Bacteriebloei


Je bak draait recent zover ik weet dus daar zou ik niks aan doen tenzij de uitstroom al stukken minder is dan normaal. Ook de Waterjuffers zullen niet de oorzaak zijn maar let er wel op dat je ze gelijk verwijderd want dat zijn rovers.
De waterjuffers zijn per ongeluk in de afvoer verdwenen... het filter stroomt prima, er zit iets bruinige drab in maar zeker niet veel. Dat laat ik maar lekker zitten, hopelijk zitten daar de autotrofe bacteriën in die we nodig hebben. Had ik vroeger ook nog nooit van gehoord... toen filterde je gewoon met twee lagen watten met actieve kool ertussenin in een binnenfiltertje dat werd aangedreven door een luchtpompje... ging eigenlijk prima... maar goed dat was een frame(!)aquarium van 60 bij 30 bij 30 van mijn oom. Ik was zo blij met die “grote bak”... daarvoor plastic bakken van 40 cm met paradijsvissen en guppen. Kweekte ik ook nog mee!
 
In dat geval inderdaad nog even afwachten. Filter inderdaad zo veel mogelijk met rust laten, die kan in principe weken (bij mij zelfs maanden) zonder onderhoud. Je zou verwachten dat na verloop van tijd de bacteriën zich zullen huisvesten en de bloei in het water zal verdwijnen. Vaak los je dit het beste op door helemaal niets te doen en het evenwicht automatisch te laten plaatsvinden, hoe vervelend dat ook kan zijn.
 
De “zon” komt nu net op in het aquarium. Het is een stuk helderder dan gisterenavond lijkt het ?... we zijn er nog niet maar ik schat wel 40% beter.... maar dat dacht ik gisteren ook
 
Zoek je het wel in de juiste richting sommige plantenvoeding bevat een vorm van fe/ ijzer die wel eens een grijze waas durft geven, wat voor planten voeding gebruik je .

Probeer ook een vfm / vloeibaar filter medium van easy life baat het niet schaad niet.

Meestal gaat het advies naar fijner gaan filteren ,dan moet de filter veel meer open omdat stroming vlug minder wordt .
bv je werkt beetje in je bak ,filter slipt toe pas na 2/3dagen merk je dit op, filter gaat open wordt gereinigd het gespoelde filter materiaal geef vuil af in aquarium ,door het fijne filtermateriaal terug rem ,enz maar verder
Zelf ga ik net andersom door zeer grof te filteren op beide filters 4/5 grove filtermat en 1/5 fijne filtermat die misschien wel wat meer vuil doorlaat maar de hoge doorstroom/weinig rem word dit vuil meerdere malen door het filter stroomt.
Weet het rare stelling van me

ps
probeer zeker die vfm
 
Zoek je het wel in de juiste richting sommige plantenvoeding bevat een vorm van fe/ ijzer die wel eens een grijze waas durft geven

Bedoel je dat het ijzer bindt met de fosfaat of...............?
 
Bedoel je dat het ijzer bindt met de fosfaat of...............?
Sorry , heb hiervoor geen meetapparatuur en ben ook geen wetenschapper zijn het foute chelaten of binden met po4 of nog iets anders:juggle: ,enkel de ervaring dat ik na sommige fe toedieningen ik soms dagenlang ook een grijze waas had en soms ook niet.
Het geeft bij me een zeer lange tijd geduurd en meerdere aanpassingen zelfs in plantenvoeding tot iemand me erop wees.
 
Het wordt steeds gekker.... behalve de mist ontstaat er nu op vrijwel alle planten een bruinige beharing aan algen.... ik krijg inmiddels de neiging om de hele zooi maar weg te doen... wat kan er toch opeens zo mis zijn gegaan? Bijna vier weken terug liep het als een zonnetje, helder water, prima plantengroei, geen alg van betekenis, prima waterwaarden, langzaam wat vissen toegevoegd. En nu staat het sinds twee weken helemaal te verpieteren... ik ben echt wanhopig
 
ik ben echt wanhopig

Niet doen, want het komt met geduld, aanpassing stap voor stap, het forum en alle mensen die je hulp kunnen bieden echt goed, het heeft alleen ff tijd nodig en de oorzaak moet helder worden.....

Dus heb vertrouwen en bouw aan wat moois.

Zal vanavond ook inhoudelijk proberen mee te kijken
 
Het wordt steeds gekker.... behalve de mist ontstaat er nu op vrijwel alle planten een bruinige beharing aan algen.... ik krijg inmiddels de neiging om de hele zooi maar weg te doen... wat kan er toch opeens zo mis zijn gegaan? Bijna vier weken terug liep het als een zonnetje, helder water, prima plantengroei, geen alg van betekenis, prima waterwaarden, langzaam wat vissen toegevoegd. En nu staat het sinds twee weken helemaal te verpieteren... ik ben echt wanhopig

Kun je proberen die bruine harige zooi goed in beeld te brengen met een foto?
Ik denk aan Synedra maar dan is het handig als we een foto hebben.
 
Wat die bacteriebloei betreft zou ik een paar flinke bossen Waterpest en Cabomba plaatsen. Grof Hoornblad is ook een optie. Dit zijn planten die erg sterk zijn en snel groeien. Je moet er verder eigenlijk niet te veel aan doen en zeker niet met chemische middelen te werk gaan. Ga dus zeker niet allerlei zaken tegelijk doen zodat je niet meer weet welke actie welke gevolgen heeft. Bacteriebloei kan hardnekkig zijn maar gaat na verloop van tijd wel over. Bruinige harige zooi zegt me niet zoveel. Misschien een foto?
 
Dat heb ik in het begin ook gehad (zie mijn stukje “draadalgen?”. Ik dacht dat ik daarvan verlost was, maar het zou goed kunnen... het groeit echt explosief overigens
 

Bijlagen

  • EF53CF12-DC09-4BDF-AB32-56F979EDDEFF.jpeg
    EF53CF12-DC09-4BDF-AB32-56F979EDDEFF.jpeg
    173.2 KB · Weergaven: 69
  • 5C559F5C-9CD8-44C5-90B3-1577E4973892.jpeg
    5C559F5C-9CD8-44C5-90B3-1577E4973892.jpeg
    99.6 KB · Weergaven: 78
  • D6398090-54C3-49B8-81B3-E14856A3F537.jpeg
    D6398090-54C3-49B8-81B3-E14856A3F537.jpeg
    155 KB · Weergaven: 79
  • 5896881C-EAA4-4481-9C52-8DFDA8AE7078.jpeg
    5896881C-EAA4-4481-9C52-8DFDA8AE7078.jpeg
    152.5 KB · Weergaven: 77
  • 0B9AAC37-8A95-42FD-BCBD-58E3895D286E.jpeg
    0B9AAC37-8A95-42FD-BCBD-58E3895D286E.jpeg
    117.5 KB · Weergaven: 80
  • 6E22AE72-FD3F-4BED-86B6-6E0B30A4385D.jpeg
    6E22AE72-FD3F-4BED-86B6-6E0B30A4385D.jpeg
    136.5 KB · Weergaven: 82
Heb toch even het filter uit elkaar gehaald... er zat wel ontstellend veel bruine drab onderin. Heb de ergste sponzen uitgeknepen in een emmer aquariumwater. En nu stroomt het wel een stuk harder geloof ik... ook nog een garnaal gered uit het filter trouwens. Maar goed, of dat het nu is....
 
Van de foto s kan ik niet heel erg veel maken en wat ik erop denk te zien is dan toch draadalg.
 
Ik heb even terug gelezen, en kom tot het volgende

Aquarium 300 liter
filter JBL E1502
Voedingsbodem
Filtervlies toegevoegd aan de JBL

CO2 drop laten plaats vinden -> reactie alg in Cabomba en groei achteruit en mist

Wat is er gebeurd nadat je het filtervlies hebt toegevoegd? Dat kan in niet uit de historie opmaken.

Verder zijn de volgende items voor mij niet duidelijk, dus hier graag extra info over verstrekken.

Verlichting?
merk, model, type, aantal, lumen
CO2?
DIY, CO2 set, PH gestuurd
Verlichtingsschema?
Hoe lang, hoe fel en hoe verandert het
Vissen?
welke, aantallen, formaat
Voer beleid?
hoe vaak, hoe veel,
Verversingsbeleid?
welke interval? Welke hoeveelheid, welke toevoedingen?
Plantenvoeding?
merk, dosis, interval
Waterwaarden
PH/GH/KH/NO2/NO3/PO4/NH3/NH4


Volgens mij zijn er op dit moment een tweetal problemen, te weten
1 mistig
2 alg explosie

Het mistig zijn van de bak heeft zeer vermoedelijk zijn oorzaak in bacteriebloei. De reden hiervan is echter niet helemaal duidelijk uit je verhaal tot hier.
Komt dit door het huidige vis bestand?
Komt dit door een te hoog voer beleid?
Komt dit door een slecht werkend filter?
Komt dit door de voedingsbodem?
Op dit moment ontbreekt te veel info om een juiste inschatting van de oorzaak te maken.
In principe zal bacteriebloei vanzelf verdwijnen, door vooral niets te doen, zodat er een biologische stabiliteit ontstaat.

Verder zien we nu (nadat je de CO2 hebt laten zakken) dus een hele grote alg explosie. De verhouding planten/licht/CO2/voedingsstoffen is duidelijk niet in balans.
Het makkelijkste om hier direct in aan te passen (mits instelbaar) is het aantal lumen, zodat de eerste directe onbalans en de explosie van alg beperkt gaat worden, maar dit is weer ff mede afhankelijk van je totaal plaatje.........

Verder is het denk ik wel mogelijk om met een voedingsbodem te werken, maar of dit het meest comfortabele is, daar zijn uiteraard de meningen over verdeeld.

Als jij met een hoop info komt, kan er mogeiljk beter ondersteund en geadvisserd worden, dus ik ben heel benieuwd.

edit: op basis van je foto's betwijfel ik of het witte waas is, kan je een helder glas water met een spierwit blaadje erachter fotograferen?
 
Ik heb even 1 van je foto's gepakt.

Hier heb ik een crop van gemaakt en vervoglens in photoshop hiervan het gemiddelde laten bepalen.

2020-04-06_18h39_51.jpg

Het resultaat is helemaal groen, dus de gemiddelde kleurtoon is heel erg groen.

Hierna heb ik dit software matig in photoshop aangepast naar neutraal, dan komt het er als volgt uit te zien

2020-04-06_18h40_08.jpg

Ik denk dat je alg bloei hebt, en dit gecombineerd met de andere symptonen, denk ik persoonlijk dat je veel te veel licht op je bak hebt, op dit moment, icm de eerder genoemde aspecten.

Maar laten we even kijken of dit alleen mijn beeld is, of dat dit breder is.

edit: nog even de originele crop voor het verschil

2020-04-06_18h45_37.jpg
 
Algenbloei zie je vaak bij een tekort aan co2 en dat kan ook de draadalg weer verklaren.
 
Mijn bak is een Eheim incpiria 330 (100 bij 60 bij 60 cm).
De verlichting is die daarbij hoort: powerled plus, een daylight en plant. Deze worden via een controller geschakeld: dat is 10 uur per dag met een uur voor en na met dimmen. Ik kan eerlijk gezegd de hoeveelheid lumen niet vinden.
elke week wissel ik ongeveer 25 % van het water. Daarna voeg ik groeipower plus toe van DHA-aquarium: 20 ml per 100 liter.

Er zwemmen 15 kardinalen, 7 corydoras trilineatus en twee diamantgoerami’s in de bak. Daarnaast nog enkele japonica garnalen en 4 zebra renslakken.

Ik voeg CO2 toe met een 2 kg fles via een inline diffusor. Ik doseer op geleide van een dropchecker waar ik wekelijks nieuwe vloeistof in doen. Streef naar lichtgroen. De CO2 gaat een uur voor licht aan gaat open en een uur voor donker dicht.

kh 7
Ph 6,8
NH4 < 0.05 mg/l
NO2 < 0,01 mg/l
NO3 5 mg/l
PO4 weet ik niet
 
Overigens is de voorruit wat bealgd dus dat geeft denk ik een wat vertekende beeld qua kleur. Ik heb een foto van een glas aquarium water voor een witte achtergrond gemaakt. Volgens mij niet groen.
Ik heb het filtervlies verwijderd en dat was vooral bruin..
 
Nu nog de foto....
 

Bijlagen

  • E3386330-14F0-47FD-B0AE-D47D8A82F294.jpeg
    E3386330-14F0-47FD-B0AE-D47D8A82F294.jpeg
    56.1 KB · Weergaven: 83
Nu nog de foto....

Dit is te weinig licht om de kleur te bepalen, maar ook op basis van je totaal verhaal, blijf ik toch naar alg bloei neigen, want je via bestand is in ieder geval geen aanleiding.

Verder lijken de overige waarden op dit moment niet verkeerd.

Maak je aquarium glas schoon en maak nog eens een foto als alternatief
 
Komt ie...
 

Bijlagen

  • B318692F-92FB-4ADE-BBDD-CD700CE45D53.jpeg
    B318692F-92FB-4ADE-BBDD-CD700CE45D53.jpeg
    86.4 KB · Weergaven: 78
EHEIM PowerLED+ fresh daylight - 953 mm
for aquarium from 973 to 1133 mm length
replaces T5: 54 W - 1047 mm
replaces T8: 38 W - 1047 mm
Performance: 25.9 W
Coloure temperature: 6750 K
light power: 3893 Lumen

EHEIM PowerLED+ fresh plants - 953 mm
for aquarium from 973 to 1133 mm length
replaces T5: 54 W - 1047 mm
replaces T8: 38 W - 1047 mm
Performance: 29.5 W
Coloure temperature: 9200 K
light power: 2911 Lumen

Totaal 3893+2911 lumen = 6804 lumen

6804/300 = 22,68 lumen per liter

Zodra er een onbalans is, is dit genoeg licht om direct algen te krijgen, is mijn persoonlijke mening.

KH 7 PH 6.8 is theoretisch ruim boven de 30 mg CO2. Dit moet meer dan voldoende zijn, mits deze waarden kloppen en er geen andere zaken zijn die invloed op deze waarden hebben
 
nieuwe foto's even "bewerkt"

2020-04-06_19h27_51.jpg
2020-04-06_19h28_16.jpg
2020-04-06_19h28_39.jpg


Ik blijf mede op basis van het totaal plaatje toch meer neigen naar algen bloei.
 
EHEIM PowerLED+ fresh daylight - 953 mm
for aquarium from 973 to 1133 mm length
replaces T5: 54 W - 1047 mm
replaces T8: 38 W - 1047 mm
Performance: 25.9 W
Coloure temperature: 6750 K
light power: 3893 Lumen

EHEIM PowerLED+ fresh plants - 953 mm
for aquarium from 973 to 1133 mm length
replaces T5: 54 W - 1047 mm
replaces T8: 38 W - 1047 mm
Performance: 29.5 W
Coloure temperature: 9200 K
light power: 2911 Lumen

Totaal 3893+2911 lumen = 6804 lumen

6804/300 = 22,68 lumen per liter

Zodra er een onbalans is, is dit genoeg licht om direct algen te krijgen, is mijn persoonlijke mening.

KH 7 PH 6.8 is theoretisch ruim boven de 30 mg CO2. Dit moet meer dan voldoende zijn, mits deze waarden kloppen en er geen andere zaken zijn die invloed op deze waarden hebben
dropchecker is mooi lichtgroen.
Visbestand is volgens mij zeer bescheiden.
Filter loopt nu wel veel beter nadat ik vanmiddag heel veel bruine pulp heb verwijderd (maar wel drab laten zitten, ben niet aan de bio ballen geweest..).
Wellicht dat bacteriebloei nu wel gaat opknappen.
Licht is zeker een hele bak licht, zeker nu er met dit stralende weer buiten nog een bak daglicht de kamer binnen komt
 
Nog een foto van glas buiten, meer licht heb ik nu niet. Ik kan het niet groen vinden
 

Bijlagen

  • D721AB20-4A24-48DC-9511-D623A11E1D29.jpeg
    D721AB20-4A24-48DC-9511-D623A11E1D29.jpeg
    77.7 KB · Weergaven: 59
  • 6F7C9D69-1795-4104-B2DA-4F18434DE60E.jpeg
    6F7C9D69-1795-4104-B2DA-4F18434DE60E.jpeg
    34.6 KB · Weergaven: 69
Gelet op deze info, zou ik persoonlijk het volgende doen, te weten:

verlichting verkorten naar 8 uur
lichtintensiteit verlagen naar 60%

PH meting voor het ilcht aangaat, als het licht 4 uur brand, als het uit gaat en als het 4 uur uit is.
Alg zoveel als mogelijk verwijderen, evt een stootkuur Easy Carbo of met Waterstofperioxide om het de kop in te drukken

Daarna gaan kijken naar je plantenvoeding
Vervolgens als het stabiel is weer gaan opbouwen naar "optimale" waarde.
 
Mijn eigen theorie is nu als volgt. Door mijn misinterpretatie van het stress gedrag van de corydoras heb ik de CO2 twee weken te laag gehad. Dit heb ik de afgelopen anderhalve week weer langzaam op het huidige niveau gebracht. Effect zal nog even op zich laten wachten, maar zelfs mijn waterpest en Belgisch groen groeien nauwelijks. Dat zal de algen (ik denk synedra) wel verklaren nu.
Door snoeien is er veel troep van de voedingsbodem opgedwarreld en in mijn filter gaan zitten waardoor deze ongemerkt matig is gaan draaien. Dat zal niet helpen en wellicht reden voor de bacteriebloei?
 
Tsja, interpretatie, maar ik blijf het groenig vinden, en denk dat dit ook het beste bij het totaal plaatje klopt.

Dus zou de dingen doen, zoals gezegd. Kan je de intensiteit ook verlagen?
 

Bijlagen

  • 2020-04-06_19h51_01.jpg
    2020-04-06_19h51_01.jpg
    19.1 KB · Weergaven: 63
  • 2020-04-06_19h51_42.jpg
    2020-04-06_19h51_42.jpg
    19.5 KB · Weergaven: 46
Ik kan de intensiteit verlagen maar de Eheim controller is vrij lastig met software uit het jaar nul. Ik kan natuurlijk ook weer even op de schakelklok terug en dan naar 8 uur per dag of wat zei je 6?
 
Ik kan natuurlijk ook weer even op de schakelklok terug en dan naar 8 uur per dag of wat zei je 6?

verlichting verkorten naar 8 uur
lichtintensiteit verlagen naar 60%

Maar ik weet niet of je de intensiteit kan aanpassen met de Eheim controller, daar ben ik niet mee bekend.
 
Heb toch even het filter uit elkaar gehaald... er zat wel ontstellend veel bruine drab onderin. Heb de ergste sponzen uitgeknepen in een emmer aquariumwater. En nu stroomt het wel een stuk harder geloof ik... ook nog een garnaal gered uit het filter trouwens. Maar goed, of dat het nu is....
Ik heb eerder aangegeven dat je snelgroeiers, Waterpest, Cabomba en eventueel Grof Hoornblad, in je bak zou moeten berengen. Wat je verder even niet moet doen, en dat vergat ik te vermelden is; laat je filter even met rust! En ook water verversen moet je even niet doen. Dus om bacteriebloei tegen te gaan moet je dus geduld hebben!
 
Kun je die alg gemakkelijk afwrijven?
 

Terug
Bovenaan