Wat is er nieuw

Beplanting blackwater back

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
42
Hoi!

Voor de vervanging van mijn Borneo bak wil ik graag wat meer beplanting, om meer schuilplaatsen te creëren voor de dieren.
De bak zal iets lichter worden dan mijn huidige aquarium, mede om deze reden.
Het is moeilijk om volledig biotoop correct te blijven met planten, daarom heb ik gekeken naar planten die sowieso in de buurt van Indonesië voorkomen, het liefst ook op Borneo.

Na rondkijken heb ik de volgende planten uitgekozen die het sowieso wel goed zullen doen, deze heb ik al ervaring mee:
5x Hygroryza aristata (als drijver)
3x Microsorum pteropus latifolia
3x Cryptocoryne wendtii
3x Cryptocoryne beckettii
Taxiphyllum barbieri

Nu de mij onbekende planten die ik erg mooi vind, en het zouden moeten doen:
2x Hygrophila angustifolia
2x Hygrophila stricta
2x Ceratopteris siliquosa

Naar de info die ik gevonden heb zijn dit allen planten die aardig makkelijk zouden moeten groeien in lage PH's met gemiddeld licht.
Ziet iemand hier enige problemen mee?
En zou ik er bodemvoeding bij moeten gebruiken?
Als substraat ga ik normaal filterzand gebruiken.
Er komt geen CO2 in de bak en ik ga ook geen vloeibare bemesting gebruiken omdat het water zo zacht mogelijk moet blijven.

Alvast dank!

Er komt geen CO2 in de bak en ik ga ook geen vloeibare bemesting gebruiken omdat het water zo zacht mogelijk moet blijven.
Beinvloed plantenvoeding dan deze waarden want ik heb nooit geweten dat dit zo is.

Beinvloed plantenvoeding dan deze waarden want ik heb nooit geweten dat dit zo is.
De geleidbaarheid van het water zal veranderen door het toevoegen van stoffen. Bij het toevoegen via de bodem zal dit minder zijn dan het direct in het water te plonzen.

mangroven planten ?

De geleidbaarheid van het water zal veranderen door het toevoegen van stoffen. Bij het toevoegen via de bodem zal dit minder zijn dan het direct in het water te plonzen.
Ja de geleidbaarheid wel natuurlijk al is dat vaak maar gering maar voor jouw bak misschien wel belangrijk.

mangroven planten ?

Welke zouden dit dan zijn? Ik ben niet zo'n plantenkenner.

Ja de geleidbaarheid wel natuurlijk al is dat vaak maar gering maar voor jouw bak misschien wel belangrijk.
Ja, die mag bij voorkeur niet boven de 100 komen. En omdat ik bij de gevoelige vissen die erin komen ook niet te grote waterwissels kan doen is het lastig om dat stabiel te houden.

Zal allemaal wel redelijk goed groeien, of in ieder geval niet doodgaan.
Ik heb hier in diep blackwater van alles gehad, van naaldgras tot Rotala en verschillende Hygrophila soorten, waaronder pinnatifida en guianensis.

Welke zouden dit dan zijn? Ik ben niet zo'n plantenkenner.

Ja, die mag bij voorkeur niet boven de 100 komen. En omdat ik bij de gevoelige vissen die erin komen ook niet te grote waterwissels kan doen is het lastig om dat stabiel te houden.
Ja 100 is erg laag en planten hebben wel wat voeding nodig dus dan is dat wel opletten inderdaad.

Ik moet zeggen dat de Javavarens en het Javamos het in de Borneo altijd prima gedaan hebben. Crypto's niet, maar dat lag puur aan het licht.

91bf733a9b5cf20f14349a4ff74632b2.png

https://gyazo.com/91bf733a9b5cf20f14349a4ff74632b2 zo iets?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan