Nou Jos, je gooit me meteen in het diepe
😀
Zal je vragen ��n voor ��n (proberen te) beantwoorden.
Wat zijn de waterwaarden die je wilt hebben?
De PH tussen de 6 en 7, de hardheid van het water etc. moet ik nog uitzoeken.
Wat ga je als bodem gebruiken?
Als bodem wil ik filterzand gebruiken.
http://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40- ... at_2010003
Welke verlichting ga je gebruiken,
Ik heb er nu 2 verschillende tl buizen in zitten, zo heb ik hem overgenomen van de vorige eigenaar (heb deze bak nu 2 weken staan, leeg). Die moeten vervangen worden, doe ik uit voorzorg. er zit nu een witte en een gele in.
Wat wordt de belichtingsduur ?
Heb nog geen idee, moet ik nog uitzoeken.
Welke temperatuur?
Mijn vorige bak draaide op 25 graden, zaten ook kardinalen in, daar deden ze het prima.
Hoe regel je de filtering?
Ik heb een vast binnenfilter, die laat ik de komende tijd ook zitten. Als ik hem er uit sloop ben ik bang op glasbreuk. Ik heb een Juwel 180. Heb wel gelezen dat je hem met een plamuurmes los kunt wrikken maar ik durf dat (nog) niet aan.
Ga je toevoegingen als bv meststoffen gebruiken? En zo ja wat en hoeveel?
Meststoffen heb ik staan, maar ik wil dus graag weten in hoeverre ik dat nodig ben. Bij mijn vorige bak was ik niets nodig, vandaar.
Ik las bij een ander forum dat deze stenen nogal wat kalk kunnen afgeven. Kardinalen houden van zacht en zuur water oftewel kalkarm water......
De stenen worden eerst uitgekookt/gespoeld. ze worden dan in de bak geplaatst. De bak gaat ook 2 maanden indraaien voordat er vis in komt zodat ik zeker weet dat er niet teveel kalk in het water zit. Dit is ook te zien aan een witte waas op de planten.
Hoe ga je ervoor zorgen dat je geen verwarming, thermometer en filterbuizen ziet?
Zie bovenstaand, heb een vast filter in het aquarium.
Javamos hecht zich na enige tijd op wanden of kienhout. Ga je dat ergens aan vastmaken?
Het javamos word doormiddel van vislijn vastgezet op enkele stenen.
Heb je een goed voorbeeld van een dergelijk aquarium voor ogen dat al een tijdje draait waar je de kunst kan afkijken behalve Takashi Amano?
Ben al een tijd aan het zoeken onder het trefwoord Iwagumi, maar kom eigenlijk alleen maar showbakken tegen die niet lang draaien. Vandaar ook de vragen op dit forum.
Er komt ook een zwarte achtergrond op de bak, zodat de stenen/planten beter uitkomen en het filter ook meteen minder opvalt.