Wat is er nieuw

Baardalg

Randolph1988

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2025
Berichten
155
Leeftijd
37
Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik worstel sinds een maand of 2 met baardalg in mijn aquarium (240 liter). De bak draai in totaal 4 maanden.
Dit is naar mijn idee gekomen doordat ik in het begin geen fosfaat en nitraat toevoegde en ik er pas later achter kwam dat mijn nitraat en fosfaat beide 0 waren.
Sindsdien zet ik mijn fosfaat en nitraat bij elke waterwissel (wekelijks 25%) terug naar 10 (NO3) en 1.0 (PO4).
Co2 voeg ik toe middels de profi set van colombo, 150 bellen per minuut. Dropchecker kleur mooi groen en 's avonds limegreen.
Verlichting heb ik in het begin veel te lang aan gehad (ruim 14 uur incl dimtijden). Deze heb ik teruggeschroefd naar 8 uur incl dimtijden. (van 13.00 tot 14.00 langzaam naar 75%, van 20.00 tot 21.00 langzaam naar 0%)

Op advies van de viswinkel ben ik ook nog easylife easycarbo gaan toevoegen, dit doe ik elke dag 5ml.

Het probleem is dat ik idd nog weinig alg heb, maar die baardalg lijkt maar niet weg te gaan.

In beide hoeken van het aquarium heb ik de echinodorus bleheri, deze zijn vooral het ergst door de baardalg te grazen genomen. Naar mijn idee komt dit omdat ik 2 ancistrussen heb die deze planten aardig verzwakt hebben door er gaten in te maken. (sinds een week ben ik de ancistrus bij gaan voeren, deed ik daarvoor niet).

Bodem: Colombo nutribase met daarop Colombo manobase pro. Sinds vorige week heb ik bij de planten ook kleibollen gestoken (JBL Kugeln). een stuk of 4 per hoek.

Moet ik de echinodorus echt helemaal kaal knippen? (ben bang dat er dan weinig over blijft). Ik zie wel dat er nog jonge mooie bladeren komen. En klopt de nitraat fosfaat waarde in mijn geval ? 10 NO3 1.0 PO4?

Ook begreep ik dat ik mijn anubias en javavaren in een bleekverdunning kan dompelen en dan kan afspoelen en vervolgens terug zetten?

Ik ben benieuwd of jullie mij goed advies kunnen geven.

Alvast bedankt!
 
Voeg je naast de nitraat en fosfaat ook nog sporen toe?

Op 240 liter kun je op zich wel naar de 10ml easycarbo gaan, eventueel in de avond toevoegen als het licht uit is.


Heb je misschien wat foto's?
 
Ik voeg per week 25ml profito toe.
Easycarbo had ik begrepen dat het moet net als het licht aan is gegaan? Of klopt dat niet?

Zie foto:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2025-10-22 at 09.33.10.jpeg
    WhatsApp Image 2025-10-22 at 09.33.10.jpeg
    328.9 KB · Weergaven: 39
Volgens mij kun je carbo geven wanneer het je uitkomt hoor. Zoals ik zie heb je wel vrij veel licht boven de bak en hoeveel lumen per liter heb je? Heb je een foto van de kleur van de dropchecker en heb je gecontroleerd of de circulatie in de bak goed is?
Ik zou zelf de bladeren die flink zijn aangetast wegknippen. In de regel is baardalg het gevolg van te weinig co2 of slechte circulatie.

https://www.aquascaping-blog.com/4278/baardalg/
 
Ik heb easyled ultra van aquatlantis zelf, die zou 600 lumen moeten hebben. Deze lampen worden standaard geleverd met de ori controller bij de splendid ultra aquaria.
Intensiteit staat op 75%.

(Deze heeft een tijd op bijna 100% gestaan met veel te veel uren helaas)

Zie mijn lichtschema op de foto:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2025-10-22 at 09.41.51.jpeg
    WhatsApp Image 2025-10-22 at 09.41.51.jpeg
    92.7 KB · Weergaven: 16
  • WhatsApp Image 2025-10-18 at 17.31.55.jpeg
    WhatsApp Image 2025-10-18 at 17.31.55.jpeg
    155.5 KB · Weergaven: 16
Excuus, 6000 lumen. Niet 600.
 
Ik heb een oase biomaster 350 filter. Deze zou genoeg moeten zijn voor 240 liter.
 
Aangezien je overdag voor de plantgroei co2 toevoegd kan de easycarbo ingezet worden als anti alg in de uren dat het licht uit staat.
 
Moet de verlichting nog zwakker? En heeft het zin om vaker het filter te reinigen? Het voorfilter doe ik wel wekelijks nu.
 
Je werkt niet met een controller begrijp ik en verschilt de ph bij aangaan van het licht veel van de ph in de avond?
 
Je werkt niet met een controller begrijp ik en verschilt de ph bij aangaan van het licht veel van de ph in de avond?
Dat heb ik niet getest. Ik laat co2 2 uur voordat het licht aan gaat opstarten en 1 uur voordat het licht uitgaat weer uit.
 
Ik zou dat toch eens nagaan want schommelingen kunnen ook baardalg veroorzaken.
 
Ik zou dat toch eens nagaan want schommelingen kunnen ook baardalg veroorzaken.
maar hoe zou je die eventuele schommeling op kunnen lossen? Heel veel mensen gebruiken toch op deze manier CO2?

Ik ben niet van plan om een controller te gaan gebruiken namelijk en lang niet iedereen gebruikt dat.
 
Dan moet je de co2 eerder aanlaten springen en het aantal bellen zo afstellen dat het vrij stabiel is door de dag heen. Een kleine fluctuatie mag wel maar bij 0,3 ph kan het dacht ik al problemen geven.
Misschien dat @Cornelius je kan helpen om het af te stellen zonder een controller.
 
Ik zal dit controleren, wel graag idd advies hoe ik dit bij kan stellen.
Ik doe nu 2 uur voordat het licht aangaat de co2 aan en 1 uur voordat het uit gaat weer uit.
 
Ik zie wel altijd pas aan het einde van de dag dat mn planten vol met belletjes zitten, dat is niet gelijk als het licht aan gaat. Klopt dat?
 
Maar is het mogelijk dat 150 bellen per minuut nog steeds te weinig is op 240 liter? Ik heb toch geen extreem gek plantenbestand?
 
Ik zit ook op zo n 150 op 240 liter maar goed geen bak is gelijk. Jij zit met 6000 lumen op zo n 25 lumen en ik op net 20.
 
Heb je mijn verlichtingsschema bekeken? Klopt dat een beetje? Want ik draai zeker niet op 100%
 
Dan moet je de co2 eerder aanlaten springen en het aantal bellen zo afstellen dat het vrij stabiel is door de dag heen. Een kleine fluctuatie mag wel maar bij 0,3 ph kan het dacht ik al problemen geven.
Misschien dat @Cornelius je kan helpen om het af te stellen zonder een controller.
Ook een vraag over de fluctatie van 0,3. Ik heb jouw link gelezen, maar daar wordt gezegd dat een ph drop van 1.0 goed is terwijl het licht aanstaat. Hoe moet ik die 0,3 dan opvatten?
Screenshot 2025-10-22 120049.png
 
Misschien dat @Cornelius je kan helpen om het af te stellen zonder een controller.
Ik kan alleen maar praten vanuit mijn eigen ervaring; Als ik aan het einde van de dag een gele DC heb dan voeg ik teveel CO2 toe, dan heb ik 2 manieren om dit aan te passen;
- de CO2 een uur eerder aan en verlaag ik het aantal bellen
- ik zorg voor iets meer oppervlakte agitatie
 
Ik kan alleen maar praten vanuit mijn eigen ervaring; Als ik aan het einde van de dag een gele DC heb dan voeg ik teveel CO2 toe, dan heb ik 2 manieren om dit aan te passen;
- de CO2 een uur eerder aan en verlaag ik het aantal bellen
- ik zorg voor iets meer oppervlakte agitatie
Mijn DC is aan het begin van de dag groen en aan het einde van de dag lichtgroen. Heeft het dan nut om de PH 1 punt drop te gaan uitvoeren?
 
Hoe moet ik die 0,3 dan opvatten?

Daarmee word een fluctuatie van de ph bedoeld.
Als de pH de gehele dag fluctueert spreek je over onstabiele CO2.
En een fluctuatie van meer dan 0.3 moet de plant het systeem aanpassen wat betreft de aanmaak/ afbraak van het enzym Rubisco
 
Heb je een dropchecker?
 
Graag zou ik advies krijgen over de hoeveelheid licht die ik geef n.a.v. mijn schema die ik als bijlage erbij had gedaan in bovenstaande posts.
Hier nogmaals:
WhatsApp Image 2025-10-22 at 09.41.51.jpeg
 
Vaak zie ik dat het percentage "blauw" sterk naar beneden (hier 13%) wordt bijgesteld en "rood" sterk omhoog (hier 90%)
Waarschijnlijk omdat met leest dat "blauw" een groot aandeel heeft in de ontwikkeling van algen en/of vanwege persoonlijk optische "warme" smaak.

De ingestelde percentages vermelden weinig over de werkelijke (PAR) intensiteit voor de betreffende kleur.

Het zou dus zomaar kunnen dat met een goedbedoelde 13% er in werkelijkheid een tekort is aan "blauw", de verhouding rood/blauw verstoord is?
Waarom is het geen goed idee om "rood"/"blauw" beiden op bijvoorbeeld 50% houden en bij issues maar kleine wijzigingen maken in de verhouding?
 
Vaak zie ik dat het percentage "blauw" sterk naar beneden (hier 13%) wordt bijgesteld en "rood" sterk omhoog (hier 90%)
Waarschijnlijk omdat met leest dat "blauw" een groot aandeel heeft in de ontwikkeling van algen en/of vanwege persoonlijk optische "warme" smaak.

De ingestelde percentages vermelden weinig over de werkelijke (PAR) intensiteit voor de betreffende kleur.

Het zou dus zomaar kunnen dat met een goedbedoelde 13% er in werkelijkheid een tekort aan "blauw" is, de verhouding rood/blauw verstoord is?
Waarom is het geen goed idee om "rood"/"blauw" beiden op bijvoorbeeld 50% houden en bij issues maar kleine wijzigingen maken in de verhouding maken?
Dit heb ik gedaan omdat ik overal lees en terugzie in andere schema's dat het blauwe licht maar maximaal 10% mag zijn. Is dit onzin dan?
 
En het is echt enkel baardalg wat ik nog heb, andere algen zijn er amper nog.

Enkel die verschrikkelijke baardalg...
 
Mijn DC is aan het begin van de dag groen en aan het einde van de dag lichtgroen. Heeft het dan nut om de PH 1 punt drop te gaan uitvoeren?
Nee. 30ppm icm jouw plantenbestand is onzin.
Je moet je meer concentreren op stabiliteit. Als de pH aan het begin van je belichting bijvoorbeeld 7 is moet ie aan het einde van je belichtingstijd ook 7 zijn. Dus de gehele belichtingstijd.
 
Ik heb blauw ook maar op 25% staan op advies van @Cornelius en die kan zelf denk ik het beste uitleggen waarom hoger niet hoeft.
 
Laatst bewerkt:
Nee. 30ppm icm jouw plantenbestand is onzin.
Je moet je meer concentreren op stabiliteit. Als de pH aan het begin van je belichting bijvoorbeeld 7 is moet ie aan het einde van je belichtingstijd ook 7 zijn. Dus de gehele belichtingstijd.
Oke helder. En 2 uur voordat het licht aan gaat de CO2 opstarten is goed? En 1 uur voordat het licht uitgaat weer uit ?
Stel de PH zakt verder dan 7 tijdens de belichtingstijd bijvoorbeeld, moet ik dan minder co2 geven? Heeft dat dan geen invloed op het ph gehalte aan het begin van je belichtingstijd?
 
Heeft dat dan geen invloed op het ph gehalte aan het begin van je belichtingstijd?

En dat is nu precies het grote voordeel van een ph controller.
Op af en toe kalibreren na geen omkijken naar en een stabiele ph.
 
En dat is nu precies het grote voordeel van een ph controller.
Op af en toe kalibreren na geen omkijken naar en een stabiele ph.
Ik vind een PH controller nogal overdreven voor mijn plantenbestand en puur en alleen om van de baardalg af te komen toch?
 
Ik heb even zitten kijken, maar wellicht toch wel interessant aangezien baardalg sterk wordt beinvloed door schommelend PH.
Nou lijkt het mij dat PH ALTIJD zal schommelen zonder een controller. Klopt deze aanname?
Zoja, is de Milwaukee MC122 een goede keuze? Deze is universeel en zal werken met mijn co2 profi set van colombo.

Ik hoor graag of mijn aanname klopt. Alvast bedankt mensen!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan