Wat is er nieuw

Beginner co2 set

Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Leeftijd
23
Heyyhoiii,

Ons prachtige aquarium draait een tijdje. Helaas lijkt het er steeds meer op dat er een co2 set nodig is.

Nu kan ik via marktplaats een complete co2 set kopen met glazen Lilly pipes(?) voor €200. Als het goed is zit hier ook de dropchecker bij en de controller. (inclusief heater, en een nieuw zuurstofpompensetje voor de nieuwe bak)
Ik ben nieuw met het gebruik van co2 en weet echt totaal niet waar ik moet beginnen. Ik ben veelste bang om mijn vissen om zeep te helpen. Een drijvende vis is niet echt een leuk uitzicht.

Om te beginnen, de bak is voor ruim de helft beplant. (Het aquarium is 45l*35h en 35b. De hele achterwand is plant en de zijkanten. Ik voeg ongeveer wekelijks a twee wekelijks vloeibare plantenvoeding toe waar alles in zit. Ik ben nog even aan de goochel met de lamp omdat ik vind dat deze te lang brand. (Van 10.45 tot 19.45) Deze instellingen waren al zo toen ik het aquarium kreeg. Nu groeien de plant redelijk, maar komt er wel steeds draadalg terug. Ook lijken de drijfplanten beter te groeien dan de rest.
Ik weet wel dat er een bio set is of juist een andere setup, voor de bio set komt mijn aquarium denk ik niet in aanmerking.

Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan oplossen? Is een co2 set een goed begin?

Misschien eerst eens beginnen met een uurtje minder licht.

Helaas lijkt het er steeds meer op dat er een co2 set nodig is.

Heb jij ook de waterwaarden gemeten, niet met onbetrouwbare teststrips maar met druppeltesten zoals bijvoorbeeld de https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-aqua-testlab-professional.html?

Er moet een goede onderbouwing zijn om CO2 toe te voegen, kan jij meer over jouw bak vertellen zoals gebruikte techniek (zoals filtering/verlichting……) en inrichting (zoals planten/bodem/bezeting……)?

Laatst bewerkt:
Er moet een goede onderbouwing zijn om CO2 toe te voegen
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten vind ik. Ik heb bijvoorbeeld een basic bak en dito inrichting; Makkelijke planten, rond de 20 lumen/l verlichting (gedimd) en intern filter, maar ben toch een overtuigd CO2 verbruiker. Het zorgt voor vollere en mooiere planten en houd de alg er nog makkelijker onder, dat is althans mijn ervaring.
Als antwoord op TS; Je zou kunnen beginnen met verlichting terugbrengen naar 8 uur en kijken of je het licht kan dimmen. Daardoor verlaag je de CO2 behoefte van je planten, want inderdaad duidt draadalg op een licht/CO2 onbalans. Dit hef je op door licht minderen of CO2 toedienen. Maar ik doe dus allebei zoals ik al aangaf.

Heb jij ook de waterwaarden gemeten, niet met onbetrouwbare teststrips maar met druppeltesten zoals bijvoorbeeld de https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-aqua-testlab-professional.html?

Er moet een goede onderbouwing zijn om CO2 toe te voegen, kan jij meer over jouw bak vertellen zoals gebruikte techniek (zoals filtering/verlichting……) en inrichting (zoals planten/bodem/bezeting……)?
yes, het water is door mijzelf gemeten en 2 weken geleden ook in verschillende winkels. daar kwam uit dat de waterwaardes goed waren en er niks raars te zien was. Ik gebruik een externe filtering van cristalprofi e402, met glazen lily pipes. de lamp die erop zit is de twinstar 45cm. de heater die erin zit is nu voor nood 50W. dit is een beetje aan de lage kant en ik heb ook niet het idee dat het goed verwarmt. (het is een open aquarium) om zeker te zijn dat het aquarium goed warm blijft komt er van de week eentje in te hangen die 200w vermogen heeft. (er hangt ook geen verwarming op de kamer)

qua planten is het verschillende soorten anubias, cryptocoryne bruin en groen, rotala, pistia

Heb je een foto van de bak want vaak kom je met licht dimmen ook een eind.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten vind ik. Ik heb bijvoorbeeld een basic bak en dito inrichting; Makkelijke planten, rond de 20 lumen/l verlichting (gedimd) en intern filter, maar ben toch een overtuigd CO2 verbruiker. Het zorgt voor vollere en mooiere planten en houd de alg er nog makkelijker onder, dat is althans mijn ervaring.
Als antwoord op TS; Je zou kunnen beginnen met verlichting terugbrengen naar 8 uur en kijken of je het licht kan dimmen. Daardoor verlaag je de CO2 behoefte van je planten, want inderdaad duidt draadalg op een licht/CO2 onbalans. Dit hef je op door licht minderen of CO2 toedienen. Maar ik doe dus allebei zoals ik al aangaf.
heel hartelijk dank voor je reactie. Ik wil op den duur nog experimenteren met een grasmatje. Ik heb inmiddels het licht programma veranderd. Om 12uur gaat de lamp aan, en blijft tot half 1 op 45%, vanaf 13 uur staat deze op 50%. Vanaf een uur of half 8 savonds word er elke 10 minuten afgebouwd totdat deze om 20.00 uur weer uitgaat. Ik hoop ontzettend dat dit gfaat werken. Ik heb hte nog even opgezocht maar de set waar het om zou gaan is terug te vinden plantedbox. https://planted-box.com/en/product/...ator and,tips & tricks about CO2 in your tank.

Ja ik weet zo niet hoeveel lumen de led is maar als ik op de foto het zo bekijk dan is het behoorlijk donker en dan zou ik denken dat het zonder co2 moet kunnen met makkelijke planten.
9 uur licht moet prima zijn in de regel.
Je kan ook denken aan bio co2 wat vaak veel goedkoper is.

We hebben het hier over een 45cm bakje, hier zou dus ook nog een PH-probe en diffusor bij geplaatst moeten worden waarbij de plaatsing niet zo maar willekeurig gekozen kan worden.

CO2 is geen oplossing om enkel en alleen een draadalg probleem op te lossen.

en een nieuw zuurstofpompensetje voor de nieuwe bak)

Waarom ook nog deze erbij?

Laatst bewerkt:
Ik adviseer je om eerst te zorgen dat je bakje goed gaat draaien zonder CO2.
Zorg eerst dat je plantbemesting goed op orde is, je bodemopbouw en je lichtaanbod. Als de planten dan nog steeds slecht groeien zou je een CO2 set kunnen overwegen.

We hebben het hier over een 45cm bakje, hier zou dus ook nog een PH-probe en diffusor bij geplaatst moeten worden waarbij de plaatsing niet zo maar willekeurig gekozen kan worden.

CO2 is geen oplossing om enkel en alleen een draadalg probleem op te lossen.

Waarom ook nog deze erbij?
die is voor het andere bakje 🙂 Ik heb er nu een aantal japonica xl garnalen in zitten, zij lijken het er goed te doen in dit walhalla. Ik heb inmiddels het licht aangepast. Zou een week genoeg zijn om vooruitgang te zien? Vanavond even de ramen schoonmaken

Je zegt dat je waterwaarden goed zijn. Nu heb ik veel vertrouwen in je, maar helaas ook een ruime ervaring met mensen op het forum die net mis zitten met het idee wat goed is.

Dus voor de zekerheid:
Wat is de waarde van:
nitraat (NO3)
fosfaat (PO4)
evt ijzer Fe
nét voordat je water gaat wisselen?

Overigens heb ik mijn Juwelbak met kolomvoeding van aquariumbemesting.nl (N,P,K en miscro's) met 50% dimmen met bakpapier zónder CO2 in orde.

Heyyhoiii,

Ons prachtige aquarium draait een tijdje. Helaas lijkt het er steeds meer op dat er een co2 set nodig is.

Nu kan ik via marktplaats een complete co2 set kopen met glazen Lilly pipes(?) voor €200. Als het goed is zit hier ook de dropchecker bij en de controller. (inclusief heater, en een nieuw zuurstofpompensetje voor de nieuwe bak)
Ik ben nieuw met het gebruik van co2 en weet echt totaal niet waar ik moet beginnen. Ik ben veelste bang om mijn vissen om zeep te helpen. Een drijvende vis is niet echt een leuk uitzicht.

Om te beginnen, de bak is voor ruim de helft beplant. (Het aquarium is 45l*35h en 35b. De hele achterwand is plant en de zijkanten. Ik voeg ongeveer wekelijks a twee wekelijks vloeibare plantenvoeding toe waar alles in zit. Ik ben nog even aan de goochel met de lamp omdat ik vind dat deze te lang brand. (Van 10.45 tot 19.45) Deze instellingen waren al zo toen ik het aquarium kreeg. Nu groeien de plant redelijk, maar komt er wel steeds draadalg terug. Ook lijken de drijfplanten beter te groeien dan de rest.
Ik weet wel dat er een bio set is of juist een andere setup, voor de bio set komt mijn aquarium denk ik niet in aanmerking.

Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan oplossen? Is een co2 set een goed begin?
Om te weten of je al of niet extra CO2 toevoegingen nodig hebt is het nodig dat je weet wat je planten vragen! Je plantenkeus bepaalt namelijk de lichtduur maar ook de lichtsterkte. Indien juist gekozen en ingesteld gaan je planten groeien en vragen om voeding waaronder dus ook CO2 valt. Dat moet je denkvolgorde zijn! Je lichtduur kan je wel zo ongeveer op 8 uur zetten exclusief eventuele dimtijden. Je lichtsterkte wordt bepaald door je plantenkeus. Wat elke planten qua sterkte nodig is kan je redelijk eenvoudig vinden bij de online planten aanbieders. Zij geven dit bij elke plantensoort aan. Dus of je al of niet moet beginnen aan CO2 moet op deze manier zelf uit te vogelen zijn. Want misschien heb je wel planten die met een mindere lichtsterkte goed kunnen groeien waardoor de CO2 die al in je water zit voldoende is.

die is voor het andere bakje 🙂 Ik heb er nu een aantal japonica xl garnalen in zitten, zij lijken het er goed te doen in dit walhalla. Ik heb inmiddels het licht aangepast. Zou een week genoeg zijn om vooruitgang te zien? Vanavond even de ramen schoonmaken
Geef elke verandering in je aquarium doet ongeveer 4 weken de tijd. Vaak zie je een vooruitgang of achteruitgang na een verandering pas na een langere tijd

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan