artemia uit hobby kweekschaal?


Ben ook heel tevreden met de schaal. Staat boven op mijn lichtkap, dus wordt lekker verwarmt. Over de opbrengst heb ik eigenlijk ook geen klagen en ik kom bij het schoon maken eigenlijk alleen schillen tegen, maar geen actief levende artemia, volgens mij.

Nee dat heb ik dus ook niet. Nooit last van geurtjes, ik leeg hem na 2/maximaal 3 dagen. En ik kom dan eigenlijk amper levende artemia meer tegen. Ik vind de opbrengst ook ruim voldoende.
 
Volgens mij heb ik er 4 of 5 schepjes in gedaan :oops:
 
Ik deed er vaak maar 2 schepjes in maar ja dat hangt ook van het schepje af denk ik.
 
Ja, ik ben bang dat ik nu veel te veel zal krijgen, maar ja... heb in totaal 6 bakken, dus dat zal wel op komen...
 
Ach je kan door ervaring snel genoeg ervaren hoeveel je het beste kan toevoegen. Je kan het wel enkele dagen gebruiken maar niet erg lang.
 
maar de midden waar de schepgat zit zegmaar. die staat constant in licht toch?
 
Daar valt gewoon daglicht op en daarom trekken ze ook naar het midden waar zich het zeefje zich bevindt.
 
Zou het wat zijn voor de Heros ( jong volwassen)? of zijn de kleine artemia te klein ervoor?
 
het is spul is erg klein en ik heb het de jonge Manen van 6-7 cm destijds ook niet gegeven want dan heb je gelijk erg veel nodig met die nauplien.
 
aha oke. dus voor grotere vissen zoals Krobias en Heros, is dit niet echt nodig.
 
En als er nog over is dan smeer ik het wel op een boterham :chef:
Je kan het ook invriezen. Ik giet het dan over in zoet water en vries dat in een ijsklontjeshouder in. Blokje kan zo het aquarium in, het smelt daar en dan valt de artemia eruit.
 
Gewoon al om ze eens bezig te zien moet je ze dar echt eens geven. Echt geinig om grote vissen te zien happen naar "niets"

De meeste Artemia merken adviseren max 2gram cysten per liter water en dat in beluchte flessen. In zo'n hobby schaal kan echt 2x niets. Ok als je slechts enkele jongen hebt maar bij een beetje nest (van bvb een ciclide) hopeloos onvoldoende
 
Je kan het ook invriezen. Ik giet het dan over in zoet water en vries dat in een ijsklontjeshouder in. Blokje kan zo het aquarium in, het smelt daar en dan valt de artemia eruit.
Ik heb voor de formosa ook wel ingevroren. Wat me wel opviel is dat levende nauplien veel langer in de waterkolom blijven dan het ingevroren spul. Ook valt het ingevroren spul niet zo mooi uit een, toch wat grover, alsof het aan elkaar blijft plakken. Niet te groot voor de Heterandria formosa, dat dan weer niet.

Bij mij het dit als resultaat dat de bodem snel vervuilde. Wat op de bodem viel werd bij mij in elk geval niet gegeten door de formosa en de bodem af hevelen met van die nieuwsgierige ukkies was een rotwerkje waarbij er altijd wel de glijbaan naar de emmer namen.
 
Diepvries zakt altijd snel naar de bodem en dat heb je ook bij de blisters.
 
Volgens mij heb ik er 4 of 5 schepjes in gedaan :oops:
Na 48 uur was de opbrengst zeer zeer minimaal, maar ik heb lekker zitten slapen... bij de schaal zat zo'n zakje zout+eitjes en dan is 4 of 5 schepjes natuurlijk veeeeeel te weinig.
Net een nieuwe kweek opgezet, kan alleen maar beter gaan :D

Overigens waren de espei's wel zot op die paar kreeftjes die ik had.
 
@Joost123 ik gemerkt dat het merk eitjes heel veel uitmaakt. Ik had eerst eitjes van Hobby die ik had gekocht bij de Ocean Store webwinkel. Die hadden een hoog uitkomst percentage en kwamen binnen 24 uur uit. Daarna kocht ik eitjes van JBL en daar kwamen veel minder artemia uit en het duurde ook langer. Als je opbrengst laag blijft kan je dus ook nog kijken naar andere eitjes. Met twee schepjes kan ik twee dagen een behoorlijke hoeveelheid eruit halen.
 
Had ik idd gelezen. Heb net bij goedkoopvisvoer eitjes besteld, maar eerst het zakje even opmaken.
 
Ik denk dat je hiermee trouwens ook het antwoord op je vraag hebt gevonden. De kweekschaal is niet geschikt voor gemengde zakjes zout en eieren. Het idee is dat je eerst zout water aanmaakt, dat in de schaal giet tot de juiste hoogte, en eitjes alleen in de buitenste ring doet. Dan komen de eierschaaltjes nooit in het netje.
 
Ik denk dat je hiermee trouwens ook het antwoord op je vraag hebt gevonden. De kweekschaal is niet geschikt voor gemengde zakjes zout en eieren. Het idee is dat je eerst zout water aanmaakt, dat in de schaal giet tot de juiste hoogte, en eitjes alleen in de buitenste ring doet. Dan komen de eierschaaltjes nooit in het netje.
Ik kocht mijn schaal juist met een potje zout/eieren mix erbij, van hetzelfde merk. Heeft voor mij prima gewerkt.
 
Vaak hoor je wel dat die mix slecht werkt of dus weinig uitkomst heeft.
 
Alles hangt af van hoe oud die eitjes zijn en hoe ze gestockeerd zijn geweest.
Oude eitjes of eitjes die te warm en/of te vochtig bewaard zijn komen vaak amper tot niet meer uit.
 
Veel liggen denk ik al te lang in de lfs en nog niet gekoeld ook.
 
Na 48 uur was de opbrengst zeer zeer minimaal, maar ik heb lekker zitten slapen... bij de schaal zat zo'n zakje zout+eitjes en dan is 4 of 5 schepjes natuurlijk veeeeeel te weinig.
Net een nieuwe kweek opgezet, kan alleen maar beter gaan :D

Overigens waren de espei's wel zot op die paar kreeftjes die ik had.

Nu, na zo'n 20 uur is de opbrengst al vele malen groter dan de 1e kweek na 48 uur. Nog even wachten tot morgenochtend/middag.
 
Ik denk dat je hiermee trouwens ook het antwoord op je vraag hebt gevonden. De kweekschaal is niet geschikt voor gemengde zakjes zout en eieren. Het idee is dat je eerst zout water aanmaakt, dat in de schaal giet tot de juiste hoogte, en eitjes alleen in de buitenste ring doet. Dan komen de eierschaaltjes nooit in het netje.
Ik had aparte zout en eitjes. Maar het ging over de laatste nauplien uit de buitenste ringen halen zonder de eischalen mee te nemen. Dus ik kan gewoon de nauplien met het zeefje uit de binnenste ring vissen, maar wilde de volledige opbrengst. Nu gooi ik altijd een groot deel in de gootsteen.
 

Terug
Bovenaan