Bakkie voor betta


Een beetje bruine aanslag hoort bij het indraaien; en moet je er zo vanaf kunnen poetsen. Als je planten echt bruin worden en afsterven, gaat er iets niet goed met je waterwaarden. Zoals ik eerder al aangaf: "Als je profito gebruikt, zorg dat je je nitraat en fosfaat blijft meten. Die zitten niet in Profito en kun je dus tekorten van krijgen. Losse druppeltests daarvoor zijn verkrijgbaar en zitten ook in testkoffertjes.
Als je nog een drijver zoekt, heb ik om de haverklap wel Salvinia Natans beschikbaar dat je gratis kunt ophalen als je wil
"

Profito is geen complete plantenvoeding, die effecten zul je des te meer merken door langer te belichten dan nodig (10u dus terugschroeven naar 7 tot 8 uur). Heb je je nitraat en fosfaat toevallig al eens gemeten? Als je een beetje in de omgeving woont en zelf geen testkit hebt, kan ik dat ook evt wel voor je doen.
Heb je een foto van de groene plekken op de bodem die je noemt?
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Foto van de groene plekken is op de 2e foto te zien. Ik kan de bruine aanslag er inderdaad wel vanaf poetsen. Maar sommige plantjes sterven wel echt af. Ik heb nog niet het water gemeten. Zal eens kijken naar een teskit. Nitraat en fosfaat krijg je toch ook vanzelf in de bak als er een vis inzit? Bedankt voor je aanbod te testen, maar je woont een beetje te ver weg. Breng de verlichting nu terug naar 8.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Foto van de groene plekken is op de 2e foto te zien. Ik kan de bruine aanslag er inderdaad wel vanaf poetsen. Maar sommige plantjes sterven wel echt af. Ik heb nog niet het water gemeten. Zal eens kijken naar een teskit. Nitraat en fosfaat krijg je toch ook vanzelf in de bak als er een vis inzit? Bedankt voor je aanbod te testen, maar je woont een beetje te ver weg. Breng de verlichting nu terug naar 8.
Ah, foto's had ik even gemist. Het lijkt op beginnende blauwalg, waarschijnlijk te wijten aan afstervend plantmateriaal. Absoluut zaak dat zsm te verwijderen.
Nitraat en fosfaat kún je inderdaad ook zonder fertiliser krijgen. Nitraat komt voort uit visontlasting en fosfaat veelal door droogvoer. Daarom zit het in veel fertilisers niet toegevoegd. Het is alleen wel lastig te bepalen hoeveel je dan precies in je bak krijgt, daarom des te belangrijker om die twee in de gaten te houden.
Testkit van Colombo is zeer betaalbaar en bevat alles dat je nodig hebt. :) Wesdijk heeft die ook bijzonder vaak in de aanbieding.
 
Hallo allemaal,

Ik heb de testlab van Colombo gekocht en dit zijn mijn waardes:

Ph: 7.5
Kh: 6
Gh: 7
Nh3: 0
No2: 0
No3: 5
Po4: 0

Nu heb ik dus te weinig nitraat en fosfaat? Ik ga de producten van easylife halen straks. Nu dacht ik dat ik nitraat naar 10 moet brengen en fosfaat naar 1. Ik heb al even gekeken naar de gebruiksaanwijzing maar rekenen is niet mijn sterkste punt. Hoeveel moet ik daar dan van toevoegen?

Alvast bedankt ?
 
Nitro: 10 ml per 500 l verhoogd de concentratie met 2,0 ppm

Fosfo: 10 ml per 500 l verhoogd de concentratie met 0,1 ppm

Mijn bakkie is zonder het hout Enzo denk ik 20 liter?
 
Ik zou inderdaad naar 10 en 1 mg verhogen dus dan heb je op 20 liter 100 ml Fosfo op 500 liter voor 1,0. Dus voor 20 liter zal dat zo n 4 ml zijn denk ik.
Volgens mij kom ik met de nitraat op 2,0 ml uit. 50 ml op 500 liter verhoogd met 10mg. Jij hebt 20 liter dus dat zal dan 1/25 van 50ml zijn. Je hebt al iets van nitraat in je bak maar goed je kan er gerust 10 mg/L bijdoen.
 
Bedankt voor het uitrekenen!
 
Hallo allemaal,
Vanaf vanmorgen zit er een betta in! Heel mooi nieuwschierig beestje. Hij is ontzettend actief! Hij heeft ook al een schuimnest gemaakt. Alleen volgens mij is hij te onrustig. Misschien moet hij even wennen... hij ziet zichzelf in de zijkant. Hij zet non stop zijn kieuwen uit naar zijn spiegelbeeld. Dit lijkt mij vervelend voor hem? Ik heb alle drijfplanten al naar de plek gedaan. Wat kan ik hier aan doen? Beetje onduidelijke foto, maar meneer zit geen seconde stil?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200616-223746_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20200616-223746_WhatsApp.jpg
    140.4 KB · Weergaven: 119
Erg mooie vis en geef hem even de tijd want alles is nieuw ;)
 
Hallo allemaal,

Even weer een vraagje. Mijn planten worden steeds bruiner. Overal zit een bruine schijn op. Wat kan ik hieraan doen?

Verlichting staat 8 uur aan. Waardes zijn :
Ph: 7.5
Kh: 6
Gh: 7
Nh3: 0
No2: 0
No3: 0
Po4: 0

No3 en po4 vul ik aan met nitro en fosfo tot 10 en 1. En geef dan ook profito. Elke zaterdag ververs ik ongeveer 30%.

Alvast bedankt ?
 

Bijlagen

  • 20200703_201345.jpg
    20200703_201345.jpg
    232.4 KB · Weergaven: 78
  • 20200703_201425.jpg
    20200703_201425.jpg
    199.5 KB · Weergaven: 83
Ik las dat dit ook kan komen door te weinig watercirculatie. Dit heb ik ook, heb de uitlaat tegen het glas staan. Heb het andersom geprobeerd, maar de betta kon daar niet goed mee zwemmen.
 
Bruine alg op anubias is veelvoorkomend, vooral omdat ze langzaam groeien. Vaak staan ze dan net te veel in het licht. Evt bij je grasje een voedingscapsule in de bodem, die halen volgens mij vooral daar de voeding uit en niet echt uit de waterkolom.
Weet je verdere bestnd qua planten zo niet, maar anubias doen het normaal ook prima zonder plantenvoeding
 
Bedankt! Dus drijfplanten boven de anubias moet wel wat helpen?
 
Ja. Op zich kan het niet heel veel kwaad en wellicht zou zelfs een 3tal oto's je kunnen helpen in de bak. Die eten dit zo schoon
 
Daar is mijn bakkie helaas te klein voor. Ga de drijfplanten verplaarsen en geef het grasje wat sticks. Bedankt!
 

Terug
Bovenaan