De Lido 200 van Matts


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Ondertussen draait het nieuwe aquarium sinds gisterenavond, dus tijd voor een paar snelle foto's.:D

De bak is nog behoorlijk wazig en het water is wat geel van het hout, wat natuurlijk best normaal is.

Het is een Lido 200 met een helialux spectrum als verlichting en JBL e1502 als filtratie.
Er staat ook Co2 op en de doseerpomp moet nog worden aangesloten.

Gezien het beoogde bestand Afrikaans zal worden heb ik ook voor beplanting uit Afrika gekozen.
In de plek van de steen op het hout moet nog een grote bolbitis komen.
Op dit moment zitten er 9 soorten Anubias in en rechtsachter 3 bollen Crinum calamistratum.

Verder drijft er wat Ceratopteris cornuta rond en heb ik hiervan ook wat in het zand gestopt, die zal ik daar ongetwijfeld nog moeten verwijderen.
maar vond het want zonde om al die plantjes weg te gooien.

Als iemand nog suggesties heeft voor planten uit de regio, dan hoor ik ze graag.
Ook suggesties voor de bewoners zijn zeker welkom: https://aquaforum.nl/threads/bestand-voor-lido-200.165775/


DY9rmYd.jpg


wvS0oS2.jpg
 
Welke vissen komen hierin te zwemmen? Erg mooi bakje :thumbs:
 
Welke vissen komen hierin te zwemmen? Erg mooi bakje :thumbs:

Daar ben ik nog niet uit, heb er over ook een topic geopend in het forumonderdeel samenstelling visbestand.

Als ik een besteld krijg dan komt er een Tetraodon schoutedeni in, het 20L bakje in de kast moet dan ook dienen om voer-slakken te kweken.
De rest van de bewoners ben ik nog niet uit, hoewel er behoorlijk wat liters inzitten is het natuurlijk geen erg lange bak.
 
Ik vind het een parmantig bakje hoor Matts. Maar minstens zo mooi is de geordendheid in de kast onder het aquarium. Mooi hoe je alles zo netjes hebt georganiseerd en overzichtelijk hebt weggewerkt.
 
Nog wat planten toegevoegd, en het hout moet nog wat herschikt worden.
De kleinere takken rechts willen nog steeds drijven dus voorlig liggen ze nog vastgeklemd.

Maar zo staat de bak er bij momenteel, hopelijk slaat de Crinum calamistratum aan dan zou de hoek rechtsachter ook wat opgevuld zijn.
Ik ben aan het denken om de steen links weg te halen en de lotus daar te plaatsen, ik hoop dat ze drijfbladeren gaan vormen maar eerst afwachten of ze genoeg licht hebben.
Wat denken jullie steen weghalen of niet?


5URIerXl.jpg



p5mQ3lal.jpg

Vanuit mijn bureaustoel ziet dat er dan zo uit:
WjFUsSGm.jpg


Ondertussen ben ik er uit wat er zou moeten inkomen, een school ladigesia roloffi, 1man en 1 vrouw Tetraodon Schoutedeni en mogelijk nog wat Epiplatys dageti.De kogels zou ik binnen 2 weken kunnen gaan afhalen.
Bij iemand in de buurt ga ik ook nog een paar honderd posthoorntjes afhalen, dan zou ik toch even moeten toekomen :D
 
Lekker uitzicht vanuit die stoel! Mooie bak
 
Ik zie die Crinum Calamistratum helemaal niet staan rechts achterin hoor. ;-) Maar goed. Mocht die aanslaan gaat die niet de hele hoek opvullen. Ik heb er hier drie staan en buiten het feit dat ze niet erg snel groeien zijn het geen planten met hele dikke dichte bladeren. Maar dat had je vast zelf ook wel gezien. :)
 
Ik zie die Crinum Calamistratum helemaal niet staan rechts achterin hoor. ;-) Maar goed. Mocht die aanslaan gaat die niet de hele hoek opvullen. Ik heb er hier drie staan en buiten het feit dat ze niet erg snel groeien zijn het geen planten met hele dikke dichte bladeren. Maar dat had je vast zelf ook wel gezien. :)
Die crinum staat er toch echt, maar helaas zijn het nog erg kleine exemplaren, zal een kwestie van geduld worden voor er iets van te zien is, als ze aanslaan toch.
De hele hoek moet ook niet gevuld worden, maar zou mooi zijn moest de crinum op zijn minst te zien zijn :rolleyes: met al de anubias is een wat andere bladstructuur ook wel leuk...

ervoor staat ook nog wat Ammannia crassicaulis, daarvan wist ik op voorhand dat de kans erg klein ging zijn dat deze voldoende licht zou hebben, maar toch een poging gewaagd.

SsjQjD1m.jpg
 
Afgaande op de metingen was het aquarium klaar voor wat visjes vandaag ben ik een school Ladigesia roloffi oftewel Jelly bean tetra gaan halen.
Volgend weekend zou ik de kogels gaan afhalen, maar wilde de jelly beans er graag wat eerder in hebben zodat ze het aquarium en de schuilplekken al enigszins kennen.

H5jlOEF.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Mooi opgeruimde onderkast ook.
 
Heel gaaf! Gaan we zeker volgen, bijzondere bewoners ook. Zie je niet vaak
 
zeer mooie bak
Die Jelly bean tetra zijn prachtige visje maar niet de gemakkelijkste denk ik.
Ben je niet bang dat je kogel ervan zal snoepen?
 
zeer mooie bak
Die Jelly bean tetra zijn prachtige visje maar niet de gemakkelijkste denk ik.
Ben je niet bang dat je kogel ervan zal snoepen?

Er zijn genoeg filmpjes te vinden waar deze kogelvissen samenzitten met visjes als neons en zelfs garnalen.
Al voorbeeld een Duitse die er mee heeft gekweekt heeft ze bijvoorbeeld samen zitten met danio margaritatus, welke nog wat kleiner zijn.

Het zijn kogels die worden beschreven als erg vredelievend (voor kogelvissen) en geen actieve jagers op vissen.
Maar zoals met alle kogels zal het wel afwachten blijven, ze zouden ieders een 'eigen' karaktertje hebben.
Ik ga het natuurlijk wel goed in het oog houden, en zo nodig ingrijpen.
 
Wat betreft de moeilijkheid van de roloffi is het nog wat kort dag om er iets zinnig over te zeggen.
Ik zit nu op een TDS van rond de 150 en een PH van rond de 6.8, al plan ik om beide nog te laten zakken wanneer de bak wat langer draait.
Bij het overzetten had ik wel een ziek exemplaar en een dag later ook nog een dood exemplaar, dus voorlopig zijn ze nog met 28.

Droogvoer accepteren ze voorlopig nog niet hun bekje gaan verrassend ver open maar ze spugen het meteen weer uit.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het voer te groot is aangezien mijn boraras brigittae het wel makkelijk binnen krijgen.
Diepvries rode en zwarte muggenlarven zinken te snel naar de bodem, dat moest ik ongegeten terug afhevelen.

Dus het voeren moet ik nog wat mee experimenteren, intussen tijd voer ik diepvries cyclops daar worden ze helemaal wild van.:D
 
Het diepvries voer zeer fijn maken durft ook wel eens helpen om ze over de brug te trekken .
Het diepvries voer in een glas ontdooien met zeer weinig water deze knippen met een schaar , indikken met droogvoer tot je dikke vaste soepje hebt .
dit niet in 1x erin gooien maar met een voerzeef of zelf doseren met achterkant van een lepel.
 
Vandaag ben ik de kogels gaan afhalen bij Utaka, dus even wat snelle foto's.
Hoewel ze in quarantaine zitten en nog niet in de Lido leekt het me een beetje stom om een nieuw topic te openen.
Wat een mooie winkel trouwens, enorm veel vissen gezien die ik nog nooit had gezien! Vooral de Trochilocharax ornatus en Tucanoichthys tucano deden me watertanden, ik moet me inhouden om geen blackwater nano'tje op te starten... :help:

Dit zijn ze in het bakje dat ik gebruikte om ze te vangen na het overdruppelen. het bakje is zo'n 10cm in diameter.
Het word namelijk afgeraden om kogels met een net te vangen om te voorkomen dat ze zich opblazen met lucht wat ze er zelf niet altijd terug uitkrijgen.
Vermoedelijk is het een mannetje en een vrouwtje, maar dat valt niet met zekerheid te zeggen tot ze eventueel paren.

Kogel 1:
qWnqf7Rh.jpg
0kQFYAth.jpg


Kogel 2:
dYkGioVh.jpg
A5IqmREh.jpg



De shop had ze al samen zitten, zodat ze alvast aan elkaar konden wennen, dus heb ik besloten om toch geen scheiding te gebruiken.
Moesten ze toch ruziën dan kan ik die nog altijd plaatsen.
Beiden hebben een klein beetje diepvries krill gegeten en eentje heeft ook een slakje of 2 gekraakt, morgen staat er aardworm op het menu
Het geluid van een slak die wordt gekraakt en het geluid van de knarsende tandjes had ik toch wel onderschat, zal even wennen worden...

Hier nog wat foto's een beetje na het inzetten:
PtgHRuvh.jpg
JYqPon7h.jpg
TJlUn5Th.jpg
Zj3y0rMh.jpg


Excuses voor de hoeveelheid foto's, maar ze zijn zo leuk om bezig te zien dat ik het niet kon laten om foto's te nemen :sorry:
 
Heel gaaf om te zien, mooie visjes! Hopen dat het ook goed samen gaat in de bak bij jou
 
Heel gaaf om te zien, mooie visjes! Hopen dat het ook goed samen gaat in de bak bij jou
In de lido is er meer dan genoeg verstop plek, daar verwacht ik geen grote conflicten tussen ze.
De quarantaine bak is echter een stuk kleiner maar als het mis gaat dan voeg ik gewoon de divider toe.
Vandaag was er wel een kleine schermutseling over een slak, ondanks dat ik er 10 had ingedaan moesten ze natuurlijk net het zelfde slakje hebben :rolleyes:
Krill deelden ze zonder probleem, maar slakken is blijkbaar een ander verhaal.
 
Erg leuk! Aantal jaren terug heb ik er ook is 1 gehad ze gaan zo cool door de bak heen ze volgen je vaak ook als je langs de bak gaat.
Mooie foto's trouwens,die zijn waarschijnlijk niet met je telefoon gemaakt?
 
Erg leuk! welke soort kogel is dit?
Dit zijn tetraodon schoutedeni, worden zo'n 8a10cm volgens het internet.
Erg leuk! Aantal jaren terug heb ik er ook is 1 gehad ze gaan zo cool door de bak heen ze volgen je vaak ook als je langs de bak gaat.
Mooie foto's trouwens,die zijn waarschijnlijk niet met je telefoon gemaakt?
Jij hebt de schoutedeni ook gehad, of een andere soort kogel? Wat was jou ervaring met ze?

Het volgen is inderdaad erg leuk om te zien, het is de eerste aquarium bewoner die ik heb die echt 'bewust' lijkt te zijn wat er buiten het aquarium speelt. Het lijken wel chameleons hoe ze hun oogjes afzonderlijk richten
 
Ik had de Travancoricus die wordt niet groter dan een cm of 2.5 / 3.
Maar watje zegd die ogen en de bewustheid is erg tof
 
Dat ze maar groot mogen worden en veel slakjes gaan kraken ;)k
 
Mooie kogels en mooie bak Matt!
De ladigesia zijn makkelijke vissen, zou wat rotifer diepvriesvoer voor ze kopen, dat is het juiste formaat voer voor ze.
De crinum gaat inderdaad geen grote plant worden, hier tot zo'n 60 cm blad, 1,5 cm breed en 10 bladeren uit een knol.

Groetjes John.
 
Ik had de Travancoricus die wordt niet groter dan een cm of 2.5 / 3.
Maar watje zegd die ogen en de bewustheid is erg tof

Die zijn inderdaad ook erg leuk, super schattig.

Mooie kogels en mooie bak Matt!
De ladigesia zijn makkelijke vissen, zou wat rotifer diepvriesvoer voor ze kopen, dat is het juiste formaat voer voor ze.
De crinum gaat inderdaad geen grote plant worden, hier tot zo'n 60 cm blad, 1,5 cm breed en 10 bladeren uit een knol.

Groetjes John.

ik kijk het even aan, vallen ze in het niet dat zet ik ze op een ander meer zichtbaar plekje het is een te mooie plant om niet te zien staan...
 
Ik vermoed dat een van de kogeltjes last heeft van stip

Online wordt er voor zoetwater kogels een termperatuursverhoging aangeraden eerst naar 26 en dan 28°C, afhankelijk van hoe de vissen reageren.
Met een toevoeging van 1 teaspoon/gal, wat als ik me niet vergis neerkomt op 15gr/L gedurende 10 dagen.


caUOX04.jpg
PIGixJO.jpg

Gelukkig had ik op aanraden van forumleden hier toch gekozen om ze in quarantaine te stoppen, dat maakt het behandelen toch wat makkelijker.

evNyBK3.jpg
 
Heel goed dat je quarantaine gebruikt! zeker bij kogels wat toch vaak al wildvang is.

hoe en wat te behandelen kan ik je niet mee helpen helaas.
 

Terug
Bovenaan