G
Ger_76
Guest
Absoluut goed gedaan!
Een mens moet wat te doen hebben zeggen ze. Dus wat doe je dan.
Ik heb een filter gekocht op Marktplaats. Een echte klassieker. Een Eheim 2217 ofwel classic 600.
Waarom zou je zoiets doen vragen jullie je af. Wel ik ben het vertrouwen in de moderne filters een beetje kwijt.
Dat begon met een lekke primer knop na 2,5 jaar. En afgelopen week was de electronica even van slag. Wat dus inhoud dat het ding om de 5 minuten ging kalibreren.
Dus hard en zacht en weer hard.
Waarom niet gewoon een filter met een stekker en verder niets. Nou de classic serie dus.
De filter moest wel wat gereviseerd worden. Met de gootsteen test, bleef de pomp ratelen. Dus nieuwe as en rotor.
Een setje nieuwe deksel veren. De rubbers waren nog in goede staat.
Tevens het hele filter uit elkaar gehad. Het ding is echt compleet waterdicht.
Dus deze maar eens een tijdje proberen, kijken of het goed werkt.
Bekijk bijlage 250958
Bekijk bijlage 250957
Bekijk bijlage 250959
Bekijk bijlage 250960
Bekijk bijlage 250955
Bekijk bijlage 250956
En zoals hierboven gezegd, met een baksteen op het deksel voorkom je nog resonantie uit de kop en is tie nog stiller
een pot van 20watt bijna niet hoorbaar? knap.
De CO2 zit ook weer op de ingang van de filter.
Het leuke van deze filter is dat je er doorheen kunt kijken. Dus ik zag wat CO2 onder de filterwatten hangen. Daar lost het grotendeels op.
Aan het einde van de dag hoor ik soms even wat lucht (co2) door de pomp gaan.
Iets zwaars op de pompkop maakt hem stiller. Want het deksel klinkt hol. Ik dacht er nog aan om er wat schuim in te stoppen, maar het dat niet gedaan voor de warmte van de motor.
Filters op de grond naast een kast zijn iets stiller. Mijn kast is ook een echte klankkast.
De filter staat gewoon op de 2 blauwe matten. Hierdoor geeft deze geen trilling door aan de kast.
Het was geen bromtoon die deze gaf. Maar meer de waterstroom door de filterkop. Een soort ruis. En dat werd door de kast versterkt.
De Eheim bromt niet. Je hoort wel het water in de pompkop ruisen. En dat is niet echt stil.
Nu weet ik dat 1 nieuwe rotor na een weel wel wat rustiger wordt.
Ik heb nu dus alleen dit filter op de bak. De doorstroom is erg goed vind ik. De vorige pomp stond ook nooit op volle bak.
Netto 475 liter per uur.
Deze is bruto 1000 liter per uur.
Willem.
Dat ik de thermofilter aan de kant heb gezet, vind ik ook ontzettend zonde.
Het is dan ook NIET het thermodeel dat tot die keuze is gekomen.
Het is een goedwerkend filter. Echter heeft het zijn minpunten.
Je krijgt het filter niet aan de gang zonder de prime knop. De prime knop is een holle ruimte boven de motor. Deze moet je ontluchten met die knop.
En juist die knop ging lekken na 2,5 jaar.
Hij is nu vernieuwd binnen de 3 jaar garantie. Ter info. Vernieuwen buiten garantie kost ongeveer 99 euro.
Daarnaast is de pomp electronisch geregeld. Hij meet hoeveel energie erin gaat en hoeveel toeren daar uit komen.
Daarmee bepaald deze de vervuiling. Bij iedere versndering gaat deze de hoog en laag stand opnieuw instellen.
En dat deed deze laatst dus ff iedere 5 minuten.
Daarna weer een tijd niet.
Maar alles bij elkaar heeft dat wel mijn vertrouwen geschaad. Alle nieuwe modellen hebben een prime knop.
En omdat de nieuwe filters erg duur zijn. En mede met mijn JBL ervaring, wilde ik het eens goedkoper en eenvoudiger proberen.
Back to basic!
Heb nu dus een titanium aqua medic heater in de bak hangen. En deze valt niet echt op.
Tenminste hij hangt op bovenstaande foto’s er al in.
Deze hangt achter de aanzuig, onder de rechter instroom.
Flink bijgelezen, was de moeite waard! Bak ziet er idd als altijd prachtig uit
Het is een goedwerkend filter. Echter heeft het zijn minpunten.
Je krijgt het filter niet aan de gang zonder de prime knop. De prime knop is een holle ruimte boven de motor. Deze moet je ontluchten met die knop.
Maar alles bij elkaar heeft dat wel mijn vertrouwen geschaad. Alle nieuwe modellen hebben een prime knop.
Netjes Marcel maar ik mis ergens een pak met rijst😀😀
Ja John. Daar heb ik de deurstopper voor gebruikt. Vond dat net wat netter.
Ik weet dat Bertus jaren geleden al het advies gaf voor deze pompen "leg er een baksteen op" , maar dan is een deurstopper wel wat eleganter.
Vandaag de laatste aanpassing aan mijn Eheim classic 600 (2217) gedaan.
De 6 liter filter inhoud moet je met een korrel zout nemen. Er kan 5,2 liter in.
Bij de 2178 zou er 8 liter in kunnen, dat bleek 6 liter.
Het filter bestaat nu uit (onder naar boven)
1,0 liter pijpjes (Eheim mech)
0,8 liter blauwe spons
2,8 liter siporax.
0,6 liter wit filtervlies
Het rooster boven en onder nemen de rest van het van het filtervolume in beslag.
Ik heb ook nog een mdf plankje op het schuim gemaakt, zodat de filterpot goed stabiel blijft staan.
Op het holle deksel heb ik een deurstopper geplaatst.
Het filter is nu echt stil. Ik moet moeite doen om deze nu te horen.
Het is een zeer licht geruis. Wat door het stromende water in het pomphuis komt.
Tot op heden vind ik de filterprestatie erg goed. Beter als de prof 3e 2178.
Bekijk bijlage 251320
Strakke opstelling!
Vergis ik me nu of hangt je bellenteller ondersteboven?
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig of je er nog verdere plannen me hebt.Mooie plaatjes Marcel en welke vissen komen er in je vijver😀😀
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.