Wat is er nieuw

bellenteller loopt leeg

chrisq

Member
Lid geworden
21 januari 2025
Leeftijd
59
hallo
ik heb het aanhoudende probleem dat het water uit mijn CO2 bellen teller langzaam verdwijnt.
Ik heb dat al met verschillende bellentellers en systemen voorgehad. Het waterniveau zakt langzaam en de cylinder is na een paar maanden leeg - dus niets meer te zien of te controleren. Dan moet ik weer water bijvullen (magneetklep uit, wachten tot de druk uit het uitgangsleiding is, afschroeven etc..). Ik test regelmatig met zeepsop, ik zie geen gaslekkage en ik krijg de normale hoeveelheid CO2 in te bak. Mijn theorie is dat het water in de bellenteller langzamerhand wordt meegenomen door de CO2 gasstroom en in de diffusor en bak beland.
Is dit een bekend euvel en zijn er remedies tegen? Het terugslag ventiel in de uitgaande CO2 slang houd natuurlijk de waterdamp niet tegen. Dan maar zwaar water gebruiken ? 🙂 🙂

Dat euvel heb ik ook met mn bellentellers, heb al JBL gehad, en duurdere soorten, maar het gebeurt me met allemaal ook.
Ik maak er niet zo’n probleem van en vul ze wel weer bij, maar het is wel vervelend. Alsof het water verdampt en met de co2 de diffusor ingaat.

Dat is vrij normaal en sommige gebruiken iets dikkers in de bellenteller. Iets van een olie waar ik de naam zo niet van weet.

Je kan er inderdaad olie in gooien.
Zonnebloem olie bijvoorbeeld, zolang het maar geen toevoegingen heeft en geschikt is voor menselijke consumptie.

Laatst bewerkt:
Ja dat was het en ik las het ook al in de link van Jeffrey.

bedankt allemaal voor jullie feedback ! Jullie hebben me goed geholpen.
ik heb 3 takeaways;
dit is een bekend euvel, niet alleen in mijn setup (pfft).
er zijn bellentellers met een ventiel die je met een spuit kan bijvullen, zonder geheel te moeten demonteren en de zwarte CO2 slang te twisten; ik ga kijken of ik mijn bestaande (rechtstreeks gemonteerd op het manifold) door zo een kan vervangen. Hopelijk hebben de buisjes een standaard scroefdraad.
Mijn 'zwaar water' idee was zo gek nog niet, hoewel, radioactief........ Glycerine of een lichte olie (al of niet met kleurtje) werkt beter. PS ik verwacht met andere medium viscosity en soortelijk gewicht, dat de CO2 bellen ook aan ander formaat / bpm kunnen hebben. Enige aanbevelingen voor welke glycerine, eenvoudig van de supemarkt? enige aanbevelingen voor merken?

Bij mij geldt de stelregel tegenwoordig: eenmaal ingesteld eraf blijven ook al is die leeg.
Is er verandering te zien in de dropchecker pas dingen gaan controleren.
Echter maak ik ook gebruik van een PH controller en kan de bellen ook zien in de co2 reactor.

Je blijft vullen en smeren met olie en glycerine met meer kans op lekkages tot gevolg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan