Bderooij in Borneo


Zal vandeweek even proberen een update te doen ;) Er is niet veel te vertellen moimenteel, bak draait beter dan ik ooit heb durven dromen.
Wegens drukte niet hele veel kunnen doen aan foto's.
 
Even een paar foto's dan om te laten zien dat de bak er nog staat ;) Zijn niet heel best, bak is best donker op het moment door het toevoegen van nieuwe bladeren ;)

IMG-20180226-WA0018.jpg
IMG-20180226-WA0023.jpg
IMG-20180226-WA0027.jpg
 
Vanmorgen was het feest in de bak. Een vaillanti man in vol broedkleed hing aan de waterlijn, even was ik bang dat hij dood was maar hij zwom gewoon rustig weg toen ik de klep even open deed.
Tot mijn verbazing waren de Brevibora's baantjes aan het trekken door de bak, iets wat ik weken niet gezien heb.
Wat er gebeurt is? geen idee, maar het zag er gezellig uit ;)
 
Ja soms heb je van die momentjes.
Hier in de bak gaat alles zijn gangetje en dan ineens zijn Odessa's helemaal opgewonden en is het feest in de bak.
Hoe het komt geen idee. De maan in de juiste stand aardstralen wie het weet mag het zeggen.
Maar leuk is het wel :D

Maar die bak van je blijft mooi hoor.
 
Als je zo de foto's bekijk is het net alsof je donkere verlichting op de bak hebt. Het "jammere" aan donker water of een donkere ingerichte bak, vind ik het slecht zien van de vissen.

Mare slechte foto's? Ik ben dan eens benieuwd wat je goede foto's vind :D niets mis mee
 
Als je zo de foto's bekijk is het net alsof je donkere verlichting op de bak hebt. Het "jammere" aan donker water of een donkere ingerichte bak, vind ik het slecht zien van de vissen.

Mare slechte foto's? Ik ben dan eens benieuwd wat je goede foto's vind :D niets mis mee
Het is 3000K verlichting, dat zou je inderdaad 'donker' kunnen noemen. Hij draait op 10% van het maximum, als ik wil kan ik hem zo licht maken als de zon ;)
De vissen zijn prima te zien hoor, de kleur is in het echt niet zo donker als het op de foto's lijkt, het is rood-bruin water zoals je op Borneo tegen komt in de turf moerassen.
Nee, het is niet zo helder als de gemiddelde bak, maar de vissen voelen zich zo wel meer op hun gemak, die komen in de natuur in hetzelfde soort water voor. Ieder zijn smaak ;)
 
Dat is zeker zo! Als we allemaal hetzelfde zou hebben is ook zo saai he :D ik vind deze bakken juist erg boeiend omdat het is aangepast en de natuurlijke omgeving van de vis. Wellicht dat je hierdoor ook een ander gedrag ziet bij de vissen dan dat ik ze in mijn bak zou zetten.
 
Ik durf zelfs te stellen dat 3 van de 4 soorten die ik heb het in jouw bak niet lang zouden overleven.
De Brevibora's kunnen misschien aan het water wennen, maar zullen snel als manenvoer eindigen ;)
De Parosphromenus en Sphaerichthys zullen het waarschijnlijk niet lang maken.
 
Ik heb nog maar 1 maan ;) ik was gisteren aan het kijken voor oranje vissen en 6 van de 10 zouden helemaal niet in mijn bak kunnen. Veel LFS zullen zeggen ach gaat makkelijk maar als je dan kijkt na wat de vissen nodig hebben :juggle:
 
Ik heb nog maar 1 maan ;) ik was gisteren aan het kijken voor oranje vissen en 6 van de 10 zouden helemaal niet in mijn bak kunnen. Veel LFS zullen zeggen ach gaat makkelijk maar als je dan kijkt na wat de vissen nodig hebben :juggle:
Dan heeft die ene maan een feestmaal ;)
Zijn helaas te weinig maar erg weinig winkels die goede adviezen geven... Heb je al eens naar de schuberti gekeken? Prachtig oranje visje ;)
 
Even een paar foto's dan om te laten zien dat de bak er nog staat ;) Zijn niet heel best, bak is best donker op het moment door het toevoegen van nieuwe bladeren ;)

Bekijk bijlage 244796 Bekijk bijlage 244797 Bekijk bijlage 244798
Ziet er nog steeds ontzettend gaaf uit kerel!

Dan heeft die ene maan een feestmaal ;)
Zijn helaas te weinig maar erg weinig winkels die goede adviezen geven... Heb je al eens naar de schuberti gekeken? Prachtig oranje visje ;)
Of de Axelrodia riesei. Hier sinds kort zitten en ben helemaal verliefd op de kleine visjes geworden :smitten:

Edit... Ik zie dat je manen hebt. Ben bang dat deze kleine rakkers als voer gaan eindigen idd :stom: Neemt niet weg dat ik het prachtige visjes blijf vinden :juggle:
 
Mare de manen die moeten nog komen he. Dus dan zijn die niet meteen ozo groot :D Axelrodia riesei zijn inderdaad leuke visjes
 
Even een wat langere fotosessie gedaan, omdat het kan ;)
Morgen is het weer onderhoud dus dan gaat het even niet. Dan trekt hij ook weer wat lichter, door de verse bladeren is hij echt aan de donkere kant nu.
In willekeurige volgorde, inclusief het bewijs dat slakken overleven op PH <6 en GH/KH <1.....
Deel 1!

IMG-20180303-WA0006.jpg
IMG-20180303-WA0008.jpg
IMG-20180303-WA0010.jpg
IMG-20180303-WA0027.jpg
IMG-20180303-WA0036.jpg
IMG-20180303-WA0037.jpg
IMG-20180303-WA0038.jpg
IMG-20180303-WA0040.jpg
IMG-20180303-WA0042.jpg
IMG-20180303-WA0044.jpg
IMG-20180303-WA0045.jpg
IMG-20180303-WA0046.jpg
IMG-20180303-WA0048.jpg
IMG-20180303-WA0049.jpg
IMG-20180303-WA0051.jpg
 
Dit is toch wel mijn favoriete bak van je. Fijn dat alles het zo goed doet, op de slakken na dan. Het zijn er wel erg veel ;)
 
Het is even stil geweest hier, niet omdat er niets aan de bak gedaan is maar omdat ik in een hele hectische periode zit.
Werk is gigantisch druk, daar komt mijn studie nog bij en dat eet even de meeste forumtijd op.

Even een tekstuele update, zal morgen of maandag even wat foto's schieten van de bak zoals hij er nu bij staat.
De bak draait nog altijd ongelooflijk goed.
PH ligt rond de 5,5, daar kan per dag nog wel eens een tiende in schommelen, wat geen probleem is.
Ik heb vanmiddag een heleboel bladerresten afgeheveld, en meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt de inrichting iets aan te passen.
Ik had al langer in mijn hoofd dat ik een oevergedeelte wilde in de ene hoek en een riviergedeelte in de andere hoek. Zonder dat ik aan de waterinhoud zit is het natuurlijk niet helemaal te doen, maar om dit te simuleren heb ik aan de rechterkant wat hout weggehaald of plat gelegd, en aan de rechterkant juist hout hoog gehouden. Dit zorgt ervoor dat het links lijkt alsof de dieren tussen de boomwortels doorzwemmen, hier is het ook echt een stuk donkerder geworden, terwijl er rechts alleen wat wrakhout op de bodem ligt en het daarboven wat vrijer is, waardoor er een lichter stuk is ontstaan.
Ik zie direct al resultaat, de leerii's hebben minder 'last' van elkaar terwijl de vaillanti's meer hebben om tussendoor te zwemmen.
Er ligt ook weer een nieuwe lading blad in het water, dit moet nog zinken en dan moet ik het nog een zetje richting de bodem geven, maar over het algemeen ziet het er naar mijn idee nu nog mooier uit dan eerst.
Zodra het blad wat gezonken is zal ik foto's maken, dan is duidelijker wat ik bedoel. Daarnaast zal het water dan ook weer meer gekleurd zijn.
 
Zo! Dat is een hele verandering, maar wel een hele mooie verandering:thumbs:


Maak eens wat betere foto's jij!:deal::D:p
 
Mooi hoor, groot verschil nu tussen donker en licht gedeelte.
 

Terug
Bovenaan