Ook ik heb 50L per maanvis aangehouden (5st op 246L), eentje was helaas overleden door calamanus.Goedemorgen,
Het wekelijks onderhoud is weer gedaan. De planten doen het echt geweldig goed! En de kleuren zijn prachtig (al zeg ik het zelf)
Ook zijn er vorige week zaterdag 4 nieuwe bewoners in het aquarium gekomen.
In goed overleg met de eigenaar van de lfs voor 4 maanvissen gekozen. Kwa afmetingen van het aquarium is dit net op het randje of misschien wat er overheen maar ik vind maanvissen zo geweldig mooi dat ik dit toch ga proberen.
Velen hier op het forum zullen me lichtelijk voor gek verklaren maar het is een goed doordachte keuze.
De maanvissen hebben het de 1e week in iedergeval zeer goed gedaan en zweven lekker speels door het aquarium.
Bekijk bijlage 397038Bekijk bijlage 397039Bekijk bijlage 397040Bekijk bijlage 397041Bekijk bijlage 397042Bekijk bijlage 397043Bekijk bijlage 397044
Ik had jouw bak ook in mijn achterhoofd als voorbeeld. Het kan dus ook zeker goed gaan.Ook ik heb 50L per maanvis aangehouden (5st op 246L), eentje was helaas overleden door calamanus.
Heb nu 2 koppels die regelmatig eieren afzetten, ze zijn dan hooguit 2 dagen wat territoriaal richting andere koppel en overige vissen die eitjes wegsnoepen, zal waarschijnlijk ook in een grotere bak gebeuren.
Als het doorlopend veel stress/onrust had gegeven had ik een voor een nieuw onderkomen elders gezorgd
Gelukkig heb ik met de huidige bezetting heel veel rust in de bak, waarschijnlijk ook door de dichte/hogere beplanting waarmee je hun territorium kleiner maakt.
Heb natuurlijk liever een 500L bak met 10 maanvissen of nog groter/hoger die in een grote school door de bak kunnen zwemmen maar daar hebben geen mooie zicht-plek voor in woonkamer, in een hoekje uit het zicht is ook zonde.
Goed zijn voor vissen is meer dan enkel de beste afmetingen van bak voor een scholenvis.
Mooie maanvissen, vooral in combinatie met hun rode ogenWekelijks onderhoud is weer gedaan.
De maanvissen doen het tot nu toe super goed😄
Bekijk bijlage 397172Bekijk bijlage 397173Bekijk bijlage 397174Bekijk bijlage 397175Bekijk bijlage 397176Bekijk bijlage 397177Bekijk bijlage 397178
Zonder co2 plantenvoeding en de juiste hoeveelheid licht is het absoluut onmogelijk zo'n mooie felgekleurde planten te krijgen als dat ik nu heb. Dus dan kies ik er toch maar voor om wat vaker te snoeien.Als je minder wil snoeien moet je stoppen met de Co2, dan krijg je een natuurlijke groei die een stuk langzamer gaat.
Dan moet je wel meer aandacht gaan besteden aan de balans in de bak en dat is voor vele lastiger dan het aquarium vol te pompen met Co2.
Balans tussen temperatuur/licht en weinig plantenvoeding vraagt wat kennis en uitproberen alsmede minder waterwissels.
Het draait altijd om balans in de bak. CO2 is slechts 1 van de noodzakelijke voedingsstoffen. Verhoog je Co2 gehalte dan zal het ook nodig zijn de andere factoren voor groei aan te moeten passen, waaronder ook de hoeveelheid licht.Als je minder wil snoeien moet je stoppen met de Co2, dan krijg je een natuurlijke groei die een stuk langzamer gaat.
Dan moet je wel meer aandacht gaan besteden aan de balans in de bak en dat is voor vele lastiger dan het aquarium vol te pompen met Co2.
Balans tussen temperatuur/licht en weinig plantenvoeding vraagt wat kennis en uitproberen alsmede minder waterwissels.
Ik lees ook nergens dat jij problemen hebt met het werk wat deze bak oplevert. Ik vind dit overigens een prachtbak, ook na de snoei zit het er mooi uit.Zonder co2 plantenvoeding en de juiste hoeveelheid licht is het absoluut onmogelijk zo'n mooie felgekleurde planten te krijgen als dat ik nu heb. Dus dan kies ik er toch maar voor om wat vaker te snoeien.
Prachtig!!Vandaag groot onderhoud gedaan.
Ik had ineens alg op de Ludwigia Palustris super red net nu ik deze week wilde gaan toppen.
Het toppen is gedaan maar helaas dus veel groene blaadjes. Ook het glas was groen aangeslagen. Nu heb ik het idee dat ik Vorige week perongeluk een dubbele dosis plantenvoeding in het aquarium het gedaan met dus een algen probleem als gevolg.
Ik heb hier en daar flink gesnoeid en de indeling wat veranderd. Ik heb van de Ludwigia Palustris super red 2 bossen gemaakt om iets meer contrast te creëren.
Ook heb ik de lotus weer flink onder handen genomen. Veel bladeren verwijderd en ook 5 nieuwe knollen weg gehaald want de lotus begon de bak over te nemen.
De cryptocoryne wendtii red en flamingo doen het ook echt ontzettend goed
Ook heb ik een grote waterwissel gedaan van 75% om zo een frisse start te maken en hopelijk het algen probleem de kop in te drukken.
Bekijk bijlage 397363Bekijk bijlage 397364Bekijk bijlage 397365Bekijk bijlage 397366Bekijk bijlage 397367Bekijk bijlage 397368Bekijk bijlage 397369Bekijk bijlage 397370
De temperatuur kan ik hier uitsluiten aangezien de huiskamer temperatuur continu 23 graden is.Wij hadden in de zomer wanneer het echt warm was, vaak wat groene alg tegen de ruit. Dat kwam hier doordat de planten wat moeite hadden met het warmste water. Dat geeft organisch afval wat een goede bodem is voor alg. Geeft uiteraard uiteindelijk ook meer nitraat dan gebruikelijk.
Wat hier hielp was 2 kleine oxydatoren en een klein binnen filter (wij gebruikten aquael turbo 500) met de spons er onder en redelijk fijne watten binnenin.
Zo'n filter is makkelijk 1 of enkele keren per week even te reinigen zonder dat je steeds het grote filter hoeft af te koppelen. Alles wat je kan wegvangen (en dat kan best veel zijn), scheelt in afvalstoffen etc.
Verder is bij (per ongeluk) meer voeding, of meer nitraat door meer vervuiling, juist het idee om even niet of alleen matig te snoeien. Hoe meer plant(en) hoe meer voeding ze kunnen gebruiken.
Zachte groene alg tegen de vooruit haal je het beste weg door het met een stuk keukenpapier weg te vegen wanneer het water laag staat. De rest zal waarschijnlijk ook snel wegtrekken. Misschien een maand nadat de omstandigheden beter worden? Wanneer je de zachte groene alg van de ruit weg veegt in het water heb je meer kans dat het verspreid door de bak en dat het lastiger wordt er af te komen.
Knap gesnoeid, maar veel werkNog ff een foto nu alles weer helder is
Bekijk bijlage 397392
Daarom heb ik zelfs twee PH-controllers/probes, eentje regelt rond de 6.7 en de andere schakelt de toevoer uit op 6.6, heb dus ook twee magneet-ventielen in serie staan.wat te dien als er teveel co2 in zou komen? Ik zou daar persoonlijk huiverig voor zijn
Daar ben ik niet zo bang voor. Op afstand kan ik alles uitleggen en via de camera kan ik alles in de gaten houden.Fijne vakantie. Vind je het niet eng om zo kort voor je vakantie zoiets aan te passen? Weten je ouders wat te dien als er teveel co2 in zou komen? Ik zou daar persoonlijk huiverig voor zijn.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.