Wat is er nieuw

Baardalg

Nou, als jij PH 4 instelt (bij wijze van) blijft dat ding gewoon co2 pompen tot die op PH4 staat.. en dat kan zo maar teveel zijn...
Ja, oke die snap ik. Maar als die dus soms droog staat is het geen probleem. Co2 zal door blijven gaan.

Het valt mij alleen op dat het water in de bellenteller (JBL Taifun inline) steeds iets minder wordt,
Water verdampt op den duur uit de bellenteller

Kan ook veroorzaakt worden door een zogeheten "plop" in bellenteller, waarbij druk zich heeft opgebouwd en bij inschakelen magneetventiel ineens vrij komt waardoor er naast CO2 ook steeds een beetje water uit bellenteller de diffusor/reactor wordt "ingejaagd"
Dit speelt vooral als er gebruik wordt gemaakt van een losse magneetventiel (niet vast gemonteerd op drukregelaar), plaats in dat geval het magneetventiel zo dicht mogelijk bij de drukregelaar.

Kan ook veroorzaakt worden door een zogeheten "plop" in bellenteller, waarbij druk zich heeft opgebouwd en bij inschakelen magneetventiel ineens vrij komt waardoor er naast CO2 ook steeds een beetje water uit bellenteller de diffusor/reactor wordt "ingejaagd"
Dit speelt vooral als er gebruik wordt gemaakt van een losse magneetventiel (niet vast gemonteerd op drukregelaar), plaats in dat geval het magneetventiel zo dicht mogelijk bij de drukregelaar.
Ik heb de Co2 profi set van colombo, het magneetventiel zit direct op de fles zoals de bijgevoegde foto.
Na dit ventiel gaat die met een vrij korte slang de inline diffuser in.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    62.4 KB · Weergaven: 7
Nog een aanvullende vraag:

Ik bestrijd mijn baardalg momenteel door ook dagelijks 10ml easy carbo toe te voegen, dit lijkt alleen niet echt heel erg veel te doen. (240 liter)

Ik lees dat je ook waterstof peroxide kunt gebruiken, kan dit samen met Easy Carbo? Dus tegelijk gebruiken.

Wat ik wel deed was een stootkuur carbo als je geen garnalen hebt of erg gevoelige visjes. De eerste dag doe je 5x de aanbevolen hoeveelheid, dag 2 4x, dag 3 3x, dag 4 2x en de laatste dag de gewone hoeveelheid.

Wat ik wel deed was een stootkuur carbo als je geen garnalen hebt of erg gevoelige visjes. De eerste dag doe je 5x de aanbevolen hoeveelheid, dag 2 4x, dag 3 3x, dag 4 2x en de laatste dag de gewone hoeveelheid.
Is dat niet schadelijk voor je vissen zoveel?

Ik lees wel dat waterstofperoxide beter werkt.

Zou ik dit als spotbehandeling kunnen doen? En zo ja, hoeveel dan?
Ik lees overal wat anders. De ene zegt 10ml per 100 liter water en de ander zegt maximaal 50ml per 200 liter water. Een wezenlijk verschil.

Waterstofperoxide (3%) gebruik ik 100ml op mijn 500-600 liter bak zonder problemen. (Als ik spot methode deed)

Maar mijn hoofdvraag is eigenlijk meer: Kan waterstofperoxide samen met easy carbo?
Of is dit onzin om beide tegelijk te gebruiken met als hoofddoel baardalg doden?

Ja ik zou het niet beide doen en heb wel goede ervaringen met een stootkuur carbo. Je moet wel bedenken dat de oorzaak weggenomen moet worden want anders steekt het weer de kop op.

Ja ik zou het niet beide doen en heb wel goede ervaringen met een stootkuur carbo. Je moet wel bedenken dat de oorzaak weggenomen moet worden want anders steekt het weer de kop op.
En een stootkuur voer je eenmalig uit dan? De oorzaak hoop ik weggenomen te hebben, mijn filtratie was niet op orde waardoor ik een lange tijd veel te weinig stroming heb gehad.

Beiden niet doen, tenzij je het dag om dag doet heb ik ergens gelezen Dus maandag carbo en dinsdag peroxide b.v.

Even voor de tijdlijn hoe lang ben je nu over op goede bemesting, co2 en gebruik van carbo?
Het heeft allemaal wel wat tijd nodig en vooral stabiliteit.
Soms is het een kwestie van stabiliteit plus geduld hebben.

En een stootkuur voer je eenmalig uit dan? De oorzaak hoop ik weggenomen te hebben, mijn filtratie was niet op orde waardoor ik een lange tijd veel te weinig stroming heb gehad.
Ja een stootkuur doe je op dat moment 5 dagen en stopt dan weer.

Even voor de tijdlijn hoe lang ben je nu over op goede bemesting, co2 en gebruik van carbo?
Het heeft allemaal wel wat tijd nodig en vooral stabiliteit.
Soms is het een kwestie van stabiliteit plus geduld hebben.
Bemesting co2 en carbo doe ik al maanden. Ik heb wel een slechte doorstroming gehad. Dat heb ik opgelost en om ph schommelingen te voorkomen zit er ook een ph controller op sinds 4 weken. Easycarbo heb ik sinds 2 weken dubbele dosis gedaan. Dus 2ml per 50L.

En hanteer je dan de 2ml per 50l of de 1ml per 50l
Ik heb altijd de 1 ml gehanteerd moet ik zeggen. Normaliter kun je 1-2 toevoegen afhankelijk van de hoeveelheid planten want met veel planten is er meer koolstof nodig maar met de stootkuur hield ik 1 ml aan op 50 liter.

Ik heb altijd de 1 ml gehanteerd moet ik zeggen. Normaliter kun je 1-2 toevoegen afhankelijk van de hoeveelheid planten want met veel planten is er meer koolstof nodig maar met de stootkuur hield ik 1 ml aan op 50 liter.
Maar kan ik dan niet concluderen dat het weinig doet? Ik doe al een paar weken de 2ml per 50L dosis…

Maar kan ik dan niet concluderen dat het weinig doet? Ik doe al een paar weken de 2ml per 50L dosis…
Ja ok dat is elke dag dus dezelfde dosis en geen stootkuur. Ik zou dan de dan de kuur proberen zoals ik omschreef en als dat niet helpt kun je altijd de kuur nogmaals doen op basis van 2 ml per 50 liter. Carbo breekt snel af dus dat zal het probleem niet zijn. Wel zou ik de vissen goed monitoren als je 2 ipv 1 ml gaat doen per 50 liter.

Baardalg is gewoon een behoorlijk lastige om vanaf te komen en in mijn ervaring duurt dat wel even.
Peroxide is sowieso een lapmiddel, met wat pech komt het net zo hard weer terug.
Dan kun je naar mijn idee beter een blackout doen van circa 3 dagen en daarna met een tandenborstel en hevelen aan de slag gaan.
Heb je meer voordelen zonder alle nadelen.

Ik heb met Carbo alleen goede resultaten als ik het direct erop smeer, boven water. Maar dat kan natuurlijk niet op de planten, doe ik alleen op het hout waar het ook telkens terugkomt na een tijdje. Stootkuren in het verleden ook geprobeerd en dagelijks dubbele dosis aantal weken lang... doet bij mij allemaal niets.

Ik heb vandaag een silicaattest gedaan en deze kleurde bijna zwart van de hoeveelheid silicaat. Ik heb nu JBL silicatex in het filter erbij gedaan. Vraagje: moet ik deze nu maar 2 weken gebruiken en dan eruit halen en pas weer hergebruiken bij een te hoog silicaatniveau? Ik voeg namelijk ook fosfaat toe, maar dit middel haalt dat eruit.

Komende 2 weken ook geen fosfaat of nitraat toevoegen dan? Fosfaat nitraatverhouding wordt lastig zo lijkt me?

Alvast bedankt!

Weglaten/halen van fosfaat en nitraat is ook weer een nieuw recept voor meer andere algen die de kop op steken.

Wat ik van zeewater geleerd heb is dat als je na een maand nog geen resultaat ziet je nog maar een maandje moet wachten.
Met stabiliteit en geduld kom je vaak een heel eind.
Wil je snel effect: co2 uitzetten, stoppen met carbo doseren, al het glas met vuilniszakken dichtplakken zodat er geen licht bij komt.
Dan na 3 dagen de tandenborstel erbij pakken en een hevelslang en alles wegpoetsen.
Je vissen kan je gewoon blijven voeren.
Daarna gewoon weer co2 en verlichting aan, carbo en plantvoeding doseren zoals je deed.
Meestal is dat een rigoureuze maatregel om het grootste gros aan (baard)alg dood te krijgen echter het verhaal van stabiliteit blijft.
In principe is dat ook nog steeds een pleister maar soms is het wel nodig.

Als je na een week de No3 en PO4 meet is deze dan weer terug naar 0?
Indien dit het geval is zou ik wat hoger in deze waarden gaan zitten. Bijv 20/2.

Een stromingspomp zou ook een goede keus kunnen zijn. Je hebt niets aan voeding als het de bladeren niet bereikt.

Mijn silicaat zal toch omlaag moeten, dus fosfaat en nitraat blijven toevoegen naast het gebruik van SilicatEx?

Als je na een week de No3 en PO4 meet is deze dan weer terug naar 0?
Indien dit het geval is zou ik wat hoger in deze waarden gaan zitten. Bijv 20/2.

Een stromingspomp zou ook een goede keus kunnen zijn. Je hebt niets aan voeding als het de bladeren niet bereikt.
dat weet ik nog niet, silicatex zit er pas 1 dag in

Mijn silicaat zal toch omlaag moeten, dus fosfaat en nitraat blijven toevoegen naast het gebruik van SilicatEx?

Waarom moet het omlaag?
Als je geen overmatige diatomen ziet na iedere waterwissel zou ik me er absoluut niet druk om maken.
Hoeveel silicaat zit er aldus de watermaatschappij in het water?

In mijn eigen ervaringen was bij mij de oorzaak van baardalg vervuiling. Mensen verklaarden mij voor gek dat ik 2x per week een waterverversing deed van 50%. Ik heb veel vervuilende vissen, waaronder grote vissen en lnummers. Maar zolang is bij mij de baardalg wel een heel stuk minder geworden. Ik gebruik geen co2. Ook is het een gegeven dat nitraat en fosfaat ook oploopt door je vissen. Hoe groter en vervuilende vissen zoals lnummers, hoe meer er natuurlijke nitraat en fosfaat in je water komt. Tel daar je plantenvoeding bij op en dan zijn die waardes echt hoog. Door nu mijn pompen vaker schoon te maken en de waterverversingen 2x per week ruimer te doen is het minder geworden. Doordat ik de pompen nu vaker schoonmaak, kan ik de waterverversing van 50% op 1x per week aanhouden

Volgens vele bronnen zorgt een zeer hoog silicaatniveau wel zeker voor ook o.a. penseelalgen etc

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan