Argumenten gevraagd


K

KidNatsu

Guest
Ik wil na alles wat ik gezien en gehoord heb, en toch de visjes allemaal wel erg leuk te vinden, een rio 180 of vision 180 kopen. Het probleem is dat mijn ouders niet willen dat ik een groter aquarium koop. Het aquarium betaal ik dan, komt in mijn kamer (dus neemt alleen mijn ruimte in) i.p.v. mijn oude aquarium. En nog zeggen ze van niet. Maar dan is het zo'n niet waar nog wat aan te doen is, en geen nee nee. Dus weet iemand goede argumenten om te zorgen dat ik dit aquarium toch zou mogen kopen?

PS: Ik weet niet of dit in het goede topic staat :p
 
Mondeo zei:
Wat is het bezwaar van je ouders?

Nou mijn moeder heeft nog niets gezegd (maar die praat dan met mijn vader mee), en mijn vader zei quote:

"Er komt geen groter aquarium op je kamer! We zeiden toen je die andere kreeg al dat hij groot zat was!"
 
Volgens mij doe je er goed aan het allemaal lekker rustig aan te doen: you've got to walk before you can run.
Met andere woorden: houd het maar eens een tijdje vol, een bakje met een bepaald bestand, het daarbij behorende onderhoud etc.
Als dat een beetje loopt kan het best zijn dat je ouders inzien dat je het serieus neemt en dat groter aquarium er mag komen van ze.

~ Ivo
 
Ze weten al dat ik het serieus neem. Ik heb zelf al zo'n 10 jaar vissen. Wat je zegt zou kunnen werken, maar ik ben bang dat het weinig veranderd.
 
Als ze hetzelfde zijn als mijn ouders waren vroeger zie ik het somber in. Hoewel.. Ik moet toegeven dat ze alles best vonden zolang het maar buiten was. Een groot aquarium heb ik dus nooit gekregen. Kat ook niet. Nu woon ik alweer een ruime tijd niet meer bij mijn ouders, en nu doe ik wat ik vroeger niet mocht. En dat is ��k een lekker gevoel :)
 
Ha! Ik heb mijn ouders omgepraat! Geeft al aan hoe ze in twijfel waren.

Maargoed, ik mag er nu een kopen, en in de volgende 5 jaar uiteraard niet meer, dus het moet wel de goede zijn.

Ik verander nu het topic eigenlijk: vision 180 vs rio 180

Ik wil graag weten welle jullie beter vinden, en ik heb begrepen dat de vision het zicht een beetje bellemerde?

Ik wil eigenlijk een koppeltje maanvissen erin doen. Is er een van de twee waarin dit beter kan?

Maten:
Vision 180: 92x42x55 (gebogen voorkant)
Rio 180: 101x41x50

Bijde zijn 180 liter

Edit: of zijn er nog andere 1m aanraders?
 
Ouders op marktplaats aanbieden :D. Nee onzin. Gewoon geduld hebben. Wel een beetje warm blijven houden natuurlijk
 
Je kan altijd lid worden van een aquariumvereniging en op die manier ook proberen om nog serieuzer met je hobby om te gaan. Je leert zo ook mensen kennen die misschien eens naar jouw bak willen komen kijken. Meedoen aan keuringen en gezamenlijke uitstapjes kan ook. Je ouders zien zo dat er ook andere mogelijkheden zijn en je doet veel ervaring op , handig voor een groter aquarium.

Tegelijk worden je argumenten voor een groter aquarium sterker. Het argument van je ouders verliest geleidelijk aan kracht omdat ze inzien dat je er erg serieus mee bezig bent en dat je niveau stijgt.

Als je op jezelf kan gaan wonen neem dan in ieder geval een woning met een betonnen vloer. Zeer geschikt om een groot aquarium op te plaatsen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik vind het leuk dat jullie allemaal zo reageren, maar ik heb al een halfuur geleden gezegd dat het gelukt is :p

Ik zal de post hieronder opnieuw posten zodat mensen hief niet op door gaan
 
Ha! Ik heb mijn ouders omgepraat! Geeft al aan hoe ze in twijfel waren.

Maargoed, ik mag er nu een kopen, en in de volgende 5 jaar uiteraard niet meer, dus het moet wel de goede zijn.

Ik verander nu het topic eigenlijk: vision 180 vs rio 180

Ik wil graag weten welle jullie beter vinden, en ik heb begrepen dat de vision het zicht een beetje bellemerde?

Ik wil eigenlijk een koppeltje maanvissen erin doen. Is er een van de twee waarin dit beter kan?

Maten:
Vision 180: 92x42x55 (gebogen voorkant)
Rio 180: 101x41x50

Bijde zijn 180 liter

Of zijn er nog andere 1m aanraders?
 
KidNatsu zei:
Ha! Ik heb mijn ouders omgepraat! Geeft al aan hoe ze in twijfel waren.

Maargoed, ik mag er nu een kopen, en in de volgende 5 jaar uiteraard niet meer, dus het moet wel de goede zijn.

Ik verander nu het topic eigenlijk: vision 180 vs rio 180

Ik wil graag weten welle jullie beter vinden, en ik heb begrepen dat de vision het zicht een beetje bellemerde?

Ik wil eigenlijk een koppeltje maanvissen erin doen. Is er een van de twee waarin dit beter kan?

Maten:
Vision 180: 92x42x55 (gebogen voorkant)
Rio 180: 101x41x50

Bijde zijn 180 liter

Edit: of zijn er nog andere 1m aanraders?

Zou gelijk naar 1.20 m gaan. scheelt echt ,hoor.
 
Euhh ja ik heb ze net omgepraat zodat ik een 1 meter kan kopen. Denk dat dit dan weer een beetje ver gaat, ik zou het kunnen proberen, maar ik moet het toch betalen en hij moet op mijn kamer komen. Zullen de mogelijkheden echt zoveel minder zijn?
 
Groter is altijd beter ;)
maar in jou geval mag je max een meter hebben van je ouders.
Dan vind ik dat je beter naar een bak zoekt die 50 cm diepte heeft.
Dus 100 cm lengte x 50 cm diepte x 50 cm hoogte is een leuke maat. :)
 
Bertus zei:
Zou gelijk naar 1.20 m gaan. scheelt echt ,hoor.
luc zei:
Groter is altijd beter ;)
maar in jou geval mag je max een meter hebben van je ouders.
Dan vind ik dat je beter naar een bak zoekt die 50 cm diepte heeft.
Dus 100 cm lengte x 50 cm diepte x 50 cm hoogte is een leuke maat. :)

Het gaat ook om het gewicht, al denk ik dat die 8cm niet zo veel uitmaakt. Mijn vader zegt dat 240/260 liter echt te veel is, aangezien het dan richting 300 kilo gaat en dat in een kamer op de eerste verdieping moet.

Weten jullie een leuke 100x50x50 dan? Ik vind de houtkleuren van juwel juist zo mooi. En is die geschikt voor een koppeltje maanvissen?
 
Van aquariamerken weet ik niet zoveel, heb altijd eigenbouw gehad.

Maanvissen moeten minimaal in een groep gehouden worden en dan is je bak vele te klein,
een koppel kan, maar dan doe je ze eigenlijk te min en als ze met eieren zitten is je bak ook te klein als er andere vissen bij zitten.
Ik zou daarom naar een andere soort zoeken, een soort die kleiner blijft, dan heb je automatisch meer plezier van je bestand. :)
 
luc zei:
Van aquariamerken weet ik niet zoveel, heb altijd eigenbouw gehad.

Maanvissen moeten minimaal in een groep gehouden worden en dan is je bak vele te klein,
een koppel kan, maar dan doe je ze eigenlijk te min en als ze met eieren zitten is je bak ook te klein als er andere vissen bij zitten.
Ik zou daarom naar een andere soort zoeken, een soort die kleiner blijft, dan heb je automatisch meer plezier van je bestand. :)

Ik heb begrepen dat een koppel wel zou kunnen in dit aquarium? Dat heb ik gelezen in anders topics op dit forum.

Eigenlijk wil ik Jos Hut hier even over spreken. Ik heb begrepen dat hij veel van maanvissen afwist?? Hij reageerde ook veel in die andere topics.

Bertus zei:

Ja uiteraard, als het niet te ver is.


Maar even terzake. Een 100x50x50 is 250 liter, en daarmee dus te zwaar. Ik ben bang dat het dus niet gaat.

Edit: @Bertus ik vindt het aquarium in de link heel erg mooi, maar 210 is wat duur. De anderen heb ik voor ~120 euro gezien.

En dan opnieuw het is te zwaar.

200 kilo is de max, en daarmee denk ik een 200 liter aquarium??
 
Waar komt hij te staan? Langs een muur?
Dan zou het 100 x 40 x 50 cm zijn.= 200 l.


Er staat wel een Eheim filter bij,he. van 50-60 euro.
 
Bertus zei:
Waar komt hij te staan? Langs een muur?
Dan zou het 100 x 40 x 50 cm zijn.= 200 l.


Er staat wel een Eheim filter bij,he. van 50-60 euro.

Hij komt gewoon langs een muur te staan ja. En over dat eheim filter, ik blijf toch een fan van de ingebouwde binnenfilters, ook al zijn ze wat minder goed.

Maar dan opnieuw, 200 kilo max, en dat aquarium was 100x50x50, dus 250 (ja ik weet bodem en niet helemaal gevuld, maar alsnog riskant)

En aangezien er ook nog het kastje en aquarium zelf bijkomen blijft 200 liter teveel. Ik zei 200 liter om dan daar die waterhoogte van af te trekken.
 
Langs de muur, kan je heel wat hebben,hoor. over 2 balken.
Is het oud bouw- 1960 . of nieuwer.? hout of beton?
 
Bertus zei:
Langs de muur, kan je heel wat hebben,hoor. over 2 balken.
Is het oud bouw- 1960 . of nieuwer.?

Dit bovenste deel van het huis is 2 jaar oud. Dus aardige nieuwbouw. Ik snap dat je mijn vader wil overhalen, die zou ik dat wel kunnen vertellen, maar zelf weet hij er ook wel iets vanaf.

Edit: hout
 
Dus nieuwbouw , Dan zijn de balken ook vrij hoog, en sterk.

Op die vloer hebben ze tijdens de bouw, wel 10 x zoveel erop gehad. op 1 m 2.
 
Als je een plaat onder de kast legt zodat de kast meer steunt dan moet deze perfect en gemakkelijk 250 a 300 kg kunnen houden.

Is dit niet zo dan denk ik dat er structureel iets verkeerds is aan de bouw van het huis. ;)
 
Ik vind de juwel rio 240 ook wel leuk.

Maar mijn vader heeft er zelf ook wel verstand van en is ervan overtuigd dat 200 kilo de max gaat worden, en ik ben bang dat ik me daar dus aan moet gaan houden.

Enige aquarium aanraders alsnog?
 
Wat Luc zegt, dracht op 2 of 3 balken. kan er 1000 kg op.

Als je er een kast onder heb, die staat dan al op 2 balken.
 
luc zei:
Als je een plaat onder de kast legt zodat de kast meer steunt dan moet deze perfect en gemakkelijk 250 a 300 kg kunnen houden.

Is dit niet zo dan denk ik dat er structureel iets verkeerds is aan de bouw van het huis. ;)

Dat zou nog kunnen ja, ik probeer hem over te halen
 
Hij zegt: "Ik moet er over nadenken"

Dat is dus waarschijnlijk een ja!
 
Dus weet iemand een iets goedkopere 100x50x50 die een houtkleur heeft?
 
Zou het niet zeggen,als ik niet 48 jaar in de bouw gewerkt heb.

Dus, ervaring is er genoeg.
 
Of een 120cm dan uiteraard. Iemand die daar iets van weet? Een mooie houtkleurige aanrader?

Eisen:
Houtkleur
100x50x50 / 120x40x50 (geloof ik)

Het liefst mooie dezelfde kleur kastje erbij :)

Edit: ja ik geloof je wel hoor Bertus :)
 

Terug
Bovenaan