Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


gebruik je CO2
 
De beloofde foto's

DSC01989v.jpg



DSC01988v.jpg



DSC01981v.jpg



DSC01996v.jpg
 
Wauw da's nog eens een gave plakker!
Welk L-nummer is het?
 
Je hebt veel vissen in je aquarium dus ik kan me voorstellen dat de balans lastig is. Ik zit op 8 Chinese danio's en de impact daarvan op de waterwaarden is haast nul. Mooi dat je bak weer de goede kant op gaat!
 
Even een kleine update.
Maanvissen groeien als kool.
8674CDFE-7F7D-4DA4-84BF-9CEFB8DADF45.jpeg



C8082D83-BD0B-4346-9DA6-04ED245CFFE7.jpeg
 
Wat een scherpe en mooie foto's :thumbs: . En dan zegt men altijd dat een lichte bodem je vissen niet mooi laat kleuren, nou dat is bij jou iig nonsens.

Gr
Stefan
 
Wat is dit zo een prachtige bak Marcel. Die fotoā€™s :love:
Wat gebruik je voor toestel om deze sublieme fotoā€™s te maken?
 
Wat is dit zo een prachtige bak Marcel. Die fotoā€™s :love:
Wat gebruik je voor toestel om deze sublieme fotoā€™s te maken?
Nou, euhh. Ik was lui. Dus heb gewoon mijn telefoon gebruikt.
Dat komt omdat ik geen foto bewerkings programma meer heb.
Windhoos heeft het om zeep geholpen.
Ga binnenkort weer terug naar windhoos7
 
Dus heb gewoon mijn telefoon gebruikt.
Goed werk van die telefoon zeg.
Ik heb GIMP2 en Photoscape X op de PC staan. Amper nog wat mee gedaan dus ik kan je niet zeggen welke van de twee mijn voorkeur heeft, maar is dat geen optie in plaats van teruggaan naar Windows 7?
 
Goed werk van die telefoon zeg.
Ik heb GIMP2 en Photoscape X op de PC staan. Amper nog wat mee gedaan dus ik kan je niet zeggen welke van de twee mijn voorkeur heeft, maar is dat geen optie in plaats van teruggaan naar Windows 7?
Gimp heb ik 1 uur gebruikt. Je kan er veel mee. Maar het opslaan als nietszeggend bestand.
Dat vind ik niks.
Wordt niet herkend als afbeelding.
 
Gimp heb ik 1 uur gebruikt. Je kan er veel mee. Maar het opslaan als nietszeggend bestand.
Dat vind ik niks.
Wordt niet herkend als afbeelding.
Zie je hoeveel ik het progje gebruikt heb. Ik kon erg goed uit de voeten met Photo Shop, maar dat heb ik helaas niet voor Windows 10.
Photoscape X ook amper gebruikt. Ik loop net als bij GIMP steeds te zoeken waar ik de tools kan vinden. Zal best gewenning zijn maar het werkt voor mij om af en toe even snel wat te willen doen niet lekker. Zal vast aan mij liggen, ik gebruik het waarschijnlijk niet vaak genoeg.
 
Het wordt wel weer eens tijd voor een foto. Ik zal dit weekend ook nog wel een betere foto plaatsen.

De afgelopen tijd was geen pretje in het aquarium. De balans was compleet zoek.

Plantenmassa werd steeds minder. En de algen floreerden weeldig. Tot overmaat van ramp begon ook blauwalg op te steken.

Allemaal tekenen vervuiling en tekorten.

Met de komst van de maanvissen was de belasting van het aquarium behoorlijk veranderd. Dit resulteerde in een toename van fosfaat.
En met de all in one welke gedoseerd wordt op fosfaat werkte dus niet meer. Er ontstonden tekorten.
De groei was eruit. En daardoor ook de hoeveelheid zuurstof afgifte.

Het aquarium werd steeds viezer. Het lage zuurstof had ook effect op de werking van het filter.

Dus de bemesting moest op de schop. En dat begint bij meten en bijhouden.

Nu doseer ik alles los. Ik blijf aan de zuinige kant met alles. Dus nitraat max 15. Fosfaat max 0,5 en ijzer op max 0,1
Kalium voeg ik ook toe. Als er nitraat in moet, gaat er eenzelfde hoeveelheid kalium bij.

Vanaf dag 1 zag ik dat de groei weer terug kwam. Er is weer zuurstof te zien aan de planten. Dus dan is het water ook zeer zuurstofrijk.
Het aquarium wordt steeds schoner en helderder. En de blauwalg wordt ook steeds minder.
Vuil en gebrek aan zuurstof geeft blauwalg.

De planten zijn nog vrij klein, want alles was erg aangetast door algen. Maar goed. Er zit weer groei in.

De beloofde foto dan maar.

Bekijk bijlage 317181
Jouw gedachte lijkt me een uitstekende. Zelf merk ik bij mijn bak dat nu ik, zowel de nitraat als fosfaat, waardes wat lager houdt een verbeterd evenwicht heb in mijn bak. Daarbij moet ik dan wel zeggen dat ik geen vervuilende vissen heb en wel veel planten hetgeen natuurlijk kan verschillen met jouw omgeving.
 
Ivm de hoge belasting van de groep maanvissen, heb ik mijn filter een upgrade gegeven.

Er staat nu een Oase biomaster 850. Met 1550 l/u capaciteit.
Er zit een handig voorfilter systeem in, welke je apart uit kunt nemen. Hierdoor heb ik geen voorfilter meer in het aquarium zelf.
Al het materiaal uit de Eheim past erin. Daarnaast nog een extra spons. En een mandje met Hel-X (soort kaldness)
Opbouw filter.
Voorfilterpatroon met 30 ppi sponzen. Bakje met keramische ringen, bakje met Hel-X, 3 bakjes met siporax, bakje met spons 20 ppi met daarop purigen, bakje met spons 30 ppi.

Ik zal tzt nog wel een keer mijn ervaringen delen.

3EEDD133-562F-4624-972C-A1CCE6D95926.jpeg
F2923612-C4AE-4D85-8394-C7E6E6DD1736.jpeg
 
Ik ben benieuwd Marcel want ik kamp ook met hoge belasting met Manen in dezelfde bak.
 
Nee, maar wel wat grovere sponsen. Vanwege al het hout in de bak icm houteters zaten die te snel vol. Nu houden se het prima 1,5 week vol, maar maak ze schoon met de wekelijkse wissel. Over 3 maand gaat de bak leeg, open hem dan wel om te kijken wat erin vervuild is. Extra gaatjes is wel een goede tip!
 
Nee, maar wel wat grovere sponsen. Vanwege al het hout in de bak icm houteters zaten die te snel vol. Nu houden se het prima 1,5 week vol, maar maak ze schoon met de wekelijkse wissel. Over 3 maand gaat de bak leeg, open hem dan wel om te kijken wat erin vervuild is. Extra gaatjes is wel een goede tip!
Ik heb nu de rode sponzen erbij gekregen. Dat is 30 ppi (grof) voorheen werden de blauwe 45 ppi (fijn) sponzen meegeleverd.
 
Ik heb nu de rode sponzen erbij gekregen. Dat is 30 ppi (grof) voorheen werden de blauwe 45 ppi (fijn) sponzen meegeleverd.

Bijzonder dat ze 30ppi grof noemen, in de normale wereld is 10ppi grof en 30ppi fijn (45ppi extra fijn).
 
Bijzonder dat ze 30ppi grof noemen, in de normale wereld is 10ppi grof en 30ppi fijn (45ppi extra fijn).
De normale wereld klopt ook. Ik had moeten typen grover.
Maar ik gooi die ppi altijd door elkaar. Ik denk bij meer gaten altijd aan grover.
Maar minder gaten. (dus weinig grote gaten) is grof.
En veel gaten (kleine gaatjes dus meer gaatjes) is fijn.
:stars: :help:
 
De normale wereld klopt ook. Ik had moeten typen grover.
Maar ik gooi die ppi altijd door elkaar. Ik denk bij meer gaten altijd aan grover.
Maar minder gaten. (dus weinig grote gaten) is grof.
En veel gaten (kleine gaatjes dus meer gaatjes) is fijn.
:stars: :help:
Ik join; had ik ook ja šŸ¤£
 
Ik heb een bezetting van 15 danio's. Niet je beste vergelijking dus :)

Ik maak het voorfilter misschien eens per maand en het filter intern (de manden) twee keer per jaar schoon. Ik gebruik de blauwe voorfiltersponzen. Vaak brandschoon bij het uitknijpen.
 

Terug
Bovenaan