan omdat ik er knetter van werd. Hele bak werd een pokkebende en mijn Echinodorussen zijn opgegeten.
Ik zou er zeker 30 espei in zetten, ze zijn maar klein en je gourami's best groot al.
Leuke diertjes!
Dankjewel, zo eenvoudig en toch heel mooi vind ik.Leuke visjes Nicole. Sommige beginnen al te kleuren.
Speciaal voor mij het filmpje eerder gemaakt?😀😛
Mooi groepje!
Blijft ooknog mooi bij elkaar
Hoi Lex,Ziet er leuk uit zo. Rechts zou je vallisneria kunnen plaatsen. Misschien de Hygrophila wat uitdunnen, zodat er een minder grote bos staat?
Welke stel je dan voor? De spiralis?Ander soort proberen niet de gigant variant. Ik heb hier ook bewust vallisneria langs de zijkanten staan, omdat daar minder licht komt. Wel zorgen dat je ze na een week iets uit de grond trekt.
Mooi hoor Nicole.
Ik houd wel van een bak zonder thee en rommel.
Voor links. Rotala Indica misschien? Staat in mijn bak in beide hoeken.
Kan die Blyxa ook toe met minder licht?
Vind het een leuk plantje om te zien, zal als ik planten bestellen ga zeker deze eens meebestellen. Bedankt voor de tip.Ja, de lichtbehoefte is niet zo groot in mijn ervaring. Ik vind dit een vrij makkelijke plant maar elke bak is anders natuurlijk.
Met meer licht gaat het sneller en kleuren de blaadjes wat meer rood.
Vind het een leuk plantje om te zien,
Prachtig, Nicole!
Blijft mooi 🙂
Leuk dat je dat gedaan hebt Suzanne en een dankjewel 🙂Mooie bak zeg, was relaxed en leuk om dit topic door te nemen
Eenvoudig toch maar blijven leuke visjes, ook bij elkaar.Leuke bak Nicole, ook het visbestand.
Hmmm daar zeg je zo wat, dat is geloof ik ook wel een reden dat ik er nog geen Anubias in had gezet, die er nu in zitten zijn de nana en zijn meegekomen met het stuk hout dat uit de Home komt.Persoonlijk ben ik wat uitgekeken op de Anubias. Ik ga hem zelf ook uit de rio halen. De mijne is veel te groot geworden.
De vallisneria spiralis is wel leuk maar zou in jou bak eerder dan de Rotala Indica gaan of een Echinodorus Bleheri?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.