Ik heb even terug gelezen, en kom tot het volgende
Aquarium 300 liter
filter JBL E1502
Voedingsbodem
Filtervlies toegevoegd aan de JBL
CO2 drop laten plaats vinden -> reactie alg in Cabomba en groei achteruit en mist
Wat is er gebeurd nadat je het filtervlies hebt toegevoegd? Dat kan in niet uit de historie opmaken.
Verder zijn de volgende items voor mij niet duidelijk, dus hier graag extra info over verstrekken.
Verlichting?
merk, model, type, aantal, lumen
CO2?
DIY, CO2 set, PH gestuurd
Verlichtingsschema?
Hoe lang, hoe fel en hoe verandert het
Vissen?
welke, aantallen, formaat
Voer beleid?
hoe vaak, hoe veel,
Verversingsbeleid?
welke interval? Welke hoeveelheid, welke toevoedingen?
Plantenvoeding?
merk, dosis, interval
Waterwaarden
PH/GH/KH/NO2/NO3/PO4/NH3/NH4
Volgens mij zijn er op dit moment een tweetal problemen, te weten
1 mistig
2 alg explosie
Het mistig zijn van de bak heeft zeer vermoedelijk zijn oorzaak in bacteriebloei. De reden hiervan is echter niet helemaal duidelijk uit je verhaal tot hier.
Komt dit door het huidige vis bestand?
Komt dit door een te hoog voer beleid?
Komt dit door een slecht werkend filter?
Komt dit door de voedingsbodem?
Op dit moment ontbreekt te veel info om een juiste inschatting van de oorzaak te maken.
In principe zal bacteriebloei vanzelf verdwijnen, door vooral niets te doen, zodat er een biologische stabiliteit ontstaat.
Verder zien we nu (nadat je de CO2 hebt laten zakken) dus een hele grote alg explosie. De verhouding planten/licht/CO2/voedingsstoffen is duidelijk niet in balans.
Het makkelijkste om hier direct in aan te passen (mits instelbaar) is het aantal lumen, zodat de eerste directe onbalans en de explosie van alg beperkt gaat worden, maar dit is weer ff mede afhankelijk van je totaal plaatje.........
Verder is het denk ik wel mogelijk om met een voedingsbodem te werken, maar of dit het meest comfortabele is, daar zijn uiteraard de meningen over verdeeld.
Als jij met een hoop info komt, kan er mogeiljk beter ondersteund en geadvisserd worden, dus ik ben heel benieuwd.
edit: op basis van je foto's betwijfel ik of het witte waas is, kan je een helder glas water met een spierwit blaadje erachter fotograferen?