Wat is er nieuw

Baardalg

Ik lees dan ook dit op AI:

Silicaten voeden diatomeeën, die in een nieuw aquarium vaak verschijnen als bruine alg, maar ze zijn niet de directe oorzaak van baardalg. Baardalg (Cyanofyten) wordt veroorzaakt door andere factoren zoals onstabiele CO₂-waarden, te veel licht en voeding, of slechte watercirculatie.
Ik denk dat het er wel mee te maken kan hebben, maar het ligt aan de mate hoeveel silicaat je in je bak hebt. Als het binnen de normen is zal het niet veel uitmaken, maar stel het is veel te hoog geloof ik wel dat het zeker een reden kan zijn voor de groei van ongewenste algen. Een test is altijd goed. Je kunt het maar beter uitsluiten.
 
Ja ik denk daar anders over maar goed dat is persoonlijk. Algen hebben zo weinig voeding nodig dat zelfs zonder toevoegingen ze de kop opsteken en zich vermenigvuldigen.
Maar los daarvan is silicaat zover mij bekend is geen reden voor baardalgen om de kop op te steken en dat zit vaak meer in de co2 en de distributie.

https://www.aquascaping-blog.com/4278/baardalg/
 
Nee dat is waar maar ja iedereen heeft wel silicaat in het kraanwater denk ik en als het niet de oorzaak zal zijn dan kun je daar weinig mee.
Ik heb het alleen regelmatig getest bij zeewater maar daar is dat iets anders dan voor zoet.
 
Zou niet al te veel verschillende dingen tegelijk gaan veranderen.
1 ding tegelijk en rustig een weekje of 2 a 3 kijken of je resultaat ziet.

Belangrijkste is geduld hebben.
Gezien het feit dat je geen zichtbare diatomen hebt zou ik silicaat als laatste verdenken als oorzaak.
Halsoverkop een silicaat test gaan halen zou ik persoonlijk niet doen.
 
Ik lees dat alleen profito wordt toegevoegd. Maar hoe wordt dan fosfaat en nitraat toegevoegd?

En mijn ervaring is hetzelfde wat AI schrijft (hierboven). Dus baardalg door een te hoog nitraat/fosfaat gehalte, een onbalans, en vervuiling in o.a. de filterpomp.

Verder werkt waterstofperoxide erg goed tegen baardalg. Wel voorzichtig zijn bij het toevoegen met vissen en garnalen. Garnalen kunnen er niet tegen. Etc.
 
Ik lees dat alleen profito wordt toegevoegd. Maar hoe wordt dan fosfaat en nitraat toegevoegd?

En mijn ervaring is hetzelfde wat AI schrijft (hierboven). Dus baardalg door een te hoog nitraat/fosfaat gehalte, een onbalans, en vervuiling in o.a. de filterpomp.

Verder werkt waterstofperoxide erg goed tegen baardalg. Wel voorzichtig zijn bij het toevoegen met vissen en garnalen. Garnalen kunnen er niet tegen. Etc.
Ik voeg fosfo en nitro toe voor nitraat en fosfaat.
 
Is een stromingspomp wellicht nog een idee? Of is dat niet aan te raden in combinatie met maanvissen? Extra stroming schijnt ook te helpen toch? Ik heb wel wat dead spots namelijk
 
Is een stromingspomp wellicht nog een idee?

Zou ik voorlopig nog niet aan beginnen.
Bak draait nu 4 maanden waarvan 2 met te veel licht wat een hoop veroorzaakt heeft.

Rustig aan stapje voor stapje kleine dingen aanpassen en na een aanpassing het een paar weken geven voor je evalueert of het effect heeft.
Als je snel resultaat wil kun je een blackout doen voor een dag of 4 maar daar neem je geen oorzaak weg.
dat is overigens meer een pleister dan een oplossing.


Voorbeeld: ik ben al ruim een maand bezig met het aquascapen van mijn zeeaquarium, met een beetje mazzel gaat er met een week of 4 een keer water in en de eerste koralen over een maand of 7.
Geduld is een schone zaak, denk dat de meesten dat wel kunnen beamen hier.
 
Oke dankje, nog 1 vraag.

Ik heb die ph controller binnen.
Huidige KH waarde is 10.

Volgens de co2 kh ph schema's zou ik dan uit moeten komen op een ph van 7 of 7,1.
Klopt dat?
 
De co2 tabel moet je niet gebruiken want die is niet echt betrouwbaar. Maar je akn dus de ph instellen en ik zou beginnen op bv 7 en dan elke dag 0,1 lager tot de dropchecker mooi l;lichtgroen is.
 
Kh schema gebruikt vrijwel niemand meer omdat het meestal niet klopt.
Mijn vissen zouden dood moeten zijn volgens de tabel en ik ben niet de enige.

Begin zeg maar 0,5 punt lager als de start Ph en als die daar is wacht je een uurtje of 2 en kijk naar de dropchecker.
Dropchecker nog donker ga je weer 0.1 lager en wacht je weer een paar uur tot de dropchecker weer bij is.
Zo ga je door totdat je de kleur van de dropchecker bereikt hebt die je wilt.
Gaan de vissen gek doen direct stoppen met toevoegen en eventueel iets beluchten/oppervlakte stroming creëren.

Het duurt meestal een uurtje of 2 voordat de dropchecker de juiste waarde aangeeft nadat de co2 gestopt is.
 
Kh schema gebruikt vrijwel niemand meer omdat het meestal niet klopt.
Mijn vissen zouden dood moeten zijn volgens de tabel en ik ben niet de enige.

Begin zeg maar 0,5 punt lager als de start Ph en als die daar is wacht je een uurtje of 2 en kijk naar de dropchecker.
Dropchecker nog donker ga je weer 0.1 lager en wacht je weer een paar uur tot de dropchecker weer bij is.
Zo ga je door totdat je de kleur van de dropchecker bereikt hebt die je wilt.
Gaan de vissen gek doen direct stoppen met toevoegen en eventueel iets beluchten/oppervlakte stroming creëren.

Het duurt meestal een uurtje of 2 voordat de dropchecker de juiste waarde aangeeft nadat de co2 gestopt is.
Dankjewel, dan ga ik hem op 7 zetten en controleren hoe het loopt. Dropchecker hangt wel aan dezelfde kant als de ph elektrode. Dat is niet erg toch? Aangezien de filteruitlaat (met co2 inline) aan de andere kant zit.
 
Dropchecker hangt wel aan dezelfde kant als de ph elektrode. Dat is niet erg toch? Aangezien de filteruitlaat (met co2 inline) aan de andere kant zit.

Dat is prima
 
Welke kleur heeft de dc met een ph van 7?
 

Bijlagen

  • IMG_2493.jpeg
    IMG_2493.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 13
  • IMG_2492.jpeg
    IMG_2492.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 13
Als het met flits is dan vermoed ik dat je nog wel wat omlaag kan met de ph.
Flits maakt het lichter.
Gewoon een puntje lager zetten op 6.9 en kijken wat het doet.
Vaak kun je de ph ruim een hele punt laten zakken voor je dropchecker richting geel gaat.
 
Ja de rechter is vrij donker en die moet eigenlijk net zo worden als links dus wat zakken zoals Johan al aangeeft.
 
Ja de rechter is vrij donker en die moet eigenlijk net zo worden als links dus wat zakken zoals Johan al aangeeft.
Oké ik heb hem iets bijgesteld, nu weer wachten. Dank jullie wel !
 
Vergeten in mijn vorige post te vermelden.
Het is nu nog niet zo'n probleem want je zit nog vrij safe maar wil toch adviseren de co2 te verstellen als je nog zeker een uur of 2 a 3 licht hebt.
Duurt circa 2 uur voordat de dropchecker reageert plus je wilt je vissen observeren zodat je kan reageren mocht je te hoog zitten met co2 en de vissen er last van hebben.
 
Vergeten in mijn vorige post te vermelden.
Het is nu nog niet zo'n probleem want je zit nog vrij safe maar wil toch adviseren de co2 te verstellen als je nog zeker een uur of 2 a 3 licht hebt.
Duurt circa 2 uur voordat de dropchecker reageert plus je wilt je vissen observeren zodat je kan reageren mocht je te hoog zitten met co2 en de vissen er last van hebben.
Ik gebruik een Ph controller nu
 
Ook met een ph controller kun je je vissen de dood in jagen door over de grens heen te gaan.
Daarom het advies om te verstellen terwijl je kan observeren en ingrijpen bij afwijkend gedrag.
 
Ook met een ph controller kun je je vissen de dood in jagen door over de grens heen te gaan.
Daarom het advies om te verstellen terwijl je kan observeren en ingrijpen bij afwijkend gedrag.
O ja ik snap het, heb hem nu wel van 7 naar 6.9 gezet, dat zal toch niet gelijk zo heftig zijn? Ik ben niet van plan om met mijn plantenbestand heel hoog te gaan
 
Nee dat valt wel mee maar als je lager gaat word de marge wel wat kleiner.
 
Nog een laatste vraagje:

Ik heb de PH nu op 6.9 staan, DC heeft een mooie kleur.
Het valt mij alleen op dat het water in de bellenteller (JBL Taifun inline) steeds iets minder wordt, ik denk omdat hij vaker in en uitschakelt.
Is dit erg? Werkt de inline diffuser ook gewoon zonder water in de bellenteller?
Aangezien de PH controller het regelt hoef ik ook geen bellen meer te tellen toch?
 
Water verdampt op den duur uit de bellenteller.
Maakt op zich weinig uit maar zou het wel af en toe controleren want het moet ook niet te veel zijn.

In het verleden vulde ik ze nog wel eens met zonnebloem olie, dat blijft er wel goed inzitten en telt ook wat makkelijker.
 
Water verdampt op den duur uit de bellenteller.
Maakt op zich weinig uit maar zou het wel af en toe controleren want het moet ook niet te veel zijn.

In het verleden vulde ik ze nog wel eens met zonnebloem olie, dat blijft er wel goed inzitten en telt ook wat makkelijker.
Maar het kan nooit teveel zijn als je stuurt met een PH controller toch?
 
Nou, als jij PH 4 instelt (bij wijze van) blijft dat ding gewoon co2 pompen tot die op PH4 staat.. en dat kan zo maar teveel zijn...
 
Met difuser valt het wel mee maar als je een reactor hebt dan kan het nog wel eens zijn dat er veel co2 in gasvorm in de reactor zit.
Dan slaat je ph controller wel af maar omdat er nog veel co2 in gasvorm in de reactor zit schiet de ph door.
Zo kom ik dus op mijn lage aantal bellen per minuut uit, meer bellen is meer co2 in gasvorm wat zich ophoopt in de reactor met een schommeling tot gevolg.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan