Bestand voor Lido 200


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Aangezien ik dit weekend mijn Lido 200 kan gaan afhalen begin ik stilletjes aan toch aan de bezetting te denken.

Ik wilde graag voor een losjes Afrikaans bestand gaan, zeker geen biotoop maar ook geen bak met vissen van over heel de wereld.

Het gaat dus om een Lido 200 (71 breed, 51 diep en 65 hoog), pakweg 175L bruto, met dimbare verlicthing, een JBL e1502, verwarming met controller en eventueel Co2 met reactor en doseerpomp.
Op vlak van inrichting heb ik filterzand, een hoop kienhout en wat afgeronde rivierkeien klaarliggen.
Voor de beplanting dacht ik aan bolbitis, een variëteit aan anubias, rode lotus en wat ik nog kan vinden uit de regio. Andere suggesties qua beplanting van het Afrikaanse continent zijn natuurlijk welkom.
Een plantenbak is zeker niet de bedoeling, maar ik wil wel een behoorlijk volume aan planten.
Qua waterwaarden heb ik een Ro/Di toestel dus ik kan een beetje alle kanten uit qua hardheid.

De belangrijkste vis, waarop het hele Afrika idee is gebouwd is de Tetraodon Shoutedeni, een zoetwater kogelvis uit Congo van zo'n 8-10cm (afhankelijk van de bron)
De ervaringen online zijn vrijwel unaniem dat dit een van de meest vredelievende kogelvissen is die zonder problemen in groep kan worden gehouden of zelfs in een gezelschaps-aquarium,
maar gezien de afmetingen van het aquarium denk ik dat ik het toch beter op één exemplaar kan houden.

In het meubel wil ik ook een oude nano stoppen voor de kweek van slakken, kwestie van niet zonder komen te zitten.

De verdere bezetting ben ik nog niet helemaal uit, daar gaat de vraag dan ook over.

Ik dacht voor de bovenlaag aan een epiplatys soortje bijvoorbeeld 2m/3v Epiplatys dageti of annulatus

Voor de middenlaag aan een 15x een enteromius soortje
enteromius hulstaerti spreekt me erg aan, enteromius jae ook wel maar daarvan ben ik bang dat die net te klein en of schuw zijn.
Misschien is enteromius fasciolatus een betere keuze?

Voor de bodemlaag dacht ik aan een koppel pelvicachromis taeniatus, heeft iemand een idee of deze even snel kweken als de reguliere kersenbuik cichlide?
Is Nanochromis transvestitus misschien een betere optie?

en dan natuurlijk alle lagen: 1x Tetraodon Shoutedeni

Vissen uit deze regio zijn volledig nieuw voor mij, opinies, ervaringen en suggesties zijn dan ook meer dan welkom!
 
Poropanchax spoortjes zijn ook heel leuk, als je al wat ervaren bent. Ze zijn namelijk wel erg gevoelig.
 
Ik ben zeker geen expert, maar heb wel enige ervaring. Die ervaring ligt echter meer in het nano, garnalen en kreeften niche van de hobby.

Bij de Poropanchax soortjes ben ik beetje bang dat die te schuw en gevoelig gaan zijn om te combineren met de kogel?

Ze staan als erg vredelievend beschreven, maar het is en blijft natuurlijk wel een kogelvis...
 
Pfoe, wel een risico met die Tetraodon shoutedeni hoor. Ze worden beschreven als riviervissen, uit Pool Malebo, waar ze alles uitpluizen om visjes en ongewervelden te pakken. Ik vind het dan riskant om met vissen te proberen, ook omdat de meeste vissen uit Afrika wat duurder zijn.

Je zou lichtoogjes, Poropanchax normani, kunnen proberen. Die zijn wel redelijk rap, maar toch riskant hoor.

Misschien een speciaalbak dan maar? Of juist geen Tetraodon shoutedeni? Weet je al zeker dat je er eentje kan krijgen?
 
Pfoe, wel een risico met die Tetraodon shoutedeni hoor. Ze worden beschreven als riviervissen, uit Pool Malebo, waar ze alles uitpluizen om visjes en ongewervelden te pakken. Ik vind het dan riskant om met vissen te proberen, ook omdat de meeste vissen uit Afrika wat duurder zijn.

Je zou lichtoogjes, Poropanchax normani, kunnen proberen. Die zijn wel redelijk rap, maar toch riskant hoor.

Misschien een speciaalbak dan maar? Of juist geen Tetraodon shoutedeni? Weet je al zeker dat je er eentje kan krijgen?


Het blijft inderdaad wel enigszins een risico, op filmpjes op YouTube zie je ze samenzitten met bijvoorbeeld kleine scholenvissen zoals neons, vuurzalmpjes, bijlzalmen en zelfs garnalen.
Natuurlijk zijn zo'n filmpjes momentopnamen, maar het lijkt er op dat het mogelijk is en dat het geen echte actieve jagers zijn naar vissen toe.

Heb ik het ongeluk om een slecht karaktertje gekocht te hebben, dan kan ik medebewoners wel tijdelijk apart zetten en een nieuwe woonst voor ze zoeken.
En maak ik er een speciaalbak van.

Ze zijn af en toe wel te verkrijgen ja, op dit moment staat er bijvoorbeeld eentje op de stocklijst van utaka.
In Duitsland zou er ook een kweker zitten, contact gegevens heb ik nog niet gezien, maar nakweek zou wel mijn voorkeur hebben als ik deze kan vinden.
Ik heb nog geen aquariumzaken benaderd, omdat ik de bak eerst op orde wil hebben en een slakkenvoorraad aangelegd.
Daarnaast zijn ze ook behoorlijk belastend, door hun eetgedrag een rijpere bak lijkt me dan een betere keuze.

Alleszins bedankt voor je antwoord!
 
Foto's van de bak en opstart zijn ondertussen hier te vinden:

Ik kreeg ook nog de suggestie van 2m 4v Alestopetersius caudalis als midden/boven bewoner.
De reguliere Congozalm is altijd een beetje een droomvis geweest van mij, helaas heb ik daar geen plek voor.

De caudalis spreekt me dan ook erg aan gezien deze wat kleiner blijft, zou de bak er lang genoeg voor zijn?
 
Voor mijn kogel bak ben ik nog op zoek naar een aanvulling op mijn bestand.

Het gaat om een bruto 200L aquarium (70x50x55) met een JBL 1502 en Eheim 2213, PH rond de 6.8, KH4, GH 5 en een temperatuur van rond de 22,8.

Op dit moment zitten er 28 Ladigesia roloffi en 2 kogelvissen in. mogelijk komt daar in de toekomst nog een harem epiplatys bij.

De kogels zijn erg slordige eters en de ladigesia kijken niet om naar eten dat op de bodem ligt dus dacht ik aan een soort die ook van de bodem eet.
Zou een groepje (5 tot 7 stuks) Microsynodontis een optie zijn? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
 

Terug
Bovenaan