Wat is er nieuw

Baardalg

Aanvullende vraag:

Mijn KH is 10, ik dacht altijd dat dit geen probleem was maar nu hoor ik toch dat ik hierdoor slechte plantengroei kan hebben en dus ook weer baardalg.

Wat zeggen jullie hiervan?

Is het verstandig om de kh te verlagen naar 6?
Zie gemarkeerde tekst in
https://www.tspt.nl/PP/oplossen.html#:~:text=Een hoge KH,groeien hierbij verworpen.

De KH in mijn plantenbak is al jaren rond de 10

Dankjewel, dan blijf ik mooi van mijn kh waarde af! 🙂

Bij mij is de kh 2 tot 3 en ik heb ook last van baardalg. Ik zou dus niet teveel waarde hechten aan 1 parameter. Ik heb nig niet de juiste balans tussen voeding co2 en licht gevonden. De (meeste) planten groeien overigens wel goed.

Goedemorgen,

Ik hanteer al wekenlang de fosfaatwaarde van 2.0 en nitraatwaarde van 20 mg/l.

Nu was ik in de plaatselijke aquariumwinkel, zij vertelden mij dat ik in verband met mijn baardalg beter mijn fosfaat kan laten zakken naar 0.5

Nu zie ik in elk schema dat je beter een 1:10 verhouding kan hebben, fosfaat 0.5 en nitraat 20 is dan toch niet goed?

Wat zeggen jullie hiervan?

spraybar staat naar boven een beetje gericht zodat ik minder last heb van een kaamlaag.
Is het kaamlaag probleem inmiddels opgelost?

Is het kaamlaag probleem inmiddels opgelost?
Ja dat gaat stukken beter. Planten groeien ook weer.

Alleen de baardalg pakt ook wel weer zijn kans. Vandaar bovenstaande vraag

Eenmaal baardalg in je bak en je komt er niet meer vanaf, dat is mijn ervaring. Alles eruit halen, bak en hardscape grondig ontsmetten en opnieuw beginnen als je er vanaf wilt.

Eenmaal baardalg in je bak en je komt er niet meer vanaf, dat is mijn ervaring. Alles eruit halen, bak en hardscape grondig ontsmetten en opnieuw beginnen als je er vanaf wilt.
Dat is geen optie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan