Bderooij's onderwater wereld



Had je niet beter een Ph verlagende bodem kunnen nemen als een lage Ph wil, dan hoef je niet met allerlei middelen te werken...
Nou ja, allerlei middelen.. filteren over turf en eikenextract om het een eerste zetje omlaag te geven.
In mijn oude bak heb ik het met alleen bladeren en elzenproppen gered, alleen zijn de elzen waar ik de proppen vandaan haalde er niet meer. Uiteindelijk lukt het met alleen blad ook wel, maar gaat een stuk langzamer.
Een pH verlagende bodem is erg duur, dat vond ik geen optie.
 


Nou ja, allerlei middelen.. filteren over turf en eikenextract om het een eerste zetje omlaag te geven.
In mijn oude bak heb ik het met alleen bladeren en elzenproppen gered, alleen zijn de elzen waar ik de proppen vandaan haalde er niet meer. Uiteindelijk lukt het met alleen blad ook wel, maar gaat een stuk langzamer.
Een pH verlagende bodem is erg duur, dat vond ik geen optie.
Duidelijk, ik zat ook in kleine bakjes te denken....in grote bakken wordt zo'n bodem wel prijzig ja. ;)
 
Duidelijk, ik zat ook in kleine bakjes te denken....in grote bakken wordt zo'n bodem wel prijzig ja. ;)
Ja, voor een garnalenbak is het best te doen, maar ik heb hier 2 grote zakken in liggen. Dan is een pH verlagende bodem vrij aan de prijs ;) Ik krijg het wel weer voor elkaar hoor, misschien even spelen met de hoeveelheid turf. Het eikenextract is meer om het de eerste zet omlaag te geven, en om water voor te bereiden bij verversen.
 
Zojuist turf gewisseld in het filter, ik vermoed dat de turf die ik had liggen al vrij oud was (Laatste keer 2 zakken besteld wegens hoge verzendkosten, blijkbaar halverwege een nieuwe zak open gemaakt ofzo), want de pH was niet erg stabiel.
Met eikenextract had ik hem flink omlaag gekregen, maar steeg flink. Kijken of de verse turf dit beter houdt.
TDS is wel wat opgelopen, zit rond de 105, maar dat is voor nu nog geen heel groot probleem. Voor ik vissen toevoeg doe ik sowieso een fikse waterwissel.
Nitriet is nu 0, dus de piek is achter de rug. Vorige week meette ik steeds 0.025 tot 0.05, nu geen verandering van kleur meer. Hoera!
Kan wel iets instabiliteit komen wanneer de pH onder de 5.5 zakt, die is nu met behulp van extract 5.9, idealiter gaat die nog omlaag.
Misschien laat ik volgende week even KH/GH meten bij de LFS, mijn eigen testen zijn al erg oud. Gewoon om zeker te zijn dat de bodem geen kalk afgeeft, al zou dit niet zo moeten zijn.
Het lijkt erop dat de bak eerder goed is dan ik rekening mee had gehouden.

Ben wel vrij zeker dat ik er een extern filter bij ga draaien, hier kan helaas niet zoveel turf in als ik graag zou willen.
 
Het osmosefilter doet wel nog steeds z'n werk goed?
Ik wist niet dat turf z'n werking kon verliezen als de verpakking geopend is 🤔
 
Turf kan wel zijn werking verliezen maar zou wel altijd voor een buffer moeten zorgen dus begrijp niet goed dat je zegt dat jou pH schommeld
 
als tds snel oploopt in dergelijke bak is dat een boost voor blauwalg !!
 
als tds snel oploopt in dergelijke bak is dat een boost voor blauwalg !!
Dit is door het toevoegen van het eikenextract, dat heeft een aardig hoge TDS.
Rond de 100 is prima hoor, en met verversen gaat die wel weer omlaag.
Het osmosefilter doet wel nog steeds z'n werk goed?
Ik wist niet dat turf z'n werking kon verliezen als de verpakking geopend is 🤔
Osmosefilter is nieuw, water dat eruit komt heeft een tds van 12.
Turf kan wel zijn werking verliezen maar zou wel altijd voor een buffer moeten zorgen dus begrijp niet goed dat je zegt dat jou pH schommeld
pH schommelt niet, ik had eikenextract toegevoegd om de pH te verlagen, en komt dan altijd weer wat terug.
De pH zakte juist niet, vandaar dat ik het een handje heb geholpen.

Turf die al een tijdje staat (ik koop 10 zakken, 2 daarvan is echt heel veel, doe ik ook niet meer) kan zijn werking zeker verliezen, het buffert wel maar zuurt niet meer aan.
 
Gistrren de turf vervangen, pH omlaag gebracht met een klein beetje eikenextract, lijkt nu stabiel te zijn op 5.8, de afgelopen 24 uur heeft het maar weinig geschommeld.
TDS nu 130, die ga ik weer langzaam omlaag brengen met waterwissels, maar echt langzaam om de pH niet weer te laten schommelen.
Eerst maar even een paar dagen laten staan om te zien of het zo blijft.
 
Ik was er al een beetje bang voor: pH was vanavond opgelopen naar 6.4. Na uitsluiten van allerlei zaken die tot een stijgende pH kunnen leiden, besloot ik om een extra zak turf in de bak te hangen. Na een uur was de pH al met 0.2 gezakt, naar 6.2. Inmiddels hangt deze net boven de 6. Dit ga ik dus even een paar dagen aankijken, blijkt dit echt de oorzaak te zijn dan moet het extra filter er toch eerder komen dan ik had gehoopt.
 
Fijn dat de turf iets goeds doet, maar wel vervelend dat je het pH probleem hebt. Hoop dat daar spoedig beterschap in komt. En dat je de tijd krijgt om je rustig over dat filter te bedenken.

Ik vind je bak trouwens schitterend, zag net je foto van afgelopen donderdag, erg mooi!
 
Fijn dat de turf iets goeds doet, maar wel vervelend dat je het pH probleem hebt. Hoop dat daar spoedig beterschap in komt. En dat je de tijd krijgt om je rustig over dat filter te bedenken.

Ik vind je bak trouwens schitterend, zag net je foto van afgelopen donderdag, erg mooi!
Dankjewel!
Ja, het lijkt er zo op dat het probleem gevonden is, wel even een paar dagen aankijken maar het lijkt zo in orde te zijn.

Als hij stabiel rond de 5.5 komt dan ga ik rustig aan vissen overzetten met een week of 3.
 
dit onderwerp boeit me enorm. lage ph's,, dat dit voor gevorderden is lijkt me duidelijk. van zulk specifiek water heb ik nog geen verstand.
dat je met zulke fragiele evenwichten moet werken maakt het extra delicaat.
Kan je niet een soort bufferbak maken met dat osmosewater, maar dan een grote voorraad in een ton vol rottend blad en hout. dat je je aquarium vanuit dat voorbehandelde water ververst, om de klap niet zo groot te maken, of blijft dat niet 'vers'. naast dat het totaal niet praktisch is natuurlijk. :p
nou ja. ik volg het met interesse!!
 
Een buffer is inderdaad wel het handigste, en die wil ik ook zeker gaan aanleggen. Met een klein filtertje om het water rond te pompen is dat prima te doen.
Sowieso zijn verversingen met dit soort bakken maar klein, je gaat geen 50% water verversen. Veel dieren die je in dit soort bakken houdt zijn heel erg gevoelig, wanneer je geleidbaarheid in een keer veel zakt of stijgt kunnen ze direct omvallen.
Zodra de bak draait is er niet heel veel anders aan dan een kraanwater bak hoor, alleen je moet even wat voorbereidend werk doen.

Normaal gesproken is zo'n klapperende pH geen probleem hoor, alleen had ik me verkeken op hoeveel turf er nodig is om te bufferen.
Het is interessante materie, maar niet iets om onvoorbereid mee te beginnen.
 
Vanavond een JBL e902 besteld, zal een dezer dagen binnen komen.
De zak turf in de bak heeft wel wat kleine deeltjes in het water verspreid, overal liggen bruine spikkels op de bodem en op sommige planten.
Komt met de eerste waterverversing wel goed, dan zal ik het een beetje wegzuigen. Gelukkig doet het verder niets, maar beetje netjes houden is wel leuk voor nu ;)

Weet er iemand een manier om zwemdiploma's ongeldig te verklaren? Want dat spiderwood heeft geen zin om te zinken! Stom spul...
Nou ja zal wel goed komen.

Dan de pH: die was gisteren (woensdag) 5.9, wat de goede kant op gaat. In t nieuwe filter past nog wat meer, dus dan zal hij nog wat verder onderuit gaan. Eens zien wat het wordt. 5.5 is de richtwaarde maar stabiliteit is belangrijker dan zo laag mogelijk, wat mij betreft.

Planten: de ene helft groeit als kool, de andere helft heeft moeite.
Ceratopteris siliquosa heeft de waterlijn al bereikt, Hygrophila angustifolia gaat ok maar minder hard. Hygrophila stricta had moeite om te blijven staan, groeit nog niet echt maar staat er goed bij.
Javavarens doen t altijd wel natuurlijk, mos zal ook wel goed gaan.
Crypto's beginnen langzaam wat blaadjes te krijgen, zal even tijd nodig hebben voor dat mooie bossen worden.
De kampioenen? Hygroryza artistata ofwel waterbamboe.
5 kleine takjes in het water gelegd, en nu al een gigantische bos.
Dit weekend maar even uitdunnen, kan nog wel wat drijvers in de oude bak stoppen. Daar groeide het echt niet, verslijmde binnen 2 weken.

Van t weekend als de pomp draait maar weer wat foto's!
 
voor jou spiderhout een steen opleggen
Geen steen, als die aan het rollen gaat ligt glasbreuk in het verschiet.

Dan beter een panty vullen met hetzelfde spul als op de bodem (mocht de panty stuk gaan) en over het hout draperen. Lees ook wel dat mensen zand in een plastic zakje doen.
 
Geen steen, als die aan het rollen gaat ligt glasbreuk in het verschiet.

Dan beter een panty vullen met hetzelfde spul als op de bodem (mocht de panty stuk gaan) en over het hout draperen. Lees ook wel dat mensen zand in een plastic zakje doen.
zandzakken gebruiken ze in limburg bij overstromingen en nadien om hout te verzuipen . Strak plan Nicole :D :D
 
Het nieuwe filter draait, moet even wat water bijvullen (had niet voldoende meer staan maar die zet ik vanavond wel even aan).
Filter goed vol met turf gedaan, twee mandjes, dus dat zou goed moeten komen.
Eens even zien hoe het over een paar dagen is en dan besluiten of ik nog verder moet ingrijpen.

Het hout zit voor nu tegen de spraybar aan, dan blijft het net iets mooier zitten.
Dit is nog niet de uiteindelijke plaats, maar voor nu is het even goed. Het lijkt wat lichter te voelen, dus inwaterperiode lijkt op zijn eind te komen.

Als het allemaal goed blijft nu dan doe ik met een week of twee de vissen over.

20211009_135653.jpg
 


Nou ja, allerlei middelen.. filteren over turf en eikenextract om het een eerste zetje omlaag te geven.
In mijn oude bak heb ik het met alleen bladeren en elzenproppen gered, alleen zijn de elzen waar ik de proppen vandaan haalde er niet meer. Uiteindelijk lukt het met alleen blad ook wel, maar gaat een stuk langzamer.
Een pH verlagende bodem is erg duur, dat vond ik geen optie.
Ze zijn nu ongeveer wel weer te plukken die elzenproppen :)
 
7 euro voor 1,2 l of je neemt de pond peat maar die is beter als bodem
 
Ik gebruik de schwartztorf, dat zijn turfbrokken in een net, inderdaad voor de vijver. 10 liter voor 12 euro.
 

Terug
Bovenaan