Baardalg/blauwalg


Leipeloedje

Well-known member
Lid geworden
4 juli 2020
Berichten
95
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn bak verschrikkelijk veel last van baardalg en ook blauwalg op het zand.Ik beschouw mijzelf tog als redelijk ervaren maar ik krijg mijn bak niet zoals ik gehoopt had.Ik vermoed dat de all in one mix in combinatie met de ferro(van gilles)ook een van de boosdoeners is of dat er teveel hout instaat wat de circulatie belemmert.Of te weinig snelgroeiers die de bak van zuurstof voorzien.Fosfaat zit rond de 1 en nitraat 25-30 ph 6.8 en kh 8.Mijn verlichting is zo uitgebreid instelbaar dat het ook een eindeloze zoektocht lijkt naar de juiste instelling.Ik zou graag ideeën of suggesties horen van jullie kenners.Gr Robin
 

Bijlagen

  • 20200923_190600.jpg
    20200923_190600.jpg
    121 KB · Weergaven: 163
  • 20200909_194434.jpg
    20200909_194434.jpg
    187.7 KB · Weergaven: 153
  • 20200909_194430.jpg
    20200909_194430.jpg
    243.5 KB · Weergaven: 145
  • 20200923_190705.jpg
    20200923_190705.jpg
    248 KB · Weergaven: 155
Ik zie inderdaad (een beetje) baardalg op je foto's en ook penseelalg (op je hout). Over het algemeen duidt dat op een CO2 tekort op de plek waar de alg zich manifesteert
CO2 verdelen in zo'n grote bak is ook echt best een uitdaging, zeker met de stukken hout. Met een spraybar zou dat een stuk makkelijker gaan.

Ik zie geen blauwalg? Maar aangezien je aangeeft ervaren te zijn zul je idd weten hoe het eruit ziet. Zit vaak op het zand ja. Blauw alg is vrijwel altijd het gevolg van een NO3 tekort. Zou het kunnen dat vlak voordat je doseert de NO3 tijdelijk 0 is geweest?

Verlichting hoef je op zich niet aan te passen. Ik denk zelf dat CO2 hier de boosdoener is, dus idealiter verbeter je de verdeling van het CO2 rijke water door je bak.
Als dat niet haalbaar is zou je het licht terug kunnen schroeven zodat de vraag naar CO2 iets daalt.
 
Laatst bewerkt:
hartelijk dank voor u reactie,
Ik zal inderdaad eens meten wat mijn no3 is voordat ik plantenvoeding geef(gaat 2x per dag automatisch).de blauwalg heb ik gister allemaal weer weg gezogen vandaar.En de spraybar heb ik er vanmiddag weer tussenuit gehaald omdat die paralel tegenover de uitstroom van mijn potfilter stond.Ik heb hem nu weer linksachter geplaatst en die van de potfilter rechtsvoor zodat er een betere circulatie is.Ik besef dat er fundamenteel iets moet veranderen aan mijn bak alleen wat precies dat vind ik lastig beoordelen.Ik heb nu ook contact met een bedrijf dat aquariums inricht/onderhoud en bouwt.Na een half jaar klooien ben ik er nu een beetje klaar mee.Dan nog maar wat geld ertegenaan en dat er echt iets goed aangepast wordt.Denk dat de bak nu ook al richting de 2500 gekost zonder de vissen dus dan kan dat er ook nog wel bij(sarcastisch).nogmaals bedankt.Gr Robin
 
Blauwalg zie ik zo ook niet en denk ook een een co2 tekort.
 
Hmm als je 2 x per dag nitraat toevoegt en regelmatig 25-30 ppm meet dan lijkt de kans toch klein dat je soms een tijdelijk nitraat-tekort heb. Vreemd.

Wat betreft CO2: ik zie dat je nu zo'n plastic ding gebruikt om de CO2 op te lossen. Volgens mij heeft dat weinig capaciteit en is het meer voor de kleinere aquaria bedoeld. De meeste mensen gebruiken een reactor of diffussor.
 
Ik kan de dropchecker slecht zien maar volgens mij mag de kleur wel lichter.
 
Wat betreft CO2: ik zie dat je nu zo'n plastic ding gebruikt om de CO2 op te lossen. Volgens mij heeft dat weinig capaciteit en is het meer voor de kleinere aquaria bedoeld. De meeste mensen gebruiken een reactor of diffussor.
inderdaad, er zit zon ladder ding erin, volstrekt ontoereikend.
Op dit aquarium, minimaal een inline diffusor en erachter een spraybar....beter zou de reactor zijn
 
zou eerst vragen welke indicator vloeisof hij erin heeft zitten....20 mg of 30 mg.

Ik zou in elk geval een duidelijke foto ervan wel handig vinden want behalve welke vloeistof het is kan het op de foto zoals we die nu zien ook vertekenen.
 
Een spraybar geeft inderdaad een betere verdeling evenals het gebruik van minimaal een diffuser, liefst een reactor.
Die spraybar zou ik dan wel over de volle achterkant zetten. Zo'n ding is eenvoudig zelf te maken middels een pvc pijp.
 
hartelijk dank voor u reactie,
En de spraybar heb ik er vanmiddag weer tussenuit gehaald omdat die paralel tegenover de uitstroom van mijn potfilter stond.Ik heb hem nu weer linksachter geplaatst en die van de potfilter rechtsvoor zodat er een betere circulatie is.
Als je uitstroom rechtstreeks je instroom in blaast, heb je veel dode plekken in je bak qua distributie, of interpreteer ik het totaalplaatje verkeerd?
 
Als je uitstroom rechtstreeks je instroom in blaast, heb je veel dode plekken in je bak qua distributie, of interpreteer ik het totaalplaatje verkeerd?
Daar heeft u gelijk in.Ik heb het inmiddels veranderd maar ik vermoed dat er tog teveel obstakels ik de bak zitten voor een goede co2 verdeling.Ik overweeg om ook op mijn potfilter een co2 fles aan te sluiten zodat er van 2 kanten binnenkomt.
 
Daar heeft u gelijk in.Ik heb het inmiddels veranderd maar ik vermoed dat er tog teveel obstakels ik de bak zitten voor een goede co2 verdeling.Ik overweeg om ook op mijn potfilter een co2 fles aan te sluiten zodat er van 2 kanten binnenkomt.
Niet nodig; instroom en uitstroom aan dezelfde kant, co2 diffusor aan de overkant van de bak. Zou een wereld van verschil moeten maken :)
 
Niet nodig; instroom en uitstroom aan dezelfde kant, co2 diffusor aan de overkant van de bak. Zou een wereld van verschil moeten maken :)
Deze had ik inderdaad ook al eens gehoord. Dus de uitstomen aan dezelfde kant als mijn overloop en dan de co2 diffusor 2.5 meter verderop?
 
Deze had ik inderdaad ook al eens gehoord. Dus de uitstomen aan dezelfde kant als mijn overloop en dan de co2 diffusor 2.5 meter verderop?
2,5e meter klinkt wat ver, dan is een inline diffusor wellicht praktischer voor een goede distributie of van voor naar achter in je bak circuleren. Ik weet niet waar je overloop zit, heb je geen foto van je hele bak waar de in/uitstromen etc op te zien zijn?
 
Het is mijn indruk dat je de instroom aan één zijkant van de bak hebt en de uitstroom aan de andere zijkant? Omdat je zo een grote afstand hebt te overbruggen zou ik je toch willen aanraden juist te kiezen voor een zo kort mogelijke afstand. En dat is van achterkant naar de voorkant. Wanneer je dit doet met een spraybar over de gehele achterzijde vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht dan ontstaat er een kaatsing met de voorruit waardoor je stroming naar onder geduwd word, over de bodem, normaal een moeilijke plek om te bereiken, terugkeert en weer boven komt waar het een volgende push krijgt. Je krijgt zo een spiraalvormige beweging door je bak richting aanzuiging. Wanneer je dan een inline diffuser of, nog beter, een reaktor gebruikt ben je verzekert van een perfecte verdeling van je gefilterde water én CO2. De enige onderbrekingen zijn dan enkel nog de aanwezige decoraties en planten.
 
Beetje een late reactie maar ik zal morgen nog een duidelijke foto posten.En wat Benvo zegt denk ik dat ik dat inderdaad ga toepassen icm met een reaktor.Ik denk dat met deze aanpassingen er inderdaad al een hoop vooruitgang te boeken is.Ik vraag me alleen af welke dikte de spraybar moet zijn(is nu 32mm)en of er dan wel overal voldoende water uit die gaatje komt tot aan het einde.Als ik heb dunner maak komt er meer druk op te staan natuurlijk.Heb een 4000 l/h opvoerpomp van skimz dus dat moet opzich wel te doen zijn.Bedankt allebij alvast.
 
Kun je ook een betere foto maken want van op die afstand ga ik voor stahornalg .
 
Beetje een late reactie maar ik zal morgen nog een duidelijke foto posten.En wat Benvo zegt denk ik dat ik dat inderdaad ga toepassen icm met een reaktor.Ik denk dat met deze aanpassingen er inderdaad al een hoop vooruitgang te boeken is.Ik vraag me alleen af welke dikte de spraybar moet zijn(is nu 32mm)en of er dan wel overal voldoende water uit die gaatje komt tot aan het einde.Als ik heb dunner maak komt er meer druk op te staan natuurlijk.Heb een 4000 l/h opvoerpomp van skimz dus dat moet opzich wel te doen zijn.Bedankt allebij alvast.
als er maar genoeg 'overdruk' is verdeeld het water zich goed over de gaatjes is mijn ervaring. En 32 mm is prima.
 
niet gelijk teveel gaatjes en te groot maken.. je kunt er altijd nog een paar opboren.
 
Hierbij zal ik nog een paar foto's van de situatie en alg problemen plaatsen.Ik ga vanmiddag een spraybar maken voor over de hele lengte.Alleen nog even kijken waar ik met me uitstroom van de potfilter heengaan.Die zit nu rechts aan de zijkant.Groetjes
20200925_110628.jpg
 

Bijlagen

  • 20200925_110606.jpg
    20200925_110606.jpg
    140.8 KB · Weergaven: 116
  • 20200925_110718.jpg
    20200925_110718.jpg
    129.7 KB · Weergaven: 129
  • 20200925_110833.jpg
    20200925_110833.jpg
    173 KB · Weergaven: 121
  • 20200925_110847.jpg
    20200925_110847.jpg
    181.1 KB · Weergaven: 130
  • 20200925_110859.jpg
    20200925_110859.jpg
    187 KB · Weergaven: 115
Als ik de foto’s bekijk lijkt het me baardalg. Deze ontstaat door co2 te kort. Bewegen al je plantjes of staan deze stil?
 
Een Appelslak en flinke handvol Japonica's doen ook een boel onderhoud voor je..

Ik vind de bak er nog wel redelijk mooi bijstaan, niet echt een algen explosie, de planten ogen ook nog wel redelijk mooi op kleur
en ik knip de blaadjes waar echt dik alg opzit gewoon weg

Helemaal algenvrij lukt je toch niet :)
 
Op de javavaren zie ik stahornalg .
 
Bedankt voor het compliment.Ik ga een spraybar installeren over de hele achterwand zodat ik een betere watercirculatie/verdeling van de co2 krijg.Op sommige plaatsten staat het inderdaad stil.Ik wou ook graag veel grote stukken hout in mijn bak hebben maar dit veroorzaakt wel een hoop obstakels uiteraard.Helemaal algengroei is ook niet het uitgangspunt maar die baardalg/staghornalg wil ik wel grotendeels vanaf zullen jullie begrijpen.Meer tips zijn altijd welkom toppers
 
Beetje een late reactie maar ik zal morgen nog een duidelijke foto posten.En wat Benvo zegt denk ik dat ik dat inderdaad ga toepassen icm met een reaktor.Ik denk dat met deze aanpassingen er inderdaad al een hoop vooruitgang te boeken is.Ik vraag me alleen af welke dikte de spraybar moet zijn(is nu 32mm)en of er dan wel overal voldoende water uit die gaatje komt tot aan het einde.Als ik heb dunner maak komt er meer druk op te staan natuurlijk.Heb een 4000 l/h opvoerpomp van skimz dus dat moet opzich wel te doen zijn.Bedankt allebij alvast.
Ik zou gewoon een PVC pijp 12/16 mm. nemen. In de bouwmarkt zie je die onder 5/8 inch. Zelf heb ik een transparante PVC pijp. In de bouwmarken zijn die zelden te krijgen, daar zal je dus even voor moeten googelen. Om de 3 cm maak je een gaatje van 2,5 mm. In Het Handige Tips Topic, zie mijn handtekening, kan je vinden hoe je dat gemakkelijk een een rechte lijn doet. Of je planten op de bodem bewegen is niet zo heel belangrijk, dat doen ze bij mij ook niet overal. Stroming is nu een maal wat anders als een goede waterdistributie. Of je zo'n goede distributie hebt gekregen straks kan je mooi testen met Easy-Life filtermedium. Zodra je dat in je water gooit zie je een witte wolk die keurig laat zien hoe het nu is met je distributie. Die witte wolk verdwijnt snel, dit is namelijk een waterconditioner.
 
Laatst bewerkt:
Ok top! Dat ga ik dan zeker testen.Alleen ik ga mijn spraybar maken van 32 mm buis omdat dit de dikte is van mijn opvoer leiding.zit alleen te twijfelen over hoeveel mm de gaatjes moeten worden.Mischien eerst 2.5 beginnen.Groter kan altijd nog.
 
Ik zou gewoon een PVC pijp 12/16 mm. nemen. In de bouwmarkt zie je die onder 5/8 inch. Zelf heb ik een transparante PVC pijp. In de bouwmarken zijn die zelden te krijgen, daar zal je dus even voor moeten googelen. Om de 3 cm maak je een gaatje van 2,5 mm. In Het Handige Tips Topic, zie mijn handtekening, kan je vinden hoe je dat gemakkelijk een een rechte lijn doet. Of je planten op de bodem bewegen is niet zo heel belangrijk, dat doen ze bij mij ook niet overal. Stroming is nu een maal wat anders als een goede waterdistributie. Of je zo'n goede distributie hebt gekregen straks kan je mooi testen met Easy-Life filtermedium. Zodra je dat in je water gooit zie je een witte wolk die keurig laat zien hoe het nu is met je distributie. Die witte wolk verdwijnt snel, dit is namelijk een waterconditioner.
Hij wordt dus 2 meter de spraybar met een opvoerpomp van 4000 l/h bruto
 
Volgens mij is bij zo'n lengte het ook beter om de 32mm breedte aan te houden. Ik denk dat je bij een smallere buis meer drukverlies hebt over de lengte van de buis en dus achteraan minder druk.
En inderdaad je kunt beter met te weinig te kleine gaatjes beginnen. Meer gaatjes en groter kan dan altijd nog.
 
Ik zou gewoon een PVC pijp 12/16 mm. nemen. In de bouwmarkt zie je die onder 5/8 inch. Zelf heb ik een transparante PVC pijp. In de bouwmarken zijn die zelden te krijgen, daar zal je dus even voor moeten googelen. Om de 3 cm maak je een gaatje van 2,5 mm. In Het Handige Tips Topic, zie mijn handtekening, kan je vinden hoe je dat gemakkelijk een een rechte lijn doet. Of je planten op de bodem bewegen is niet zo heel belangrijk, dat doen ze bij mij ook niet overal. Stroming is nu een maal wat anders als een goede waterdistributie. Of je zo'n goede distributie hebt gekregen straks kan je mooi testen met Easy-Life filtermedium. Zodra je dat in je water gooit zie je een witte wolk die keurig laat zien hoe het nu is met je distributie. Die witte wolk verdwijnt snel, dit is namelijk een waterconditioner.
Ben , is gewoon zeoliet dat je erin giet Easy life medium .
 
Hallo allemaal,

Ik ben vanmiddag terug gebeld door een bedrijf dat aquariums maakt,onderhoud en inrichten.deze meneer adviseerde mij om het aantal lichturen terug te brengen naar 12 uur zonder pauze.Dit omdat dan de planten harder gaan groeien(uiteraard met voldoende voedingsstoffen).Hierdoor zouden de algen weg geconcurreerd worden volgens hem.Ook zei hij dat ik mijn blauwe licht langzaam op moet voeren naar 60%.Ik draai nu op 5% van het totale vermogen(rood 85%koud wit 35 puur wit 40 en warm wit 70%).En als laatste zou het beter zijn om een plantenvoeding te zoeken zonder nitraat en fosfaat omdat de vissen dit wel zouden veroorzaken.Mocht er dan alsnog een tekort gemeten worden dan kan er alsnog handmatig toegevoegd worden.Zijn er hier volgens jullie onjuistheden aan?Gr Robin.
 
Je zegt terug brengen naar 12 uur. Meestal is 12 uur maximaal een als je problemen hebt breng je de lichtduur terug naar 8. Hoe veel uur heb je nu? Aan plantenvoeding gebruik ik zelf all in one van plantedbox en dat werkt super.
 

Terug
Bovenaan