Bderooij's onderwater wereld


Heel gaaf! Flink wat beplanting zo te zien!
Ja, eens kijken wat het goed doet en wat niet. Wil nog wel wat Bucephalandra hebben, even zien op vivarium.

Inmiddels zit het mos ook op de takken, maar dat komt wel op de foto wanneer het hout niet meer drijft.

Bij de bak zaten wat opstart bacteriën, ik weet niet of ze veel zullen doen maar het is allicht een kleine boost om de cultuur op gang te krijgen.

De komende 8 weken niet teveel doen, alleen hout op zijn plek zetten zodra t niet meer drijft.
 
Ik heb even een beetje zitten puzzelen met het visbestand.
Ik wil er graag bijzondere labyrinthvissen in hebben, en heb daarom de Trichopsis vittata maar even laten zitten.
Om toch een bewoner te hebben die de bovenlaag gebruikt zit ik te denken aan Hemihamphodon tengah. Eens zien of die ergens te krijgen zijn. Zou dan een groepje van 6-10 worden.
Daarbij wil ik dan 6 Sphaerichthys selatanensis of osphromenoides hebben, deze heb ik nog niet eerder gehad.

Ik zou er ook graag een Betta soort in willen. Ik neig erg naar een nieuwe poging albimarginata, maar er zijn zoveel mooie van het eiland.

Uiteraard is dit naast mijn B. dorsiocellata en de Pangio sp. die ik al heb.

Over de bak is nog niet veel te melden. Ik meet nog helemaal niets, hij draait immers pas echt sinds zaterdag, dus daar is nog niet veel actie.
Ik heb een beetje voer verkruimelt in de bak, voordat dit enige omzetting zal kennen zijn we wel een paar dagen verder.
Eind van de week ga ik eens met de pH pen in de weer (moet de kalibratie vloeistof nog aanmaken), die eerst maar goed krijgen maar dan moeten eerst de turf en de bladeren hun werk gaan doen.
Alles op zijn gemak!
 
Ik heb even een beetje zitten puzzelen met het visbestand.
Ik wil er graag bijzondere labyrinthvissen in hebben, en heb daarom de Trichopsis vittata maar even laten zitten.
Om toch een bewoner te hebben die de bovenlaag gebruikt zit ik te denken aan Hemihamphodon tengah. Eens zien of die ergens te krijgen zijn. Zou dan een groepje van 6-10 worden.
Daarbij wil ik dan 6 Sphaerichthys selatanensis of osphromenoides hebben, deze heb ik nog niet eerder gehad.

Ik zou er ook graag een Betta soort in willen. Ik neig erg naar een nieuwe poging albimarginata, maar er zijn zoveel mooie van het eiland.

Uiteraard is dit naast mijn B. dorsiocellata en de Pangio sp. die ik al heb.

Over de bak is nog niet veel te melden. Ik meet nog helemaal niets, hij draait immers pas echt sinds zaterdag, dus daar is nog niet veel actie.
Ik heb een beetje voer verkruimelt in de bak, voordat dit enige omzetting zal kennen zijn we wel een paar dagen verder.
Eind van de week ga ik eens met de pH pen in de weer (moet de kalibratie vloeistof nog aanmaken), die eerst maar goed krijgen maar dan moeten eerst de turf en de bladeren hun werk gaan doen.
Alles op zijn gemak!
Lekker bezig Ben!
 
Even een paar foto's van verslijmende plantjes en drijvende takken ;)
20210921_203227.jpg


Ik heb nog weinig aan verkleuring gedaan, ik voeg iedere dag een flink aantal bladeren toe om de verlichting niet teveel te dempen zodat de planten voorlopig even kunnen groeien.
Natuurlijk is er veel aan het verslijmen, maar dat hoort erbij.
20210921_203235.jpg

20210921_203237.jpg

20210921_203242.jpg

20210921_203248.jpg


Daar moeten jullie het voorlopig even mee doen :)

Vandeweek even het pH metertje calibreren, dan kan ik gaan kijken of de turf en bladeren hun werk doen.
 
Ziet er leuk uit Ben. Heb je drijfbamboe in de bak? Ik heb die ook jaren gehad maar met weinig licht zoals in een 60cm met een TL van 15W ging dat spul steeds dood.
 
Ziet er leuk uit Ben. Heb je drijfbamboe in de bak? Ik heb die ook jaren gehad maar met weinig licht zoals in een 60cm met een TL van 15W ging dat spul steeds dood.
Ja, is inderdaad drijfbamboe. Er zit een flinke bak licht boven, ik wil het toch eens proberen.
Ik zou denk ik zelf de crypto's gewoon helemaal afknippen en ze daar de energie in laten steken dan te laten verslijmen.
De blaadjes die vergaan levert weer wat biomassa op, waardoor er wat baccies gaan groeien ;)
 
Daarom wilde ik het nog graag eens uitproberen. In de oude Borneo leefde het niet lang, ik ga eens kijken of het nu wel blijft leven.
 
Gisteravond voor de gein het water even getest, en tot mijn grote verbazing meet ik 2.0mg ammonia.
De pH is nog niet heel hard gezakt, (van 7,8 normaal naar 7,0 nu, maar gemeten met druppels. Moet de pen nog kalibreren.), TDS is wel heel laag (rond de 50) dus pH zal er wel achteraan gaan. Eventueel een potje pH minus halen ofzo, mocht het niet snel genoeg gaan ;)
 
Korte update, geen foto's want niet veel verandering (behalve veel bladeren).

De pH wil nog niet echt zakken, die is stabiel op 6.8, dus daar moet ik even aan werken.
Nieuwe zak turf is onderweg (was op) en ook een fles eiken extract meebesteld. Eens kijken of dat een beetje wil.

Daarnaast ook maar een TC420 besteld, lekker makkelijk systeem voor de verlichting.

Plantjes lijken lekker te groeien, de crypto's zijn nu helemaal verslijmt dus eens zien hoe die terug gaan komen. De andere planten gaan als de brandweer, zeker de bamboe op het wateroppervlak. Die trekt al mooie waterwortels en begint al flink dicht te groeien.

Het hout wil niet zakken helaas. Nu is het pas een dag of 10 dat het er in zit, maar had gehoopt dat het iets harder zou gaan. Misschien even iets regelen om erop te leggen, zodat het beter blijft staan.

Voor de volledigheid even een paar waterwaarden:
pH 6.8
Nitriet 0.25
TDS 44
 
20210930_163035.jpg


Gewoon omdat het kan. Staat er nu zo mooi bij!
Kleuring zal niet heel veel donkerder worden denk ik, vind het erg mooi zo.
Ik heb net 2 dopjes eikenextract toegevoegd, eens kijken wat dat met de PH zal doen.
Ook een nieuwe 10 literzak met turf binnen gekregen, en de TC420. Daar gaan we eens lekker mee spelen.
Voor de toekomst wil ik wel een uitgebreide computer gaan regelen (zoiets als @tuinkabouter heeft draaien), maar eerst de boel goed aan het draaien.
 
Mooi hoor!
Misschien dat verticale stuk hout iets meer naar rechts? Verdeelt de bak nu een beetje in tweeën? Schitterend hout trouwens.
 
Mooi hoor!
Misschien dat verticale stuk hout iets meer naar rechts? Verdeelt de bak nu een beetje in tweeën? Schitterend hout trouwens.
Die gedachte had ik ook toen ik de foto zag, staat te centraal in de bak zo op t oog.
 
Mooi hoor!
Misschien dat verticale stuk hout iets meer naar rechts? Verdeelt de bak nu een beetje in tweeën? Schitterend hout trouwens.
Het hout drijft nog, zit nu op een kluitje ;)
Hout heb ik overgenomen van @Killerfish en was echt precies goed. Wanneer het in de bak staat komt het precies tot aan de waterlijn.
 
Oh, voor ik het vergeet: Ik heb vandaag ook eikenextract toegevoegd.
Eerst twee dopjes, na 2 uur gemeten en de pH was .2 gezakt. De laatste dagen wat opgelopen (geen idee hoe), kwam uit op 6.9.
Daarna nog 8 dopjes gedaan, 2 uur later was hij 5.9.
Ik kijk het nu even een paar dagen aan, eventueel de turf vervangen of extra toevoegen. Het werkt in ieder geval goed en effectief, nu hopen dat het blijft zakken tot ongeveer 5.5
Hahaha nee ik heb alleen wit licht ;)
 
Had je niet beter een Ph verlagende bodem kunnen nemen als een lage Ph wil, dan hoef je niet met allerlei middelen te werken...
 

Terug
Bovenaan