Armatuur Juwel 240 op één TL laten werken


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,587
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Ik heb een Juwel 240 waar ik beperkte verlichting op wil draaien. Er hangen nu de twee standaard TL's boven van elk 29W.

Het liefst zou ik er maar één van aanhebben. Is het technisch mogelijk om het armatuur (zonder dingen te vervangen) op één lamp te draaien, bijvoorbeeld door de ballast anders te bedraden? Of krijg je dan te veel spanning op de overgebleven lamp?

IMG_20190802_165801.jpg
 
Zo te zien heb je de led versie.
Zit er een losse kabel per lamp? Of is het maar 1 kabel vanuit de lichtbak naar beneden?
 
2 x 54 T5 . staat er.

Nee dat kan niet. Dan moet je hem slopen. en 2 anderen in zetten
Koop dan beter een andere. Wat tuinkabouter zegt.
 
2 x 54 T5 . staat er.

Nee dat kan niet. Dan moet je hem slopen. en 2 anderen in zetten
Koop dan beter een andere. Wat tuinkabouter zegt.
't Is wel onduidelijk, Bertus. Ts zegt twee standaard TL's te gebruiken maar dat doet hij niet. Die 2 x 54 watt staan inderdaad voor TL gebruik. Ts gebruikt zoals te zien is op de foto led buizen wat het verhaal anders maakt. [USER=4884]@tuinkabouter stelt dus de juiste vragen.
 
Nu je het zegt. ja, zie ik het ook. had de leds niet gezien.
De leds zijn inplaats van de Tl 5 gekomen.


Doet verder niet ter zake. het kan niet.
Moet je ook 3 aderig snoer hebben.
 
Sorry voor de onduidelijkheid!! Ik had beter LED-T5 of LED-lamp ("zoals standaard door juwel geleverd") kunnen typen. :!

Zo te zien heb je de led versie.
Zit er een losse kabel per lamp? Of is het maar 1 kabel vanuit de lichtbak naar beneden?
Eén kabel...

Er staat inderdaad dat hij tot 2x 54 watt zou kunnen @Bertus. Blijkbaar kan je er (van juwel neem ik aan) nog sterkere lampen ingooien.

Ik ga de boel uiteraard niet openschroeven als het überhaupt niet aan te passen is...
 
Je hebt dus 2 led-tl buizen erin?

Je zou als ze niet heel warm worden er wat stukken pvc over kunnen schuiven om zo de verlichting wat te dempen
 
Bedankt voor het meedenken. :) Het gaat me meer om het verbruik dan om de lichtintensiteit eigenlijk! Met plannen om een aantal bijbakken/kweekbakken neer te zetten (waar dit er een van is) wil ik een beetje kosteneffectief werken.

Kan de bak ook onverlicht houden maar dan zal ik wat beter op de waterkwaliteit moeten letten, zo zonder planten. And I don't like water changes.:D
 
Als je voor efficiëntie wilt gaan zal je zelf iets moeten bouwen.
Tot dusver ken ik geen (aquariumlamp)fabrikanten die gek veel hoger gaan dan 130 Lm/W..

Een bridgelux-EB led is een strip die 180Lm/W haalt en een fractie kost van een “normale” lamp, je zal er alleen zelf een voeding achter moeten knutselen en mogelijk iets aan de waterbestendigheid moeten doen
 
Misschien moet ik (na mijn zoveelste vraag over verlichting) toch maar eens overwegen zelf iets te bouwen ja...! Trouwens, waarom ga jij geen cursussen electrotechniek verzorgen, voor de technisch minder begaafden onder de Aquaforummers. Ik denk dat daar best vraag naar is.:D
 
Misschien moet ik (na mijn zoveelste vraag over verlichting) toch maar eens overwegen zelf iets te bouwen ja...! Trouwens, waarom ga jij geen cursussen electrotechniek verzorgen, voor de technisch minder begaafden onder de Aquaforummers. Ik denk dat daar best vraag naar is.:D
Het probleem met dit soort vragen is dat je op afstand zit. Bovendien komt er, wanneer je zelf bouwt en ik deed dat, het probleem van programmering om de hoek kijken. En juist daar haken velen af. Dit antwoordt geef ik maar @tuinkabouter moet ook maar even antwoorden gezien de vraag eigenlijk aan hem gericht is. Er komt bij dat wanneer er problemen ontstaan men verwacht dat de verantwoording door de ontwerper genomen moeten worden. Mijn reactie hierop is omdat ik, vooral wat programmeren betreft, veel vragen krijg.
 
Opzich niet moeilijk, EB stripje aan een IDLC driver en klaar :p

Je kan een IDLC ook in dimbare uitvoering kopen en dan kan je deze dimmen met een tc420.
Veel programmeren komt er dan niet bij kijken ;)
 
Geer zedde nen topperke. :petjeaf: Mission accepted.
 
Heb je al geprobeerd om één buis uit te draaien, dat moet gewoon kunnen volgens mij,
Dat de andere buis dan meer spanning krijgt is niet zo tenzij ze in serie staan maar dat is niet zo, en zo ja dan gaan ze beiden uit.

Bij TL kan je er niet één uitdraaien omdat die met elkaar zijn doorgelust en ze dus beide uitgaan. De Led buizen krijgen ieders hun eigen voeding vanaf de ESVA
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de onduidelijkheid!! Ik had beter LED-T5 of LED-lamp ("zoals standaard door juwel geleverd") kunnen typen. :!

Eén kabel...

Er staat inderdaad dat hij tot 2x 54 watt zou kunnen @Bertus. Blijkbaar kan je er (van juwel neem ik aan) nog sterkere lampen ingooien.

Ik ga de boel uiteraard niet openschroeven als het überhaupt niet aan te passen is...
DIE kan je niet open schroeven…. Alleen open slopen.

En meer dan 2 x 54 watt kan jij er niet in doen. Dat krijg je langere buizen. 68 watt op 1,50 cm.

Ik krijg ze wel open. ,maar dat heeft geen zin, nu er led buizen voor zijn.
 
TS bedoelt zwaardere LED buizen, deze zijn maar 29 watt

Maar die 2 x 54 watt is voor TL bedoelt, dus dat heeft sowieso niets te maken met de LED buizen.
 
TS bedoelt zwaardere LED buizen, deze zijn maar 29 watt

Maar die 2 x 54 watt is voor TL bedoelt, dus dat heeft sowieso niets te maken met de LED buizen.
Bovendien is het zaak om op te passen bij gebruik van Juwel systemen. Men gebruikt altijd werkmethodes alleen toepasbaar op de eigen systemen. Wanneer je bijvoorbeeld aftermarket producten wilt gebruiken is het dus opletten geblazen!
 
Ja dat klopt ook, bij sommige aftermarket LED buizen moet je de bedrading aan gaan passen, vaak worden deze buizen maar aan één zijde voorzien van spanning, de andere zijde is dan een ''blinde'' dop.
Hoe dat bij Juwel zit weet ik niet.
Maar volgens mij kan je wel één LED buis uitdraaien, bij TL kan dat niet tenzij je twee ESVA's hebt.
 
Ja dat klopt ook, bij sommige aftermarket LED buizen moet je de bedrading aan gaan passen, vaak worden deze buizen maar aan één zijde voorzien van spanning, de andere zijde is dan een ''blinde'' dop.
Hoe dat bij Juwel zit weet ik niet.
Maar volgens mij kan je wel één LED buis uitdraaien, bij TL kan dat niet tenzij je twee ESVA's hebt.
Ik doelde eigenlijk op het omgekeerde. Aftermarket producten kennen wel een redelijk gestandariseerde voltage bijvoorbeeld welk bij Leds vaak 12 of 24 Volt is. Bij Juwel is dat lang niet zeker daar vergt het heel wat nametingen die vaak ook niet eenvoudig zijn. Alles is dicht geseald en vaak niet gemakkelijk bereikbaar. Eigenlijk moet je, en daar heb je dus wél een punt, al je spullen gaan aanpassen aan Juwel die een eigen standaard voeren.
 
Ik heb in een 80 cm kap ook 1 buisje met eigen voeding , dus in de kap is uit.
met eigenvoeding kan je apart schakelen.
 
Ik doelde eigenlijk op het omgekeerde. Aftermarket producten kennen wel een redelijk gestandariseerde voltage bijvoorbeeld welk bij Leds vaak 12 of 24 Volt is. Bij Juwel is dat lang niet zeker daar vergt het heel wat nametingen die vaak ook niet eenvoudig zijn. Alles is dicht geseald en vaak niet gemakkelijk bereikbaar. Eigenlijk moet je, en daar heb je dus wél een punt, al je spullen gaan aanpassen aan Juwel die een eigen standaard voeren.
waarom zou je dat doen? koop dan gelijk een kap met led buizen.
 
Aftermarket producten kennen wel een redelijk gestandariseerde voltage bijvoorbeeld welk bij Leds vaak 12 of 24 Volt is
Ooh zo bedoel je dat, ja je moet geen 12 of 24 buis volt in dat armatuur draaien, garantie op een GROTE knal. op de voetjes staat gewoon 220v omdat het oorspronkelijk voor TL is bedoelt.
Pas in de LED buis zelf wordt de spanning voor de Led's geregeld.
 
Ik heb een Juwel 240 waar ik beperkte verlichting op wil draaien. Er hangen nu de twee standaard TL's boven van elk 29W.

Het liefst zou ik er maar één van aanhebben. Is het technisch mogelijk om het armatuur (zonder dingen te vervangen) op één lamp te draaien, bijvoorbeeld door de ballast anders te bedraden? Of krijg je dan te veel spanning op de overgebleven lamp?

Bekijk bijlage 277271
dit. Ik heb ze vroeger ok open gemaakt voor herstel.
En ik heb ze nog staan. open.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je al geprobeerd om één buis uit te draaien, dat moet gewoon kunnen volgens mij
Dat heb ik geprobeerd voordat ik dit topic opende. :) Met één balk (de voorste van de twee) eruit kwam er geen licht meer uit.
 
Dat heb ik geprobeerd voordat ik dit topic opende. :) Met één balk (de voorste van de twee) eruit kwam er geen licht meer uit.
omdat het 1 Evsa is. is 1 en 2 doorgeschakeld.

En 2 dradig. zou het 3 dradig zijn heb je ook een dubbele schakelaar. zie bij mij.
 
Had ik al door ,hoor. Gebeurt normaal ook, als 1 buis op is. gaat ook alles uit.
 
Enige manier is dan om de bedrading aan te passen, en de ESVA bypassen want die heb je toch niet nodig.
De voeding kan ook rechtstreeks op de buis.
 
Correctie, NEE de Led buizen kunnen NIET rechtstreeks op 220V, TL buizen werken ook op een lagere spanning, slechts 100 volt zie ik.
 
Laatst bewerkt:
Correctie, NEE de Led buizen kunnen NIET rechtstreeks op 220V, TL buizen werken ook op een lagere spanning, slechts 100 volt zie ik.
Dat wordt in de buis terug gemaakt. kan dus wel.

 
Nee dat kan ook niet, die Phillips Led buis is aangepast (werkt op 100 volt) om op een ESVA te werken, sluit je die op 220 aan ontploft ie.

Alleen als je Led buizen hebt die rechtstreeks op 220 Volt werken kan het, maar dan dien je de ESVA te verwijderen, dat heb ik vorig jaar bij ons op het werk gedaan.

Dus je hebt twee soorten Led buizen.

100 volt, geschikt voor op de ESVA
220 volt, die sluit je rechtstreeks aan, waarbij je de ESVA omzeilt
 

Terug
Bovenaan