Wat is er nieuw

Baardalg

Dat is nieuw voor mij en wat is die bron dan want dat zou ik weleens willen lezen dan. En hoe hoog is je si waarde?

Dat is nieuw voor mij en wat is die bron dan want dat zou ik weleens willen lezen dan. En hoe hoog is je si waarde?
De test gaat tot Max 6 en hij zit nog hoger dan dat. Het water kleurt zwart.

Wel grappig wat je al niet tegenkomt aan informatie. Nu lees ik dat veel nitraat en fosfaat ook bruinalg veroorzaken. Nou dan heeft elke aquariaan die de EI volgt denk ik een bak vol bruinalg :DD :DD
https://aquariummentor.nl/kan-silicaat-bruinalg-veroorzaken/

Denk dat je goed moet kijken wat wel en niet klopt op het internet;))

Ja het is een welles nietes verhaal lijkt het wel, ach je kan het op zijn minst proberen. Zie je na een maand 0 verschil dan heb je ook je antwoord toch. Vraag was meer, moet ik fosfaat toe blijven voegen naast silicatex aangezien dit fosfaat opneemt?

Ja het is een welles nietes verhaal lijkt het wel, ach je kan het op zijn minst proberen. Zie je na een maand 0 verschil dan heb je ook je antwoord toch. Vraag was meer, moet ik fosfaat toe blijven voegen naast silicatex aangezien dit fosfaat opneemt?
Nou planten hebben fosfaat nodig en als je geen fosfaat meer hebt dan krijgt de plant een tekort met kans op algen.

Nou planten hebben fosfaat nodig en als je geen fosfaat meer hebt dan krijgt de plant een tekort met kans op algen.
Klopt, dus gewoon fosfaat toe blijven voegen tijdens de silicaatbehandeling is de conclusie?

Zie je na een maand 0 verschil dan heb je ook je antwoord toch.

Alles bij elkaar ineens maand vrij kort.
Heb je 4 weken geleden ook alle algen zo veel mogelijk verwijderd en aangestaste bladeren weg geknipt?

Vraag was meer, moet ik fosfaat toe blijven voegen naast silicatex aangezien dit fosfaat opneemt?

Ja je zult flink bij moeten doseren en daardoor verzadigd de silicatex vrij snel.
Water naar de zee dragen.

Ik heb inderdaad een maand geleden bijna alles weggehaald, een paar zwaar aangetaste planten vervangen, maar zelfs op die komt weer van die harige alg aan de randjes van de bladeren. Ik ververs elke week en maak goed schoon. Bijna geen organisch afval meer. Nu sinds 1,5 week ook een extra voorfilter erbij voor zweefvuil

Baardalg krijg ik altijd op plekken waar het water te hard stroomt.
En waarom? Geen idee.

Ik denk dat je moet zorgen voor voldoende doorstroming, zonder een sterke stroming te creeren. En daarvoor zie je vaak de lily pipe.

Zat trouwens net je foto's terug te kijken van de 1e pagina, maar heb je ook geen last van Staghorn alg? Want dat lijk ik ook te zien

Zat trouwens net je foto's terug te kijken van de 1e pagina, maar heb je ook geen last van Staghorn alg? Want dat lijk ik ook te zien
Ja geen idee? Alles lijkt op elkaar

Dat zie ik ook meer rechts in de bak zitten. Dat duidt vaak op een nh3/4 piek en dat kan weer een trigger zijn voor andere algen.

Voor staghorn geldt eigenlijk hetzelfde als baardalg.
Stabiliteit, goede bemesting/co2 en zorgen dat je organische vervuiling tegen gaat.
Regelmatig (dagelijks/om de dag) aangetaste bladeren verwijderen

Het vraagt vooral geduld en doorzettingsvermogen.
Ga je dingen als voorfilters bij plaatsen, silicateX gebruiken etc gooi je stabiliteit uit het raam en bestaat de kans dat het langer duurt.

Als voorbeeldje:
Ben zelf de laatste 8 a 10 weken bezig geweest iedere dag plukken draadalg te verwijderen, verder overal vanaf gebleven.
Zelf veroorzaakt door een expirimentje wat niet goed uitpakte.
Door juist helemaal niets geen gekke ingrepen te doen was het van de een op de andere dag over.

Feit blijft toch dat mijn silicaatwaarde boven de 6 ligt?

Feit blijft toch dat mijn silicaatwaarde boven de 6 ligt?

Die van mij zit volgens vitens tussen de 5,84mg/l en 6.44mg/l en elders in het land is het nog veel hoger zonder dat dat problemen hoeft te geven.
Maakte me er wel wat zorgen om aangezien de bron veranderd is maar die zorgen waren volledig onterecht als ik naar m'n low tech bakje zonder alg kijk.
In zout water aquaria is silicaat wel een groot probleem maar in zoetwater naar mijn idee absoluut niet.

Ik zou me er ook niet zo druk om maken.
Hoe kan het dan dat diverse bronnen wel zeggen dat het dit soort algenproblemen oplost? Ook die nickey van YouTube etc, die verzinnen dat toch niet?

Kan diepvriesvoer elke dag ook geen trigger zijn? Ik zie daarna altijd vrij veel zweefvuil

Elke dag voeren? Ik voer soms maar 2 tot 3x per week. Vaker 2x dan 3x. Teveel voeren is nooit goed, behalve bij opgroeiende maanvissen.

Kan diepvriesvoer elke dag ook geen trigger zijn? Ik zie daarna altijd vrij veel zweefvuil
Ik voer ook dagelijks diepvries of levendvoer in de ochtend en een beetje vlokken in de middag. Nu heb ik 30 vissen in de bak en dan is 1 blokje niet zoveel.

Hoe kan het dan dat diverse bronnen wel zeggen dat het dit soort algenproblemen oplost? Ook die nickey van YouTube etc, die verzinnen dat toch niet?
Tja je leest van alles via Google en een groot deel klopt niet en dat is iets o rekening mee te houden. Vaak spelen er andere factoren een rol en is het niet de silicaat die algen doet ontstaan.

De trigger zit hem al in je eerste post en je worstelt nog met de gevolgen.

Dit is naar mijn idee gekomen doordat ik in het begin geen fosfaat en nitraat toevoegde en ik er pas later achter kwam dat mijn nitraat en fosfaat beide 0 waren.
Verlichting heb ik in het begin veel te lang aan gehad (ruim 14 uur incl dimtijden).

Je bak heeft daarnaast tijd nodig om te rijpen en stabiliseren, 5 a 6 maand is nog steeds een vrij jonge bak.

Ik vind het vrij frustrerend, heb 20 jaar aquaria gedaan zonder co2 of andere techniek. Nooit problemen gehad en bakken draaide prima. Nu met al die poespas komt er veel meer bij kijken lijkt het wel

Kan deze outlet op de outlet pijp van mijn oase biomaster ?

Bijlagen

• IMG_2552.jpeg
    IMG_2552.jpeg
    139.8 KB · Weergaven: 1
Ik vind het vrij frustrerend, heb 20 jaar aquaria gedaan zonder co2 of andere techniek. Nooit problemen gehad en bakken draaide prima. Nu met al die poespas komt er veel meer bij kijken lijkt het wel
Dat kan natuurlijk ook wel als je de hoeveelheid licht en planten hebt afgestemd. Dus weinig licht en makkelijke planten.

Diepvriesvoer belast de bak wel zwaar ja, dus zou kunnen. In mijn eigen ervaring ontstond staghorn bij mij vaak door vervuiling. In mijn geval had ik dus een rescape gedaan en daarbij is veel vuil wat onder de bodem zat in het water terecht gekomen. Gevolg was staghorn, heel veel staghorn alg.

Eigenlijk heb ik ook in al mijn bakken wat baardalg gehad. Ik vond het, zolang het niet uit de hand liep, niet er storend. Vind een klein beetje alg in de bak altijd wel natuurlijk ogen. Maar zodra het inderdaad rap meer wordt is er een probleem en moet je de oorzaak gaan achterhalen.

Wat het beste is om te doen nu denk ik is om dat silicaat verhaal uit te proberen, en verder een maand NIETS anders te doen. Pas dan kun je constateren of silicaat de oorzaak was of niet. Wordt de baardalg niet minder? Dan ga je verder kijken wat de oorzaak kan zijn en probeer je wederom 1 ding uit en wacht je weer een maand.

Diepvriesvoer belast de bak wel zwaar ja, dus zou kunnen. In mijn eigen ervaring ontstond staghorn bij mij vaak door vervuiling. In mijn geval had ik dus een rescape gedaan en daarbij is veel vuil wat onder de bodem zat in het water terecht gekomen. Gevolg was staghorn, heel veel staghorn alg.

Eigenlijk heb ik ook in al mijn bakken wat baardalg gehad. Ik vond het, zolang het niet uit de hand liep, niet er storend. Vind een klein beetje alg in de bak altijd wel natuurlijk ogen. Maar zodra het inderdaad rap meer wordt is er een probleem en moet je de oorzaak gaan achterhalen.

Wat het beste is om te doen nu denk ik is om dat silicaat verhaal uit te proberen, en verder een maand NIETS anders te doen. Pas dan kun je constateren of silicaat de oorzaak was of niet. Wordt de baardalg niet minder? Dan ga je verder kijken wat de oorzaak kan zijn en probeer je wederom 1 ding uit en wacht je weer een maand.
Houd dan wel in dat ik ook een maand geen fosfaat of nitraat meer toevoeg, die silicatex trekt fosfaatniveau naar 0.

Waarom zou diepvriesvoer meer belasten dan bv vlokvoer? Ik geef het elke dag maar heb die ervaring niet echt. Ze zeggen weleens dat er fosfaat in zit maar een test door een lid heeft aangetoond dat dit op een gewone bak bijna verwaarloosbaar is.

Jullie snappen wel dat ik hier weinig aan heb hè? Ik heb silicatex in mijn filter zitten 2 dagen nu, ga dat er toch niet uit halen na 2 dagen. Daarnaast heb ik meer aan tips dan aan. “Succes met de algen”. Bedankt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan