Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


Ah ok mooi in ieder geval opgelost.
 
Dan toch nog maar even een totaal overzicht. De bak zoals deze er vandaag bij staat.

167126biljoenblik_0_82_biljoenblik025.jpg
 
Mooie bak :D
Heb dezelfde maar dan een maatje groter ;)

Die Rode Lotus wil ik ook nog in mijn bak hebben, die vind ik super.
 
biljoenblik zei:
Graag wil ik jullie mijn nieuwe aquarium laten zien.

Het is een Aquatlantis Fusion 120x50x70.
Ik heb voor dit aquarium gekozen omdat:

Het bijbehorende meubel geen open midden kastje heeft (plaats voor zooi) Het meubel even breed is als het aquarium zelf. Dus veel opbergruimte. En het oogt mooier (vind ik).

Het aquarium standaard voorzien is van LED-verlichting.

De kleurstelling mij ook bevalt.

Het aquarium is 120 cm breed. Dit kon ik nog netjes kwijt.
Ik heb een diepere versie (50 cm) gekozen, zodat ik meer ruimte heb voor planten. In mijn vision stonden achtergrond planten klem tussen achterwand en voorruit.
De hoogte van 70 cm (effectief 58 cm) geeft vissen van verschillende waterlagen genoeg ruimte. En de planten.

Omdat jullie graag plaatjes kijken (ik ook hoor!), zal ik nu wat foto's laten zien.

Begin situatie:
979887biljoenblik_0_82_biljoenblik015.jpg


Aquarium afgeleverd paar weken vroeger dan gepland. (06-08-2015):
846112biljoenblik_0_82_biljoenblik001.jpg


Juwel stone granite achterwand vastkitten aan de achterruit:
538254biljoenblik_0_82_biljoenblik002.jpg


Boeken eraf, en hij zit goed vast:
784395biljoenblik_0_82_biljoenblik004.jpg


De techniek installeren. De Ikea kastverlichting is zeer praktisch:
844914biljoenblik_0_82_biljoenblik005.jpg


Easy LED Control voor de aansturing van de LED-verlichting:
982376biljoenblik_0_82_biljoenblik006.jpg


Ik heb ervoor gekozen om mijn externe filter aan te sluiten dmv pvc drukleiding. Dit heb ik op het forum gezien, en vind dit een mooie en solide oplossing.

Aansluitingen voor de pomp:
639785biljoenblik_0_82_biljoenblik007.jpg


Aanzuigbuis en uitstromers:
688412biljoenblik_0_82_biljoenblik008.jpg


Eindelijk proefdraaien en spoelen. Gelukkig was alles in een keer lekvrij.
413583biljoenblik_0_82_biljoenblik009.jpg


Oud en nieuw:
883663biljoenblik_0_82_biljoenblik010.jpg


Eindelijk de plantjes erin:
378129biljoenblik_0_82_biljoenblik011.jpg


Het is inmiddels 16-08-2015. De vissen overgezet, plus de oude filterpomp. Ik heb hiervoor al een aantal dagen water laten circuleren via mijn oude aquarium.
De oude pomp blijft er 3 weken op staan, zodat de bacteri�n langzaam de nieuwe pomp kunnen gaan bezetten.
151516biljoenblik_0_82_biljoenblik012.jpg






Ik wil later nog even verder ingaan op de techniek. En als jullie vragen hebben, vraag ze gerust.

Groeten
Marcel

heb je misschien nog gedetailleerde foto's van hoe je dat met je filter hebt gedaan en gemaakt met die PVC buizen .
 
Mooi aquarium!

Ik vind de bodem wel erg mooi, aangezien hij licht is, maar niet een effen kleur heeft.

Planten zien er ook erg mooi uit!
 
Mooi aquarium, ik zou alleen wel die naad van de achterwand gaan camoufleren
 
Zap zei:
Mooi aquarium, ik zou alleen wel die naad van de achterwand gaan camoufleren

De beplanting zal dit wel deels afschermen. Verder zal er ook wel een laagje algen op gaan groeien die de scherpe naad wat verzachten.
 
Aan saxo:

Welke details wil je precies weten? Dan kan ik het beschrijven, of fotograferen.
Ik hoor het graag.
 
Zo nog even een mooie foto:

466759biljoenblik_0_82_biljoenblik028.jpg


Mijn nieuwe aanwinst. Een harem Trichogaster Trichopterus gold. 1 man en 3 vrouwen.

Hier een van de vrouwen:

834778biljoenblik_0_82_biljoenblik033.jpg
 
Hoi Marcel, ben erg onder de indruk van je aquarium en heb dan ook met veel interesse je verhaal gelezen. Wat mij vooral aansprak in de gebruikte techniek is de aanzuig- en uitstroombuis. Kun je mij daar iets meer over vertellen, zoals de gebruikte diameter, de kranen en eigenlijk alles, incl. waar te verkrijgen. Heb al wel op internet gezocht maar daar is toch niet alles zo duidelijk.

Groetjes
Reint
 
Hoi Reint,

Bedankt voor de interesse. Ik zal hieronder alles zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Ik heb gebruik gemaakt van hoge druk pvc buis, deze is ook geschikt voor drinkwater.
De gekozen diameter(s) zijn 25mm en 20mm (inwendig 21 en 17)
De kranen zijn van het merk Effast. Alles heb ik kunnen kopen bij mijn LFS, deze vertelde mij dat ze speciaal voor deze kranen hebben gekozen omdat deze zeer betrouwbaar zijn.

Vanuit de onderkast gaan 2 buizen 25mm naar het aquarium. De aan en afvoer zijn voorzien van een 25mm kogelkraan van Effast.
Aan de onderkant van de kraan zit een verloopring naar 20mm met daarin een 20mm slangtule, hieop worden de 16/22 Eheim slagen aangesloten. Als je de slangen in kokend water houd, kun je makkelijk over de tule schuiven.
In de aanvoer naar de pomp (zuig) zit een y-stuk 25mm, hierop zit via een verloopring een 20mm leiding met kraan aangesloten voor waterwissel.

Aansluiting voor in de onderkast:
639785biljoenblik_0_82_biljoenblik007.jpg


Aansluiting in de onderkast:
682775biljoenblik_0_82_biljoenblik018.jpg


De aanzuigbuis is gemaakt van 25mm pvc buis, 25mm knietjes en een 25mm y-stuk. In het y-stuk zitten 2 verloopstukjes naar 20mm pvc buis. Dit omdat de Eheim korfjes precies op 20mm pvc buis passen.
De Eheim korfjes hadden binnenin een restictie ring (12mm). Waarom weet ik niet, maar heb deze met een 16mm boor eruit geboord. Ik heb voor 2 korfjes gekozen omdat de weerstand dan minimaal is, ook als deze wat vervuilen.

De aanzuigbuis en uitstroombuis:
688412biljoenblik_0_82_biljoenblik008.jpg


De uitstroombuis is aangesloten op de aanvoerleiding met een 25mm T-stuk. Zowel links er rechts uit het T-stuk komen (via verloopring) 20mm pvc buis. Hierop heb ik 2 instromers gemaakt met knietjes. Deze zitten onderwater. Ze geven net een rimpeling op het wateroppervlak. Op het uiteinde van de buis zit nog een schroefdop, voor evt schoonmaak.

Hieronder zie je het van bovenaf in het aquarium:
763363biljoenblik_0_82_biljoenblik030.jpg


966465biljoenblik_0_82_biljoenblik031.jpg


Als je nog vragen hebt, dan hoor ik die graag.
 
Hoi Marcel,

duidelijk verhaal en prima te volgen via de foto/beschrijving. Toch nog 2 vraagjes;
1. gebruik je geen slangklemmen?
2. je hebt uiteraard lijm gebruikt, speciale (ivm aquarium) of gewoon pvc-lijm?

Groet
Reint
 
Reint,

Ik heb inderdaad ook slangklemmen gebruikt. Gewoon die metalen ringen die je met een schroef aandraaid. Was meer voor mijn gemoedrust, maar de slangen zaten na afkoelen zeer stevig vast.

Ik heb voor het verlijmen van het pvc de gewone hard pvc lijm van bison gebruikt. Deze had ik nog. Eigenlijk zou je een pvc lijm met kiwa keur moeten gebruiken. Maar ja er komt geen 5 Bar druk op te staan. En het oplosmiddel (ethylacetaat) is snel uitgedampt.

Het pvc voor het lijmen wel even goed ontvetten met Aceton (of methyl-ethylketon MEK)
Hierdoor wordt het oppervlak van de pvc een beetje zacht en krijg je een goede lijmverbinding.
Dus het ontvetten vlak voor het verlijmen uitvoeren.
 
strakke techniek, strak aquarium....
maar,,..waarom je filter op een kussentje?

A- we eren Eheim?
B- zo zie je lekkage sneller
C- trillingen/geluid

Eigenlijk wilde ik zeggen:
Je hebt witte stip........pen op je kussentje...

en die lotus...die knalt er uit he, dat rode...
 
eric79 zei:
strakke techniek, strak aquarium....
maar,,..waarom je filter op een kussentje?

A- we eren Eheim?
B- zo zie je lekkage sneller
C- trillingen/geluid

Eigenlijk wilde ik zeggen:
Je hebt witte stip........pen op je kussentje...

en die lotus...die knalt er uit he, dat rode...

Dat kussentje is nog van in het begin. Toen maakte de pomp best wat geluid / trillingen. Maar dat is nu voorbij, hij is stil.
Maar nu vind ik het kussentje wel handig om de pomp in en uit het kastje te schuiven.
Vergis je niet in het gewicht van zo'n pomp als hij vol is. Bijna 10 kg. En die rubberen voetjes zijn dan niet handig.

Ja dat 'eren' van Eheim, daar houden we het op. :engel:

De lotus knalt inderdaad mooi tussen al dat groen.
 
Zo heb ik het filter in een teiltje staan,voor als,,,
Te vaak een lekje kan hebben.
 
Bertus zei:
Zo heb ik het filter in een teiltje staan,voor als,,,
Te vaak een lekje kan hebben.

Voor een thermofilter is een tijltje niet zo handig. Aangezien de electronica van de verwarming onderop zit.

Maar gelukkig heb ik nog geen spontane lekkage gehad van een Eheim pomp.

1 keer een lekkage gehad, maar dat was direct na het schoonmaken, de rubberring was te ver ingedroogd.
Gelijk een nieuwe gehaald. Maar voor de schoonmaak lekte hij niet.
 
Toch weer even een kleine update.

Nu de planten allemaal weer wat voller staan, heb ik gemerkt dat ook de vraag naar CO2 wat is toegenomen.
Ik voeg nu 60bpm aan CO2 toe.
Hierdoor krijg ik met name 's avonds toch "last" van grotere mist wolkjes bij de instromers.
Vorige week heb ik dan toch maar de atomizer aangesloten op de aanvoer van de pomp (ipv de afvoer van de pomp)
Ik was hier in begin een beetje terughoudend in. Maar inmiddels weet ik dat het zonder problemen kan.
Ik heb nu totaal geen belletjes meer in het aquarium. Ook blijft er geen CO2 achter in de pomp.
Onderstaande foto's zijn nog van voor de ombouw. Dus hier zie je nog iets van mist wolkjes.

Overzicht:
864182biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Goudgourami's:
265296biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Bijlzalmen:
763355biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Zwarte Tetra:
762397biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg
 
Ziet er mooi uit!
 
Ziet er weer goed uit Marcel! :thumbs:
 
Bedankt voor de positieve reacties.

Vanavond nog 2 foto's gemaakt van het aquarium. Vanmiddag heb ik de planten wat gesnoeid en water ververst.
Op deze foto's is misschien te zien, dat er geen CO2 wolkjes meer uit de uitstroom-buisjes komt.
Wel zie je dat de planten aardig wat zuurstof produceren.

Aquarium 22-11-2015 21:00
621434biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg




Met het licht aan, zodat het meubel goed te zien is:
331148biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg



Tot de volgende update.

Edit: Formaat foto.
 
Laat maar groeien, dat gaat mooi worden!
Je hebt de atomiser nu een tijdje op de aanvoer aangesloten zitten....hoe bevalt het, trekt je filter het! Geen vervelende geluidjes?
En ik blijf het zeggen, strakke bak!
 
eric79 zei:
Laat maar groeien, dat gaat mooi worden!
Je hebt de atomiser nu een tijdje op de aanvoer aangesloten zitten....hoe bevalt het, trekt je filter het! Geen vervelende geluidjes?
En ik blijf het zeggen, strakke bak!

De atomizer op de aanvoer bevalt zeer goed. Geen geluiden en geen bellen. Er hoopt helemaal niets op in het filter.
De planten produceren veel zuurstof. Dus het heeft alleen maal voordelen.

De planten moeten zeker lekker gaan groeien. De tenellus in het midden heeft het erg moeilijk, maar begint nu op te knappen.
Bij de LFS zeiden ze dat het bij hun ook erg moeizaam ging in het begin. Maar daar groeit het nu als kool.

Ik weet alleen nog niet helemaal wat ik linksachter ( achter de lobelia cardinalis) wil hebben. Ik heb er nu hetzelfde staan als rechtsachter hydrocotyle leucocephala. Misschien iemand een leuke tip.

De valisneria staat er niet meer in. Verslijmd door zacht water, en werd rommelig.
 
biljoenblik zei:
Het is inmiddels 16-08-2015. De vissen overgezet, plus de oude filterpomp. Ik heb hiervoor al een aantal dagen water laten circuleren via mijn oude aquarium.

Dat water circuleren is dat:
water uit oude aquarium via oude filter naar nieuw aquarium en dan vanuit nieuwe aquarium via nieuwe filter naar oude aquarium?
 
15Watt zei:
biljoenblik zei:
Het is inmiddels 16-08-2015. De vissen overgezet, plus de oude filterpomp. Ik heb hiervoor al een aantal dagen water laten circuleren via mijn oude aquarium.

Dat water circuleren is dat:
water uit oude aquarium via oude filter naar nieuw aquarium en dan vanuit nieuwe aquarium via nieuwe filter naar oude aquarium?

Nee, het was meerdere keren per dag water overzetten van de oude in de nieuwe en andersom. Via filter ging niet ivm hoogteverschil. Als er ook maar iets zou haperen, zou ik een waterballet krijgen.
 
Nog een paar foto's

583243biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


436611biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


792948biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


975898biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


839348biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg
 
Mooie bak Biljoenblik.
Ik wil er zelf denk ik ook een maar ik heb een vraag. waarom kan de h2o verlichting niet via je filter en heb je dus 2 pompen nodig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een verloopje voor was?
 
zeeduivel zei:
Mooie bak Biljoenblik.
Ik wil er zelf denk ik ook een maar ik heb een vraag. waarom kan de h2o verlichting niet via je filter en heb je dus 2 pompen nodig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een verloopje voor was?

Je zult die H2OLed best wel aan kunnen sluiten op een aftakking van je externe filter. Maar de lampen worden standaard geleverd met een pompje en pomphuis. Nu heb ik dit niet helemaal uitgezocht of je die pomphuizen er ook af kunt halen.
Je zou dan zo'n systeem eens in een winkel moeten zien.

Ik wilde dus pertinent geen uitsteeksels in mijn bak hebben, dus heb daarom voor de gewone Led verlichting gekozen.
 
biljoenblik zei:
zeeduivel zei:
Mooie bak Biljoenblik.
Ik wil er zelf denk ik ook een maar ik heb een vraag. waarom kan de h2o verlichting niet via je filter en heb je dus 2 pompen nodig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een verloopje voor was?

Je zult die H2OLed best wel aan kunnen sluiten op een aftakking van je externe filter. Maar de lampen worden standaard geleverd met een pompje en pomphuis. Nu heb ik dit niet helemaal uitgezocht of je die pomphuizen er ook af kunt halen.
Je zou dan zo'n systeem eens in een winkel moeten zien.

Ik wilde dus pertinent geen uitsteeksels in mijn bak hebben, dus heb daarom voor de gewone Led verlichting gekozen.

Ik hoop binnen kort naar zo'n bak te gaan kijken, dan ga ik er verder over denken.
Ik heb nog eens naar je leiding systeem zitten kijken maar hoe heb je dat aan de achterkant van je bak gedaan? en als je een probleem hebt met het systeem hoe ga je hem dan los maken als hij bijv verstopt zit?
Verder vind ik het een mooi systeem maar ik had er wel een oppervlakte afzuiging bij gemaakt met kraan. heb je gelijk een beveiliging voor als je een lek in je systeem hebt.

Nogmaals mijn complimenten voor je bak.
En bedankt voor je reacties.
 
Het leidingsysteem heb ik zo bedacht dat het in mijn optiek nooit verstopt kan raken.
Eheim heeft 16/22 slangen om de pomp aan te sluiten. Dat houd in dat de inwendige diameter 16mm is.
Ik heb een leidingsysteem gekozen van 25mm, dit heeft een interne diameter van 21mm. Zodoende zal dit (ondanks aangroei algen) voldoenden capaciteit behouden.
Ik heb geen foto van de achterkant. Maar onderstaande foto is juist voor het plaatsen van de bak op het meubel genomen.

411946biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


De leidingen komen uit de kast omhoog. Op het uiteinde zit een knie. Die als de bak op zijn plaatst staat vastgelijmd wordt op het geheel in de bak. De leidingen hebben een klembeugel, welke met powertape aan de bak wordt geplakt.
Ik wilde eerst nog koppelingen plaatsen in de rechtopstaande leidingen. Met het oog op lekkage heb ik hier van afgezien.
Als de bak verplaatst moet worden, dan zal de zaag erin moeten. En zal ik daarna alsnog de koppelingen moeten plaatsen.
Maar vergeleken met het verplaatsen/verhuizen van de bak, is het doorzagen peanuts.

Over een oppervlakte afzuiging kan ik kort zijn. Overbodig.
JA je leest het goed. Overbodig.
Als een bak goed stabiel is, zal er geen kaamlaag zijn, en is oppervlakte afzuiging niet nodig.
Als je een kaamlaag hebt, dan is er iets niet in orde.

Ik heb in mijn vorige bak een OFA gehad. Werkt goed. Maar onhandig met voeren. Ik heb hem ook vaak op non actief gezet.
En kwam tot de conclusie dat het ding niet nodig was.

Ik heb nu 2 uitstroom punten in de bak. Deze stromen horizontaal 2 cm onder het wateroppervlak uit. De hoek richting vooruit is 45 graden. Het oppervlakte water stroomt niet heftig, maar er is wel een goede stroming onder het oppervlak. Diffusie zorgt voor voldoende (ongeforceerde) gasuitwisseling.

Voor noodgevallen heb ik een klein intern oppervlakte skimmertje met eigen pompje. Maar alleen bij opstart gebruikt. Nu weer in de doos.

Wat ik niet snap is je opmerking over de oppervlakte afzuiging als beveiliging voor een lekkage. Die link kan ik niet leggen.
Graag jou visie hierop.

Misschien wel handig om te weten. De Fusion bakken hebben links en rechts een doorvoer. Deze doorvoer is groot genoeg om 2 leidingen 25mm door een doorvoer te leggen. Dus je kunt alles aan een kant houden.
Hieronder zie je de ongebruikte doorvoer.

649143biljoenblik_0_82_biljoenblik032.jpg
 
biljoenblik zei:
Het leidingsysteem heb ik zo bedacht dat het in mijn optiek nooit verstopt kan raken.
Eheim heeft 16/22 slangen om de pomp aan te sluiten. Dat houd in dat de inwendige diameter 16mm is.
Ik heb een leidingsysteem gekozen van 25mm, dit heeft een interne diameter van 21mm. Zodoende zal dit (ondanks aangroei algen) voldoenden capaciteit behouden.
Ik heb geen foto van de achterkant. Maar onderstaande foto is juist voor het plaatsen van de bak op het meubel genomen.

411946biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


De leidingen komen uit de kast omhoog. Op het uiteinde zit een knie. Die als de bak op zijn plaatst staat vastgelijmd wordt op het geheel in de bak. De leidingen hebben een klembeugel, welke met powertape aan de bak wordt geplakt.
Ik wilde eerst nog koppelingen plaatsen in de rechtopstaande leidingen. Met het oog op lekkage heb ik hier van afgezien.
Als de bak verplaatst moet worden, dan zal de zaag erin moeten. En zal ik daarna alsnog de koppelingen moeten plaatsen.
Maar vergeleken met het verplaatsen/verhuizen van de bak, is het doorzagen peanuts.

Over een oppervlakte afzuiging kan ik kort zijn. Overbodig.
JA je leest het goed. Overbodig.
Als een bak goed stabiel is, zal er geen kaamlaag zijn, en is oppervlakte afzuiging niet nodig.
Als je een kaamlaag hebt, dan is er iets niet in orde.

Ik heb in mijn vorige bak een OFA gehad. Werkt goed. Maar onhandig met voeren. Ik heb hem ook vaak op non actief gezet.
En kwam tot de conclusie dat het ding niet nodig was.

Ik heb nu 2 uitstroom punten in de bak. Deze stromen horizontaal 2 cm onder het wateroppervlak uit. De hoek richting vooruit is 45 graden. Het oppervlakte water stroomt niet heftig, maar er is wel een goede stroming onder het oppervlak. Diffusie zorgt voor voldoende (ongeforceerde) gasuitwisseling.

Voor noodgevallen heb ik een klein intern oppervlakte skimmertje met eigen pompje. Maar alleen bij opstart gebruikt. Nu weer in de doos.

Wat ik niet snap is je opmerking over de oppervlakte afzuiging als beveiliging voor een lekkage. Die link kan ik niet leggen.
Graag jou visie hierop.

Misschien wel handig om te weten. De Fusion bakken hebben links en rechts een doorvoer. Deze doorvoer is groot genoeg om 2 leidingen 25mm door een doorvoer te leggen. Dus je kunt alles aan een kant houden.
Hieronder zie je de ongebruikte doorvoer.

649143biljoenblik_0_82_biljoenblik032.jpg

Opmerking over beveiliging water lekkage. Sommige mensen boren net onder het wateroppervlak een gaatje in de aanzuig leiding. Op het moment dat de bak leeg stroomt door een lek in het filter systeem en het water onder het gaatje komt gaat het systeem lucht aanzuigen en stopt het stromen van het water naar het filter zodat niet de hele bak leeg loopt. Het zelfde idee werkt ook met een een oppervlakte afzuiging.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is.
 
Dat is zeker een idee. Maar ik denk dat het vaker erg onhandig is.
Ik gebruik op dit moment de hevelfunctie van het filter, om ook water af te tappen voor het verversen.
Dus ik laat het water zakken, met draaiende filter.
Dat het systeem dan lucht aan zou zuigen, lijkt mij dan zeer onhandig.
 
biljoenblik zei:
Dat is zeker een idee. Maar ik denk dat het vaker erg onhandig is.
Ik gebruik op dit moment de hevelfunctie van het filter, om ook water af te tappen voor het verversen.
Dus ik laat het water zakken, met draaiende filter.
Dat het systeem dan lucht aan zou zuigen, lijkt mij dan zeer onhandig.

Voor de hevel functie is het wel onhandig ja. Maar als je tussen een oppervlakte afzuiging een kraantje zet kun je die dicht zetten als je gaat verversen, en anders doe je er een prop in.
 

Terug
Bovenaan