Argumenten gevraagd


Heb je overwogen een volglas aquarium te nemen? Voordeel is dat het in verhouding (als je het op een goed adres koopt) goedkoper is. Je kunt ook alle randapparatuur naar eigen smaak aanschaffen, zelfs goede tweedehands. Dat kan natuurlijk ook een nadeel zijn. Ook moet je dan nog nadenken waarop hij dan komt te staan.
 
Je bent beter af met een 100x50x50 dan met een 120x40x50.

Je kan je bak mooier en gemakkelijker inrichten(vind ik persoonlijk)als je bodemplaat 100x50 is ipv 120x40.
10 cm dieper maakt om in te richten veel uit.
Ook als je bodembewoners neemt zullen dit "leuker" vinden.
 
luc zei:
Je bent beter af met een 100x50x50 dan met een 120x40x50.

Je kan je bak mooier en gemakkelijker inrichten(vind ik persoonlijk)als je bodemplaat 100x50 is ipv 120x40.
10 cm dieper maakt om in te richten veel uit.
Ook als je bodembewoners neemt zullen dit "leuker" vinden.

De 50 gaat in dit geval om de diepte, die is hetzelfde dus.

Ik heb nu eigenlijk mijn ogen gezet op de rio 240, die is:
-121cm lang
-41cm breed
-55cm hoog

Die is dus zelfs dieper Luc :)

Edit: oh wacht, je bedoeld op die manier diep.

Het probleem is dat alle 100x50x50 wel veel duurder lijken.

Dennis_89 zei:
Heb je overwogen een volglas aquarium te nemen? Voordeel is dat het in verhouding (als je het op een goed adres koopt) goedkoper is. Je kunt ook alle randapparatuur naar eigen smaak aanschaffen, zelfs goede tweedehands. Dat kan natuurlijk ook een nadeel zijn. Ook moet je dan nog nadenken waarop hij dan komt te staan.

Ik vind een volglas aquarium niet zo mooi, ik heb liever met een kap en onderkant em dan een bijpassend kastje erbij
 
remcovoortman zei:
Als ik jou was zou ik maar voor een 100x50x50 bak gaan.

Oke, een 100x50x50 wordt het dus.
Iemand Suggesties voor een houtkleurige 100x50x50 met meubel?

Edit: in het begin zeiden jullie nog dat ik dan meteen beter voor een 120cm kan gaan. Nu mag ik dat en zeggen jullie weer wat anders :p
 
Wat vinden jullie van deze?:
http://link.marktplaats.nl/m959780001

100x50x50 aquarium met meubel. Bijde houtkleurig. Voldoet aan de eisen denk ik :)

Er zit alleen geen filterblok in, weet iemand of je die los kan kopen/erin kan maken?

En ik wil graag weten wat jullie denken van dit aquarium, waarom een 100x50x50 beter is, en of hier een koppeltje maanvissen in kan (als ik er zoveel mogelijk water in doe).

Edit: deze heeft alleen geen kap, is daar wat aan te doen?
 
Zal je zelf bij moeten maken, of kopen.


Dit is een mooie prijs, met 2 filters erbij.
 
Dat is een mooie prijs voor die bak.
Volgensmij kan er een bewezen koppel maanvissen in maar dat weet ik niet zeker.
 
Het is allemaal inderdaad een mooie prijs, plus dat het maar 36 kilometer rijden is.

Maar is er een kap op te maken denken jullie? Ik heb het niet zo op mijn bak 24/7 open laten staan.
 
Tja, Hoe handig ben je zelf, licht zit er al bij.

Als je lang genoeg wacht,is hij weg.
 
En deze dan?:
http://link.marktplaats.nl/m958164849

Het is een 120x60x50, dus lekker groot.
Wel een minder mooie onderkast. Misschien dat ik deze los ook nog ergens kan vinden.
Ook zijn er 3d achterwanden op de zijkanten geplakt, zijn deze mooi (zonder sporen) verwijderbaar?

Edit: 360 liter, dus ik denk 380 kilo totaal? Bertus? Is dit mogelijk bij mij boven?
 
Beide bakken zijn in orde ivm prijs,
het hangt er maar vanaf of ze de bak willen vullen en of er zichtbare krassen op het glas staan.
 
luc zei:
Beide bakken zijn in orde ivm prijs,
het hangt er maar vanaf of ze de bak willen vullen en of er zichtbare krassen op het glas staan.

Ik zou dan meteen voor de 120x60x50 gaan. Dus dat ben ik ook van plan. Behalve dat ik nog steeds wil weten of die achterwand er netjes af kan, en ik moet er nog een meubeltje bij zoeken. Plus dat ik aan Bertus vraag of dit op mijn vloer zou kunnen op de 1e verdieping. Het punt is dat die 120x60x50 in hhw zit, waar ik woon. Dan kan ik daar gewoon een keer op de fiets gaan kijken en "testen" etc.

Hier een nieuwe vraag: zouden een koppeltje maanvissen en een koppeltje duscusvissen samen (met mijn andere visjes) in die 12x60x50 (360 liter) kunnen? Ik weet dat het grote vissen zijn en een groot aquarium nodig hebben, dus ik denk ik vraag het maar even.
 
Discus en maanvissen kunnen volgens mij niet bij elkaar.hoor.


En discusvisen vragen heel veel aandacht, met water waarden.

Zijn geen beginnersvissen,hoor.

En die 1,20 m kan ook best op de vloer.

Zorg wel voor een stevige kast ,eronder.
 
Bertus zei:
Discus en maanvissen kunnen volgens mij niet bij elkaar.hoor.


En discusvisen vragen heel veel aandacht, met water waarden.

Zijn geen beginnersvissen,hoor.

En die 1,20 m kan ook best op de vloer.

Zorg wel voor een stevige kast ,eronder.

Blijkbaar komt de zelf gemaakte kast eronder van marktplaats. Maar misschien dat hij nog de originele juwel kast heeft.

Ik ben zelf geen beginner met vissen, maar ik denk dat het alleen een koppel maanvissen wordt dan. Discussen moeten ook met minstens 5 geloof ik, wordt een beetje vol dan.
 
Discusvissen hebben graag een wat hogere temperatuur( 28 graden) terwijl maanvissen liefst wat lager zitten( 25 graden).
Beide zijn vissen die in een groep leven van liefst minimaal 5 stuks.
Er zijn liefhebbers die ze beide in een aquarium houden en dat kan best goed gaan. Anderen vinden dat je ze beter niet samen kan houden vanwege het temperatuurverschil en andere eetgewoontes die ze er op na houden. Blijft een beetje een kwestie van smaak en welke keuze je wilt maken.

Zowel bij discusvissen als maanvissen start je met een groep jonge dieren . Als ze groot zijn ontstaan er vanuit de groep koppels. Je koopt niet zomaar een goed koppel maanvissen . Bij discusvissen is het net zo tenzij je bereid bent om voor een koppel honderden euro's te gaan betalen.

Je kan bij discussen ook er voor kiezen om gelijk met grotere discusvissen te beginnen. Zo rond de 14 cm. Dat scheelt in het voeren en water verversen flink maar de vissen zijn dat ook gelijk een stuk duurder.

Discusvissen zijn geen beginnersvissen, verschillende soorten maanvissen zijn dat ook niet.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Aangezien al mijn andere vissen allemaal op 24/25 graden moeten ga ik dan voor maanvissen. Zouden 5 maanvissen in dit (120x60x50) aquarium kunnen met mijn huidige bestand en wat vissen erbij?
 
Geen probleem. Ik zou zelf gaan voor zes maanvissen die je samen laat opgroeien tot ze volwassen zijn. Dan kan je selecteren op koppelvorming, gedrag etc.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ah dan doe ik dat, zou inderdaad qua koppels wel wat handiger zijn, anders is er een loner xD. Ik heb wel begrepen dat als ze jong zijn je niet goed het geslacht kan zien, dan moet ik maar hopen op goede koppels.

Weet iemand of je een 3d achterwand mooi zou kunnen verwijderen?
 
Die zou ik mooi laten zitten. Kitresten blijf je bijna altijd zien. Kijk of je het 3D effect van de wand kan versterken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Die zou ik mooi laten zitten. Kitresten blijf je bijna altijd zien. Kijk of je het 3D effect van de wand kan versterken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hoe bedoel je versterken? Ik vind het eigenlijk minder mooi dat het rondom is maar aangezien hij niet meer naast mijn bed komt te staan denk ik dat het minder uitmaakt. Wat ik er eigenlijk niet mooi aan vind is dat de wand niet alleen aan de achterkant maar ook aan de zijkanten is vastgemaakt, waardoor je het alleen aan de voorkant kan zien.
 
Dat geeft wel minder stress en het ziet we natuurlijker uit :)
Echt vet dat je dat aquarium erdoor hebt kunnen pushen man!
Ik ga t hier ook proberen, maar na al de goudvissen die ik heb opgevangen zal ik nog wel eventjes afwachten, maar ik houd m'n prooi in het vizier :6 :D
 
Dat is voor de inrichting alleen maar een pluspunt. Je hebt dan geen spiegelende zijwanden en het ziet er natuurlijker uit. Op de zijwanden kan je dan ook planten of kienhout vastmaken met bijvoorbeeld binddraad dat geplastificeerd is.

Ik bedoel met versterken : stel dat in de 3D wand een boomstronk is nagebootst. Door in het verlengde daarvan een stuk kienhout neer te zetten of te leggen versterk je het 3effect en lijkt je aquarium dieper .In de 3dachterwand van mijn aquarium zijn rolkeien nagebootst. Door ook in het aquarium rolkeien neer te leggen versterk ik de dieptewerking die door de 3 d achterwand gesuggereerd wordt.

Op dit forum heb ik bij de fotoalbums een topic staan van mijn aquarium met als titel Aqualantis evasion 200x60x75. Daar staan ook een paar filmpjes bij waarop je dit kan zien.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Oke, dit is een beetje een vage achterwand, zal wel stenen of hout zijn fzo. Maar in ieder geval als het natuurlijker is en beter voor de vissen dan laat ik het sowieso zo. Nu is mijn enige probleem nog het bijpassende kastje ergens tweedehands te vinden denk ik....
Plus dat die gast nog niet gereageerd heeft op mijn mailtje. Zou wel handig zijn.

ILoveAnimals zei:
Dat geeft wel minder stress en het ziet we natuurlijker uit :)
Echt vet dat je dat aquarium erdoor hebt kunnen pushen man!
Ik ga t hier ook proberen, maar na al de goudvissen die ik heb opgevangen zal ik nog wel eventjes afwachten, maar ik houd m'n prooi in het vizier :6 :D

Ja, ik denk dat ik wel geluk heb, want ik had nooit gedacht dat dit zou mogen. Misschien is het dat ik geen andere huisdieren mag dan vissen. Succes met je ouders overhalen! :p En anders doe je het gewoon als je op jezelf woont.
 
Dat duurt nog ff :oops: :D
Maar heb al een heleboel andere huisdieren, dus ik heb genoeg om voor te zorgen :)
 
ILoveAnimals zei:
Dat duurt nog ff :oops: :D
Maar heb al een heleboel andere huisdieren, dus ik heb genoeg om voor te zorgen :)

Ik heb wel eens een parkiet het huis in gekregen door mijn ouders wijs te maken dat hij afgemaakt zou worden :p Ze waren er nog ingetrapt ook.
Denk dat ik een jaar of 7 was. Hij moest uiteindelijk wel in de garage wonen, maar ik had hem alsnog meestal binnen ;)
 

Terug
Bovenaan