M
Martin vd V
Guest
Ah ok mooi in ieder geval opgelost.
biljoenblik zei:Graag wil ik jullie mijn nieuwe aquarium laten zien.
Het is een Aquatlantis Fusion 120x50x70.
Ik heb voor dit aquarium gekozen omdat:
Het bijbehorende meubel geen open midden kastje heeft (plaats voor zooi) Het meubel even breed is als het aquarium zelf. Dus veel opbergruimte. En het oogt mooier (vind ik).
Het aquarium standaard voorzien is van LED-verlichting.
De kleurstelling mij ook bevalt.
Het aquarium is 120 cm breed. Dit kon ik nog netjes kwijt.
Ik heb een diepere versie (50 cm) gekozen, zodat ik meer ruimte heb voor planten. In mijn vision stonden achtergrond planten klem tussen achterwand en voorruit.
De hoogte van 70 cm (effectief 58 cm) geeft vissen van verschillende waterlagen genoeg ruimte. En de planten.
Omdat jullie graag plaatjes kijken (ik ook hoor!), zal ik nu wat foto's laten zien.
Begin situatie:
Aquarium afgeleverd paar weken vroeger dan gepland. (06-08-2015):
Juwel stone granite achterwand vastkitten aan de achterruit:
Boeken eraf, en hij zit goed vast:
De techniek installeren. De Ikea kastverlichting is zeer praktisch:
Easy LED Control voor de aansturing van de LED-verlichting:
Ik heb ervoor gekozen om mijn externe filter aan te sluiten dmv pvc drukleiding. Dit heb ik op het forum gezien, en vind dit een mooie en solide oplossing.
Aansluitingen voor de pomp:
Aanzuigbuis en uitstromers:
Eindelijk proefdraaien en spoelen. Gelukkig was alles in een keer lekvrij.
Oud en nieuw:
Eindelijk de plantjes erin:
Het is inmiddels 16-08-2015. De vissen overgezet, plus de oude filterpomp. Ik heb hiervoor al een aantal dagen water laten circuleren via mijn oude aquarium.
De oude pomp blijft er 3 weken op staan, zodat de bacteri�n langzaam de nieuwe pomp kunnen gaan bezetten.
Ik wil later nog even verder ingaan op de techniek. En als jullie vragen hebben, vraag ze gerust.
Groeten
Marcel
Zap zei:Mooi aquarium, ik zou alleen wel die naad van de achterwand gaan camoufleren
eric79 zei:strakke techniek, strak aquarium....
maar,,..waarom je filter op een kussentje?
A- we eren Eheim?
B- zo zie je lekkage sneller
C- trillingen/geluid
Eigenlijk wilde ik zeggen:
Je hebt witte stip........pen op je kussentje...
en die lotus...die knalt er uit he, dat rode...
Bertus zei:Zo heb ik het filter in een teiltje staan,voor als,,,
Te vaak een lekje kan hebben.
eric79 zei:Laat maar groeien, dat gaat mooi worden!
Je hebt de atomiser nu een tijdje op de aanvoer aangesloten zitten....hoe bevalt het, trekt je filter het! Geen vervelende geluidjes?
En ik blijf het zeggen, strakke bak!
biljoenblik zei:Het is inmiddels 16-08-2015. De vissen overgezet, plus de oude filterpomp. Ik heb hiervoor al een aantal dagen water laten circuleren via mijn oude aquarium.
15Watt zei:biljoenblik zei:Het is inmiddels 16-08-2015. De vissen overgezet, plus de oude filterpomp. Ik heb hiervoor al een aantal dagen water laten circuleren via mijn oude aquarium.
Dat water circuleren is dat:
water uit oude aquarium via oude filter naar nieuw aquarium en dan vanuit nieuwe aquarium via nieuwe filter naar oude aquarium?
zeeduivel zei:Mooie bak Biljoenblik.
Ik wil er zelf denk ik ook een maar ik heb een vraag. waarom kan de h2o verlichting niet via je filter en heb je dus 2 pompen nodig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een verloopje voor was?
biljoenblik zei:zeeduivel zei:Mooie bak Biljoenblik.
Ik wil er zelf denk ik ook een maar ik heb een vraag. waarom kan de h2o verlichting niet via je filter en heb je dus 2 pompen nodig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een verloopje voor was?
Je zult die H2OLed best wel aan kunnen sluiten op een aftakking van je externe filter. Maar de lampen worden standaard geleverd met een pompje en pomphuis. Nu heb ik dit niet helemaal uitgezocht of je die pomphuizen er ook af kunt halen.
Je zou dan zo'n systeem eens in een winkel moeten zien.
Ik wilde dus pertinent geen uitsteeksels in mijn bak hebben, dus heb daarom voor de gewone Led verlichting gekozen.
biljoenblik zei:Het leidingsysteem heb ik zo bedacht dat het in mijn optiek nooit verstopt kan raken.
Eheim heeft 16/22 slangen om de pomp aan te sluiten. Dat houd in dat de inwendige diameter 16mm is.
Ik heb een leidingsysteem gekozen van 25mm, dit heeft een interne diameter van 21mm. Zodoende zal dit (ondanks aangroei algen) voldoenden capaciteit behouden.
Ik heb geen foto van de achterkant. Maar onderstaande foto is juist voor het plaatsen van de bak op het meubel genomen.
De leidingen komen uit de kast omhoog. Op het uiteinde zit een knie. Die als de bak op zijn plaatst staat vastgelijmd wordt op het geheel in de bak. De leidingen hebben een klembeugel, welke met powertape aan de bak wordt geplakt.
Ik wilde eerst nog koppelingen plaatsen in de rechtopstaande leidingen. Met het oog op lekkage heb ik hier van afgezien.
Als de bak verplaatst moet worden, dan zal de zaag erin moeten. En zal ik daarna alsnog de koppelingen moeten plaatsen.
Maar vergeleken met het verplaatsen/verhuizen van de bak, is het doorzagen peanuts.
Over een oppervlakte afzuiging kan ik kort zijn. Overbodig.
JA je leest het goed. Overbodig.
Als een bak goed stabiel is, zal er geen kaamlaag zijn, en is oppervlakte afzuiging niet nodig.
Als je een kaamlaag hebt, dan is er iets niet in orde.
Ik heb in mijn vorige bak een OFA gehad. Werkt goed. Maar onhandig met voeren. Ik heb hem ook vaak op non actief gezet.
En kwam tot de conclusie dat het ding niet nodig was.
Ik heb nu 2 uitstroom punten in de bak. Deze stromen horizontaal 2 cm onder het wateroppervlak uit. De hoek richting vooruit is 45 graden. Het oppervlakte water stroomt niet heftig, maar er is wel een goede stroming onder het oppervlak. Diffusie zorgt voor voldoende (ongeforceerde) gasuitwisseling.
Voor noodgevallen heb ik een klein intern oppervlakte skimmertje met eigen pompje. Maar alleen bij opstart gebruikt. Nu weer in de doos.
Wat ik niet snap is je opmerking over de oppervlakte afzuiging als beveiliging voor een lekkage. Die link kan ik niet leggen.
Graag jou visie hierop.
Misschien wel handig om te weten. De Fusion bakken hebben links en rechts een doorvoer. Deze doorvoer is groot genoeg om 2 leidingen 25mm door een doorvoer te leggen. Dus je kunt alles aan een kant houden.
Hieronder zie je de ongebruikte doorvoer.
biljoenblik zei:Dat is zeker een idee. Maar ik denk dat het vaker erg onhandig is.
Ik gebruik op dit moment de hevelfunctie van het filter, om ook water af te tappen voor het verversen.
Dus ik laat het water zakken, met draaiende filter.
Dat het systeem dan lucht aan zou zuigen, lijkt mij dan zeer onhandig.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.