Baardalg/blauwalg

Je zegt terug brengen naar 12 uur. Meestal is 12 uur maximaal een als je problemen hebt breng je de lichtduur terug naar 8. Hoe veel uur heb je nu? Aan plantenvoeding gebruik ik zelf all in one van plantedbox en dat werkt super.
Dat laatste is sterk afhankelijk per bak heb het ook hier gebruikt maar daarbij liep po4 behoorlijk op na een tijdje toen overgaan naar losse bemesting dus no3 po4 en mineralen
Nu gebruikt de bak nog weinig po4 alleen als er bijsturing nodig is meestal no3 en natuurlijk de Sporenelementen (CSM+B)
 
Laatst bewerkt:
Je zegt terug brengen naar 12 uur. Meestal is 12 uur maximaal een als je problemen hebt breng je de lichtduur terug naar 8. Hoe veel uur heb je nu? Aan plantenvoeding gebruik ik zelf all in one van plantedbox en dat werkt super.
Beste John,ik heb mijn verlichting nu zeg maar 2x 5 uur aanstaan met een pauze van 3 uur(daarvan brand hij 2x 2.5 uur volop)de rest is zonsopgang of ondergang.Ik gebruik ook de all in one mix samen met de ferro.Ik ondervind echter nogsteeds blauwalg problemen alhoewel ik nu sinds ik de lichtsterkte wat verminderd heb het wel minder lijkt te worden.Ik betwijfel de kwaliteit van het product niet maar ik overweeg toch om terug over te stappen naar profito.Hier heb ik vroeger altijd een keurige plantenbak mee gehad.Ik ga nu dus het licht langzaam omhoog brengen naar de 12 uur en zal ook de juiste dosering proberen te vinden.Wat zijn u waarden ongeveer met de all in one mix?
 
Ik ondervind echter nogsteeds blauwalg problemen

Wat bij mij hielp tegen blauwalg was rolluiken dicht houden (verduisteren) en ook het zuurstofgehalte te verhogen in het water.
Dat deed ik dan mbv een luchtpompje.

Het aquarium bevatte echter geen planten en voor de bewoners en mezelf had ik een dimbaar ledstripje opgehangen.
Verlichting op de laagste stand gezet 8 uur .

Binnen enkele weken was zichtbaar blauwalg weg, je ziet het terugtrekken. Maar ik rook de aanwezigheid nog wel na een schoonmaakbeurt bv aan de slangen, houder voor verwarmingselement, hoeken van het aquarium etc.
Dus of het ooit helemaal weg gaat?
 
en regenereert bij toediening van zout en geef toch de giftige stoffen af in jou aquarium . Ken een veel veiliger manier van gebruik van zeoliet btw kost geen drol , dus goedkoper dan Easy life , maar we wijken af van het topic .
Ik gaf dit aan niet met de bedoeling als waterverbeteraar, Stefan, maar als mogelijkheid om je waterdistributie te controleren. Het zou overigens volgens de producenten claim nu juist geen giftige stoffen moeten afgeven maar zorg moeten dragen voor bindingen daarvan. Zoals bijvoorbeeld zware metalen. Maar goed dat laatste terzijde.
 
Beste John,ik heb mijn verlichting nu zeg maar 2x 5 uur aanstaan met een pauze van 3 uur(daarvan brand hij 2x 2.5 uur volop)de rest is zonsopgang of ondergang.Ik gebruik ook de all in one mix samen met de ferro.Ik ondervind echter nogsteeds blauwalg problemen alhoewel ik nu sinds ik de lichtsterkte wat verminderd heb het wel minder lijkt te worden.Ik betwijfel de kwaliteit van het product niet maar ik overweeg toch om terug over te stappen naar profito.Hier heb ik vroeger altijd een keurige plantenbak mee gehad.Ik ga nu dus het licht langzaam omhoog brengen naar de 12 uur en zal ook de juiste dosering proberen te vinden.Wat zijn u waarden ongeveer met de all in one mix?
Het beste is om gemiddeld het licht gedurende 8 uur op een maximale intensiteit te zetten. Daarvoor en daarna kan je altijd dimtijden toevoegen. Volgens dit principe ongeveer wordt mijn plantenbak belicht vanaf 8:30 uur in de morgen tot 's avonds 23:00 uur.
 
Bedankt voor jullie reacties,

Ik zal inderdaad weer wat dingen aanpassen en kijken hoe het dan gaat.in ieder geval meer licht en die spraybar over de hele lengte.Gr
 
Bedankt voor jullie reacties,

Ik zal inderdaad weer wat dingen aanpassen en kijken hoe het dan gaat.in ieder geval meer licht en die spraybar over de hele lengte.Gr
Niet massaal veel dingen in eenmaal veranderen paar aanpassen en dan paar weken geduldig afwachten . Zie je verbetering dan komt het goed zie je geen verbetering is de oorzaak iets anders
 
Niet massaal veel dingen in eenmaal veranderen paar aanpassen en dan paar weken geduldig afwachten . Zie je verbetering dan komt het goed zie je geen verbetering is de oorzaak iets anders
Inderdaad,zo ga ik het ook doen.Anders is op een gegeven moment het eind zoek en weet je nog niet of het geholpen heb.Gr
 
Succes met de bestrijding!
Voor het biologisch ritme van de vissen heb je best geen pauze in je verlichting.
Gewoon aan elkaar laten branden en zonsopgang en zonsondergang nabootsen.
 
Succes met de bestrijding!
Voor het biologisch ritme van de vissen heb je best geen pauze in je verlichting.
Gewoon aan elkaar laten branden en zonsopgang en zonsondergang nabootsen.
Dat vind ik ook een goede reden idd.die had ik nog niet eerder gehoord.heb het prototype van mijn spraybar gister geplaatst.Er komt nog een doorzichtige versie die ik wat ga versieren maar het ga nu eerst om het effect ervan.Gr Robin.
 

Bijlagen

  • IMG-20200926-WA0000.jpeg
    IMG-20200926-WA0000.jpeg
    86.9 KB · Weergaven: 87
Wat bij mij hielp tegen blauwalg was rolluiken dicht houden (verduisteren) en ook het zuurstofgehalte te verhogen in het water.
Dat deed ik dan mbv een luchtpompje.
sorry bart, maar hier heeft topic starter dis niks aan...hij heeft een plantenbak en doseert CO2
 
Terug
Bovenaan