Simpel is al moeilijk genoeg,deze uitspraak heb al ik meerdere keren herhaald.
Maar goed de bak draaid sinds februari met CO2,en met een voedingsbodem,en ik lees dat er in dit korte tijdsbestek planten gesnoeid moesten worden,?( vind ik erg vreemd voor de genoemde periode) dus alle planten zijn met turbo-snelheid gegroeid,daar is de voedingsbodem en de CO2 verantwoordelijk voor.
Ik zie op enkele geposte foto's planten met CO2 bellen,dat is helemaal niet goed,eigenlijk in totaal iets te veel van het goede.Waarschijnlijk is er nu een situatie ontstaan waardoor de planten veel te veel voeding moesten verwerken,en zo te zien konden ze dit niet aan ofwel verwerken,en dan slaat het e.e.a.Om in een onbelans
Volgens mij is dit geen bacterienbloei maar een flink overschot aan plantenvoeding en wat de planten niet aankunnen,en tja dan stopt het even en krijgen algen de boventoon.Overgens is een alg een plant die nooit tot ontwikkeling is gekomen,maar goed dat is een ander verhaal.
De verlichting speelt ook een belangrijke rol,is deze gedurende de dag ( intensiteit) veel te veel of in tijdsduur te weinig dan gaat het ook weer mis,het is een zaak van inregelen,ook langdurig met te korte belichting geeft problemen,want dan willen de planten zo snel als mogelijk groeien naar de lichtbron.
De algexplosie geeft een verkleuring aan het water af en die krijg je na "een " verversing niet terug,met verversen geef je weer meer energie aan de alg die nu in ongunstige omstandigheden floreerd.
Als je geen energie of zin hebt om de bodem te vervangen ( verwijderen) dan zou ik deze algplaag proberen te verwijderen met Eheim algozid in combinatie met flora carbo,de flora carbo pas na 2 dagen doseren.
Samenvattend is het sinds Februari allemaal iets te snel gegaan,het had allemaal langzamer moeten plaatsvinden.
Gr.bert,en geef het niet op.