Armatuur Juwel 240 op één TL laten werken

Wat doet hij da in het filmpje. Dat zie je toch?

Buis er uit. buis erin.
verder niets.


Hier is hij open,. doet hij het wel.
 
in dat filmpje wordt een TL buis vervangen door een Ledbuis zonder iets aan te passen, aangezien een normale TL buis op 100 volt werkt zal de LED buis dus ook op 100 volt werken.
De ESVA geeft 100 volt

Dus met andere woorden, als je die buis op 220 zet gaat ie stuk
 
Nee er wordt niets terug gezet, een ESVA geeft 100 volt, daar werken normale TL buizen op, zet je daar een Led buis in werkt deze dus ook op 100 volt.
 
Op deze pagina staat een korte omschrijving voor de installatie van Led TL T5 en T8 buizen.
Op die pagina wordt uitgelegd hoe je een Led buis aansluit ZONDER ESVA. die kunnen rechtsreeks op 220 dat klopt.
Heb je Led buizen die je kan vervangen zonder de ESVA te verwijderen dan werken die buizen op 100 volt en kunnen niet op 220.
 
Ja, hoor Patrixck. je hebt gelijk. Zou toch ees goed gaan lezen. als ik jou was.

nou vooruit, nog 1 dan. zondrr starter, dus evsa.
 
De buis op het filmpje is anders als de buis die wordt gebruikt in de link die je deelt.

In het filmpje blijft de ESVA zitten, dus dan is het een 100 volt Led buis

In dat de link die jij plaatst staat dit,

Stap 1 - Stroom uitschakelen en situatie bekijken.
Stap 2 - VSA uitschakelen en draden doorverbinden en controleren.
Stap 3 - Fittingen in het armatuur aansluiten.

Dit is dus voor een 220 volt Led buis
 
IK ga ze morgen bestellen. gelijk 6 . 2 x 120. en 4 x 1 meter.
 
Welk bestel je dan, diegene die werken op de ESVA of diegene waarbij je de ESVA moet verwijderen, zit verschil in namelijk.
Dus kijk goed welke je koopt.

Ik wil je alleen maar behoeden voor een verkeerde aankoop, bestel je onderstaande buis dan moet je de ESVA verwijderen, lees maar eens goed.

Er zijn ook buizen waarbij de ESVA kan blijven zitten.
 
Patrick, ben geen beginneling, he.

Zit ook jaren in de electra.

Ik heb mijn keuze al gemaakt. .
 
Goede keus, dan hoef je niets aan te passen.
 
IK kijk nog wel verder, heb meer adressen war ik in verleden t5 gekocht heb.
heb nog een paar t5 ook liggen.
nieuw van juwel.
 
Eigenlijk zit e.e.a nog wat ingewikkelder in elkaar als jullie omschrijvingen. Een led is feitelijk een diode met bovendien een paar bijzondere eigenschappen. Om een led aan te sturen is een bepaalde stroom belangrijk! Niet een bepaalde spanning. Een led zal alleen opgloeien bij een bepaalde spanningstoevoer. (Dat heet dan de nominale spanningsval.) Dan pas wordt namelijk de gewenste stroom doorgelaten. Voor normale leds is dat 0,02 Ampère ofwel 20 mA. Heel vaak zitten in de ledbuizen de voorzieningen, weerstanden bijvoorbeeld, die hier voor zorgen. Naast de ESVA die eigenlijk alleen voor een basis zorgt is dit dus van belang om ons te realiseren. Er zijn trouwens ook leds die om een veel lagere stroomtoevoer vragen.
 
Enn moet ik dat weten? Nee.

Ik koop gewoon die buizen en wissel ze om.
Dat regelen gebeurt in de buis.
 
T,is niet waar. Alweer/
Tja, het is zo gelopen, he.
En nu?

Goed, terug nar het begin. dan.

Ga jou in de gaten houden.
 
't Is wel onduidelijk, Bertus. Ts zegt twee standaard TL's te gebruiken maar dat doet hij niet. Die 2 x 54 watt staan inderdaad voor TL gebruik. Ts gebruikt zoals te zien is op de foto led buizen wat het verhaal anders maakt. [USER=4884]@tuinkabouter stelt dus de juiste vragen.
Gewone buis of led buis blijft hetzelfde.
als 1 uit is, doen ze het allebei niet.
 
Nou ja, een stukje terug vertelde je dat je al jaren in de electra zit en geen beginner bent...
Ja, en?

Als er staat bij T8 .. 100-220/
En bij die andere buis 100-220.
Dus gewoon de buis wisselen.

Wat doe jij dan?
Moeilijk.

Voor mij niet. ik haal ze met gemak uit elkaar . vernieuw de evsa of haal hem er uit. en ook weer in elkaar.
Is de eerste ook net de laatste, Herstellen is goedkoper dan nieuw.
 

Gemakkelijke installatie

Deze LEDtube heeft een G13 fitting, dezelfde fitting als een TL buis. De tube is geschikt voor een armatuur met elektronisch (HF) voorschakelapparaat zonder starter. Daardoor kan je een TL buis 1-op-1 vervangen met deze LEDtube. Installatie is gemakkelijk, en werkt hetzelfde als de installatie van de bekende TL buis. Sluit de stroom af, draai de huidige TL buis uit het armatuur. Draai vervolgens de LEDtube in het armatuur. Hierna kan je de stroom weer inschakelen en gebruik maken van de tub
 
Dat weten we dat dat kan Bertus, oude buis eruit, Led buis erin, klaar.

Maar in het geval van Gino88.... hij wil één buis uitschakelen, dit gaat niet omdat ze dan beiden uitgaan.
Toen zei ik dan haal je de ESVA eruit en sluit je één buis rechtstreeks aan op 220 volt, maar achteraf gezien kan dit kan dus niet, dit type LED buizen werken alleen in combinatie met een ESVA, zet je er direct 220 op dan ontploft ie, dat is wat ik je al de hele tijd probeer uit te leggen.

Er zijn wel buizen die direct op 220 volt aangesloten kunnen worden, maar dan moet de ESVA eruit en/of de draden doorverbonden worden.
 
Neee die buizen wissel je gewoon om. zonder poespas,
Die schakelen ook op 100-220.

Ga nou eerst eens lezen.
Dat gebeurt hier, moet je alles 3 x herhalen.
Wat al verteld was.



Gemakkelijke installatie .
 
Je leest niet wat ik schrijf, ik heb het niet over buizen wisselen.
Toen zei ik dan haal je de ESVA eruit en sluit je één buis rechtstreeks aan op 220 volt, maar achteraf gezien kan dit kan dus niet, dit type LED buizen werken alleen in combinatie met een ESVA, zet je er direct 220 op dan ontploft ie, dat is wat ik je al de hele tijd probeer uit te leggen.
 
Hoe komt hij nou van AC naar DC. op 100-220 volt.

WAarom zou hij dan ploffen?
Die buizen zijn daar voor gemaakt.
 
Niet alle buizen kunnen op 220 volt, sommige werken alleen via de ESVA

Er zijn 2 soorten buizen, de één kan rechtstreeks op de 220 en de ander moet via de ESVA.
 
Hoe komt hij nou van AC naar DC. op 100-220 volt.
Zit een gelijkrichter in en afvlakker en weerstand van 220. naar 24 volt.

Daarom moet je hem er 1 kant insteken. waar ac zit.
zonder evsa.

of met vsa

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat maar Bertus, even goeie vrienden, maar je snapt niet wat ik je uit wil leggen.
Sommige van die buizen kunnen de 220 volt niet hebben maar enkel de 100 volt die uit de ESVA komt, en die 100 volt wordt omgezet door een interne voeding niet door een weerstand, weerstanden van die grote worden ontzettend heet en verbruiken heel veel stroom.
 
Tjonge wat een gekakel allemaal zeg en dat terwijl de vraag van TS (Is het technisch mogelijk om het armatuur (zonder dingen te vervangen) op één lamp te draaien, bijvoorbeeld door de ballast anders te bedraden? Of krijg je dan te veel spanning op de over gebleven lamp) zo eenvoudig te beantwoorden is
Nee gaat niet zonder de boel te slopen klaar
Wat wel kan is de houder van juwel gebruiken om er een eigen led unit met eigen voedingskabel in te doen bv https://www.hvpaqua.nl/nl/goldline-1047mm.html ander merken zijn er ook
Voor de rest lijkt me de ingeslagen weg door compleet of topic te gaan niet relevant voor de vraag TS toch heren/dames:D:D
 
Het is idd een ietwat lange discussie aan het worden, maar ik probeer iets uit te leggen wat niet begrepen wordt, daardoor dwalen we wat af.

En ach, een beetje discussiëren is toch niet erg, we zijn nog steeds ontoppic toch? (min of meer)
 
Er wordt inderdaad wat langs elkaar gepraat, ben ik bang. Maar goed als Ts een (led-)buis wil gebruiken kan hij dit doen door er een led armatuur met eigen voeding te gebruiken zoals @flipper34 al voorstelt.
 
Bedankt allemaal voor de reacties! Of ze nou on-topic waren of niet. :D

Heb goede suggesties langs zien komen. Het gaat wel lukken nu!
 
Laat maar Bertus, even goeie vrienden, maar je snapt niet wat ik je uit wil leggen.
Sommige van die buizen kunnen de 220 volt niet hebben maar enkel de 100 volt die uit de ESVA komt, en die 100 volt wordt omgezet door een interne voeding niet door een weerstand, weerstanden van die grote worden ontzettend heet en verbruiken heel veel stroom.

Dom dom dom.
 
Terug
Bovenaan