artemia kweken


N

natasz

Guest
Hallo ik heb al 48 uur me artemia op de kweek staan hoe kan ik zien dat de eitjes uit gekomen zijn?
Ik heb een beetje in me aquarium gedaan bij mijn jonge goeramis en al het artemia zonk naar de bodem klopt dat?
 
Zet je wel de beluchting uit en wacht je 5-10 minuten?
De schalen van de uitgekomen artemia gaan drijven, de uitgekomen artemia`s gaan naar de bodem of naar het licht.

Schalen niet voeren!

Binnen 24 uur zou je normaal wat leven moeten zien.
 
Ik voer de jonge Multi s ermee. Bij mij gaan de schalen dus drijven, maar ook de niet (nog niet) uitgekomen eitjes gaan naar de bodem. Dat maakt het afzuigen niet makkelijker.
Eigenlijk moet je dus wachten tot alles uit is voordat je gaat voeren.
 
874299_0_82_dsc02166.jpg


Dit is de zelfbouwfles die ik gebruik ervoor.
Zo technisch ben ik dus niet hoor.
 
Ik heb de flessen op zijn kop,3/4 bodem uit gesneden, slangetje in de dop.

Boven in ook een gat in de rand,waar ik de slang insteekt. En daar de luchtslang.,
 
Oke ik heb zo een speciaal ding gekocht er voor. Nee ik heb het lucht pompje uitgedaan en meteen afgetapt met een zeef en toen meteen in de bak gegooit en alles is gaan zinken.
Kunnen de eitjes kwaat als ze die eten?
 
Ja, die verteren niet ,en kunnen er verstoppingen ontstaan.
Uitzetten, glas water rustig uit drinken.
Kijken of het omhoog gegaan is, dan beetje aftappen,kijken of je beweging ziet,krioelen.
Even onder de kraan houden,dan voeren.
 
Oke ik heb ook een beetje in mijn sieraquarium gedaan bij mijn grotere goerami's , en verschillende soorten algeneters. Moet ik nualles ei vrij maken?.....
 
Oke
Ik heb een atremio kweekpomp set. En artemia zout en artemia eieren 95%
Ik heb een halve lepel eieren gebruikt en 12, 5 gram zout op een halve liter water en het staat naast mijn aquarium.
Ik heb het pompje uit gezet en veel zinkt en een beetje drijft enzie niks bewegen.
Ik gooi alles weg en begin helemaal opnieuw.
Iemand extra tips want vind het wel zonde dat ik het verkeerd heb gedaan.
 
Als alles zinkt is er niets uitgekomen.
7,5 gram JODIUMVRIJ zout op 0,5 liter handwarm water is voldoende. Dit luistert niet zo nauw.

Haal eens een zo`n geel zakje van Sera, volgens mij ca � 1,50
Zit gelijk al zout in.
Kiep het zakje in 0,5 liter handwarm water in je kweekset.

Nu moet je binnen 36 uur levende artemia hebben.

Er zit een behoorlijk verschil in kwaliteit van de artemia eitjes.
Die van JBL en Sera vallen voor mij onder de categorie "troep"
 
Ik doe een Eetlepel op Warm water, en goed roeren om het op te lossen.
en een mespuntje artimea.

En,inderdaad,na 36 uur,wordt het rood.
Ik heb ze van voer voor vissen,mannetje.
aYhB71SZhTES1M2XU969jmxznbiNHSf1.jpeg


Flessen hangen achterin. 3 op rij.

IK maak wel gelijk een emmer aan.
En meet met Densimeter op 25 graden.(eerst heet water) dan afkoelen.
 
natasz zei:
Oke
Ik heb een atremio kweekpomp set. En artemia zout en artemia eieren 95%
Ik heb een halve lepel eieren gebruikt en 12, 5 gram zout op een halve liter water en het staat naast mijn aquarium.
Ik heb het pompje uit gezet en veel zinkt en een beetje drijft enzie niks bewegen.
Ik gooi alles weg en begin helemaal opnieuw.
Iemand extra tips want vind het wel zonde dat ik het verkeerd heb gedaan.
Bedenk wel,dat het friemeltjs zijn ,he.

halve tot 1/4 grootte.
 
Rob Nederlof zei:
Er zit een behoorlijk verschil in kwaliteit van de artemia eitjes.
Die van JBL en Sera vallen voor mij onder de categorie "troep"

zou dan ook handig zijn om even te vermelden welke merken wel goed zijn.
 
Mijn setup:

PZId7UrJL4Nxr58O2xpdURwAQjygu-40.jpeg


wally75 zei:
Rob Nederlof zei:
Er zit een behoorlijk verschil in kwaliteit van de artemia eitjes.
Die van JBL en Sera vallen voor mij onder de categorie "troep"

zou dan ook handig zijn om even te vermelden welke merken wel goed zijn.

Heb je gelijk in, maar schrik niet :p

Deze blikken met ca 450 gram eitjes kosten rond de � 60,-

PZId7UrJL4Nxr58O2xpdURwAQjygu-40.jpeg
 
Ik gebruik de decennia oude truuk door de artemia eerst een een uur stevig te beluchten in 1 liter water (zonder zout). Daarna een goede glas (verdunde) bleek erbij. Binnen een paar minuten gaan de eieren van bruin naar grijs, wit en uiteindelijk oranje/rood (niet langer dan 25 minuten beluchten!). Afgieten en alles opvangen in een artemiazeefje. Dit zeefje met eieren in een bakje met azijn roeren tot de bleek geur zo goed als weg is. Daarna een paar minuten onder stevig stromend water houden. Dan kan je de artemiafles opzetten. 30 gram zout op 1 liter water, verwarming erin hangen op 25-27 graden. Een tot twee theelepels eieren erin en binnen 12 uur komt de eerste artemia uit. De niet gebruikte eieren kan je in een potje in de koelkast of vriezer bewaren. Op deze manier sla je het lange proces van ontkapselen en uitkomen van 1 tot 1,5 dag over en hoef je ook niet meerdere kweken op te zetten!
 
Ja ik heb 1 pomp zoals deze. Dus ik begrijp dat ik eerst de eieren moet ontkapsellen?
 
Wat je wil natuurlijk. Eieren die ontkapseld zijn maar niet uitkomen, zijn zo ook te eten voor vissen.

Rob welk merk gebruik je? Ik heb zonder ontkapselen echt geen groot percentage uitkomst na 12 uur
 
jeffrey zei:
Ik gebruik de decennia oude truuk door de artemia eerst een een uur stevig te beluchten in 1 liter water (zonder zout). Daarna een goede glas (verdunde) bleek erbij. Binnen een paar minuten gaan de eieren van bruin naar grijs, wit en uiteindelijk oranje/rood (niet langer dan 25 minuten beluchten!). Afgieten en alles opvangen in een artemiazeefje. Dit zeefje met eieren in een bakje met azijn roeren tot de bleek geur zo goed als weg is. Daarna een paar minuten onder stevig stromend water houden. Dan kan je de artemiafles opzetten. 30 gram zout op 1 liter water, verwarming erin hangen op 25-27 graden. Een tot twee theelepels eieren erin en binnen 12 uur komt de eerste artemia uit. De niet gebruikte eieren kan je in een potje in de koelkast of vriezer bewaren. Op deze manier sla je het lange proces van ontkapselen en uitkomen van 1 tot 1,5 dag over en hoef je ook niet meerdere kweken op te zetten!


Wat heeft het voor zin,om Ontkapselde eieren(artima gereed)
Opnieuw in zout water te doen?
Jij doet artimea,die al gereed is,weer opnieuw.

Klopt niet.
 
Zo,Nee dus,Bertus.

Jij hebt gelijk :thumbs: :sorry:.
Heb het even opgezocht. :book:
Was een beetje verwaterd in de bovenkamer.
 
Oke , maar ik kan geen verwarming in mijn artemio kweekpomp hangen?
En het beluchten moet ik gewoon via een luchtpompje/slangetje doen?
Ik ga morgen kijken of er wat uitgekomen is, dan is er weer 48 uur voorbij maar zoals het er nu nog uit ziet is er niks uitgekomen.
 
natasz zei:
Oke , maar ik kan geen verwarming in mijn artemio kweekpomp hangen?
En het beluchten moet ik gewoon via een luchtpompje/slangetje doen?
Ik ga morgen kijken of er wat uitgekomen is, dan is er weer 48 uur voorbij maar zoals het er nu nog uit ziet is er niks uitgekomen.

Verwarming is ook niet noodzakelijk, maar versnelt het proces.

Beluchten gewoon via het pompje/slangetje.
Stel de beluchting zo in dat er 3-4 bellen per seconde te zien zijn.
Alle eitjes moeten constant in beweging zijn.
 
Ik gebruik vaak de blikken van OSI artemia of san francisco brand, deze kan je bestellen via Pierre http://www.killivissenencorydoras.nl/

Bj mij komen ze uit na 26/30 uur en gebruik gewoon de fles methode!! (gemiddeld 24 graden) ik heb deze niet verwarmd maar de kamer waar ik dit in heb is wel verwarmd!!Ik gebruik ook een halve liter water en een eetlepel Salina zout!! goed mengen, artemia in de fles, water erbij en bubblen maar!

Let wel op een constante temperatuur anders duurt het te lang voordat het uitkomt.
 
PS: Je eitjes bewaren in de vriezer zorgt ervoor dat de percentage uitkomst hoog blijft, ik gebruik een werkportie en een nieuwe haal ik uit de vriezer!
 
Rob Nederlof zei:
Mijn setup:

OHPT03gwMBe1IKhkU6vRWHxUuaVhrclH.jpeg


wally75 zei:
Rob Nederlof zei:
Er zit een behoorlijk verschil in kwaliteit van de artemia eitjes.
Die van JBL en Sera vallen voor mij onder de categorie "troep"

zou dan ook handig zijn om even te vermelden welke merken wel goed zijn.

Heb je gelijk in, maar schrik niet :p

Deze blikken met ca 450 gram eitjes kosten rond de � 60,-

OHPT03gwMBe1IKhkU6vRWHxUuaVhrclH.jpeg

waar kan ik deze blikken kopen
 
de blikken of de artemiakweeksets dit zijn er namelijk 4
de blikken bij bv killivissenencorydoras.nl zeer betrouwbaar hoor en deze man verkoopt dezelfde eitjes ook in porties van 50 en 100 gram
 

Terug
Bovenaan