Bderooij's onderwater wereld


Denk dat hij het te druk heeft met het oplossen van jouw fouten :pp:DD
Sport Yellow Card GIF by Groene ster
 
Nu moet Ben deze onzin/topicvervuiling weer naar het OTT verplaatsen :deal:
Ja dat is ook jouw schuld want als je je vraag niet had gesteld dan was dit niet gebeurt:DD
Maar goed ik denk dat Ben om dit te voorkomen nu snel een foto aan het nemen is:!
 
Hahaha ik zal een poging doen dit weekend foto's te maken, eerst even poetsen en water verversen.
 
Belofte maakt schuld!
Eerst even de data:
Temperatuur: 24Ā° C
pH: 5,53
TDS: 98ppm
Planten gaan niet briljant, er is gewoon niet voldoende voeding. De keus is lage tds of planten. Niet allebei.
Ik ga dan ook niets vervangen, wat afsterft, sterft af.

En dan nu: foto's! Ik heb wat blad en een palmtoorts in een emmer staan om in te wateren, dus die komen er nog in vandeweek.

IMG_20220123_205227.jpg

IMG_20220123_205233.jpg

IMG_20220123_205239.jpg

IMG_20220123_205430.jpg

IMG_20220123_205439.jpg

IMG_20220123_205522.jpg

Hoop dat ze er een beetje goed uitzien, ik heb even geen pc bij de hand, dus alles via mobiel ;)
 
Belofte maakt schuld!
Eerst even de data:
Temperatuur: 24Ā° C
pH: 5,53
TDS: 98ppm
Planten gaan niet briljant, er is gewoon niet voldoende voeding. De keus is lage tds of planten. Niet allebei.
Ik ga dan ook niets vervangen, wat afsterft, sterft af.


Bekijk bijlage 338314
Eerder te weinig licht voor plantjes;
Heel lekkere bak doet me een beetje denken aan een omgekeerde irish coffee
 
Bijzondere bak Ben, flink donker. Is het in het echt ook zo rood of toch meer bruin? Wat is dat voor drijver?
 
Eerder te weinig licht voor plantjes;
Heel lekkere bak doet me een beetje denken aan een omgekeerde irish coffee
Op foto lijkt hij een stuk donkerder dan hij is hoor, maar op de bodem is het niet heel licht inderdaad.
Maar de planten die ik heb gekozen kunnen het af met weinig licht, alleen is er wel voeding nodig, en dat is nu juist waar niet veel van is. Lage hardheid en lage voedingswaarde. De crypto's hebben bodemvorming, verder niets.

Bijzondere bak Ben, flink donker. Is het in het echt ook zo rood of toch meer bruin? Wat is dat voor drijver?
Hij is bruinrood, denk aan rooibosthee (wat er niet inzit, alleen turf en blad om dit te bereiken)

De drijver is Hygroryza aristata, drijfbamboe of waterbamboe.
 
Hij is bruinrood, denk aan rooibosthee (wat er niet inzit, alleen turf en blad om dit te bereiken)

De drijver is Hygroryza aristata, drijfbamboe of waterbamboe
Ja daar vond ik de kleur al op lijken (rooibos). Geen idee dat deze kleur ook bij turf en blad hoort. En die drijver, nou zie ik het. Gaar als een tierelier bij je!
 
Ja daar vond ik de kleur al op lijken (rooibos). Geen idee dat deze kleur ook bij turf en blad hoort. En die drijver, nou zie ik het. Gaar als een tierelier bij je!
Ik heb er vanmiddag nog flink wat uitgehaald zelfs, het groeit echt heel hard.

En ja, deze kleur is wat je krijgt met turf en blad. De oude bak was iets donkerder, door de turf die ik daar gebruikte.
 
Waarom is de pH zo laag?
En de TDS is dat de Usa of de EU norm?
De pH is zo laag omdat ik er Parosphromenus ornaticauda en Brevibora dorsiocellata in heb zitten, die doen het niet (goed) op hogere pH).
TDS norm durf ik je zo niet te vertellen, ik zou de EC moeten checken om dat uit te vinden.
 
Dan gok ik dat het om de USA TDS gaat. Meeste TDS pennen staan daarop ingesteld

Ik zit ongeveer net zo laag als jij.

Mijn EC is nu 194 uS.
De USA TDS is dan 194/1000*500 = 97 ppm
En de EU TDS is dan 194/1000*640 = 124 ppm
 
Doe je netjes met zo'n bak! Die tosti's van jou zullen aardig wat vervuilen, maar continue verversing helpt dan natuurlijk wel :)
Ik doe elke 10~14 dagen een verversing van 10% (Paro's houden niet van schommelingen), zou ik het vaker doen dan zou ik de TDS nog verder omlaag kunnen drukken, maar dat is alleen handig als je gericht gaat kweken in een aparte kweekbak.
 
Bak draait dus goed :thumbs:
En de planten die het wel (redelijk) goed doen zullen op den duur wel groeien en uitbreiden.
 
Bak draait dus goed :thumbs:
En de planten die het wel (redelijk) goed doen zullen op den duur wel groeien en uitbreiden.
Ja, draait geweldig. Heb er nauwelijks omkijken naar, behalve af en toe wat algen poetsen en dorre blaadjes van de planten plukken.
Of de crypto's die ik erin heb het blijven doen gaan we zien, dat is en blijft een gok.
De javavarens lijken prima te gaan, Bucephalandra wil ook wel redelijk lijkt het.
Mossen zijn wat bruin, die lijken nogsteeds bruinalg te hebben. Maar even bekijken of dat nog iets wordt, anders maar weer ergens een flinke pluk javamos vandaan halen.
 
Kom je nu meešŸ™ˆ 2 dagen geleden net een handvol weggegooid.
In jouw bak komen de vissen duidelijk op plek 1, de planten moeten zich maar redden :DD
Yep! Er staan zelfs alleen maar planten in omdat mijn vrouw dat wilde :DD Mijn plan was een takkenbak met een plukje mos hier en daar.
 
Yep! Er staan zelfs alleen maar planten in omdat mijn vrouw dat wilde :DD Mijn plan was een takkenbak met een plukje mos hier en daar.

Heeft je vrouw er dan meer kijk op dan jij?
Of had ik nou verkeerd begrepen dat de door je vrouw gekozen planten redelijk gaan, maar het door jou gekozen mos wat magertjes? :)
 
Heeft je vrouw er dan meer kijk op dan jij?
Of had ik nou verkeerd begrepen dat de door je vrouw gekozen planten redelijk gaan, maar het door jou gekozen mos wat magertjes? :)
Hahaha nee, ze heeft niets gekozen, ze zei alleen dat ze planten wilde :p
Mos is functioneel, daar leggen de Brevibora's hun eitjes in, en zo houdt ik al een aantal jaren een flinke populatie in stand. In de oude bak had ik grote mosvelden aan het hout zitten, dat ging prima.
De enige kijk die mijn vrouw op aquaria heeft is dat ze er graag naar kijkt ;)
 
Wegens grote drukte op het werk niet veel aanwezig geweest, maar wil dit toch even delen.
De knorretjes zijn druk geweest en hebben besloten dat het tijd is voor gezinsuitbreiding. Er zit een gigantisch schuimnest tussen de bamboe, met een paar duidelijke tekenen van leven er al in.
Eens zien wat er over blijft!
Mede door drukte is de bamboe erg ontploft (groeit letterlijk de bak uit), dus voldoende schuilplaatsen op het moment.
 

Bijlagen

  • IMG_20220302_201039.jpg
    IMG_20220302_201039.jpg
    144.9 KB · Weergaven: 69
  • IMG_20220302_201104.jpg
    IMG_20220302_201104.jpg
    357.1 KB · Weergaven: 72
Misschien kun je toeven van javavaren toevoegen maar dan de Trident variant. Die is bossiger en groeit snel.

gr Peter
Er zit Javavaren in de bak, maar onder mijn omstandigheden groeit niets snel ;)
Donker, bruin water, lage pH, verwaarloosbare hardheid :)
 
Prachtig dat Blackwater aquarium. Ik houd wel van een natuurlijke look met veel bladeren en takken, en dan bij voorkeur met een nog een paar planten. Ziet er echt goed uit!
 
Wordt idd wel tijd Ben. Je begint op John te lijken, wat zeg ik............die loopt op je voor šŸ¤”šŸ˜‰.
 

Terug
Bovenaan