Assimileren


P

Polarbear

Guest
Momenteel was ik aan het experimenteren van BIO CO2 hoe ik het beste planten zouden kunnen laten groeien.
Tot mijn verbazig zijn de planten vandaag erg veel aan het assimileren, 2x zoveel dan gisteren.
4 dagen geleden had ik Ferro (ijzer) in het mengsel gedaan. Zou het door deze bemesting de planten beter groeien nu ze aan het assimileren?
Hoorde dat wanneer planten assimileren ze zich goed voelen en voldoende voeding hebben. Klopt dit dan ook zo?
 
Zichtbare assimilatie is een goed teken meestal.

Mij viel het op dat dat na een poosje ook wel weer wat minder wordt.
 
Maar zou dat dan ook echt komen door de Ferro via CO2? Omdat het daarvoor niet was.
 
Daar kan ik je geen uitsluitsel over geven. Maar als het enige is wat je anders hebt gedaan zou je dat wel denken.
 
Na 4 dagen na dosering van Ferro, zijn ze dit iedergeval gaan doen. Als dit echt een goede teken is, weet ik iedergeval wat ik moet doen en volhouden. :D
 
Hoe meng je in godsnaam Ferro met CO2.
Ijzer maakt volgens mij geen onderdeel uit van de chemische reactie die assumilatie in feite is.
CO2 wel !!
 
AadMec zei:
Hoe meng je in godsnaam Ferro met CO2.
Ijzer maakt volgens mij geen onderdeel uit van de chemische reactie die assumilatie in feite is.
CO2 wel !!

Is mij ook niet helemaal duidelijk. Denk dat men iets anders heeft bedoeld.
 
AadMec zei:
Hoe meng je in godsnaam Ferro met CO2.
Ijzer maakt volgens mij geen onderdeel uit van de chemische reactie die assumilatie in feite is.
CO2 wel !!
Ik doe Ferro in de co2 reactor.
Ik heb geen andere verklaring dat de planten het nu opeens wel doen en niet als ik Ferro gewoon in het aquarium zelf doet.
 
Gisteren toevallig water ververst?
Edit: als je dit leest zal het wel alweer eergisteren zijn
 
Dat is heel raar dat je geen effect ziet als je het gewoon in je bak doet.
Zover ik weeet hebben co2 en Fe niks met elkaar van doen, behalve dat ze beiden wel nodig zijn voor een goede groei.
 
Ik ben geen chemicus, maar volgens mij zijn de "bubbels" zuivere CO2, dus ik zou niet weten hoe het ijzer �berhaupt in je bak terecht komt.
 
Je bio CO2 is na een paar dagen beter op gang gekomen, waardoor er dus meer CO2 in je aquarium terecht komt. Dit iswm licht zorgt voor de zuurstof belletjes.
Kan zijn dat als je Fe aan het mengsel toevoegt de productie wat sneller op gang komt, of dat je wat meer gist of suiker hebt gebruikt.
 
Dat eerste lijkt me een goede.
Fe lijkt me hierop geen invloed te hebben.
 
Assimilatie is altijd leuk.
Na een tijdje is het ontzettend irritant omdat die bellen overal zitten.
Dit tot het punt waar het bijna onmogelijk is om fotos te maken.
Misschien kan je je verlichting of CO2 toevoer aanpassen dat alleen aan het einde van de dag de planten assimileren.

Uiteindelijk zegt het vrij weinig of de toestand van je planten. Ja ze produceren zuurstof.
Vaak zegt het meer over de verlichting, CO2/O2, en temperatuur van de bak.

Wat die ferro er mee te maken heeft is voor mij nog steeds een raadsel.
 
Mascha&Ivo zei:
Gisteren toevallig water ververst?
Edit: als je dit leest zal het wel alweer eergisteren zijn
Nope, ik heb nog niks ververst

jessicapilon zei:
Dat is heel raar dat je geen effect ziet als je het gewoon in je bak doet.
Zover ik weeet hebben co2 en Fe niks met elkaar van doen, behalve dat ze beiden wel nodig zijn voor een goede groei.
Dat dacht ik ook dat het geen effect met elkaar heb, maar gebeurde alleen na die aanpassing in de bak.

backplay zei:
Je bio CO2 is na een paar dagen beter op gang gekomen, waardoor er dus meer CO2 in je aquarium terecht komt. Dit iswm licht zorgt voor de zuurstof belletjes.
Kan zijn dat als je Fe aan het mengsel toevoegt de productie wat sneller op gang komt, of dat je wat meer gist of suiker hebt gebruikt.
Ik gebruik elke keer hetzelfde, maar nooit dit gebeurd, athans niet in deze hoeveelheid.
 
andere mogelijke oorzaken van betere assimilatie in je aquarium

extra plantenvoeding
zonlicht op je aquarium
hogere temperatuur
aanpassing verlichtingschema
uitstroom verplaatsen (betere gasuitwisseling)
instroom veranderen (bv :skimmer gebruiken zorgt voor een hoger zuurstof gehalte))
helderder water
meer plantenmassa
planten hoger laten uitgroeien
 
triple zei:
andere mogelijke oorzaken van betere assimilatie in je aquarium

extra plantenvoeding
zonlicht op je aquarium
hogere temperatuur
aanpassing verlichtingschema
uitstroom verplaatsen (betere gasuitwisseling)
instroom veranderen (bv :skimmer gebruiken zorgt voor een hoger zuurstof gehalte))
helderder water
meer plantenmassa
planten hoger laten uitgroeien

Enige wat uit dit rijtje voor komt is 1� week geleden waterversing + filter medium met nieuwe voeding.
Plantenmassa is minder na snoeien.
 
Ik denk dat het belangrijk is dat ze goed assimileren en het zal lastig zijn de oorzaak te achterhalen.
Ik zou me daar persoonlijk dan ook niet te druk om maken hoor.
Als er iets aan de hand zou zijn dat een negatieve uitwerking teweeg zou hebben gebracht dan was dat anders.
Maar ik begrijp wel dat je de oorzaak graag wilt weten, maar dat is lastig om met zekerheid te kunnen zeggen denk ik ;).
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat het belangrijk is dat ze goed assimileren en het zal lastig zijn de oorzaak te achterhalen.
Ik zou me daar persoonlijk dan ook niet te druk om maken hoor.
Als er iets aan de hand zou zijn dat een negatieve uitwerking teweeg zou hebben gebracht dan was dat anders.
Maar ik begrijp wel dat je de oorzaak graag wilt weten, maar dat is lastig om met zekerheid te kunnen zeggen denk ik ;).
Ik denk het ook. Het is ook een mooi gezicht om te zien al die belletjes. Zit dan heletijd te genieten ervan. Het begon ook begin van de avond tot het licht uitgaat. Ben benieuwd of het vanavond weer zichtbaar word, weer de show bekijken :D
 
Polarbear zei:
Plantenmassa is minder na snoeien.
AHA! Dat is dus een bepaalde hoeveelheid plantenvoeding en CO2, die nu ter beschikking staat voor minder planten, dus per plantje meer voeding. Misschien wel vergelijkbaar met 'meer plantenvoeding', uit het lijstje van Triple.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Polarbear zei:
Plantenmassa is minder na snoeien.
AHA! Dat is dus een bepaalde hoeveelheid plantenvoeding en CO2, die nu ter beschikking staat voor minder planten, dus per plantje meer voeding. Misschien wel vergelijkbaar met 'meer plantenvoeding', uit het lijstje van Triple.

~ Ivo
Geldt dat nu ook pas na 1� week dat het pas zichtbaar word?
 
Het volgende hopelijk ten overvloede:

Die zuurstofbelletjes die van planten afkomen richting het wateroppervlak, dat is niet de assimilatie zelf, maar een (mogelijk!) gevolg ervan.
Assimilatie is een biologische/biochemische term voor het opbouwen van een bepaalde verbinding uit andere (eenvoudigere) verbindingen en daar is energie voor nodig. Alle levende organismen doen aan assimilatie, mensen ook.
Hier gaat het om een specifieke vorm van assimilatie en wel bij planten een proces dat we ook kennen als fotosynthese: het omzetten van koolzuur en water, onder de invloed van licht, naar glucose en zuurstof. D�t is dus het assimilatieproces, die omzetting naar/opbouw van glucose. De zuurstof is een product van dit proces, niet dit (assimilatie)proces zelf. Dat belletjes ontstaan zegt alleen dat op de plek waar de plant de zuurstof uitstoot het water verzadigd is dus het zuurstof daar niet meer kan oplossen in het water (iets wat voor ons niet zichtbaar is), maar als gasbelletje ontsnapt richting wateroppervlak in de vorm van een belletje (iets dat we wel kunnen waarnemen).
Ook planten die groeien, maar waarbij er geen zuurstofbelletjes vrijkomen assimileren.

~ Ivo
 
Polarbear zei:
Mascha&Ivo zei:
Polarbear zei:
Plantenmassa is minder na snoeien.
AHA! Dat is dus een bepaalde hoeveelheid plantenvoeding en CO2, die nu ter beschikking staat voor minder planten, dus per plantje meer voeding. Misschien wel vergelijkbaar met 'meer plantenvoeding', uit het lijstje van Triple.

~ Ivo
Geldt dat nu ook pas na 1� week dat het pas zichtbaar word?
Geen idee, maar waar het om gaat is dat jij in eerste instantie benoemde dat er behalve de Ferro nu in het mengsel doen niets was veranderd, maar nu blijkt dat er toch wel meer is gebeurd dan alleen die Ferro. En zelfs al heb jij zelf niets bewust veranderd, dan nog is je hele aquarium een klein ecosysteempje waarin steeds processen aan de gang zijn, dus veranderingen optreden.

~ Ivo
 
Zoals ik al zei is assimileren altijd leuk. Maar niet altijd optimaal.
Wat is het CO2 gehalte? Zitten er vissen in deze bak?
Kijk wel uit misschien voeg je wel teveel CO2 toe.
 
franketrank zei:
Zoals ik al zei is assimileren altijd leuk. Maar niet altijd optimaal.
Wat is het CO2 gehalte? Zitten er vissen in deze bak?
Kijk wel uit misschien voeg je wel teveel CO2 toe.
CO2 is optimaal volgens Continu test Groen.
Ik voeg elke keer dezelfde hoeveelheid, dus dat zit wel goed.
 
Mascha&Ivo zei:
Polarbear zei:
Mascha&Ivo zei:
Polarbear zei:
Plantenmassa is minder na snoeien.
AHA! Dat is dus een bepaalde hoeveelheid plantenvoeding en CO2, die nu ter beschikking staat voor minder planten, dus per plantje meer voeding. Misschien wel vergelijkbaar met 'meer plantenvoeding', uit het lijstje van Triple.

~ Ivo
Geldt dat nu ook pas na 1� week dat het pas zichtbaar word?
Geen idee, maar waar het om gaat is dat jij in eerste instantie benoemde dat er behalve de Ferro nu in het mengsel doen niets was veranderd, maar nu blijkt dat er toch wel meer is gebeurd dan alleen die Ferro. En zelfs al heb jij zelf niets bewust veranderd, dan nog is je hele aquarium een klein ecosysteempje waarin steeds processen aan de gang zijn, dus veranderingen optreden.

~ Ivo
Dat zeker, Ferro was het meest opvallende verandering, vandaar :)
Bedankt voor de goede uitleg.
 
Nou dan is het allemaal goed toch ;)
Ik weet nog steeds niet wat de ferro ermee te maken heeft.

Welke kleur was de continu test dan voordat je ferro ging toevoegen?
 
Als het mengsel inderdaad productiever is zit er in de Ferro denk ik 'iets' (misschien niet eens het ijzer, waarvoor we die flesjes eigenlijk kopen) van een energiebron waardoor het omzetten van de glucose in suiker naar o.a. CO2 sneller gaat/op gang komt/krachtiger is. Het proces bij bio-CO2 is in feite een dissimilatieproces: afbreken van de stoffen en ook daarvoor is energie nodig.

Anders... zou ik het echt niet weten.

Polarbear: hedde gij een ijeren test? Dan zou je voor de gein eens kunnen meten of er nog een verschil is in de ijzerwaarde in de bak, nu niet de Ferro daar wordt gedoseerd, maar in het mengsel. We moeten ook niet hebben dat er straks niet genoeg ijzer in de bak zit namelijk.

~ Ivo
 
Ja misschien is dat juist een uitkomst voor sommigen mensen.
Als FE toevoegen inderdaad de CO2 productie versneld.
hedde gij een ijeren test
-Ivo 2014 :D
 
Ik heb helaas geen test om FE te testen :(
 
Mascha&Ivo zei:
Als het mengsel inderdaad productiever is zit er in de Ferro denk ik 'iets' (misschien niet eens het ijzer, waarvoor we die flesjes eigenlijk kopen) van een energiebron waardoor het omzetten van de glucose in suiker naar o.a. CO2 sneller gaat/op gang komt/krachtiger is. Het proces bij bio-CO2 is in feite een dissimilatieproces: afbreken van de stoffen en ook daarvoor is energie nodig.

Anders... zou ik het echt niet weten.

Polarbear: hedde gij een ijeren test? Dan zou je voor de gein eens kunnen meten of er nog een verschil is in de ijzerwaarde in de bak, nu niet de Ferro daar wordt gedoseerd, maar in het mengsel. We moeten ook niet hebben dat er straks niet genoeg ijzer in de bak zit namelijk.

~ Ivo

Das eigenlijk zogek nog niet bedacht veel mensen voegen ook pokon oid toe aan hun mengsel waardoor de productie versneld/verbeterd (geen persoonlijke ervaring)

Misschien dat dat �iets� of iets met de zelfde uitwerking daar dan ook wel in zit.
 
MauriceM zei:
Mascha&Ivo zei:
Als het mengsel inderdaad productiever is zit er in de Ferro denk ik 'iets' (misschien niet eens het ijzer, waarvoor we die flesjes eigenlijk kopen) van een energiebron waardoor het omzetten van de glucose in suiker naar o.a. CO2 sneller gaat/op gang komt/krachtiger is. Het proces bij bio-CO2 is in feite een dissimilatieproces: afbreken van de stoffen en ook daarvoor is energie nodig.

Anders... zou ik het echt niet weten.

Polarbear: hedde gij een ijeren test? Dan zou je voor de gein eens kunnen meten of er nog een verschil is in de ijzerwaarde in de bak, nu niet de Ferro daar wordt gedoseerd, maar in het mengsel. We moeten ook niet hebben dat er straks niet genoeg ijzer in de bak zit namelijk.

~ Ivo

Das eigenlijk zogek nog niet bedacht veel mensen voegen ook pokon oid toe aan hun mengsel waardoor de productie versneld/verbeterd (geen persoonlijke ervaring)

Misschien dat dat �iets� of iets met de zelfde uitwerking daar dan ook wel in zit.
Precies, daarom is dit ook experimenteel. Pokon heb ik ook gebruikt maar geen zichtbare verandering, alleen verslechtering.
 
Pokon,kan gebruikt worden,in zeer kleine hoeveelheden.Het is echter erg lastig om de hoeveelheid te bepalen,vandaar waarschijnlijk je negatieve ervaring.
 
Mondeo zei:
Pokon,kan gebruikt worden,in zeer kleine hoeveelheden.Het is echter erg lastig om de hoeveelheid te bepalen,vandaar waarschijnlijk je negatieve ervaring.
Heb 2 bakken gebruikt met verschillende hoeveelheid 1 van <5 ml en 1 van <15ml
Daarom gebruik ik nu Ferro, dan weet ik iedergeval iets en dan meten = weten :D
 
Met name po4 is lastig handhaven met pokon.
 

Terug
Bovenaan