Beginnen met garnalen


Pas op met carbo want in de Experts Uitgedaagd kun je al lezen dat het giftig kan zijn.
 
Ik was zelf eerst met 10 garnaaltjes begonnen, maar in 200 liter vond ik dat toch iets te weinig, heb er een paar dagen later nog 10 bijgekocht. Binnen een half jaar zag de bodem rood. Kon ik de bak niet normaal schoonmaken, als ik de filter schoonmaakte zat ik eerst honderden garnalen uit de filter en filtersponsen te halen. Na verloop van tijd had ik er echt meer dan 200.
Daarna had ik er nog een andere dwerggarnaal bij gezet, ook 20 stuks. Het is niet te geloven, maar die hebben zich nog sneller voortgeplant dan de vuurgarnalen en in de loop der tijd korte metten gemaakt met de vuurgarnalen..

Maar je kan ze natuurlijk altijd verkopen als het er teveel worden.
 
Bakje is er klaar voor denk ik zo. Het ziet er druk uit, maar wel veel ruimte om te lopen toch :D
Die Catappa bladeren zijn trouwens best groot, wilde eigenlijk op die plek een glazen voederschaaltje neerzetten, achja :rolleyes:

De halve kokosnoot met mos rechtsvoor is open van binnen met een ingang vanaf het kienhout.

Moet alleen nog de filter ingepakt worden met een panty, mochten er kleintjes komen dat die niet vast kunnen komen zitten.

F160630D-4869-44B7-9CA8-EF4B153B8F5C.JPG
 
Vond hem eerst zonder dat Cholla wood (tegen achterwand) mooier want dan is ie lekker groen, maar had dat ding nu eenmaal dus dacht dan leg hem maar achterin, gaan ze waarschijnlijk toch aan eten. En zo is er nog wat meer loopruimte :)
 
Mooi bakje hoor!
Een (te) groot Catappablad kan je ook zelf dmv een schaar in 2 kleinere bladvormen knippen bv :! ;)
 
Ziet er leuk uit zeg! En inderdaad trekt die schimmel op je hout vanzelf weg. Hoop dat je er veel plezier van gaat hebben maar dat zal vast met zo’n goed begin. Wanneer komen de garrie’s?
 
Ziet er leuk uit zeg! En inderdaad trekt die schimmel op je hout vanzelf weg. Hoop dat je er veel plezier van gaat hebben maar dat zal vast met zo’n goed begin. Wanneer komen de garrie’s?
Heb ze gisteravond laat nog opgehaald en via druppelmethode rustig laten wennen. Ben nog tot in de late uurtjes bezig geweest. Ik zal vanavond of morgen wat foto's plaatsen. Ze zijn erg leuk en laten zich goed zien.
 
Garnalen doen het goed, lijkt wel alsof ze nog wat meer rood zijn gekleurd (wellicht omdat ze nu geen stress meer hebben?). Ik ben er erg blij mee. Het is veel leuker om te zien en te weten dat de garnalen het naar hun zin hebben in deze bak, dan bijvoorbeeld de Neons die met stress in deze (te kleine) bak zaten. Ik pak regelmatig een stoel erbij om te kijken wat ze allemaal aan het doen zijn.
Ik heb nog een paar vragen :rolleyes:

1. EasyCarbo
Sinds ik geen EasyCarbo meer toevoeg, merk ik dat de algengroei weer is begonnen. Het glas gaat weer langzaam onder het alg zitten en de planten worden bruiner. Wel voeg ik nog plantenvoeding toe, maar met EasyCarbo zagen de planten er wel beter uit. Kan ik dit misschien weer gaan toevoegen of toch maar laten i.v.m. de gevoeligheid van de garnalen?

2. Bodem afhevelen
Normaal wanneer ik een waterwissel wil gaan doen, doe ik de bodem 'stofzuigen.' Echter nu met garnalen, is het flink opletten geblazen en doe ik het liever niet natuurlijk. Vooral met de kleinere garnalen ertussen, en de micro-garnaaltjes (pas uitgekomen eitjes) die ik misschien opzuig (ja, die zijn ook meegekomen bij het vangen van de garnalen).
Ik verwachtte dat ze de bodem goed schoon zouden houden en daardoor het afhevelen niet meer nodig zou zijn, maar om dit door 20 stuks te laten doen is nog wat weinig. Ze zijn nu nog druk bezig met de drijfplantjes en althernanthera/anubias schoon te maken/houden. Het liefste zou ik ook de witte laag van het Chollawood afhevelen, maar ook daar ben ik bang dat ik misschien garnaaltjes meeneem.
Proberen af te hevelen of het toch aan de garnalen overlaten?

3. De filter
Ik heb een "Superfish Aquaflow 100" filter erin zitten. Dit is nooit een probleem geweest. Nu met de garnaaltjes heb ik een panty om de filter-cartridge getrokken zodat er geen kleine garnaaltjes door het filter opgezogen kunnen worden. Echter heb ik gemerkt dat hierdoor het filter sowieso al minder vermogen heeft en ook snel in vermogen afneemt als er wat viezigheid op de panty gaat zitten bij de inlaat-sleuven. Wanneer ik dan een beetje trek aan de panty zodat het vuil iets los laat, doet hij het weer even iets beter waarna het weer afneemt.
Vandaag heb ik de filterspons in de cartridge door midden geknipt, en één helft uitgespoeld. Nu lijkt hij weer iets meer power te hebben maar ik ben bang dat morgenvroeg weer de stroming een stuk zwakker is.
Een externe filter voor dit kleine aquarium is volgens mij onzin, maar ik zou wel eens willen weten wat alternatieven zijn voor een filter in een garnalenbakje. Ik zie veel mensen een sponsfilter gebruiken waar je lucht doorheen pompt, en ik heb zelfs een luchtpompje liggen, maar dat maakt veel te veel lawaai. Het bakje staat in de woonkamer en dat moet het liefst zo stil mogelijk zijn, zoals het nu ook is..

4. Voeding voor garnalen
Hoe weet ik of ik niet teveel voer? Zoals gezegd zijn de garnalen druk bezig met schoonmaken, en ze zijn nog nauwelijks aan het Catappa blad en chollawood toegekomen. Zojuist heb ik een tabletje op de bodem gelegd om eens te kijken of ze dat eten, maar geen één garnaal komt eraan. Heb ik nu teveel voer?
 
Laatst bewerkt:
Vooral dat van de voeding vind ik voor nu even belangrijk, als iemand me daarmee zou kunnen helpen zou top zijn.

Voor de rest, ik heb vandaag ontdekt dat de grootste posthoornslak die ik heb, vast zat in de Chollawood-stam. Ik heb de stam eruit gehaald en de slak bevrijd. Ik dacht dat ze dood was maar een half uurtje later kwam er iets tot leven. Toen lag ze zeker 15min op dezelfde plek een beetje te bewegen, en nu is ze aan het proberen te kruipen. Volgens mij gaat dat helemaal goed komen.

Nu ik die Cholla wood stam eruit heb gehaald, vind ik het er eigenlijk mooier uit zien. Die stam heeft een kleur wat niet echt past bij de rest. Nu wil ik hem het liefste eruit laten. Maar kan ik deze stam laten drogen en later weer hergebruiken? Of gaat hij nu rotten? Hij heeft een weekje in het aquarium gezeten, die witte laag op de stam was sinds vandaag niet meer zichtbaar. Zou zonde zijn om deze stam van 12 euro weg te moeten gooien..

IMG_8548.JPG
IMG_8549.JPG


B.v.d.
 
Algen zijn juist goed voor de garnalen! ;) met een dotje filterwatten kan je het glas heel makkelijk schoonmaken,zou daarvoor geen middeltjes gebruiken.

Ik hevel de bodem nooit af in de garnalenbakjes,zijn allemaal lekkere hapjes voor ze en als er een juiste balans in je bak is zullen er ook een hoop afvalstoffen vanzelf afgebroken worden.

Veel mensen (oa ikzelf) gebruiken een filter van Aquael bv,de pat mini.
Die kan je zo met originele filterspons gebruiken of op een goedkope dubbele sponsfilter monteren,kan je om en om zo'n spons schoonmaken wat perfect werkt en geruisloos is.

Je hoeft niet bang te zijn dat je garnalen doodgaan van de honger want in jouw bakje is altijd wel wat te eten zo met de plantjes en algen die je noemt.
Het catappablad ziet er nog hard uit en duurt een tijdje voor het zacht genoeg is zodat de garnalen er van kunnen eten.
Welke tabletjes heb je precies en hoe groot zijn ze?

Dat cholla ding kan je idd wat kleiner maken en bekleden met mos zoals Robru ook aangeeft en na verloop van tijd wordt het hout wel wat donkerder van kleur.
 
Laatst bewerkt:
Algen zijn juist goed voor de garnalen! ;) met een dotje filterwatten kan je het glas heel makkelijk schoonmaken,zou daarvoor geen middeltjes gebruiken.

Ik hevel de bodem nooit af in de garnalenbakjes,zijn allemaal lekkere hapjes voor ze en als er een juiste balans in je bak is zullen er ook een hoop afvalstoffen vanzelf afgebroken worden.

Veel mensen (oa ikzelf) gebruiken een een filter van Aquael bv,de pat mini.
Die kan je zo met originele filterspons gebruiken of op een goedkope dubbele sponsfilter monteren,kan je om en om zo'n spons schoonmaken wat perfect werkt en geruisloos is.

Je hoeft niet bang te zijn dat je garnalen doodgaan van de honger want in jouw bakje is altijd wel wat te eten zo met de plantjes en algen die je noemt.
Het catappablad ziet er nog hard uit en duurt een tijdje voor het zacht genoeg is zodat de garnalen er van kunnen eten.
Welke tabletjes heb je precies en hoe groot zijn ze?

Dat cholla ding kan je idd wat kleiner maken en bekleden met mos zoals Robru ook aangeeft en na verloop van tijd wordt het hout wel wat donkerder van kleur.
Bedankt voor de info en tips. Sounds like dit is de filter waar ik naar op zoek was, die Aquael. Zat eerst nog te kijken naar zo een dubbele spons filter waar i.p.v. lucht ook een gewone filter op zou kunnen. Die dubbele had die meneer waar ik mijn garnalen op heb gehaald ook met de massa in de bakken hangen. Maar volgens mij is die dubbele sowieso te groot voor mijn bakje. Zou wel handig zijn inderdaad om om-en-om schoon te maken. Maar die enkele spons wat bij die Aquael zit is sowieso al beter dan het Superfish-filter met maar een paar inlaatsleufjes. Even kijken of die dubbele gaat passen maar ben bang....
Hoe gaat dit eigenlijk met de bacteriën in mijn huidige filter? Ik kan toch niet zomaar een nieuwe filter met nieuwe spons erin zetten ofwel?

Ik heb nog een doosje Tetra Tabimin tabletten van 10mm doorsnee, en gisteren een doosje Tetra Crusta Menu gekocht met allemaal verschillend eten in. Wanneer kan ik dit dan het beste voeren? Heb al gemerkt dat het sowieso al beetje lastig is met 'maar' 20 garnalen want ik zie ze bijna niet naar het tabletje of brokje komen. Pas 2x geprobeerd een half tabletje te voeren, blijft gewoon liggen.

Dat cholla ding ben ik nog over aan het twijfelen want de bodem is al redelijk vol. Maar als het weggooien of mos binden is, dan is mos wel een goed idee. Welk mos zou ik daar eigenlijk het beste voor kunnen gebruiken en waar haal je dat makkelijk? Mijn LFS heeft dat niet helaas.. 5 euro verzendkosten voor wat mos is ook zoiets.. hmmm.

:juggle:
 
Laatst bewerkt:
Er past makkelijk zo'n dubbel sponsfilter in je bak hoor,moet je wel de kleinste pakken want er zijn ook grotere.
Het wordt dan wel een paar weken wat vol in je bakje maar het beste kan je ze dus een tijd samen laten draaien tot de nieuwe lekker ingedraaid is.

Garnalen kunnen soms weleens heel kieskeurig zijn en iets niet eten,dat kan zo ook weer veranderen is mijn ervaring maar wat ik zeg ze zullen niet omkomen van de honger iig.
En als er niks anders in de bak te vinden is eten ze het echt wel.

Voor iets van 2 euro zijn er wel forumleden die je bv wat javamos toe willen sturen hoor.
 
Er past makkelijk zo'n dubbel sponsfilter in je bak hoor,moet je wel de kleinste pakken want er zijn ook grotere.
Het wordt dan wel een paar weken wat vol in je bakje maar het beste kan je ze dus een tijd samen laten draaien tot de nieuwe lekker ingedraaid is.

Garnalen kunnen soms weleens heel kieskeurig zijn en iets niet eten,dat kan zo ook weer veranderen is mijn ervaring maar wat ik zeg ze zullen niet omkomen van de honger iig.
En als er niks anders in de bak te vinden is eten ze het echt wel.

Voor iets van 2 euro zijn er wel forumleden die je bv wat javamos toe willen sturen hoor.
Toppie, bedankt. Weet je toevallig of ik dan 1 helft van het cholla wood kan laten drogen en opbergen? Die hele stam wordt wat veel denk ik..
 
Hmmm wellicht toch die hele stam in de achtergrond en dan over de hele lengte bedekken met mos. Ik ga er nog even over denken. Bedankt zover! :D
 
Garnalen houden ook van verschillende ssorten blad. Ik voer hier moerbei, brandnetel, braam en framboos.
 
Hier zijn ze het meest gek op Moerbeiblad. Ik denk dat de hele stam er best in kan hoor en ik zie hier de garnalen graag in en door de openingen kruipen. Vooral ook de kleintjes. Ik heb het er nu dik 1 jaar in en het stuk is de helft zo dun als het was.
 
Chollawood is een heus klimrek voor de garnaaltjes, vinden ze leuk :D

Je kan hem ook in drie zagen en er een tipi van maken.
Aan de bovenkant met naaigaren vastbinden.
En dan het mos erop.
Je kan er van alle soorten mos op doen.

Er zijn makkelijkere en moeilijkere soorten.
En ligt ook wel aan je licht en je soort bodem.

Qua filter heb ik in meerdere bakjes de aquael mini hangen, gewoon met de enkele spons, de grove.
De fijne spons gaat op een gegeven moment verstoppen. Maar de grove werkt net zo goed.
En ze zijn fluisterstil!
 
Chollawood is een heus klimrek voor de garnaaltjes, vinden ze leuk :D

Je kan hem ook in drie zagen en er een tipi van maken.
Aan de bovenkant met naaigaren vastbinden.
En dan het mos erop.
Je kan er van alle soorten mos op doen.

Er zijn makkelijkere en moeilijkere soorten.
En ligt ook wel aan je licht en je soort bodem.

Qua filter heb ik in meerdere bakjes de aquael mini hangen, gewoon met de enkele spons, de grove.
De fijne spons gaat op een gegeven moment verstoppen. Maar de grove werkt net zo goed.
En ze zijn fluisterstil!
Haha goed idee van die tipi. Maar ik heb al zo weinig ruimte om iets neer te zetten op de bodem.. Moet ik dadelijk nog een plant eruit gaan halen haha. Daarom kan ik hem eigenlijk alleen tegen de achterwand plaatsen in de volle lengte, zodat hij nog plek heeft in de hoogte.
Die Aquael Mini gaat er sowieso komen, die heb ik gewoon nodig want op deze manier komt het niet goed met de huidige filter. Twijfel nog om die dubbele spons filter erin te zetten onder de Aqauel filter, omdat (vooral aan de linkerkant = goede plek) mijn kienhout en planten in de weg zitten. Het beste zou zijn om het, zoals nu ook, gewoon in de hoek te zetten maar helaas kun je die dubbele spons niet echt in een hoek bevestigen. Een enkele spons wel natuurlijk maar dan kun je ze niet om en om schoonmaken.
Javamos is onderweg van een forumlid.
 
Dat om en om schoonmaken van de filtersponzen is natuurlijk het meest ideale.
Maar ik heb in 7 bakjes gewoon de enkele spons en ervaar geen problemen.

Zolang je de spons lichtjes schoonmaakt in het eigen aquariumwater (bij waterwissel verzameld in een emmertje) kan het geen kwaad.
 
Sponsfilter past goed en filtert een stuk beter nu. Heb de oude filter gelukkig nog een sneaky plekje kunnen geven :)

Heb zojuist het cholla wood voorzien van wat mos en rechtsboven nog een klein plateautje gemaakt. Echter zit ik er nu aan te denken om die Cabomba Aquatica weg te halen en daar ook iets met mos te doen, ik heb ook nog een plukje levermos van @Seabait erbij gekregen (waarvoor nogmaals dank) en deze heb ik ook nog niet geplaatst. Die Aquatica zit eigenlijk die sponsfilter wat in de weg naar mijn mening, hij is ook wat wild vergroeid..

Wat zouden jullie doen? Aquatica dan maar wegpakken? Zou alleen niet weten waar ik het mos nog op kan binden dan.

:daisy:

D8238DD4-35F3-4FF5-9B36-D3A4713CC44A.jpeg
F68C9773-10E6-4FE2-98D8-71D4FAB2D3A3.jpeg
 
Hier de bodem een beetje 'geswiffert' en een nieuw kleiner blaadje even fatsoenlijk gekookt.
IMG_8624.JPG

Heb de mos die ik over had even in een panty gedaan en in het aquarium gehangen, kan ik me nog even bedenken wat ik met de Cabomba doe.
 

Terug
Bovenaan