Beginnersbakje van jeroen (maffie666)


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Hoi ik heb een 120x40x50 dat nu een maand draait. Er zit een hamburger matten filter in en een pomp van 700 liter. Er zitten 5 sluierstaarten in en 4 halfsnavelbekken. Deze laatsten zitten altijd aan de oppervlakte. Qua vis wil ik er niks meer bij. De temperatuur Is een stabiele wetenschappelijke 21.4 graden. De waterwaarden zijn ok, met druppeltjes getest vandaag. Oh ja er zitten ook 5 garnalen in maar die zie ik nooit. Zitten blijkbaar in dat stapeltje stenen. Er zitten iets van 12 verschillende soorten planten in. Tips en tricks zijn altijd welkom.

Eerste foto is zelf in elkaar geknutseld framepje voor t filter. Verder aquarium 3 weken geleden en aquarium nu.

20161229_220316.jpg


20161230_210844.jpg


20170127_105349.jpg
 
Wat een mooie bak met die grijze randen! :smitten:

Leuk ingericht ook en de poes is ook al nieuwsgierig zo te zien ;)
 
Thanks. Ja de katten vinden het fantastisch.
 
Dit is een andere kat. Ik heb 2 gaatjes boven in. 1 kat drinkt eruit en de andere kijkt alleen maar.

20170128_104913.jpg
 
Kon het niet laten heb nog voor 40 Eur planten bijgekocht. nu heb ik voor zo'n 150 eur planten. Zo veel planten heb ik nog nooit gekocht ook niet voor een 20 kuub vijver.
 
Echt een mooie bak alleen jammer van de viskeuze vind ik zelf.
Grote kans nu dat je garnalen doodgaan door de nieuwe planten trouwens als ze nog niet zijn opgegeten door de goudvissen.
 
Ik zag vandaag een garnaal. Rechts op t plantje.

20170128_075923.jpg
 
Waarom gaan garnalen dood van nieuwe planten?
 
Oh nou daar had ik natuurlijk helemaal bij stilgestaan maar nu je het zegt. Ik heb ze wel afgespoeld. Misschien blijft er wel een garnaal leven ik heb er toch pas 2 x 1 gezien sinds ik ze heb.
 
Ja ok is nu te laat. Ik ga trouwens het hoekje rechts omhoog doen. Wordt soort bloembakje. Met natuurstenen. Ik zit nou trouwens ook te twijfelen over die sluiers. Ik had er eerst 2 gekocht "gewoon om te beginnen" en toen dacht ik daarna "mijn sluiers in de steek laten? dat nooit". Maar nu denk ik wat exotischer en kleinere (dus meer) vissen zou misschien toch leuker zijn. Mijn sluiers gaan overigens alleen weg als ik er van overtuigd ben dat het goed met ze komt.
 
Die witte dingen helemaal bovenin zijn trouwens mijn halfsnavelbekken die totaal niet bij sluiers kunnen zeggen ze.
 
Kan gewoon echt niet. Iedereen is het erover eens.
 
20170324_140357.jpg

Even update van t bakkie links nog steeds mijn mattenfilter.

Beetje slechte foto's maar geeft weer een beeld. De sluiers zijn er uit werden me toch wat te destructief.

20170324_141055.jpg



Ik heb nu:
6 kuhli's
4 halfsnavelbekjes
15 rode minors of wat zijn het
15 blauwoogjes
4 chinese steenkruipers of hoe heten ze.
En 5 x glaswels.

En een paar garnalen waarvan er een paar helemaal kromlopen van de eieren.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit! Hoe gedragen de halfsnavelbekjes zich bij jou tegenover de andere vissen? Zou ze graag zelf ook eens houden maar ze zien er wat agressief uit dus durf het niet goed aan. Er zijn ook weinig mensen hier op het forum die ze hebben dus vragen naar persoonlijke ervaring met dit visje is moeilijk ;)
 
De halfsnavelbekjes zitten vrijwel altijd aan de oppervlakte heel soms komt er eentje een cm of 10 naar beneden. Ze jagen wel eens zo'n klein blauwoogje weg als die aan de oppervlakte durft te komen. En ze jagen elkaar wel eens weg. Maar zo'n actie is altijd binnen een seconde weer afgelopen. Volgens mij doen andere vissen geen kwaad verder. Mannetjes schijnen wel heel agressief tegen elkaar te doen.
 
Leuke bak! Lekker veel planten :D
Heb je meer foto's van de vissen zelf? Ben altijd benieuwd naar sluierstaart vissen van anderen
 
De sluierstaarten zijn er uit. Ze richtten te veel schade aan aan de planten en ze vochten elkaar het kot uit. Daarnaast was de hoeveelheid mest die ze produceerden ook tamelijk schokkend.

Ik heb nu:
6 kuhli's
4 halfsnavelbekjes
15 rode minors of wat zijn het
15 blauwoogjes
4 chinese steenkruipers of hoe heten ze.
En 5 x glaswels.

En een paar garnalen waarvan er een paar helemaal kromlopen van de eieren.

Ik heb 3 sluierstaarten in een 1000 liter IBC in de schuur, en 2 sluierstaarten in een speciekuip in mijn hobbykamertje. Ik ga dadelijk (er komt op dit moment iemand naar me toe om te helpen) beginnen aan een vijver die ongeveer 2.5 kuub water moet gaan bevatten en dan gaan de sluiers daar in. Dus die moeten even een klein beetje geduld hebben.
 
Ja ik laat mijn sluiers niet in de steek.
 
Kijk point of no return al gepasseerd.
20170326_145610.jpg
 
20170327_222741.jpg

Hierboven zo'n stoere halfsnavelbek altijd paraat. Dat plantje met die ronde blaadjes is trouwens een plant die ik uit de tuin heb gerukt omdat ik zag dat ie t daar ook wel lekker deed in water maar het is eigenlijk een een bodembedekker of zo. Of onkruid of zo. Maar in het aquarium doet ie t leuk.

20170327_222630.jpg

Hier wat vis.

20170327_222522.jpg

De hele bak

20170326_155432.jpg

De status van het onderkomen van de sluiers.
 
Laatst bewerkt:
Nou mysterie van de bovenste foto in de reactie hierboven is dus opgelost. Het plantje wordt verkocht als moerasplantje voor vijvers. Maar die heb ik dus bovenop mijn hamburger mattenfilter gelegd (wortels erin) en hij groeit echt als een tierelier. Het is eigenlijk wel de best groeiende plant in mijn aquarium nu. Het is eigenlijk dus wel een mooie manier om moerasplanten in je aquarium te laten groeien als je zo'n filter hebt. Ik denk dat ik er nog een vergelijkbaar ander vijver moerasplantje naast doe.

20170328_124925.jpg
 
Zes nieuwe bewoners waren gratis kon t echt niet laten.
20170330_123851.jpg
 
Vandaag beetje opgeruimd snelle foto. Bak draait nu bijna 4 mndn.
20170410_160810.jpg
 
Over 2 dagen maak ik weer een foto als de plantjes weer normaal zitten.
 
Ja ik zit te denken aan meer stenen dan heb je toch iets war er leuk uitziet op de bodem.
 

Terug
Bovenaan