roetalg


F

flecha

Guest
Ik heb de roetalg in mijn aquarium opgemerkt. De oorlog kan nu beginnen want naar het schijnt is deze heel moeilijk te bestrijden. Ik heb gelezen over waterstofperoxide te gebruiken. Ik heb geen visbestand of garnalen in mijn bak. Ik heb ook gelezen dat je ze kan aanpakken met een 30% oplossing maar de vraag is dan hoe moet ik dat doseren, want ik heb er geen idee van. Ik heb wel al op Youtube een video gezien van iemand die het gebruikt maar de dosering wordt er niet bij vermeld. En nu had ik graag geweten welke. Ik heb ook vernomen dat men zoetwater mossel kan in zetten tegen algen als dit zo is is het te proberen maar ik vind het geen zicht zo een mossel in je bak. Kan er iemand helpen please?
 
Een mogelijke oplossing van een roetalg probleem - Willem van ...


Wanneer de roetalg niet goed bestreden wordt kan dit hardnekkig lang aanwezig
blijven. (te lang) Ook bij een nieuwe start van het aquarium kan deze toch ...
www.willemvanwezel-aquariumadviseur.nl/ ... x?action=2

Lees dit goed door.
Alvorens 5% !!! te gebruiken eerst alles los wapperen,en water verversen.
Dat Waterstofperoxide toepassen.

En geen mosselen.
Roetalg is een bacterie,dus moet je ALLES behandelen.


Hee, Hallo Nonnepot.
 
Dank u voor deze verwijzing ik ga deze uitproberen want ik zou het erg vinden moest ik mijn volledige inhoud moeten verliezen door deze engerd. Want dit is mijn bak en ben er fier op en ik zou hem voor geen geld willen laten verloren of teniet laten gaan



487346_0_82_dscn3254.jpg
[/img]
 
Waar zie jij dan roetalg?
 
Ik heb nog even verder gekeken naar roetalg op het forum..

Als ik het goed begrijp is het inderdaad een bacterie en doet deze het goed op veel oppervlakte stroming, veel licht en een overdaad aan organisch afval.

wat ik zou doen alvorens met de waterstofperoxide aan de gang te gaan:

Organisch afval verwijderen: losse blaadjes van platen, afstervende bladeren weghalen.
2 x per week waterwissel: 2 x 40% bijvoorbeeld.
lichturen terug draaien: je planten hebben 8 uur nodig om goed te groeien, dus zou het op 8 uurtjes per dag zetten
1 x filter schoonmaken (alleen het fijne materiaal)
kijken of de stroming van je filter lager gezet kan worden door middel van knijpen.
dagelijks algen verwijderen
( het kan zijn dat een aantal van bovenstaande opties bij jou niet praktisch zijn of al van toepassing zijn)

Dit zou ik in ieder geval eerst proberen, mocht dit na een week of 3 niets uithalen, dan pas zou ik de waterstofperoxide in gaan zetten..

Ik hoop dat je hier wat mee kan!



Hee, Hallo Bertus!!!!!!!!
 
misschien is een foto van de huidige staat mogelijk??
want op bovenstaande foto zie ik niets, dus ga er even van uit dat dit een foto is van dat de bak pas net gestart was? aangezien er nog jonge planten inzitten
 
Het is nog heel moeilijk te zien maar er is toch een lichte aanwezigheid, en wil er snel bij zijn.


Hier een paar foto's ze zijn niet zo heel zuiver maar ik hoop dat je er toch iets uit op kunt maken.


643636_0_82_dscn3287.jpg
[/img]
 
Dat is boven.

Die is recent.
Zoek eerst de oorzaak.
Dat komt niet zomaar.
Als je nu al gaat rommelen ,komt het nooit goed.

Haal eerst die straaljager er uit.
Dat kan ook de oorzaak zijn.
 
ben je je bak net gestart??

want dan denk ik niet dat het roetalg is maar eerder iets van bruinalg....


(stom had eerst verder moeten vragen... foutje bedankt!)
 
Juist, Nonnetje. Meer snelgroeiers er in zetten.
 
kan ook verdwijnen na een week of wat he... zitten wel snelgroeiers in rechtsachter... en in het middenachter ook... moeten nog groeien :)

Als ts in opstartfase zit, dan zitten er nog weinig voedingsstoffen in het water voor de planten ook natuurlijk en praktisch geen bacteriecultuur....

oftewel de vragen voor de TS

Hoe lang draait je aquarium,
Wat zijn je waterwaarden: PH, KH, GH, NO2, NO3, PO4
voeg je iets toe qua plantenvoeding ofz.
 
Tja ik zie ook niks moet ik zeggen en er wordt al gesproken over drastische maatregelen.
Wat zijn de waarden van je bak en hoelang draait hij nu??
Kun je de alg ook op een foto goed in beeld brengen misschien??
Stel dat het geen roetalg is.
 
Heb sterk het vermoeden dat het om bruinalg gaat... en ga er eigenlijk van uit dat het geen roetalg is...

maar is even afwachten wat TS te zeggen heeft
 
Ik zal er nog wat foto's zetten.



673287_0_82_dscn3288bis.jpg
[/img]




765247_0_82_dscn3288bis.jpg
[/img]
 
Die straaljager is eruit gehaald.
 
nonnepot ik heb wel al planten voeding gegeven.
 
Hier nog een foto maar mijn toestel heeft op deze afstand een bril nodig sorry


411822_0_82_dscn3291.jpg
[/img]
 
Oke flecha,

Het zou praktisch zijn als je onze vragen even beantwoord... Ik heb sterk het vermoeden dat je GEEN roetalg hebt maar bruinalg.

Hoe lang draait je aquarium
Wat zijn je waterwaarden: PH, GH,KH, NO2, NO3, PO4, NH3/4?
Wat voeg je toe voor plantenvoeding?
 
De bak draait van het vorig weekend maar ik moet zeggen dat ik alles van de bak er voor uit gegooid heb.
De waterwaarden volgens teststrip (geen andere)

PH 7,6
NO3 10
KH 15
GH >14
NO2 0
CL 0
De vorige bak zag er zo uit:



683259_0_82_dscn3148.jpg
[/img]



212431_0_82_dscn3179.jpg
[/img]



Als ik het weg waaierde stond het de volgende dag opnieuw helemaal bedekt. Op het laatste gingen de planten gewoon dood en moesten er uit.


Planten voeding is easylife profito en ferro
en er word CO2 toegediend.
 
Bedankt voor de aanvullende info Flecha...

Al zou ik als ik jou was tzt overgaan tot watertest druppels, aangezien deze een veel preciezere weergave hebben.
Je algen zouden heel goed gewoon bruinalg kunnen zijn, aangezien je opnieuw bent begonnen..

kijk het even 2 weekjes de aan, mocht het dan niet weg zijn, trek dan nogmaals aan de bel.... Het zou zonde zijn als je rigoureuze handelingen gaat uitvoeren en deze uiteindelijk niet nodig bleken te zijn...
Geef je bak de volle 3 weken minimaal...

Mocht het echt roetalg zijn (zonder twijfel) zoals je vermoed... dan zou ik doen, wat ik in een van mn eerste berichten heb aangegeven...

De kans is aanwezig dat het teruggekeerd is, maar de kans is ook heeeeel groot dat het bruinalg is... aangezien dit praktisch gezien niet raar is in een pas gestart aquarium.

iig dat is wat ik zou doen...
 
Hier nog een extreem geval van de vorige bak.



662699_0_82_dscn3170.jpg
[/img]
 
Alleen maar moerasplanten erin zetten gaat niet werken..
 
Ik heb gelukkig zelf nog nooit roetalg gehad en het is een algensoort waar nu ook niet zo heel veel over is te vinden. Als ik kijk naar foto op google dan denk ik ook is dit wel roetalg??
Je bak draait net . De algen die je met rood hebt aangegeven lijken mij eerder baardalgjes te zijn op de eerste foto.
Wellicht met wat bruinalg maar de foto is ook niet helemaal je van het zoals je al aangeeft.
Ik zou ook even wachten voordat je ingrijpt hier. Alles moet nog op zijn plaats vallen in de bak.
 
@TOM je zegt van moeras planten, maar er staat ook cabomba in. En anders welke planten zou ik dan moeten nemen voor een goede opstart.
 
Als het roetalg is meurt je bak de kamer uit als je er aan gaat poetsen e.d.
Verders is je bodem veels te stoffig,afzuigen en plantjes schoontikken.
Lees @Tom

succes. :D
 
Jessicapilon je hebt twijfels over de soort alg (ik trouwens ook) maar als ik je zeg gelijk op de laatste foto te zien is dit was het resultaat van een week van gaaf naar ramp. Het zat overal. Op de planten de ramen de uit en inlaat van de filter het bodem substraat kortom overal. Als ik het weg haalde (hevelen) dan was het deels weg en de volgende morgen wederom een smeurie.
 
jodocus zei:
Als het roetalg is meurt je bak de kamer uit als je er aan gaat poetsen e.d.
Verders is je bodem veels te stoffig,afzuigen en plantjes schoontikken.
Lees @Tom

succes. :D

Ik heb ook de indruk dat er veel vuil/stof ligt namelijk
 
Heb je wel wat stroming over de bodem?

John, dit was dacht de oude bak.
 
flecha zei:
Dank u voor deze verwijzing ik ga deze uitproberen want ik zou het erg vinden moest ik mijn volledige inhoud moeten verliezen door deze engerd. Want dit is mijn bak en ben er fier op en ik zou hem voor geen geld willen laten verloren of teniet laten gaan



487346_0_82_dscn3254.jpg
[/img]

Of is dit de nieuwe uitvoering?
 
Het beste ga je voor bepaalde planten die als exotisch onkruid worden gezien ;
Pistia stratiotes
Najas guadalupensis of guppengras
en als grote opruimer, kroos

In geval zou ik willen aanraden om je zwarte edelsplit te vervangen.
Dit omdat je daar waarschijnlijk niet de juiste baccies in krijgt.
 
@Tom zei:
In geval zou ik willen aanraden om je zwarte edelsplit te vervangen.
Dit omdat je daar waarschijnlijk niet de juiste baccies in krijgt.

Lijkt me erg rigoureus. Die zwarte "split" heb ik ook, en daar groeit toch alles best in. Met toevoegingen natuurlijk. Maar dat is meer omdat er veel planten in staan.
Maar dat er niet de juiste baccies inkomen en daardoor een hele bodem te wisselen lijkt me wat overdreven.

Wat er in de eerste foto gebeurd is heb ik geen verstand van, maar zijn huidige opstelling laat toch een hele andere situatie zien.
 
Ja bertus de oorspronkelijke bak is die met die bruine troep. Ik hevelde die om de andere dag en het was juist of dat iemand er een emmer vuiligheid inkieperde elke nacht. Ik stak bijna iedere dag nieuwe filterwatten, hetgeen ook nodig was.als ik dat allemaal van de planten afveegde was het alsof ik water had waar vers kienhout aan het uitlogen was zo donker. En dan de hevel erop in die kreeg ook niet alles weg. Ikheb toen besloten om alles weg te kieperen. Alles uit de bak, al het filter materiaal de slangen verwarmings element. En heb toen de bak grondig schoon gemaakt, eerst met azijn dan met chloor en dan met zoutoplossing. Maar toch blijkbaar niet goed genoeg.
 
Tja, als er ergens wat blijft, zeg slangen, dan komt het zo weer terug.
 
Als ik het probleem niet kan oplossen dan weet ik het niet meer. Ik kan dan toch moeilijk kompleet van nul af aan beginnen de bak met alles erop en erin naar het afval container park brengen. En dan een nieuwe bak kopen met al de toebehoren want dan gooi ik mijn hobby mee met het afval en stop ermee want zo machteloos staan tegenover dit wens ik niemand.
 

Terug
Bovenaan