Beginnerbakje 2.0 van maffie666


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Na mijn vorige beginnerbakje 2 jaar geleden welke helaas ter ziele is ben ik weer begonnen met de hobby. Dit keer 80 cm ipv 140 cm.

Deze "draait" nu bijna een week. Er zitten 2 meerval achtige beestjes in omdat een kennis die in een soort viskom had en dat vond ie zielig toen ie mijn aquarium zag.

Pomp 500 ltr / uur en ik heb nog 20 of zo planten besteld. Verdere plannen: schooltje chinese danio's en wil nog een achterwand knutselen met epoxy hars en zo.

IMAG0103.jpg
 
Staan de Javavarens niet met de wortelstok in de bodem? Hou de waarden goed in de gaten als er bewoners inzitten want er kan een nitrietpiek aankomen.
Wat voor filter draait er op dit bakje?

Edit: hij lijkt me eerder 60cm toe maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
 
Wortelstok zit in de bodem , aquarium is

Afmeting 80x35x40cm
Inhoud 112 liter
Incl. 1x 16watt LED verlichting

Er zit een
Superfish Aquaflow XL Bio filter 500 in.

Ik was oorspronkelijk echt van plan zonder vis maar ja het was echt heel sneu waar die vissen in zaten dus dan maar zo.

Maar zal nitriet wel in de gaten houden inderdaad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IMAG0117.jpg

Hier zitten er twee van in, weet niet wat ze zijn.
 
Die wortelstok mag niet in de bodem blijven zitten, dat gaat rotten en dan gaat de plant dood, javavarens horen op hout of steen gebonden te worden.

Je vis is een botiasoort, is een scholenvisjes dus 2 is te weinig, denk alleen dat je bak te klein is voor een school van die vissen, slimste is om even een topic te starten in het juiste forumonderdeel voor welke soort dit is en of dat past in je bak
 
Nou die gaan op marktplaats dan want dit was niet mijn planning.
 
Ja ik zie t bedankt voor de info nou als er nog iemand gratis 2 Botia lohachata's wil ophalen in Zeeland hou ik me aanbevolen :D
 
IMAG0139.jpg
IMAG0138.jpg

Dit is de derdertiende dag van het aquarium. Heb er gisteren een aantal chinese danios bij gedaan. Bij de twee lochatas dus die er al een dag of 10 in zaten. Eerst wou ik die lochatas eruit hebben maar ten eerste lijken die het enorm naar hun zin te hebben ten tweede zou ik niet weten hoe ik die zou moeten vangen want ze kunnen echt hysterisch snel zijn.
 
Ja klopt ik kon me niet bedwingen en die twee botias zaten er wegens onvoorziene omstandigheden toch al in. Verder meet ik iedere dag waterwaarden en is gewoon ok. Althans nitriet en nitraat en chloor. Verder de meetresultaten nog niet echt geanalyseerd. Maar goed Dit is precies twee weken nu.
20190401_225338.jpg
 
Even update. Ik ben weer eens dom geweest ik was namelijk bij Dino of hoe heet t in Breda en ik zag krabben en ik heb er 3 gekocht. En pas thuis me erin verdiept en spijt want ze moeten een landgedeelte etc.

Dus ja. Anyway ik heb t nu zo opgelost. Ik was mijn filterpomp al aan t camoufleren met stenen en planten en zo konden ze al boven op mijn pomp komen. Het is een leuk stel op zich.

Nu wil het geval dat ik 2 weken terug heel veel drijfplanten heb gekocht on line echt veel meer dan ik verwacht had maar goed alles erin gegooid ik dacht eens kijken. Bijna het hele oppervlak is bedekt. Er zaten ook waterhyacinten bij. Het zou nooit in me opkomen om die plant in een aquarium te doen maar ik had ze blijkbaar besteld. Dus hup erin.

Dus toen dacht ik als ik nou een stuk spiderwood aan die pomp en die waterhyacinten vastmaak met een paar tiewraps dan kunnen die krabben een frisse neus halen. En daar zitten ze nu meestal. Onder de lichtkap. Maar ik zie ze ook vaak op de bodem eten zoeken. Het lijkt te werken. Maar goed blijft dom van mij.

20190404_194521.jpg


Hierboven zie je er een op de bodem.

20190414_141126.jpg


Hierboven zie je er 1 onder de lichtbak. Er liggen daar 3 waterhyacinten waar ze vaak op
zitten. Hij zit onder dat stukje spiderwood dat boven t water uitsteekt nu ze zijn erg schuw. Als ze op de bodem een ontmoeting hebben met een botia zijn ze ook meteen weg.
 
Laatst bewerkt:
20190414_161402.jpg


Overzichtje nu. Heb nog probleempje met licht er goed op krijgen en gisteren eea verplant.

20190414_161531.jpg


1 vd oorspronkelijke bewoners.

20190414_160320.jpg


En deze heb ik er nu ook bij ben vergeten op te letten hoe ze heten.
 
Je waterhyacint lijkt mij meer een mosselplantje.

Vuurneons Hemigrammus erythrozonus

Ja zeg je hebt helemaal gelijk heb ik toch mijn hele leven fout genoemd. Nou bedankt voor de determinatie ook van de vis.
 
Enorm grappige en mooie beestjes die krabben. Ik moet er wel om lachen hoe ze op de mosselplant kruipen. Fijn dat dit lijkt te werken, een onorthodoxe oplossing :thumbs:
 
Ik ben op dit moment vnl functioneel bezig met mijn aquarium dus even geen overzichtsfoto maar ik zit dus met dat landgedeelte ivm die krabben maar dat ging dus via het volbouwen van die pomp maar toen kreeg ik te weinig stroming en dat vonden de vissen duidelijk niet fijn dus moest ik de boel weer verbouwen. Ik ga dus voor een goed "landgedeelte " , max stroming, max beplanting, genoeg verstopplekken voor de diverse bewoners en max zwemruimte en max zandbodem voor de botia's. En dat alles in een 80 cm aquarium. En 80 cm is inderdaad behoorlijk aan de kleine kant voor dit alles. Maar nu merk ik aan de dieren niks dat ze het niet leuk hebben. De waterwaarden zijn al die tijd, dit is de 6e week inmiddels meen ik , ok geweest, en heb daarnaast ook ongeveer 20 procent per week gewisseld.

Maar het uiterlijk van de bak heeft wel geleden door het afwijken van het oorspronkelijke plan middels botia's en krabben.

Maar ik vind zowel de botia's als de krabben erg leuk. Dus wordt waarschijnlijk toch een grotere bak. Ik ben trouwens het broertje van de 2 botia's toevallig tegengekomen in de plaatselijke dierenwinkel waar de andere 2 ook vandaan kwamen dus die heb ik ook maar gekocht want die zat al 5 weken alleen.

IMG-20190421-WA0001.jpeg

Hierboven een foto van paar dagen geleden waar je kan zien dat ik de pomp tegen de achterwand gezet heb.

20190425_165512.jpg

Hier het wateroppervlak met links de spraybar met daarachter een steen die op de pomp ligt die boven het water uitsteekt.en dan een stronk spiderwood die boven het water uitsteekt . tegen de hele achterwand wil ik mosselplant zodat de krabben lekker kunnen rondrennen onder mijn lichtbak . en ik vind die wortels ook leuk om te zien.
20190425_165006.jpg


Hierboven de pomp, een krab die naar beneden klimt en een botia.

Ze worden steeds brutaler maar ze zijn zo vlug dat ze ontiegelijk moeilijk op de foto te zetten zijn.

20190425_165145.jpg


Beneden aangekomen gelijk weg in een holletje.
 
20190426_184236.jpg


Deze krab hangt op zijn kop aan de drijfplanten en komt een hapje vlokvoer mee eten wat ik er net in heb gegooid.
 
Mooie beestjes.Kunnen die lang onderwater blijven? Ik heb zelf destijds de Vampierkrabjes gehad maar die zaten 95% op het droge.
 
Bij de viswinkel konden ze alleen onder water en bij mij de eerste week ook. Tot ik las dat ze eruit moesten kunnen en dat geregeld heb. Nu als ik mijn kap op til zit er de helft van de keren 1 of meer krab. Maar ook vaak niet dus.
 
Ok update. Omdat ik mezelf in de nesten heb gewerkt met die botia's en die krabben wil ik een 120cm aanschaffen. In een ander topic over filtering ben ik tot de conclusie gekomen dat ik daar twee eheim 2213 in wil gebruiken.

Maar omdat ik de verhuis naar mijn nieuwe bak tamelijk drastisch wil laten plaatsvinden namelijk in 1 a 2 dagen tijd wilde ik alvast 1 werkende 2213 op mijn 80cm hebben.

En ook dat heb ik vrij drastisch gedaan ik heb namelijk 1 zo'n blauwe spons in het eheim filter vervangen door het filtermateriaal uit mijn binnenfilter en het binnenfilter dus verwijderd.

Nu was mijn aquarium al vrij onoverzichtelijk geworden vanwege dat binnenfilter, een spiderwood klimrek voor de krabben en inmiddels een ondoordringbaar oerwoud van planten zodat het er op foto's niet uit ziet. Maar nu heeft er een orkaan gewoed want de 440 liter per uur van de eheim blijkt beduidend harder te keer te gaan dan de 500 liter van het superfish binnenfilter dat ik tot vandaag in gebruik had en de installatie en stroming van de pomp hebben de inhoud van de bak grondig verbouwd. Zal morgen wel een foto van de ravage plaatsen.

Ik heb eigenlijk nog nooit zoveel stroming in een aquarium gezien. Het zal wel de nieuwigheid van de eheim zijn.

Klopt wat ik denk namelijk dat ik het aantal liters per uur kan verminderen eenvoudig door een kraantje gedeeltelijk dicht te draaien?

Ik heb trouwens een topic over mijn krabben in het betreffende forum geopend voor meer krab pics.
https://aquaforum.nl/threads/krabben-in-mijn-aquarium.163228/
 
20190504_090348.jpg


The day after.Dat donkere gedeelte links zijn de planten die de pomp weggeblazen heeft. Water is in ieder geval helder. Da's een begin.
 
Klopt wat ik denk namelijk dat ik het aantal liters per uur kan verminderen eenvoudig door een kraantje gedeeltelijk dicht te draaien?
Dit zou mogen tot 50% heb ik gelezen, meer is slecht voor de pomp omdat ie dan te hard moet duwen/trekken en warm wordt.
 
Ok. Nou water ook weer getest want ik laat net een blik jbl teststrips in een emmer water vallen.
 

Terug
Bovenaan