Wat is er nieuw

Bacterien in leegstaand aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
Nee hoor, je moet het ook niet te schoon maken natuurlijk.

En gebruik niet teveel Carbo ineens, 40 ml als max. per keer, en eventeuul wat verdunnen (50/50) met water, dan heb je wat meer om te spuiten en is het nog sterk genoeg.
De Waterpest en Vallisneria kan je afschrijven, die overleven dat niet namelijk.
En schrik niet als het water de dag erna mistig is dat is een normale reactie en trekt snel weer weg.
Als je de achterwand helemaal gedaan hebt kan je een paar dagen daarna nog een paar keer 20 ml per dag doseren voor de laatste genade slag.
Je bedoeld dat ik dan die 20ml per dag gewoon moet toevoegen aan t water?
Ik zal de waterpest en vallisneria wel even in een ander bakje doen en hopen dat ze t overleven..

Je bedoeld dat ik dan die 20ml per dag gewoon moet toevoegen aan t water?
Ja, eerst doe je 40 ml met wat water in een spuit voor op de wanden, even laten intrekken (15 min), bak weer vullen, en dan de 3 dagen erna nog 3 x 20 a 25 ml dan is de alg echt wel dood, en dan ga je schoonmaken.

Daarna zie je vanzelf wel of de alg weg/dood is, zo niet dan herhaal je het ritueel nog een keer.

Ja, eerst doe je 40 ml met wat water in een spuit voor op de wanden, even laten intrekken (15 min), bak weer vullen, en dan de 3 dagen erna nog 3 x 20 a 25 ml dan is de alg echt wel dood, en dan ga je schoonmaken.

Daarna zie je vanzelf wel of de alg weg/dood is, zo niet dan herhaal je het ritueel nog een keer.
Top dan ga ik dat doen... hopelijk kan ik dan een frisse start maken en weer beginnen op de bouwen..
En daarna dan 3 a 4x 50% verversen?

Zo vaak verversen hoeft niet, één keer een hele grote verversing is voldoende.

En die paar plantjes die je hebt zou ik er uitlaten, waarschijnlijk zitten die ook onder de alg?
Bak weer vullen en de verlichting uitlaten.

En die paar plantjes die je hebt zou ik er uitlaten, waarschijnlijk zitten die ook onder de alg?
Bak weer vullen en de verlichting uitlaten.
Oke, dus gewoon alle troep afhevelen,1x verversen en t filter leeg kieperen nadat alles eruit is, dan t licht uitlaten en geen planten erin... tot ik nieuwe planten en hout heb en weer alles ga inrichten?

Ja dat zou ik doen, en meteen plantenvoeding, fosfaat en nitraat erbij als je de nieuwe planten erin zet.
Nieuwe lampen heb je nog niet toch?

Ja dat zou ik doen, en meteen plantenvoeding, fosfaat en nitraat erbij als je de nieuwe planten erin zet.
Nieuwe lampen heb je nog niet toch?
Ik heb alleen de wit rode jmb van 4500k maar die heb ik nog niet in de bak hangen... is t verstandig dit wel te doen en dan de meest blauwe lamp er alvast uit te halen?
Kan ik beter vanaf nu de verlichting al uitlaten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Verlichting zou ik nu uitlaten ja, de wit rode zou je alvast in de bak kunnen hangen ja.

Verlichting zou ik nu uitlaten ja, de wit rode zou je alvast in de bak kunnen hangen ja.

Oke, dan haal ik de planten er vanavond uit en laat ik de verlichting uit....

Oke, dan haal ik de planten er vanavond uit en laat ik de verlichting uit....
Is het erg als er nog wat wortels achterblijven in de bodem als ik die planten eruit haal, want dat is gister wel gebeurd denk ik....

Is het normaal dat onder stenen en ander materiaal donkere plekken van (blauw) alg verschijnen... mijn bak stond nog maar 6 maanden en bij t leeghalen zag ik dit al... is hier iets aan te doen?

Is dat wel blauwalg want men verduisterd vaak om deze eruit te krijgen dus onder een steen lijkt me wat vreemd als je daar blauwalg aantreft. Je hebt er geen foto van zeker?

Is het erg als er nog wat wortels achterblijven in de bodem als ik die planten eruit haal, want dat is gister wel gebeurd denk ik....

Dat gebeurt hier ook wel bij vooral de moerasplanten die lange wortels ontwikkelen maar die vergaan wel in de bodem en je kan met de hand de grootste stukken er wellicht even uittrekken.

Is dat wel blauwalg want men verduisterd vaak om deze eruit te krijgen dus onder een steen lijkt me wat vreemd als je daar blauwalg aantreft. Je hebt er geen foto van zeker?

Dat gebeurt hier ook wel bij vooral de moerasplanten die lange wortels ontwikkelen maar die vergaan wel in de bodem en je kan met de hand de grootste stukken er wellicht even uittrekken.
Nee ik heb er helaas geen foto van... t was blauwig, dus ik heb ter maar afgeheveld voor de zekerheid...
Er zitten nog anatome helena slakken in t aquarium, dus die zullen een rottend stukje van de planten vast wel opruimen...

Ik heb inmiddels mijn achterwand voor 95% schoon, en heb dit gewoon met een nieuwe afwasborstel gedaan, ook de bodem heb ik afheheveld van alles wat er van de achterwand kwam... het filter is wel gewoon blijven lopen, en heeft geen seconde stil gestaan, hier zal ongetwijfeld ook wat van de vuiligheid in zijn beland... gewoon lekker in t filter laten zitten? De uitstroom is niet minder geworden....
Zou ik alweer nieuwe vissen kunnen toevoegen???

Inmiddels zijn zondag de vissen verhuist naar de nieuwe eigenaar en heb ik vanavond het aquarium schoongemaakt, wat een troep gaat er tussen die slakkenhuizen zitten zeg!!
Na de bak weer gevuld te hebben heb ik alles afgeheveld, en voor 95% is alles schoon en netjes, tuurlijk dwarrelt er nog wat,maar ik neem aan dat dit juist goed is voor de bacterien?
Wek zag ik onder een steen wat donkerder zand ook wat blauwig, dit heb ik met zand en al weggezogen....
Nu is de volgende stap weer t water uit de bak aankomende donderdag en de achterwand insprayen met easycarbo....
Hopelijk ben ik weer op de goede weg!!
Bekijk bijlage 277949

Is het trouwens verstandig om als straks alle alg ook van de achterwand is... nog met een vork door de bodem te gaan?? Of gaat dit dan juist rotten?
In deze situatie zou het veel handiger zijn om volledig nieuw op te starten. Die paar sprietjes planten die ik nog zie... Schone bodem en een schone bak en her-opstarten!

Zou ik alweer nieuwe vissen kunnen toevoegen???
Waarom zo snel? Ik dacht dat je ook nog op vakantie ging? Lekker de boel zo laten tot je weer wat opgebouwd hebt (planten / indeling enzo) en dan even wat laten 'ingroeien', daarna pas vis. Of wat Ben zegt, leeg halen en gewoon lekker schoon en nieuw beginnen voel ik ook wel wat voor.

Waarom zo snel? Ik dacht dat je ook nog op vakantie ging? Lekker de boel zo laten tot je weer wat opgebouwd hebt (planten / indeling enzo) en dan even wat laten 'ingroeien', daarna pas vis. Of wat Ben zegt, leeg halen en gewoon lekker schoon en nieuw beginnen voel ik ook wel wat voor.
Dan ga ik eerst met de hardscape bezig, en de beplanting en dan laat ik dat mooi indraaien... dus ondertussen wel het filter gewoon een keer leeg gooien en er verder niks mee doen...
Dan kan er na de vakantie weer vis in....

Dan ga ik eerst met de hardscape bezig, en de beplanting en dan laat ik dat mooi indraaien... dus ondertussen wel het filter gewoon een keer leeg gooien en er verder niks mee doen...
Dan kan er na de vakantie weer vis in....
Ik zou lekker wachten tot na je vakantie, ook met indraaien.
Als jij een bak die totaal uit evenwicht is, gedurende vakantie gewoon laat (in)draaien, zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Mochten er bv algen gaan groeien kun je helemaal niet ingrijpen. Ik weet niet hoe lang je weg bent, maar met pech zijn de algen harder gegroeid dan je planten zouden kunnen.
Zijn je planten ook nog eens aan gort.

Ik zou lekker wachten tot na je vakantie, ook met indraaien.
Als jij een bak die totaal uit evenwicht is, gedurende vakantie gewoon laat (in)draaien, zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Mochten er bv algen gaan groeien kun je helemaal niet ingrijpen. Ik weet niet hoe lang je weg bent, maar met pech zijn de algen harder gegroeid dan je planten zouden kunnen.
Zijn je planten ook nog eens aan gort.
Dus jullie zouden alles afkoppelen... ook t filter... en zoveel mogelijk water eruit... ik wou de zandbodem laten liggen aangezien hier ook mijn anatome helenas nog inzitten die ik eigenlijk niet kwijt wil... hoe kan ik dat t beste doen dan?
Ik ben 9 dagen weg in mijn vakantie...

Of gewoon de bak vullen, geen licht aan en filter laten lopen, en na de vakantie een gehele waterwissel doen en opnieuw vullen... zodat de anatome helenas nu nog wel wat voedsel hebben....
Of een klein laagje van 5cm water erin en t filter uit...?

Laatst bewerkt door een moderator:
De bak is al ingedraaid, gewoon water verversen, filter een beetje schoonmaken en laten draaien, verlichting uit.
5 cm water laten staan is niet goed, dat gaat rotten zonder stroming.

En anders wat Ben zegt, helemaal schoonmaken en overnieuw beginnen.

De bak is al ingedraaid, gewoon water verversen, filter een beetje schoonmaken en laten draaien, verlichting uit.
5 cm water laten staan is niet goed, dat gaat rotten zonder stroming.

En anders wat Ben zegt, helemaal schoonmaken en overnieuw beginnen.

Oke,dan ga ik de bak vullen en gewoon laten draaien,met stroming van de pomp,morgen zal ik de pomp dan schoonmaken, en de verlichting uithouden.
Als ik dan na de vakantie, dat zal rond 15 sept zijn weer de bak wil opstarten is t gewoon waterverversen en beginnen ket opbouwen?

Ik hoop dat ik dan geen last van alg ga krijgen of een verotte bodem
Er zit nu niks meer in behalve water en de anatome helenas en fikterzand... en 2 stenen om de piepschuim plaat op de bodem te houden...

Dat gaat goed, verduister de bak anders met een deken oid

Zo hij staat weer gevuld...
Nu is t grote wachten weer begonnen, gewoon iedere week weer even 30% blijven verversen?

IMG_20190816_213309.jpg

Nu de lampjes uit gedaan.....

Ja zou ik wel doen dan komt er weer zuurstof in, koud water is dan het beste.
Ik zal even een vuilniszak tegen de voorkant plakken... dat houd in ieder geval heel wat licht tegen...
Hopelijk pakt alles goed uit...
Ik heb mijn gister gekochte hout afgespoeld en dat ligt nu in t water....
IMG_20190816_072848.jpg

IMG_20190816_072923.jpg

Best duur dat hout trouwens......

Pff, das wel duur.
Ja dat vond ik ook...
Ik had Hans ossendarp wel gecontacteerd maar die had niks...
En voor de rest weet ik niet echt een adres, deze stukken komen bij Aquadeco uit Rijssen vandaan.

Nee lijkt me niet, in het donker groeit niets, O ja, Champignons😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan