MsFelix zei:
Ik snap niet dat nog niemand iets gezegd heeft over het visbestand.
Maar laat ik voordat ik daar commentaar op geef, eerst eens vragen wat hier nu eigenlijk allemaal in zit. Het is een 60 cm bakje, toch?
Ik zie kegelvlekbarbelen, kardinaaltetra's, 2 andere zalmpjes waarvan ik even niet op de naam kom, een betta en corydoras?
Hoeveelheden?
Ik denk namelijk dat er veel te veel vis in dit bakje zit.
Ik zou sowieso de kardinaaltetra's eruit halen, die zitten echt veel te klein in dit bakje...
Het is jammer dat je de gegeven adviezen voor de bodem niet hebt opgevolgd.
Je hebt nu het meest scherpe grind gekocht wat je had kunnen kopen. Dat zwarte grind is onwijs scherp, rol maar eens een grondkorrel over je handen. Dat voelt echt niet lekker..
De stenen zijn maanstenen en geven kalk af, terwijl de kegelvlekbarbelen nou juist heel graag zacht zuur water wil.
Ik kan hier ook neer gaan zetten hoe mooi het allemaal is, maar ik vind de schoonheid van een bak niet het belangrijkste. Het is veel belangrijker of de huisvesting voor de dieren geschikt is.
Dat is dit niet, vind ik.
En ik vraag mij af... je hebt mijn opmerking over het verstevigen van je kastje genegeerd.
Is het kastje inmiddels al verstevigd of heb je maar gewoon het risico genomen?
Laat ik maar onderaan beginnen.
Ja hij is verstevigd door een timmerman, hij heeft hem ook getest, heeft er 150 kilo opgezet, dus is stevig genoeg denk ik.
Volgens mij vinden de kegelvlekbarbelen het prima ander zullen ze geen eitjes leggen he
😉
Het grint is niet scherp heb het getest, en de corydora's hebben ook geen last van hun buikjes.
Ik kan die kardinalen wel wegdoen maar ja waarheen? En wie garandeert dat ze dan een beter huis krijgen? Dierenwinkels verkopen ze ook voor in 30cm bakjes die amper beplant zijn.
Het bestand is misschien te groot ik weet het, maar vissen van 1 jaar oud en ouder breng je niet zomaar terug naar een dierenwinkel. En een nieuw baasje zoeken is al helemaal een gedoe
😉
Er zit nu in:
1 betta man
13 kegelvlekbarbelen (9 eigen kweek)
5 koperzalmen
6 kardinaaltjes
3 luipaard danio's (die vinden echt geen nieuw baasje hoor, wie wil er nou vissen die een oog missen? Ik kreeg ze ook gratis mee van de oude eigenaar omdat ze ander door de wc gingen)
3 c. Panda
2 algeneter otocinclus
Valt toch wel mee? Heb wel eens grotere bestanden gelezen.
Als dit bestand echt een drama was geweest had ik vast allang enorme stress in de bak, ziektes, schimmels, vervuiling, ongedierte en weet ik veel wat en dat heb ik dus niet.
😉
Verder zie je de visjes gewoon spelen en doen en botsen nooit tegen elkaar aan dus ze hebben wel zwemruimte en zat verstopplekjes.
Volgens mij doe ik niet zo heel veel fout
😉