Wat is er nieuw

beginnersbak Juwel rio 180 Edwin-Lelystad.

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdwinLelystad
  • Startdatum Startdatum
E

EdwinLelystad

Guest
581974pene_0_84_20150115_164933.jpg

Ziet er leuk uit! 🙂

mooie bak :thumbs:
Zeer fraai stuk hout.

Mooi begin inderdaad ook met die terrasjes.

Heb je een reden dat de uitstroom richting voorruit gaat ipv in de lengte door de bak van rechts naar links of andersom? Weet niet of je op deze manier wel een goede circulatie in de bak hebt.

Prachtige bak hoor, heel fraai ingericht, een blikvanger in je kamer! Leuk dat je een album bent begonnen :thumbs:

@ Fozzy.
Nee..ik heb totaal GEEN speciale reden waarom de uitstroompijp op de voorruit gericht is behalve dat het zo in het boekje stond en mijn vriend hem dus ook zo geplaatst heeft (1e keer van zijn leven dat hij in een instructieboekje keek volgens mij)

De pijp is in 2 delen..rechterdeel staat op bovenste deel van voorruit gericht
linkerdeel staat op het hout/granulaat gericht.

Ik heb zelf zitten denken om hem langs de rechterzijkant te doen maar dat wou niet lekker met de aansluitingen en koppelingen die erbij zaten.
En daarbij heb ik kans dat alle rechter plantjes naar het hout gaan drijven en niet "netjes in hun tuintje" blijven.
met weer het gevolg dat het rode plantje eronder 0,0 licht meer krijgt...

Heel af en toe zie ik een drijfplantje rondjes cirkelen rechts voorin...Dus denk dat ik die hoek in de gaten moet houden dat zich daar niks ophoopt.

En iedereen trouwens bedankt voor het compliment,het hout ben ik best blij mee...heeft me wel 4 dagen rondracen door Nederland gekost om een mooi stuk te vinden.
(zijn trouwens 2 stukken hout met visdraad aan elkaar gebonden en verzwaard met een kalkvrijesteen onder het granulaat)

Hoe de bak er vandaag uitziet...Ik zie zelf duidelijk verschil in de plantengroei.

Wat ik raar vind want volgens het schema Ph/k zou mijn co2 op slechts 2 zitten.

843275pene_0_84_20150120_175143.jpg

Vandaag voor het eerst in 3 weken eindelijk eens "betere"waterwaardes.
Nog niet helemaal perfect maar al een hele vooruit gang.

Nitriet is voor het eerst in 3 weken onder de 0.2 gekomen dus daar ben ik al blij mee.haha.
Heb er nu ook een co2 metertje in gehangen want volgens de ph/kh tabel zou mijn co2 op slechts 2 uitkomen.
Geloof er helemaal niks van want de planten groeien de bak uit.haha.

Afgelopen weekend ook ledverlichting ingebouwd.....Erg blij mee al moet ik er nog even aan wennen.
de t5 lampen gaven een megalading licht wat savonds de hele kamer vulde,deze gerichte ledjes verlichten alleen de bak en niet de kamer.
Dus het lijkt alsof er veel te weinig licht is..maar we wachten het af..even de planten in de gaten gaan houden.

In de topic verlichting staat hoe ik de verlichting gemaakt heb (zie topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 632&page=2 )

Voor een filmpje van de testverlichting kijk op mijn facebook:
https://www.facebook.com/video.php?v=84 ... 7545298612

Geen idee of iemand dit gaat zien maar maakt niet uit.
Heb ik leuk naslag werk voor mijzelf hahaha.
Gisteren even in de bak bezig geweest...wat plantjes uitgedund en een jbl bio co2 erin gehangen.

Bak begint al overzichtelijker te worden...de waterwaardes zijn nu ok (nog niet perfect maar ok)
582731pene_0_84_aanzicht.jpg

976533pene_0_84_links.jpg

124614pene_0_84_rechts.jpg

Natuurlijk wordt het gezien. 😀

Waarom zouden we niet naar jouw bak kijken? 🙂. Leuk bakkie hoor

So...maar weer een paar foto's gemaakt.

Zoals je kunt zien vind mijn rode plantje het niet zo leuk meer.(weet de naam niet van de plant)
De onderste bladeren verliezen kleur en laten op gegeven moment los.
Sinds 3 dagen zitten er leemballetjes tussen de wortels dus ik ben benieuwd of dat iets helpt.
Zoniet dan moet ik toch denken aan te weinig licht..(kan makkelijk want heb sinds een maand zelf gemaakte led verlichting ipv de standaard t5.

772311pene_0_84_geheel.jpg

128875pene_0_84_links.jpg

Ach..arm plantje...maar ja...gekregen van een familielid zonder te weten of die veel licht nodig heeft etc etc
Als die het echt niet overleeft dan kijk ik wel voor een makkelijker rode plant
627628pene_0_84_r_d_ode_plant.jpg

575687pene_0_84_rechts.jpg

Sinds donderdag ook 15 sakura garnalen erin zitten...of ze er alle 15 nog inzitten weet ik niet want ik zie er bijna geen 1 meer terug.
Zaten ook een stuk of 10 jonkies bij dus OF die zitten nog verstopt onder het hout..Of ze waren een lekker toetje voor de vissen.
175315pene_0_84_shrimp.jpg

En sinds donderdag ook 5 corydoras Sternbai erbij...nog mooie kleintjes...
322229pene_0_84_sternbai.jpg

Vandaag ga ik naar de winkel om nog een plant erbij te halen
Links zie je de (volgens mij)Echinodorus bleheri en die vind ik wel mooi...dus die komt er aan de rechterkant ook ipv dat rare geval wat er nu staat...
*ja ik moet me nog gaan verdiepen in de planten soorten..ik weet het)

Verder wil ik kijken naar HEMIANTHUS CALLITRICHOIDES om op de voorgrond te plaatsen..Kleine dobbelsteentjes en dan wat dicht bij elkaar zodat er een leuk groen veldje onstaat..een beetje half onder/voor het hout zodat het hout mooi opkomt.
Maar ook hier eerst weer studeren of dat wel genoeg licht krijgt dan.

Nou..dat was ik hem weer.

Hc is een erg moeilijke plant om te houden. Hij heeft veel licht en voeding nodig.

Kan het ook niet zijn dat de plant moet omgaan van emerse naar submerse?

Je rode planten hebben veel licht en voedingsstoffen (vooral ijzer) nodig en hetzelfde geldt inderdaad ook voor de HC. Voeg je naast de kleibolletjes ook vloeibare meststoffen toe? Zo nee, dan zou je daar eens naar kunnen kijken. Dit is wel een interessant artikel over voedingsstoffen en dergelijke: aquascaping-blog.com
Sowieso wel een interessant blog voor mensen met CO2 aquaria 😉

Leuke bak hoor 😉

De rode plant staat er nu een week of 4 in ..dus lijkt me stug dat ie nu nog van emers naar submerse moet overschakelen.
Hij groeit wel als kool...toen ik ze kreeg was er 1 een cm of 10 hoog...die is nu cm of 25
en de andere was cm of 3 hoog en die is nu cm of 10 hoog...dus groeien willen ze wel.hahahaha.

Wekelijks voeg ik de aanbevolen hoeveelheid ferrotol na een waterverversing en ik begin vandaag met Profito(net gekocht)

De site van aquascaping-blog staat in mijn favorieten.hahah die gebruik ik heel veel als naslag werk..net als easylife.

de HC plantjes heb ik net gehaald..>OEPS.hahahaha..iets te voorbarig geweest misschien?? Nou ja...als de co2 en de voeding goed moet zijn dan MOET het goed gaan...als het dan nog niet goed gaat dan is het de verlichting..en die kan ik altijd nog opschroeven (staat nu op 80%) en spelen met Blauw/Rood licht.

Dank jullie wel weer voor de reacties!!!

Mooie bak hoor. Veel plezier ermee.

Aangezien ik om de 2 dagen de bodem moest " stofzuigen" werd het elke keer een waterballet in de woonkamer door het wisselen van de emmers...

Afhevelen,emmer vol,emmer optillen en terug gooien in de bak of weggooien bij verversing,4 cm2 afhevelen,emmer weer vol.etc etc.

Dus...Ik heb via internet een filter besteld....1600liter/uur!! dat blaast wel dacht ik zo.En dat voor �16 !!!

En nu doe ik het afhevelen dus op deze manier :
Link naar mijn facebook filmpje
https://www.facebook.com/video.php?v=85 ... 0431938428

Ook heb ik vandaag wat proberen te doen aan het gebrek aan stroming.
Oude situatie waarbij de spraybar op de achterwand zat..rechts boven...horizontaal.Hierdoor had ik aan de linkerkant vrijwel geen stroming door de planten.
239327pene_0_84_stroming.jpg

Nu heb ik,nog even een test,de spraybar VERTICAAL links achter in de hoek geplaats.
De stroming begint dus helemaal linksachterin de hoek direct naast de afzuig.
Dan langs de hele achterwand,rechts tegen de thermostaat,buigt af langs de rechterzijkant,langs de co2,
via de voorwand weer helemaal terug naar links waar een deel langs de afzuig komt en de rest gaat nog een rondje.

Nu heb ik wel door de hele bak blaadjes die zachtjes op en neer bewegen,wat ik eerder niet had.
Benieuwd of ik ergens dead-spots ga ontwikkelen zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan