Wat is er nieuw

Baardalg

Zolang men voeding in het water meet is er geen sprake van een tekort - in de gemeten voedingstoffen dan wel te verstaan.
algen-hs-aqua2.webp

ik hou dit schema aan.
No3 op 10
Po4 op 1.0

Als ik wel voeding meet maar dit is uit verhouding (bijvoorbeeld nitraat 5 en fosfaat 1,0) dan krijg je ook problemen toch?
Want ik vul wel altijd 1 keer per week aan zodat het weer netjes 10/1.0 is, terwijl er nog wel wat in het water zit. Dit is goed toch?

Er moet gewoon genoeg voeding aanwezig om de planten gezond en vitaal en algvrij te houden. En (ik geef NO3 als voorbeeld) of dat nu 10ppm NO3 is of 5ppm of 35ppm; het zal de plant een worst wezen; als ie maar te eten heeft.

Die verhouding 10:1 is een richtlijn, een referentiepunt wat je kan gebruiken om te bepalen wanner je voeding moet gaan toevoegen om geen tekorten op te lopen.
Meer niet Dus je moet jezelf niet blindstaren en vastleggen op een bepaalde balans, bepaalde vaste verhoudingen of op het nastreven van cijfertjes.

Ik heb zelf de voeding van aquariumbemesting.nl en voeg nitraat-en fosfaatoplossing samen toe, en een uurtje later de micronutriënten, omdat dat inderdaad gezegd wordt. Geen idee of dat echt een issue is.

Ok, hieruit begrijp ik dan dat ik de volgorde beter omdraai: eerst de micro's, en ruim een uur later de makro's?

Volgens mij heb ik het al wel eerder gezegd maar al bijna 15 jaar voeg ik alles samen en gelijk na het verversen toe. Omdat goede voeding vaak een goed chelaat heeft gaat dat volgens mij wel goed en ik bemerk geen nadelen.

Wat ik lees is dat fosfaat en ijzer tegelijk toevoegen elkaar onbruikbaar maakt omdat ijzer neerslaat als ijzer fosfaat. Er zou 24 uur tussen moeten zitten

Wat ik lees is dat fosfaat en ijzer tegelijk toevoegen elkaar onbruikbaar maakt omdat ijzer neerslaat als ijzer fosfaat. Er zou 24 uur tussen moeten zitten
Ja dat klopt maar als het ijzer een goed chelaat heeft dan valt dat volgens mij mee. In een OIA zit ook alles in 1 fles.

het begint wel een hele studie te worden. Zit dit chelaat ook in Profito?

Goedemorgen,

Even geleden, maar ik dacht ik kom eens met een update en gelijk ook met een vraag.
De baardalg lijkt eindelijk de strijd te verliezen, er verdwijnt steeds meer. Ook mijn hout en stenen worden al behoorlijk baardalgvrij. (zie foto)

Wat heb ik gedaan:
-Regelmatig oude bladeren verwijderen
-Verlichting terug naar 50% (wat volgens mij ook meer dan genoeg is)
-No3 Po4 op 10/1 houden
-andere co2 atomizer, de JBL gaf veel te grote bellen en was naar mijn mening niet goed
-Prefix voorfilter zodat ik de filter meer met rust kan laten
-slangen maandelijks reinigen
-spraybar
-drijfplanten toegevoegd.

Nu is mijn vraag:
De planten groeien goed, niet snel maar ook niet te traag. Het enige is dat mijn echinodorussen WEL nieuw blad maken, maar dat deze niet echt snel groeien. Ze blijven lang klein. Ik heb hier kleibollen bij gedaan, daarmee zie ik wel dat ze nieuwe bladeren maken, maar echt snel groeien doet dat niet. Ik heb het gevoel dat ze klein blijven.

Verlichting omhoog schroeven durf ik ook niet echt, dan ben ik veel te bang dat die baardalg weer terug komt. Mijn rood blauw percentage: rood: 45% / Blauw 10%

Hebben jullie advies?

WhatsApp Image 2026-01-20 at 09.09.14.jpeg

Ik heb wel elke dag de uvc lamp 10 uur aanstaan, nu lees ik dat dat nadelig is voor vloeibare plantenvoeding. Klopt dat?

Wellicht dat het invloed heeft op de chelaten? Ja ik gok maar wat dus.

Echino's zijn trage groeiers, dus lekker laten gaan. Heb zelf nooit negatieve effecten ervaren van UV-c filters en doseringen. Komt misschien ook dat ik ze dagelijks toevoeg.

Dat is dan gelijk mijn vraag, kan ik dan beter dagelijks gaan toevoegen profito? En de uvc lamp bijvoorbeeld minder lang aan per dag?

Dagelijks kan prima.

Wat is de reden dat je altijd die uvc wil gebruiken dan?

Ik heb wel elke dag de uvc lamp 10 uur aanstaan, nu lees ik dat dat nadelig is voor vloeibare plantenvoeding. Klopt dat?
Of UVC slecht is voor de plantenvoeding weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat UVC ook de bacteriecultuur aantast/steriliseert!
Ben er persoonlijk geen voorstander om deze permanent te gebruiken. (Verbeter mij indien ik fout ben!)

Of UVC slecht is voor de plantenvoeding weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat UVC ook de bacteriecultuur aantast/steriliseert!
Ben er persoonlijk geen voorstander om deze permanent te gebruiken. (Verbeter mij indien ik fout ben!)
De bacterie cultuur die nuttig is voor je aquarium vind je in je substraat en in je filtermateriaal. Voor zoutwater vind je deze ook nog eens in je stenen. Deze worden niet aangetast door je UV-c. Ze zweven immers niet in je waterkolom.

Veel ziekteverwerkers en algensporen zweven wel in de waterkolom en worden op deze manier weggepakt waardoor de kans op problemen veel kleiner wordt.

De bacterie cultuur die nuttig is voor je aquarium vind je in je substraat en in je filtermateriaal. Voor zoutwater vind je deze ook nog eens in je stenen. Deze worden niet aangetast door je UV-c. Ze zweven immers niet in je waterkolom.

Veel ziekteverwerkers en algensporen zweven wel in de waterkolom en worden op deze manier weggepakt waardoor de kans op problemen veel kleiner wordt.
Dank voor uw correctie

Als ik elke dag een dosis van 5ml profito geef, moet ik dan niet na een verversing van 50% het profito niveau eerst op peil brengen met een volle dosis? Of gewoon ALTIJD 5 ml per dag?

Zou dit dan het liefst doen met een doseerpomp maar lees veel slechte verhalen over doseerpompen.

Welk type is wel goed zonder problemen? Wat zijn jullie ervaringen?

Zou dit dan het liefst doen met een doseerpomp maar lees veel slechte verhalen over doseerpompen.

Welk type is wel goed zonder problemen? Wat zijn jullie ervaringen?
Slechte verhalen zul je bij elke doseerpomp kunnen vinden.

Ik denk dat je eerste de keuze moet maken of je een "slimme" of "domme" doseerpomp wilt hebben.

Met "slimme" bijvoorbeeld de Chihiros serie, configuratie vanuit een APP

Ik ben erg tevreden met deze 4 kanaals "domme" doseerpomp, volledig instelbaar op device (toetsen/display)
https://aquadistri.com/videos/blue-marine-dosing-pump-instruction/
(hetzelfde concept zoals op de Jecod DP2/DP4)

Meer doseerpompen
https://fritskuiper.nl/categorie/aquarium-techniek/doseerpomp/

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je eerste de keuze moet maken of je een "slimme" of "domme" doseerpomp wilt hebben.

Met "slimme" bijvoorbeeld de Chihirios serie, configuratie vanuit een APP

Ik ben erg tevreden met deze 4 kanaals "domme" doseerpomp, volledig instelbaar op device (toetsen/display)
https://aquadistri.com/videos/blue-marine-dosing-pump-instruction/
(hetzelfde concept zoals op de Jecod DP2/DP4)
Ik wil wel een slimme, maar van de chihiros lees ik dat die soms een vastzittende pomp of andere problemen heeft?

Ik wil wel dat dit systeem 100% betrouwbaar is

Ik wil wel een slimme, maar van de chihiros lees ik dat die soms een vastzittende pomp of andere problemen heeft?

Ik wil wel dat dit systeem 100% betrouwbaar is

"Slim" is betrekkelijk, een doseerpomp stel je eenmalig in, daarna alleen bijvullen.

De Chihiros heeft wel als voordeel dat deze klein is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan