De Lido 200 van Matts


Erg leuk Matts! Mooi met die staart open inderdaad.
En Jarig lees ik?! Gefeliciteerd!!
 
Mag ik trouwens vragen wat je hebt betaald voor de 2 schoutedeni's? ik zit op de stocklist van Utaka te kijken maar ik schrik me de rambam!

mijn vissen zitten ook in die prijs categorieën (en duurder), maar dan heb je het ook wel over vissen van pak m beet 20-30cm...
 
Mag ik trouwens vragen wat je hebt betaald voor de 2 schoutedeni's? ik zit op de stocklist van Utaka te kijken maar ik schrik me de rambam!

mijn vissen zitten ook in die prijs categorieën (en duurder), maar dan heb je het ook wel over vissen van pak m beet 20-30cm...

Ik heb ze bij Utaka gekocht, ik vrees dat dat zowat de gangbare prijs is in Nederland. In Duitsland zitten er een aantal hobby kwekers daar is de prijs vaak lager, tussen de €30 en de €100. Maar de enigste die ik vond was een enkele rit van 5u voor mij en dat zag ik echt niet zitten.

Daarom dat ik er behoorlijk voorzichtig mee om ga :juggle:
 
Ik zou graag eens weten waarom je voor de Lido gegaan bent? Zelf vind ik dit een uiterst mooie bak en zit ook te plannen voor een paar van die mini-puppy vissen, maar twijfel of er wel genoeg ruimte is? Ik bedoel, is ie niet te hoog voor de Schoutedeni en kun je niet beter langer en breder hebben?
 
Ik zou graag eens weten waarom je voor de Lido gegaan bent? Zelf vind ik dit een uiterst mooie bak en zit ook te plannen voor een paar van die mini-puppy vissen, maar twijfel of er wel genoeg ruimte is? Ik bedoel, is ie niet te hoog voor de Schoutedeni en kun je niet beter langer en breder hebben?
Ik ben voor de lido gegaan omdat 70cm het breedste was dat ik kon zetten, en de lido heeft een stuk meer liters dan een standaard 70cm aquarium. Het zijn vervuilende vissen dus meer liters is altijd beter.

Ze zitten er nog maar een paar dagen in dus ik kan je niet vertellen wat dat op lange termijn geeft, maar volgens wat ik lees zou het met de schoutedeni moeten lukken gezien ze wat minder aggressief zijn dan de meeste soorten.
 
2 korte filmpjes, eentje 2 dagen in quarantaine en eentje in de Lido.
Geen geluid want de focus van de camera was te storend en te luid in huis, het kraken was toch niet te horen.
Ik vind dat het toch wel opvalt dat ze een beetje zijn bijgekomen ondertussen.





Rond 2.27 is er heel even zo'n imponeer momentje.

Morgen of overmorgen zou ik 1KG regenwormen moeten ontvangen, dus daar volgt later ook nog wel een filmpje van.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan op de 1 of andere manier het 2e filmpje niet openen

Ik heb het nu ook, plots werkt het niet meer. Ik ga eens kijken of ik er iets aan kan doen

Edit: bij mij werkt ie weer, hopelijk bij jullie ook
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien!
Hoeveel slakken eten ze per dag? En kweek je deze zelf of kun je die ergens kopen?
 
Leuk om te zien!
Hoeveel slakken eten ze per dag? En kweek je deze zelf of kun je die ergens kopen?

Vandaag hebben ze pakweg 30 slakjes gehad, in het kastje staat een oud 20l bakje waar een paar honderd posthoornslakjes inzitten.
Of die snel genoeg gaan kweken om de vreetzakjes bij te houden, is iets anders...

Vandaar dat ik een kilo regenwormen heb besteld, samen met wat diepvries voer kan ik dan wat afwisselen. Al heeft levend voer heeft toch echt wel duidelijk de voorkeur.
 
Vandaag hebben ze pakweg 30 slakjes gehad, in het kastje staat een oud 20l bakje waar een paar honderd posthoornslakjes inzitten.
Of die snel genoeg gaan kweken om de vreetzakjes bij te houden, is iets anders...

Vandaar dat ik een kilo regenwormen heb besteld, samen met wat diepvries voer kan ik dan wat afwisselen. Al heeft levend voer heeft toch echt wel duidelijk de voorkeur.

Denk dat je sneller door je slakken heengaat dan verwacht.

Juist de slakken zijn ook goed voor de tanden natuurlijk, niet zo heel zeer het levend zijn.
Heb je wellicht nog een harde vervanger voor de slakken?
 
Denk dat je sneller door je slakken heengaat dan verwacht.

Juist de slakken zijn ook goed voor de tanden natuurlijk, niet zo heel zeer het levend zijn.
Heb je wellicht nog een harde vervanger voor de slakken?
Met dat ze levend voer verkiezen bedoel ik dat ze diepvries niet zo interessant vinden. Ze happen er wel in en eten wat, maar vaak niet genoeg om een licht gevuld buikje te hebben.
Ook met de regenwormen hoor ik duidelijk hun tanden knarsen op elkaar, dus dan zullen ze ook wel wat slijten.
Gelukkig zit ik nog niet door mijn voorraad slakken heen, en zie ik ook al enkele 100den mini slakjes in de kweekbak.

Iets als mossels of kokkels of dergelijke is te groot voor ze om stuk te bijten, dus dat lijkt me niet echt een optie.
Devisvoerwinkel verkoopt wel gevriesdroogde slakken, maar ik weet niet hoe groot die zijn en of ze die dikke huisjes wel kunnen bijten.
Heb eens gevraagd hoe groot ze zijn, anders kan ik die eens proberen.

Gelukkig zijn de tanden bij deze kogels niet echt een probleem afgaande op de info online.
 
Met dat ze levend voer verkiezen bedoel ik dat ze diepvries niet zo interessant vinden. Ze happen er wel in en eten wat, maar vaak niet genoeg om een licht gevuld buikje te hebben.
Ook met de regenwormen hoor ik duidelijk hun tanden knarsen op elkaar, dus dan zullen ze ook wel wat slijten.
Gelukkig zit ik nog niet door mijn voorraad slakken heen, en zie ik ook al enkele 100den mini slakjes in de kweekbak.

Iets als mossels of kokkels of dergelijke is te groot voor ze om stuk te bijten, dus dat lijkt me niet echt een optie.
Devisvoerwinkel verkoopt wel gevriesdroogde slakken, maar ik weet niet hoe groot die zijn en of ze die dikke huisjes wel kunnen bijten.
Heb eens gevraagd hoe groot ze zijn, anders kan ik die eens proberen.

Gelukkig zijn de tanden bij deze kogels niet echt een probleem afgaande op de info online.

de reden waarom ik het vraag:

ik ga (als het goed is) zaterdag een kogel ophalen, en heb diverse soorten diepvries besteld.
van kleine krabbetjes tot mossel/kokkels, maar heb werkelijk geen idee hoe groot die zijn en of ze in trek komen... zullen het zien.
heb overigens een 60L slakkenkweek opgezet, maarja is inderdaad de vraag of dat snel genoeg gaat.
 
de reden waarom ik het vraag:

ik ga (als het goed is) zaterdag een kogel ophalen, en heb diverse soorten diepvries besteld.
van kleine krabbetjes tot mossel/kokkels, maar heb werkelijk geen idee hoe groot die zijn en of ze in trek komen... zullen het zien.
heb overigens een 60L slakkenkweek opgezet, maarja is inderdaad de vraag of dat snel genoeg gaat.
Leuk! Welke kogel wordt het?

Laat weten wat je ervaring is met verschillende voertjes, wat meer variatie zou hier ook welkom zijn.
Een tip die ik ook meekreeg is look, met behulp van seachem garlic guard heb ik ze bijvoorbeeld aan de diepvries rode muggenlarven gekregen.
Met andere diepvries ben ik nog aan het proberen, maar wil ze ook niet te veel uithongeren nu ze nog jong zijn.
 
2 korte filmpjes, eentje 2 dagen in quarantaine en eentje in de Lido.
Geen geluid want de focus van de camera was te storend en te luid in huis, het kraken was toch niet te horen.
Ik vind dat het toch wel opvalt dat ze een beetje zijn bijgekomen ondertussen.
Geweldig om te zien!

je kan ook met zekerheid stellen dat je een mannetje en een vrouwtje hebt. het contrast verschil en de snuitlengte is zeker goed te zien bij ze!

hoop dat je nog een keer kweekverschijnselen krijgt te zien.
trouwens een op een podkast gehoord dat je slakken goed kan kweken op groene bonen. :D
 
je kan ook met zekerheid stellen dat je een mannetje en een vrouwtje hebt. het contrast verschil en de snuitlengte is zeker goed te zien bij ze!
Persoonlijk zie ik het verschil in snuitlengte niet zo zeer. Kwa vorm zou ik dan weer denken dat het vrouwtje diegene is met het meeste contrast.

Het zou natuurlijk mooi zijn als het een paartje wordt maar voorlopig zou ik al blij zijn dat ze op lange termijn ook blijven overeen komen.
 
Kwa vorm zou ik dan weer denken dat het vrouwtje diegene is met het meeste contrast.
naar wat ik weet is het juist dat de mannetjes een langere snuit hebben en meer contrast (vooral bij de staart). maar ik kan er uiteraard ook naast zitten :stars:


edit; even gauw gegoogled:
there would be a visible gender difference. In full-grown male specimens the head would be longer and more pointed, the pattern on the back is more contrasting and the belly color a brighter yellow.

When the female is full of eggs, she gets a noticeably rounded appearance. A small ovopositor is visible just before the egg laying.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
naar wat ik weet is het juist dat de mannetjes een langere snuit hebben en meer contrast (vooral bij de staart). maar ik kan er uiteraard ook naast zitten :stars:


edit; even gauw gegoogled:
there would be a visible gender difference. In full-grown male specimens the head would be longer and more pointed, the pattern on the back is more contrasting and the belly color a brighter yellow.

When the female is full of eggs, she gets a noticeably rounded appearance. A small ovopositor is visible just before the egg laying.
Klopt, heb ik ook gelezen maar het diegene met het meeste contrast ziet er mij wat dikker en ronder uit dan diegene die wat fletser is gekleurd.
Ik durf het dus niet met zekerheid zeggen of ik nu man/vrouw heb. Misschien wordt het duidelijker wanneer ze wat ouder zijn.
 
dat kan zeker, weet je toevallig hoe oud ze ongeveer zijn? is met wildvang uiteraard wat lastiger
 
dat kan zeker, weet je toevallig hoe oud ze ongeveer zijn? is met wildvang uiteraard wat lastiger
Nee heb ik geen idee van eigenlijk, ze zijn nu zo rond de 6cm zou ik schatten.
 
Prachtige filmpjes Matts!
Zo gruwelijk vind ik ze niet:D.

Groetjes John.
Thx John! Een van de eerste keren dat ik film met deze camera dus het is nog een beetje uitzoeken wat de beste instellingen nu juist zijn.

Ze waren redelijk kalm deze keer. De slakken kunnen natuurlijk niet veel doen. De regenwormen protesteren wel, die zwiepen vaak ik het rond en proberen weg te geraken. Maar daar trekken de kogels zich niets van aan, lijkt soms wel of ze spaghetti aan het eten zijn :D
 
Maar minstens zo mooi is de geordendheid in de kast onder het aquarium.
Ja zo was het ook bij mij 7 weken geleden maar nu laat ik maar geen foto zien van de binnenkant:eek:

Dit zijn profetische woorden gebleken :oops:

Ondertussen zit er een cerges reactor in de kast omdat bij de sera reactor de co2 aansluiting was afgebroken.
Door die nieuwe reactor was er gewoon niet meer genoeg ruimte om de bochten te maken voor de Uv-filter bypass.
Daarom staat er nu een Eheim 2213 bij, waarop ik de UV filter heb aangesloten, de 2213 paste precies achter de JBL 1502 en onder de reactor dus dat kwam mooi uit.

Het extra filter volume is ook mooi meegenomen gezien de kogels.

Nu zit het kastje echt wel stampvol :D
B93SdIQ.jpg
 
Dit zijn profetische woorden gebleken :oops:

Ondertussen zit er een cerges reactor in de kast omdat bij de sera reactor de co2 aansluiting was afgebroken.
Door die nieuwe reactor was er gewoon niet meer genoeg ruimte om de bochten te maken voor de Uv-filter bypass.
Daarom staat er nu een Eheim 2213 bij, waarop ik de UV filter heb aangesloten, de 2213 paste precies achter de JBL 1502 en onder de reactor dus dat kwam mooi uit.

Het extra filter volume is ook mooi meegenomen gezien de kogels.

Nu zit het kastje echt wel stampvol :D
B93SdIQ.jpg
Vind die slang over je stekkers vooral dapper.
Maar als je er nog een plankje in maakt kan je nog wat meer erin kwijt hoor :p
 
Vind die slang over je stekkers vooral dapper.
Maar als je er nog een plankje in maakt kan je nog wat meer erin kwijt hoor :p
De slang zit nog wel een stuk voor de stekkerblok, gaat er niet effectief over maar zit er wat voor.

Maar om eerlijk te zijn was ik gisteren al blij dat ik alle techniek erin gepuzzeld had gekregen, de slangen en draden ga ik vandaag nog eens bekijken, want die zitten inderdaad nog niet helemaal handig.
 

Terug
Bovenaan