Wat is er nieuw

Beginnen met alleen voorgrondplantjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leown
  • Startdatum Startdatum
L

Leown

Guest
Ik wil graag een bak beginnen met alleen seiryu stenen en Javamos/Eleocharis sp. 'mini' en misschien Micranthemum monte carlo.

Maar is het dan wel mogelijk om de bak goed draaiend te houden qua waardes en vis? Er komt alleen een school kardinaaltetra's in van rond de 30-40 stuks. De bak is 100x40x50.

Een aquarium met een mooie grote school kardinalen kan heel mooi zijn. In het Noorder Dierenpark was een dergelijk aquarium.
Of het bij jou lukt hangt van veel verschillende dingen af:

Wat zijn de waterwaarden die je wilt hebben?
Wat ga je als bodem gebruiken?
Welke verlichting ga je gebruiken,
Wat wordt de belichtingsduur ?
Welke temperatuur?
Hoe regel je de filtering?
Ga je toevoegingen als bv meststoffen gebruiken? En zo ja wat en hoeveel?

Om ook eens over na te denken:
Ik las bij een ander forum dat deze stenen nogal wat kalk kunnen afgeven. Kardinalen houden van zacht en zuur water oftewel kalkarm water......
Hoe ga je ervoor zorgen dat je geen verwarming, thermometer en filterbuizen ziet?
Javamos hecht zich na enige tijd op wanden of kienhout. Ga je dat ergens aan vastmaken?
Heb je een goed voorbeeld van een dergelijk aquarium voor ogen dat al een tijdje draait waar je de kunst kan afkijken behalve Takashi Amano?

Hobbygroet,
Jos Hut

Nou Jos, je gooit me meteen in het diepe 😀

Zal je vragen ��n voor ��n (proberen te) beantwoorden.

Wat zijn de waterwaarden die je wilt hebben?
De PH tussen de 6 en 7, de hardheid van het water etc. moet ik nog uitzoeken.

Wat ga je als bodem gebruiken?
Als bodem wil ik filterzand gebruiken.
http://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40- ... at_2010003

Welke verlichting ga je gebruiken,
Ik heb er nu 2 verschillende tl buizen in zitten, zo heb ik hem overgenomen van de vorige eigenaar (heb deze bak nu 2 weken staan, leeg). Die moeten vervangen worden, doe ik uit voorzorg. er zit nu een witte en een gele in.

Wat wordt de belichtingsduur ?
Heb nog geen idee, moet ik nog uitzoeken.

Welke temperatuur?
Mijn vorige bak draaide op 25 graden, zaten ook kardinalen in, daar deden ze het prima.

Hoe regel je de filtering?
Ik heb een vast binnenfilter, die laat ik de komende tijd ook zitten. Als ik hem er uit sloop ben ik bang op glasbreuk. Ik heb een Juwel 180. Heb wel gelezen dat je hem met een plamuurmes los kunt wrikken maar ik durf dat (nog) niet aan.

Ga je toevoegingen als bv meststoffen gebruiken? En zo ja wat en hoeveel?

Meststoffen heb ik staan, maar ik wil dus graag weten in hoeverre ik dat nodig ben. Bij mijn vorige bak was ik niets nodig, vandaar.

Ik las bij een ander forum dat deze stenen nogal wat kalk kunnen afgeven. Kardinalen houden van zacht en zuur water oftewel kalkarm water......

De stenen worden eerst uitgekookt/gespoeld. ze worden dan in de bak geplaatst. De bak gaat ook 2 maanden indraaien voordat er vis in komt zodat ik zeker weet dat er niet teveel kalk in het water zit. Dit is ook te zien aan een witte waas op de planten.

Hoe ga je ervoor zorgen dat je geen verwarming, thermometer en filterbuizen ziet?

Zie bovenstaand, heb een vast filter in het aquarium.

Javamos hecht zich na enige tijd op wanden of kienhout. Ga je dat ergens aan vastmaken?

Het javamos word doormiddel van vislijn vastgezet op enkele stenen.

Heb je een goed voorbeeld van een dergelijk aquarium voor ogen dat al een tijdje draait waar je de kunst kan afkijken behalve Takashi Amano?

Ben al een tijd aan het zoeken onder het trefwoord Iwagumi, maar kom eigenlijk alleen maar showbakken tegen die niet lang draaien. Vandaar ook de vragen op dit forum.

Er komt ook een zwarte achtergrond op de bak, zodat de stenen/planten beter uitkomen en het filter ook meteen minder opvalt.

Leown zei:
De stenen worden eerst uitgekookt/gespoeld. ze worden dan in de bak geplaatst. De bak gaat ook 2 maanden indraaien voordat er vis in komt zodat ik zeker weet dat er niet teveel kalk in het water zit. Dit is ook te zien aan een witte waas op de planten
Ik heb hier twijfels bij. Allereerst omdat uitkoken m.i. nooit alle kalk uit die stenen krijgt en twee maanden indraaien ook niet een periode is waarin dat gebeurt. Daarnaast is een witte was op planten zeker geen gegeven als er te veel kalk in het water zit, zodat uit geen witte waas op planten niet valt af te leiden dat er geen te hoog gehalte aan kalk in het water zit.

Verder ben je goed bezig Door alles te overdenken! :petjeaf:

~ Ivo

- als je een PH wilt die tussen de 6 en 7 ligt moet je je water gaan bewerken. Het leidingwater heeft namelijk een PH die rond de 7,5 ligt.
Het bewerken van het water kan door het water te mengen met osmose water of regenwater. De geleidbaarheid wordt daardoor lager net als de Kh. Als je dan over turf gast filteren zakt je PH. De Kh is een buffer voor de PH.

- bij het vervangen van de lampen is het handig om eerst een te vervangen en over een half jaar de andere lamp. Nieuwe lampen geven namelijk flink meer licht dan oudere lampen. Bij een net opgestart aquarium ligt sterke algengroei op de loer. Led verlichting is trouwens qua verbruik een stuk zuiniger als te verlichting. De stralingshoek is 120 graden. Bij de tl verlichting is dat meer.

-,het vaste filter is echt zeer eenvoudig te verwijderen. De Binnenfilters van juwel zijn erg moeilijk weg te werken en dan hebben we het nog niet eens over het schoonmaken gehad.

- als je kiest voor een zwarte achterwand in het aquarium kan je daar ook planten zoals het javamos op bevestigen.

- je keuze voor deze stenen blijft een probleem voor je waterwaarden in verband met de langdurige afgifte van kalk. Ivo zei dat ook al. In gebieden waar de Kardinalen voorkomen zijn stenen vaak rond en hebben geen scherpe randen. Maaskeien of Drentse rolkeien zijn misschien een alternatief. Ik zie ook het nut niet van twee maanden het aquarium laten indraaien. Twee weken is meer dan voldoende.

Weer wat om over na te denken.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor de informatie!

De reden dat ik de bak 2 maanden wil laten indraaien is om de stenen, ik kan zo het kalkgehalte in de gaten houden. als ik binnen die 2 maanden meerdere pieken heb weet ik dat ik de stenen moet vervangen voor iets anders. Heb tot op heden nog niets besteld dus kan nog altijd overwegen om voor een andere soort te gaan. Ik vind de kleur en structuur van de seiryu zo mooi. afgeronde/gladde stenen is niet mijn smaak. Zal eens rondkijken of er nog alternatieven zijn, heb ook al gedacht om gebroken zwarte basalt te plaatsen. Alleen kun je die niet ''los'' kopen omdat ze per bigbag gaan. (schanskorfvulling)

Om het filter weg te werken ben ik van plan om een halve pvc pijp voor de inlaten te zetten, zodat ik tegen de pijp aan kan bouwen en zo nog wat de hoogte in kan. Weet alleen niet of dat de stroming negatief be�nvloed omdat de instroom dan iets hoger komt te liggen.

En qua planten? Moet ik nog beluchten omdat het alleen laaggroeiers zijn?

Met beluchten krijg je straks uitwisseling van gassen maar het is nadelig voor het CO2 gehalte. Ik zou het niet doen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt, zo had ik het niet bekeken 🙂 pompje blijft in de kast.

Edit:

Heb ook stenen besteld, heb uitgezocht qua afgifte stoffen en mijn smaak, ik ben uitgekomen bij ohko stenen.

Het komt vaak voor dat pompjes in een kast geplaatst worden. Het is dan opletten of de kast geen klankkast gaat worden. Er zit ook verschil in het geluid dat pompjes produceren. De een maakt veel meer lawaai dan de andere.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan